Visa dina Watt

Visa dina Watt
MRobson skrev:
> Helt rätt vad jag förstått :-)
> Att de är skilda åt vill säga.
>
> FTP kommer väl ursprungligen från TT lopp på
> 40km och ska motsvara ett sådant.
>
> 4 mmol/l är ju enklare, snabbare och har säkert
> bättre noggrannhet och precision då det tas fram
> och används som mått på fysisk form.
>
> Kan ju använda vilopuls om man så vill ;-)

Fast det är inte på så många tävlingar där de säger "app app, nu gick du över 4 mmol, bäst du lugnar ner dig om du ska orka en timme". I slutändan är effekten du faktiskt orkar hålla det intressanta, och 4 mmol/l är en ok approximation, men olika människor tål olika mkt mjölksyra.

Visa dina Watt
earnstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det är inte på så många tävlingar där
> de säger "app app, nu gick du över 4 mmol, bäst
> du lugnar ner dig om du ska orka en timme".

Jo, i alla tangertbordscykeltävlingar.

Visa dina Watt
Tille skrev:
> earnstrom skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Fast det är inte på så många tävlingar där
> > de säger "app app, nu gick du över 4 mmol, bäst
> > du lugnar ner dig om du ska orka en timme".
>
> Jo, i alla tangertbordscykeltävlingar.

Tangerta på du bara :-)

Visa dina Watt
4 mmol är säkert enklare och snabbare vid cykling i testlabb. Fast sådant ägnar jag mig inte åt så ofta, och jag brukar inte heller ta blodprov varannan minut när jag är ute och cyklar. Vad jag har för mmol laktat på en fartsträcka ute på Ekerö har jag ingen aning om, och skulle nog inte bli klokare av att veta det heller. :-)

Om det handlar om att få en vink om vilken intensitet man bör ligga på vid olika intervaller så känns FTP som ett mer användbart koncept. Och det enda säkra sättet att veta sin FTP är ju just att maxa i en timme, men om man saknar pannben till det så funkar förhoppningsvis 0,95 x CP20 hyfsat bra.

Visa dina Watt
bjorre skrev:
> Saknar man pannben är väl FTP ett
> 'hittepåvärde' hursom? :)

Självklart. Men man kan ändå intrapolera och extrapolera lite när man cyklar i Excel. :-)

Visa dina Watt
Verkar svårt det här! 8)

Som motionär gör jag ett valfritt test, tränar med belastning efter resultatet, och gör sedan om samma test igen efter några veckor. Och så rullar vi på. Så länge testvärdet ökar och jag har kul så är jag nöjd, även om det kanske fanns en metod som var effektivare per tidsenhet.

Vore jag elitidrottsman, skulle jag naturligtvis testa/träna mera vetenskapligt med hjälp av experter. Nu nöjer jag mig med expertisen på happy! :)

Visa dina Watt
Man kan ju ha en god känsla för vilken maxpuls man kan komma upp till utan att stegra snabbt och hårt. I mitt fall är det nog ca 185 innan jag kollapsar (vid korta, snabba upprampningar är 190+ inget problem). Vid konstant, hög belastning uppför sig min puls väldigt förutsägbart. De första minuterna stegras pulsen snabbt, men i en gradvis avtagande takt. Efter 4-5 minuter har pulsen stabiliserat sig och stiger långsamt och närmast linjärt. Ju högre effekt, desto större lutning på pulskurvan. Om man från ca 15-20 minuter in i intervallen tar och extrapolerar pulskurvan ut till en full timme, så bör man kunna få en bra uppfattning om vilken effektnivå som är rimlig rent fysiologiskt. Vad pannbenet sen klarar är en annan sak.

Om man med den metoden i mitt fall hamnar på 195 i slutet av timmen, så var det ingen uthållig nivå. Om jag i stället hamnar på 180, så var det sannolikt en bit under min maximala kapacitet. Med ett par pass av det slaget bör man kunna ringa in entimmesmax rätt väl utan att behöva sitta där en timme. Men då pratar vi om max i tävlingssammanhang, eller åtminstone i situationer där man "glömmer" tiden och är motiverad att ta i maximalt. Det betyder inte att man kan hålla den intensiteten hemma på testcykeln eller trainern.

Den entimmeseffekten blir också specifik för testsituationens förhållanden. Kadens, sittställning, temperatur, "vind".

Visa dina Watt
Körde maxlasttest hos kardiolog igår. En konstant stegring av motståndet med ca 15W/min. Började runt 120W och kroknade vid 368W, vilket tydligen var 158% (där jag tror att 100% räknas som helt frisk och i god form). Läkaren tyckte jag skulle vara mycket nöjd med detta, men jag hade velat komma till 400W för då kunde inte utrustningen mäta mer.

Visa dina Watt
14 x 1+1min @ 4.3 watt/kg (power2max)

Bilagor

• Screen Shot 2013-11-05 at 9.00.17 PM.png
    Screen Shot 2013-11-05 at 9.00.17 PM.png
    16.8 KB · Besök: 33
Visa dina Watt
MRobson skrev:
> Dessa 4 mmol/l är väl även avvägda för att
> inom rimliga gränser kunna representera FTP (inom
> någon viss pannbensosäkerhet) i dess sanna och
> ursprungliga definition- vad nu den är...

Den "sanna och ursprungliga definitionen" på FTP är väl väldigt enkel, och har ingenting med några mmol/l att göra. :-)

Sedan vad gäller olika typer av tester och mått. Dave Brailsford (tror jag) nämnde någon gång under TdF att de inte har en aning om vad Chris Froome har för VO2max, för de har aldrig låtit honom göra ett VO2max-test. Det tycker man ju först låter väldigt märkligt. Team Sky, världens främsta proffs-stall med skyhög (hehe...) budget och som gjort sig kända för att ligga i absolut framkant vad gäller systematiska träningsupplägg, kost, utrustning +ANNAT ("marginal gains") hade inte gjort ett simpelt VO2max-test på sin försteryttare, något som till och med en glad amatör som jag själv har gjort vid ett par tillfällen.

Men å andra sidan, vad har de för nytta av att veta hans VO2max, det är ju bara en siffra. Om han har 88 eller 91 i testvärde är väl inte så intressant för dem. Däremot har de järnkoll på hur många Watt han kan tänkas prestera under olika tidsperioder vid olika situationer i ett etapplopp. Och det har han själv också järnkoll på, iaf att döma av hans ideliga stirrande på sin SRM. :-)

Visa dina Watt
DT. Du tror att att han kollar. på sin SRM. Helt fel. Han har en styrstam med en pinuppa på ... Tror att det kommer från Carrera från början, minns att en mkt serikös happyit jag känner hade en sådan röd LVG.

Nedan visas ett Cinelli exempel.

image.jpg

Visa dina Watt
Eh? Får man fortfarande posta sina Watt i denna tråden?
Hade tänkt följande fyror

1396036_4960808397217_789347152_n.jpg

Så när sista intervallen kom så kändes det hyfsat bra (med en tvivelaktigt och något vidlyftig definition av "bra") och bara tramsigt att sänka så jag körde den också på 270W

Blev som följer då:
1:245W
2:250W
3:260W
4-6:270W
Snitt 261w
Vikt 76,9kg (inte bra)
3,4W/kg.

Blev det rätt nu?

Ska 300W vara omöjligt? Når jag min målvikt (74kg) så kan jag komma upp över 4W/kg. Gha. Bara att kämpa på :)

Edit: vikten. Man kan ju drömma :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
FAIL!

Gjorde first ever attempt på 20 min a 300 idag, klarade 292 förra veckan. Landade på 16 min a 285.

Den där stickande känslan i halsen och den tio slag högre vilopulsen före passet var kanske en förkylning ändå?

Bara bryta ihop och komma igen.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Lite fel på vikten där, eller?

Ja tack för att du uppmärksammade. Man kan väl få drömma? ;)

Visa dina Watt
På tempolopp är effekt väldigt bra, i alla fall för mig. Jag har lätt för att slappna av. Utan effektmätare kan det bli väl slappt. Ser jag effekten sjunka så triggar det mig att ta i mer. Därför presterar jag bättre med än utan. Dessutom är det praktiskt att se så man inte tar i alldeles för mycket i backarna, eftersom det riskerar att ge för mycket trötthet senare. Hellre förlora sekunder på ett ställe än minuter på resten.

Detta blir lite viktigare ju längre distans det handlar om. Om jag skulle cykla triathlon (som del av ett lag) och köra de längre distanserna, skulle jag balansera puls och effekt, förutom känsla.

Visa dina Watt
Körde tröskelintervaller i dag. Första 20 min på 286 W kändes riktigt bekväm. Bara sista 3-4 minuterna var tunga. Pulsen var också "låg", med max på 177 (jag räknar min tröskelpuls till ca 170-173). Kadens 100, så ingen ståcykling! Körde bara 15 minuter på andra, men det kändes faktiskt riktigt bra även på den. Jag var mest trött på att trampa mer än att jag var trött i kroppen, om nu det låter begripligt...
Efter det körde jag en lite slöare femminutare till, men då var jag vrålhungrig och inte särskilt motiverad att fortsätta.

Tyvärr indikerar detta att jag har lååångt kvar till målet jag har satt upp. För att realistiskt kunna räkna med 295 W på tröskeln skulle jag behöva köra såna här intervaller på kanske 310-315 W. 25-30 W upp på fem månader, eller ca 5 W per månad? Njae, det är knappast realistiskt. Men jag ska fan försöka!!!

Fast det kan också vara den höga kadensen som spökar. Min kropp är inte så effektiv så högt upp. Men förhoppningsvis är det en träningssak till viss del. Hade jag kört detta på 55-65 i kadens hade det knappt varit ansträngande, och jag hade utan problem kunnat köra den sammanlagda intervalltiden i ett sträck, dvs ca 40 minuter.

Alltså, jag har gjort större ökningar förr, men det var komma-igång-ökningar från låg nivå.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Fliken skrev:
> -----------------------------------------------------
> > 1700 watt !
>
> va?

Du menade nog "What" ?

Visa dina Watt
NLC skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fliken skrev:
> >
> ---
> > > 1700 watt !
> >
> > va?
>
> Du menade nog "What" ?

Eller kanske watt?!

Visa dina Watt
Från tillförlitligt håll var det någon som sade sig ha kört 10x3min på 400 watt. Vikt 73 kg. Tyckte det lät hyfsat bra. Ftp enligt conconi 325.

Kan någon tyckare med hemsnickrade teorier säga om detta är bra eller inte? (jag tyckte det lät jobbigt bra)

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Jag tycker det låter jobbigt. Vad var det för
> vila mellan treorna?

Det vet jag tyvärr inte.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > 1700 watt !
>
> va?

Du slog mig med 1701 !

Visa dina Watt
MRobson skrev:
> På tempo lär det funka fint, eller i en väldigt
> kontrollerad klunga, men i en tävling full med
> massa oförutsägbara händelser måste det vara
> svårt att ha koll på alla parametrar så till
> den grad att det är mha srm-displayen och analys
> av effekten som du vinner loppet.
>
> Men de kanske är övergrymma på det där.

Nä men det är trevligt att analysera i efterhand. T.ex hur pass man ligger till i maxeffekt vid rycken och spurten. Samt hur man ligger till i TSS. Sitta och fippla med cykeldatorn har orsakat många klungkrascher... så den är bättre att ha i ryggfickan på linjeloppen om man inte kan hålla sig.

Tillbaka
Topp