Visa dina Watt

Visa dina Watt
Alex är en mycket duktig tävlingscyklist, han var tex bäste icke-proffs på SM i år.
4a på tempot och 2a på linje
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_46358/cf_74/seniorsmtempo110622.PDF
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_46404/cf_74/herrsenorsmlinjelopp110624.PDF
Namnl_s.jpg

http://v-ct.se/alexander-gingsjoe/item/alexander-gingsjoe

/Håkan

Visa dina Watt
Imponerande, men det är ändå så att lättviktare har lättare för att få höga W/kg.

Jaja, om siffrorna stämmer är det bara att gratulera, men jag tycker fortfarande att 471 W i 16 minuter låter lite för bra för en cyklist som inte verkar vara särskilt känd.

Visa dina Watt
Jo, det kan tyckas bra, men det man ska komma ihåg är att 315 Watt inte är enormt mycket. När man cyklar på platt mark är inte vikten av stor betydelse. Jag drar inga 50 km/h på tempoloppen direkt...
Men det går fort uppför.

Proffsen (Contador, scarponi mf...) drar runt 6,3 Watt/kg på tröskeln.
Jag läste på Trainingpeaks att gustav Larsson drar 5,9 Watt/kg på tröskeln. Den stora skillnaden är att det motsvarar ca 470 Watt. mao Det går fort på platten.

Visa dina Watt
Hannez5.3 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, det kan tyckas bra, men det man ska komma
> ihåg är att 315 Watt inte är enormt mycket.
> När man cyklar på platt mark är inte vikten av
> stor betydelse. Jag drar inga 50 km/h på
> tempoloppen direkt...
> Men det går fort uppför.

Ca 3-4 kg mindre vikt och 20-25 W högre tröskeleffekt än när jag var i toppform i somras. För mig är det jäkligt imponerande. Vikten skulle jag kunna matcha, men inte med den effekten. Så jag är imponerad! :)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> vito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://home.trainingpeaks.com/races/2009-tour-of-c
>
> >
> alifornia-race-file-analysis/stage-6-gustav-larsso
>
> > n.aspx
>
> Ja, precis, resultatet är ju inte våldsamt
> långt ifrån vad en av världens starkaste
> tempocyklister presterar.

Och Alexander kom på 4:e plats, inte alls så långt ifrån Gustav på SM i år..

http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_46358/cf_74/seniorsmtempo110622.PDF

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Hannez5.3 skrev:
> -----
> > Jo, det kan tyckas bra, men det man ska komma
> > ihåg är att 315 Watt inte är enormt mycket.
> > När man cyklar på platt mark är inte vikten
> av
> > stor betydelse. Jag drar inga 50 km/h på
> > tempoloppen direkt...
> > Men det går fort uppför.
>
> Ca 3-4 kg mindre vikt och 20-25 W högre
> tröskeleffekt än när jag var i toppform i
> somras. För mig är det jäkligt imponerande.
> Vikten skulle jag kunna matcha, men inte med den
> effekten. Så jag är imponerad! :)

Jag förstår fortfarande inte vad det är för trösklar ni pratar om. Individuell laktatatröskel, 4 mmol-tröskel, FTP, MLSS osv? Hur mäts effekt och laktat?

Visa dina Watt
Jag gjorde mitt laktat-test på LIVI, Falun.
Jag hade en andningsmask på mig. Jag blev tillsagd att hålla en jämn och stadig kadens (ca 90) rpm.
Testet startade på 100 Watt och ökade med 25 Watt var femte minut, var femte minut togs också ett blodprov. Efter 45 min stod wattmätaren och pendlade på ca 300 Watt, jag hade då 3,7 mmol mjölksyra i mitt blod. (4mmol = Tröskel (ca60min)

Jag skulle vilja veta vad Alex Gingsjö har för tröskelwatt :)

Visa dina Watt
Micke S skrev:
> Jag förstår fortfarande inte vad det är för
> trösklar ni pratar om. Individuell
> laktatatröskel, 4 mmol-tröskel, FTP, MLSS osv?
> Hur mäts effekt och laktat?

Du vet ju att såna där detaljer inte är så viktigt. Huvudsaken är att man jämför siffror med varandra.

Visa dina Watt
Hannez5.3 skrev:
> Jag gjorde mitt laktat-test på LIVI, Falun.
> Jag hade en andningsmask på mig. Jag blev
> tillsagd att hålla en jämn och stadig kadens (ca
> 90) rpm.
> Testet startade på 100 Watt och ökade med 25
> Watt var femte minut, var femte minut togs också
> ett blodprov. Efter 45 min stod wattmätaren och
> pendlade på ca 300 Watt, jag hade då 3,7 mmol
> mjölksyra i mitt blod. (4mmol = Tröskel
> (ca60min)
>
> Jag skulle vilja veta vad Alex Gingsjö har för
> tröskelwatt :)

Då är det alltså en laktatkurva du har och inget stady state-laktat. Du kan ju ha en tröskel på allt mellan 3-6 mmol/L och enl. den testkurvan du beskriver har du en laktattröskel på mellan 260-280 w skulle jag tippa, och en FTP på uppåt 300 w...

Bra värden hur som helst, men det gäller att ha koll på begreppen :)

Visa dina Watt
Man brukar mena att FTP eller mjölksyratröskeln ligger vid 4 mmol, det ända jag kände på testet var att jag vid 3,7 mmol inte var stum direkt.

Jag brukar normalt köra 3 x 20 min på det jag tror är min tröskel, ca 170 bpm (194 max) då är jag mera sliten än vad jag var när testet hade pågått i 45 min, dvs 3,7 mmol.

Visa dina Watt
Hannez5.3 skrev:
> Man brukar mena att FTP eller mjölksyratröskeln
> ligger vid 4 mmol, det ända jag kände på testet
> var att jag vid 3,7 mmol inte var stum direkt.
>
> Jag brukar normalt köra 3 x 20 min på det jag
> tror är min tröskel, ca 170 bpm (194 max) då
> är jag mera sliten än vad jag var när testet
> hade pågått i 45 min, dvs 3,7 mmol.

FTP mäter man, och 4 mmol/L är en tröskel som använts (delvis felaktigt) för löpare, inte cyklister. Ett ramptest du kör används för att uppskatta laktattröskel, inte för att mäta denna, såvida man inte definierar en tröskel som avviker från normen MLSS.

Visa dina Watt
Din laktattröskelintensitet=) kan du hålla i ca en timme. Det är ju det jag menar med tröskel.
Sedan tar kolhydraterna slut, och du måste sänka intensiteten och enbart använda fett som bränsle.

Visa dina Watt
Balans skrev:
> Hur mäter man FTP?

FTP är den funktionella medeleffekt du kan prestera under en timmes arbete (exakt en timme, inte "ca en timme"). Enheten är Watt [W] och eftersom det är en funktionell parameter och du faktiskt kan prestera ovanför laktattröskeln så innebär FTP en belastning som ligger ovanför MLSS.

Visa dina Watt
Hannez5.3 skrev:
> Din laktattröskelintensitet=) kan du hålla i ca
> en timme. Det är ju det jag menar med tröskel.
> Sedan tar kolhydraterna slut, och du måste sänka
> intensiteten och enbart använda fett som
> bränsle.

???

Visa dina Watt
Vid din mjölksyratröskel övergår kroppen till att enbart använda det mycket effektivare bränslet kolhydrater. Men problemet är att kolhydratföråden tar slut inom CA EN TIMMES MAXIMALT ARBETE, dvs på tröskeln (CA4mmol) beroende på person. Därefter kan man faktiskt känna att kroppen använder fett som bränsle. Man blir helt enkelt inte lika explosiv, men "stumhetskänslan" som kommer om du kör allt du kan kommer betydligt senare. Du blir lite uthålligare men samtidigt segare.

Sedan finns det säkert någon som har någon annan uppfattning men det är så här jag upplever det.

Visa dina Watt
Micke S skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Hannez5.3 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo, det kan tyckas bra, men det man ska komma
> > > ihåg är att 315 Watt inte är enormt
> mycket.
> > > När man cyklar på platt mark är inte
> vikten
> > av
> > > stor betydelse. Jag drar inga 50 km/h på
> > > tempoloppen direkt...
> > > Men det går fort uppför.
> >
> > Ca 3-4 kg mindre vikt och 20-25 W högre
> > tröskeleffekt än när jag var i toppform i
> > somras. För mig är det jäkligt imponerande.
> > Vikten skulle jag kunna matcha, men inte med
> den
> > effekten. Så jag är imponerad! :)
>
>
> Jag förstår fortfarande inte vad det är för
> trösklar ni pratar om. Individuell
> laktatatröskel, 4 mmol-tröskel, FTP, MLSS osv?
> Hur mäts effekt och laktat?

För mig är "tröskel" = högsta möjliga snitteffekt under en timme. Bara så det är tydligt.

Visa dina Watt
Pre-Field Test Warm-up
1# 10 minutes easy spinning warm-up
2# 1 minute Fast Pedal (108-120rpm).
(light gear, bring your cadence up as high you can without bouncing)
3# 1 minute easy spinning recovery.
4# 2 minutes Fast Pedal.
5# 1 minute easy spinning recovery.
6# 1 minute PowerInterval.
(maximum-intensy interval at 90to 95 rpm, bring the intensy up
Gradually over the first 30 seconds and hold that effort level through
the end of the interval)
7# 2 minutes easy spinning recovery.
8# 1 minute PowerInterval.
9# 4 minutes easy spinning recovery.
Begin CTS Field Test.

Sen kör du 2x8min på den maximala nivå du klarar 8 min cykling, hellst ska du klara samma watt båda 8:orna med 10 min aktiv vila mellan, annars addera och dela på 2 = 105% FTP :-) T

Visa dina Watt
Little Stereo skrev:
> Sen kör du 2x8min på den maximala nivå du
> klarar 8 min cykling, hellst ska du klara samma
> watt båda 8:orna med 10 min aktiv vila mellan,
> annars addera och dela på 2 = 105% FTP :-) T

Man känner lätt igen ett Carmichael-pass när man läser det! :)

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Sen kör du 2x8min på den maximala nivå du
> > klarar 8 min cykling, hellst ska du klara samma
> > watt båda 8:orna med 10 min aktiv vila mellan,
> > annars addera och dela på 2 = 105% FTP :-) T
>
> Man känner lätt igen ett Carmichael-pass när
> man läser det! :)
---------------------------------------------------
He he :-) Finns inte så mycket skrivet om watträning än idag... T

Visa dina Watt
provade köra med kraftmätare för första gången igår ett 20 min test med min powertap på trainern 327w i snitt på 85 kg. inget märkvärdigt men jag är rätt nöjd.

Visa dina Watt
Antar att det här med lite god vilja kan klassas som rätt tråd för ämnet.

Jag har en "Elite digital mag"-trainer. Som visar någon form av watt.
Är det någon som har en aning om ungefär vilken felmarginal den här typen av trainer på ett ungefär har ? Alltså hur säkra/osäkra är siffrorna?
Vidare, finns det något sätt att kalibrera trainern på så sifforna blir mer jämförbara mer än mot andra siffror från just samma trainer? (har läst instruktionsboken och googlat, kan inte hitta något om detta där)

Visa dina Watt
Hur tillförlitliga är watt från en Monark med pendel egentligen? Visst är det väl så att det bara bygger på att man vrider på ratten och tittar var pendeln är på skalan? Sedan gånger kadensen? Känns som att det borde vara rätt lätt att se lite fel så att säga?

Visa dina Watt
nypan skrev:
> Ville skrev:
> -----
> någon som vet hur man får in en
> > länk i signaturen?
> >
> > http://mittlivsomcykel.wordpress.com/
>
>
> (url=http://mittlivsomcykel.wordpress.com)Din
> signatur eller vad du vill det ska stå!(/url)
>
> Fast du byter naturligtvis ut ( och ) mot [ och ]

Tack! Fast jag får inte in det. Happy bara hänger sig varje gång jag försöker spara?!?!

Principia, En monark med Pendel visar mer rätt en en monark med viktkorg. Det för att den tar hänsyn till friktionen vilket en cykel med viktkorg inte gör. Friktionen ändras med värme/fukt/smutts med mera. Alla som krö med pendel märker att den drar sig när cykeln börjar bli varm.

Självklart gäller det att du har kallibrerat och att du läser av pendeln rätt. Själv siktar jag mot en fast punkt så att jag alltid tittar från den vinkeln som jag har kallibrerat cykeln med.

Visa dina Watt
Ville, vet du hur stor förändringen på grund av värme är egentligen? Hur stort är det jämfört med den osäkerhetsmarginal man får genom att det är en visuell "kalibrering" av pendeln med hjälp av motståndet?

Men, det viktiga är ju egentligen att beteendet är förutsägbart, för siffrorna på Monarken är ju egentligen inte så intressanta annat än för en själv och när man jämför förändringar i den egna prestationen. Så länge som man jämför samma pass från gång till gång, eller ser fel lika mycket varje gång, spelar det ju mest roll i teorin :)

Visa dina Watt
Jag vet inget men jag kan påstå en hel del:-)

Och jag påstår att värmefelet är många ggr större än det vissuella felet. Det är ganska lätt att läsa av pendeln mot skalan. Gissar att nogrannheten där är ca +/-0,01kp

medans temperaturdriften på min cykel som står i kallt garage alla gånger kan vara +/-0,3kp och i extrema fall mer ändå.

men för att gå off topic, varför kan jag inte spara min signatur? Kan alla andra gröa det utan att hamna på error sida?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Kan du verkligen avgöra på hundradelen genom att titta på skalan? Kan du se skillnad på exempelvis 4,01 och 4,02kp? Nu har jag inte en cykel med pendel, men det jag har sett av pendelbestyckade cyklar så verkade det till och med på gränsen med 0,1kp noggrannhet, men det var ju bara en gissning från min sida som kanske var fel.

temperaturdrift är ingenting jag har brytt mig så mycket om, framför allt eftersom det inte finns något sätt för mig att observera det (har en 874:a med viktkorg och inget annat sätt att mäta motstånd/effekt) :)

Visa dina Watt
fredrikw skrev:
> Kan du verkligen avgöra på hundradelen genom att
> titta på skalan? Kan du se skillnad på
> exempelvis 4,01 och 4,02kp? Nu har jag inte en
> cykel med pendel, men det jag har sett av
> pendelbestyckade cyklar så verkade det till och
> med på gränsen med 0,1kp noggrannhet, men det
> var ju bara en gissning från min sida som kanske
> var fel.

Alltså, både ja och nej. Jag kan inte ställe in pendelen på tex kp 4,26. Så nogrann är den inte. Men om jag ska ställa den på ett jämt kp värde typ 4 så har jag klart bättre noggrannhet än 0,1kp. Bättre än 0,05 med skulle jag lätt säga med. Det är ju bara två sträck som ska gå i linje och så stort fel blir det inte då om man alltid tittar från samma vinkel.

> temperaturdrift är ingenting jag har brytt mig
> så mycket om, framför allt eftersom det inte
> finns något sätt för mig att observera det (har
> en 874:a med viktkorg och inget annat sätt att
> mäta motstånd/effekt) :)

Nej, ser man det inte så är det inte så mycket att göra åt. Men jag ligger hela tiden och korrigerar min pendel oavsett vilken typ av intervaller jag kör. På längre jämna intervaller brukar den vara klart stabilare mot slutet men allt under tio minuter kräver ganska mycket skruvande för min del. Och jag vet fler som gör lika dant.

Dessutom kan det drifta om jag tex ställer mig upp coh spurtar eller ändrar kadensen nämnvärt.

Visa dina Watt
Fast de där två strecken ligger ju på olika djup i displayen (väl?), så betraktningsvinkeln som ju lätt kan variera borde ju också påverka...

Temperaturdriften får jag nog skita i, vare sig jag vill det eller inte :)

Visa dina Watt
300 w, 0,2 N fel (mer fel än så lär man inte ställa pendeln)

Det blir ett fel på 1,8 W för 90 kadens, dvs 0,6% fel.

De flesta effektmätarsystem ligger mellan 0,5 och 4% vad jag vet, så just felet från att se skalan/pendeln dåligt är väldigt litet.

Fredrik: Man måste titta på pendeln och skalan längs med eller vinkelrät mot markeringsstrecken. Dvs genom att luta sig fram över styret alternativt rigga en spegel.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ville skrev:
>
> Principia, En monark med Pendel visar mer rätt en
> en monark med viktkorg.

Jaha, typiskt. Är det någon som vill köpa en bättre begagnad Monark med viktkorg..

Tillbaka
Topp