Visa dina Watt

Visa dina Watt
Ett lite enklare sätt är att köra en serie olika långa intervaller på väldigt jämn belastning under tröskel och några kortare på och över tröskel, och sen studera pulskurvans ökningstakt. Metoden för att räkna ut sen är lite mer komplicerad, men själva cyklingen är mycket lättare att genomföra.

Visa dina Watt
RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Stark!
> Men jag fattar inte riktigt.
> På strava har du väl loggat massa intervallpass
> runt 330W, 10min -ish intervaller.
> Sen så river du av 11:30 på 419W?!
> 330W kan ju knappt ens vara sweet spot då?
> Vad är tanken?
> Jag är nyfiken!!

330 + 6% monarkeffekt blir väl rätt bra sweetspot. Säsongen har ju precis dragit igång igen! 419w var nog inte riktigt tröskeleffekt heller ;)

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> 6% monarkeffekt

Det där finns inte. Skillnaden beror på kadens, effektnivå och förmodligen till viss del också på det mekaniska skicket. Men det kan både vara minus och plus, och allt från ingen avvikelse alls, till 10-15 procent. Vid tröskelintervaller på normal kadens bör skillnaden vara rätt liten. Knappast sex procent.

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> RideOn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stark!
> > Men jag fattar inte riktigt.
> > På strava har du väl loggat massa
> intervallpass
> > runt 330W, 10min -ish intervaller.
> > Sen så river du av 11:30 på 419W?!
> > 330W kan ju knappt ens vara sweet spot då?
> > Vad är tanken?
> > Jag är nyfiken!!
>
> 330 + 6% monarkeffekt blir väl rätt bra
> sweetspot. Säsongen har ju precis dragit igång
> igen! 419w var nog inte riktigt tröskeleffekt
> heller ;)

Japp har kört en hel del pass på 330-340W de senaste veckorna. Vet inte hur välkalibrerad min Monark är, men tycker spontant RPE motsvarar ungefär 350W på min linjecykel och quarqen (som är kalibrerad med vikt). 330W på monarken är i regel en bit under tröskel för mig. Hade inga större problem att trampa 60 minuter förra veckan t.ex. Skulle kunna köra på lite högre intensitet, men testar i år att köra pass som är lättare mentalt att genomföra än att tokmaxa varje gång. Brukar bara sluta i att jag inte tränar alls. Det är rätt långt till första tävling (och träningsläger på Mallis :P), så jag spar lite på det mentala krutet och smyger igång styrketräning samtidigt.

Så man ska lägga det i kontrast med klättringen i USA då jag körde all-in. Jag har generellt sett lättare att trycka mer effekt uppför också. Tycker mig minnas att Flockhart refererade till någon studie för ett tag sedan där man kunde påvisa att testpersonerna fick ut några procent mer effekt uppför. Saknar dock länk till artikel.

Kontentan är således att man inte ska jämföra två system rakt av och att passen är väldigt olika.

Visa dina Watt
Det kändes som att min anaeroba reserv var borta redan efter en minut. Lunchomeletten var däremot INTE borta och ville gärna komma ut samma väg som den kom in. Jag som trodde att jag skulle vara pigg efter viloveckan.

20min2.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Var det inte touringcykling som du planerade för 2016, mhenry? Det där ser ju snarare ut som du har ambitioner åt det raskare hållet. Eller är det svettotouring? ;-)

Visa dina Watt
Jo, det blir nog en runda i Centralasien. Men det är ju inte så kul att cykla långsammare än man behöver. Om det av någon anledning inte blir av får det bli Sverigetempot. Men några andra ambitioner finns inte.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> chrhar skrev:
> -----
> > 6% monarkeffekt
>
> Det där finns inte. Skillnaden beror på kadens,
> effektnivå och förmodligen till viss del också
> på det mekaniska skicket. Men det kan både vara
> minus och plus, och allt från ingen avvikelse
> alls, till 10-15 procent. Vid tröskelintervaller
> på normal kadens bör skillnaden vara rätt
> liten. Knappast sex procent.

Att det är just 6% är väl ingen 100% sanning men ett troligt snitt. Min 839e diffar mellan 6-7% jämfört med SRMen (samma diff uppstår med monark -> vector). Vid 360-370w rör den sig snarare uppåt mot 7%.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ja, inom ett visst kadensomfång och effektomfång. Men det kan lika gärna vara -2 % utanför det. Och nästa Monark kanske visar 3-4 % mindre än din pga skillnader i skick och kalibrering. Bara för att det råkar stämma för dig innebär det inte att det gäller generellt. Lite som 220-ålder som kan stämma av ren slump för en individ, men som ändå inte gäller generellt.

Visa dina Watt
Möjligt, jag skulle dock hävda att en korrekt kalibrerad Monark och en bromsrem som inte är för nedsliten levererar samma motstånd/effekt som nästa monark. Skillnaden (och "förlusten") beror väl snarare på var man mäter effekten? Bromsad-effekt tappar jämfört med vevbaserad-effekt?

Nåja, träna går det att göra oavsett vad siffrorna säger. Det är det viktigaste...

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Snyggt! Vad blir det för w/kg som tröskel?

Vore ju kul nu om svaret blir "2.3" eller nåt. :)

Visa dina Watt
powercurve.png

Min första HC-backe (enl. Strava) ledde till nytt rekord på 40min-1h20, och att jag antagligen kan få säga att min ftp faktiskt är de 290W som 20min-test förutspått.

Visa dina Watt
Har blivit medlurad på en snabbrunda runt sjön nästa år, och funderar på att köpa en effektmätare för att få lite mer struktur på träningen.
Nu förstår jag ju att en mätare inte är allt, utan man ska kunna använda den också.
Så min tanke och fråga är om böcker i ämnet, om ni bara får nämna en eller två, vilken bok är då bäst att köpa?
Pluspoäng om den är på svenska =)
Tack för svar.

Visa dina Watt
Najs tack, har fått de tipsen av andra med =)
Ja, det är väl som vanligt att man gärna ger gärnet alltid så det bara blir mellanmjölk av det.
Får läsa på och göra det bästa av situationen.

Visa dina Watt
Alla verkar rekommendera Training Bible.
Jag vette tusan bara.
För mig med 4-500h att lägga på träning, ungar som är i vägen osv, så känns det som att den siktar för högt. Kanske bara är jag... Men men.

För mig personligen har det gett mer att läsa andras scheman, googla, kolla bloggar, testa osv.

Det viktigaste tror jag är att tänka först, och träna sen. Vad vill jag uppnå liksom.
Då kan förstås Training Bible ge input. Svåröverblickad input enligt mig.

Sen svarar alla lite olika på olika typer av träning. Det är ju där effektmätaren har sin höjdpunkt, lätt mätbara resultat och trender.
För dig kanske hårda fyror är nyckelpass, för mig längre tröskelintervaller.

Det är ju också lite viktigt att man inte lägger ett schema som är så ångestframkallande att man inte tänker på nåt annat än just kvällens kommande 20x1min-pass. Kan bli lite jobbigt om det känns så i november. Iaf för mig.

Lycka till!

Edit: googlade lite snabbt, typ sånt här tycker jag är läsvärt för inspiration http://www.hisingensck.se/spinning/periodiserad-traning/

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Om man använder Training Peaks med prenumeration så kan man få hjälp med att lägga upp en träningsplan för året. Har inte läst på i detalj om hur det ska funka men man får iaf lite hjälp på vägen för att lägga upp sin träning.

Visa dina Watt
4-500 timmar är ju jättemycket,om det är /år? och du menar att den boken riktar sig åt dom som lägger ännu mer tid på träning? Mao proffs mer eller mindre?
Har läst den och tycker det fanns en hel del att ta lärdom av...
Det viktigaste är väl att ta reda på sina svagheter/styrkor och träna efter det?
Vet inte vad Mange har för träningsbakrund, är väl rätt viktigt å veta i sammanhanget, om jag inte missat nått som är skrivet längre bak i tiden.
Man kan ju tex bara jämföra med dom man cyklar med, är jag starkare uppför men tappar på platten, då vet man ju vad man ska prioriter i sin träning, och vara noga med att lägga in långa lugna pass däremellan, det tror jag att man kommer ganska långt med , men är man jätteduktig/tränad så man börjar prata elitsatsning, toppning, då ställs ju andra krav på träning, periodisering odl.
Hoppas det går å förstå vad jag menar, lät bra i huvvet innan jag började skriva, men sen vette fn.

Visa dina Watt
larason skrev:
> 4-500 timmar är ju jättemycket,om det är /år?
> och du menar att den boken riktar sig åt dom som
> lägger ännu mer tid på träning? Mao proffs mer
> eller mindre?

Proffs vette tusan. Seniorklunga är väl tanken.
Min känsla är att den är skriven med elitsatsande åkare i tanken. 700h+ kanske?
Sen erbjuds lite nedskalat för oss andra, ish.
Sen tycker jag den är tråkig, är nog mest det faktiskt. Tråkig. Bläddra hit och dit, dålig struktur.

Visa dina Watt
Har väl mest cyklat för att det är kul och tycker att snabbt är roligt. Så jag har väl kikat lite i tidningar och läst lite på bloggar och olika sidor på nätet om intervaller, vikten av att vila och återhämtning. Så jag försöker dela upp passen varje vecka och har gjort så i ett par år. Förra året flyttade vi så jag fick en längre pendlingsväg och det har gjort mycket för min cykling detta år.
Har gått från att vara snabbast bland kompisar, till att skaffa nya kompisar som är snabbare på alla sätt.
Har hittills i år cyklat 9600km och drygt 416h fördelat på pendlaren, lvg och mtbn.
Jag kan omöjligt träna mera, men det behövs inte, dock behöver jag struktur om jag ska klara av att cykla på 7:30 som är målet.
Närmast framöver kommer en resa till mallis i mars, så nu ligger det mesta mina träningstankar på att vara i någorlunda bra form tills dess.
Hoppas att det förklarar lite om min träning och bakgrund.
Har nu fått napp på mitt vevparti, så jag måste köpa ett nytt. Beställer nog imorgon =)

Visa dina Watt
Att göra ett fystest med "personligt" träningsprogram på typ aktivitus kanske kan va nåt?
"Avancerat test cykel" kommer visa dina styrkor och svagheter och ge personalen grund för att lägga upp din träning.
Går dessutom numera som friskvård...

Visa dina Watt
Nu börjar årets upplaga av Kompiskampen, som CK Hymer anordnar. Kul, informell tävling för wattnördar. :)

Jag har varit igång med cykelträning i ungefär två veckor nu, efter ett onödigt och alldeles för långt uppehåll på hela sju veckor. Tappat som fan.

Trots det lyckades jag klämma ur mig 289 W i 20 minuter. Benen ville mörda mig, men jag krigade tillbaks. I slutet av förra omgången (i mars i år alltså) klarade jag 335 W som bäst, så jag har lite att jobba på...

http://www.ckhymer.com/kompiskampen/

https://www.facebook.com/groups/360677544110786

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag körde premiär i kompiskampen i fredags och landade på 288 W (3,77 W/kg) i 20 minuter vilket jag borde kunna pressa upp lite mer. Känns som en kul grej för att motivera lite extra under vintern, och så får man en extra anledning att testa sig en gång i månaden.

Idag var det dags att hoppa upp på Monarken igen och 4:or, de landade på 315 W (4,12 W/kg).

Visa dina Watt
NLC skrev:
> RideOn skrev:
> -----
> >
> > Går dessutom numera som friskvård...
>
> Bra tips!

+1

Stort tack för tipset! Friskvårdsbidraget var på väg att brinna inne i år igen, men nu blev det hela Aktivitus cykelpaket. Jag hade ändå tänkt göra ett par test så du sparade massa pengar åt mig. Vart skickar jag ölen? ;)

Visa dina Watt
Ja, ett aktivitus paket kommer förmodligen att köpas. Ska snoka lite på jobbet om hur det ser ut med friskvårdsbidrag.
Fick min quarq idag, ser fin ut. Har lyckats uppgradera till fw 24 så man slipper magnet på ramen, nu ska klingor monteras och sen tillbaka på cykeln.
Tips på vilka fönster/fält man borde ha på garminen?

Visa dina Watt
Mange. skrev:
> Tips på vilka fönster/fält man borde ha på
> garminen?

På den primära skärmen har jag:
[..........Tid...........]
[..Effekt...][...Puls....]
[Snitteffekt][.Snittpuls.]
[...Fart....][..Distans..]
[.Snittfart.][..Kadens...]

Visa dina Watt
Yo! Är lite halvgrön vad gäller watträning på min 828E så tänkte bolla lite med er pålästa:

Vad ska man dra för slutsatser av att jag har svårt att nå tröskelpuls trots att jag skruvat upp motståndet en del sett till vad Aktivitus uppmätte min tröskelwatt till för 6-7 veckor sedan?

Ska tilläggas att benen känns ganska tunga och den upplevda ansträngningen är högre än vad pulsen indikerar. Den hamnar ofta på 80-84% av maxpuls vilket känns lågt. Har tidigare inte haft några större problem att pressa mig till 90% men då har jag inte varit i närheten att träna så strukturerat som nu.

Testresultatet jag fick då var 280 Watt FTP. Eftersom jag inte nått upp till rätt puls på intervallerna så bestämde jag mig för att köra ett 20-minuterstest för att få en grov indikation på var jag låg. Testade 320W och fick 83% snittpuls. Asjobbig känsla och benen brann som vanligt men pulsen nådde knappt till tröskelpuls innan testet var över. Kollar man kompiskampen som går nu så ligger många på 87-90% under 20-minuter.

Monarken är kalibrerad med vikt så den bör inte avvika något jämfört med testcykeln jag använde på laktattestet. Jag kör på en inglasad balkong som jag öppnar upp. I princip utomhustemperatur (5-12 grader än så länge) med lite blåst. Väldigt svalt/skönt med bara bibsen på.

Är det så att hjärta/lungor utvecklats snabbare än "benen" och att det är syreupptagningeförmågan i musklerna som släpar efter eller borde jag sluta gnälla på happy och ta i mer nästa pass? :-)

Hilfe!

Visa dina Watt
Hur hög procent av maxpuls folk kör sina tjugor på är inte så intressant. En del vet säkert inte sin praktiska maxpuls just nu (den varierar kraftigt beroende på form!) utan fyller i ett gammalt värde. Snittpulsen säger inte heller allt, eftersom den inte tar hänsyn till startpulsen och slutpulsen på rätt sätt. Om jag drar igång en tjuga ouppvärmd, kommer snittpulsen att bli lägre än om jag värmer upp på högre intensitet en kvart innan, helt enkelt för att pulsstegringen i början sänker snittet en hel del på en så kort tid som 20 min.

Sen skiljer det sig åt hur högt i förhållande till max som man kan köra. Vissa har en hög aerob kapacitet och sämre anaerob, och då blir det en högre snittpuls i förhållande till max.

Visa dina Watt
Enda gången jag passerar min magiska gräns på 190 är om jag kör utför/jobbig stig och måste arbeta med överkroppen också. Kommer inte över med bara benen hur jag än gör.

Min maxpuls är annars 199 om jag vilar i en månad.

Visa dina Watt
geologen skrev:
>

Tack!

Jag såg till att värma upp på det sätt som rekommenderas innan så pulsnivån var ganska jämn genom intervallen men någon större stegring skedde aldrig.

Upplever att det är svårt att veta på vilket sätt man ska ändra sina pass när man inte kört efter watt- och pulsbaserad träning tidigare. Mycket som är nytt helt enkelt :)

Tanken nu är väl att jag bör sluta stirra på pulsen en aning och fokusera på rätt känsla/watt tillsvidare.

Visa dina Watt
calleking skrev:
> Tanken nu är väl att jag bör sluta stirra på
> pulsen en aning och fokusera på rätt
> känsla/watt tillsvidare.

Ignorera känslan och låt watten styra oavsett hur ont det gör :-)

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Det är väl lite vana också att ligga på höga
> watt under en längre period? Får du upp pulsen
> på fyror?

Jo, på fyror är det enklare att komma närmare helt klart. Då närmar jag mig 185 i puls som är min tröskelpuls (208 max). Känslan i benen är som längre intervaller men pulsen är högre.

Tillbaka
Topp