Gjorde nyss ett litet test. Gårdagens slappa distansrunda gav 157 W i snitt för mig, och jag har alltid så inställt att nollvärden räknas med. Jag exporterade som .csv, öppnade i Excel och summerade effektkolumnen, sen gjorde jag en ny kolumn där värdet blev "1" om effektkolumnen innehöll ett icke-nollvärde, och "0" om det var ett nollvärde på den raden. Sen summerade jag den kolumnen också.
Därefter delade jag effektsumman med 1/0-summan. Resultatet blev 185 W. Nästan 18 procent högre värden alltså.
Olika rundor och tidsintervall har naturligtvis olika mycket fel, räknat i procent. Ett platt tempolopp har nog väldigt lite avvikelser, medan en distansrunda i klunga, med många utförsbackar kommer att ha många stunder med nollvärden, och därmed större avvikelse.
Om vi bara antar att Rock har "fel" inställning i datorn, och att femtimmarsrundan med 272 W hade 20 procent för hög effektindikering, så skulle det motsvara 225 W. Inte dåligt det heller, men vi vet ju inte alls hur stort, eller litet, felet var. Men 3.9 W/kg (272 W/70 kg) i fem timmar är ordentligt högt alldeles oavsett...