Visa dina Watt

Visa dina Watt
Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv inkluderar jag alla nollor - vad är
> happykorrekt?

Att inkludera nollvärden.

Visa dina Watt
Så nu har jag kört ett eget pass och tagit i lite också:

1s 1076W (913W)
5s 1062W (865W)
15s 952W (727W)
1m 565W (537W)
2m 510W (462W)
5m 404W (344W)
10m 345W (316W)
20m 334W (294W)
1h 307W (255W)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Tack. Går man ner en sådär tio kilo till, och upp en 30watt till på fatmax/ftp och sedan en plasthoj med finhjul på det så kanske man hävda sig även utanför kvarterets gränser.

Visa dina Watt
Guldfinger skrev:
> Tack. Går man ner en sådär tio kilo till, och
> upp en 30watt till på fatmax/ftp och sedan en
> plasthoj med finhjul på det så kanske man hävda
> sig även utanför kvarterets gränser.

Går inte prioordningen tvärtom.

Först en ny dyr cykel. Sedan tio watt mer. Först i sista hand en viktnedgång ???

Annars riskerar man ju att inte få köpa ny fin cykel, och så kan det ju inte vara här i världen.

Visa dina Watt
Dagens runda...
Sträcka: 18.7 km
Snittfart: 14.2 km/h
Snittpuls: 87
Maxpuls: 121
Snitteffekt: 45 W

(Jag har varit förkyld sen i måndags men ville ut och cykla i sommarvärmen, så jag tog det lugnt!)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Dagens runda...
> Sträcka: 18.7 km
> Snittfart: 14.2 km/h
> Snittpuls: 87
> Maxpuls: 121
> Snitteffekt: 45 W
>
> (Jag har varit förkyld sen i måndags men ville
> ut och cykla i sommarvärmen, så jag tog det
> lugnt!)

Även solen har fläckar.

Visa dina Watt
I förhållande till de watt man lyckas trycka sittandes på en monark (med för korta vevar) på labb så tycker jag min Power2Max visar lite väl höga siffror. Å andra sidan är det kanske ramptestets upplägg som är orsaken. Alltså: Att stå och bryta 500W i en 2minuter lång uppförsbacke med vila dessförinnan känns inte lika jobbigt som att trycka 415W 2minuter sittandes på en monark i slutet av ett 40minuters ramptest.

Någon som delar min upplevelse?

Visa dina Watt
Inte så konstigt. Ramptesten (där du antagligen körde till total utmattning) indikerar VO2max motsv nästan 400Watt. Då borde ditt 2minutersm-max ligga lite över 500Watt. Dessutom är det plågsammare med en aerob maxning jämfört med en kortare delvis anaerob maxning.

Visa dina Watt
Jag tycker själv att det är plågsammare att trycka på hårt inne än ute där det snarare kommer naturligt i backar och hårdare klungkörning. Detta för kortare intervaller. För längre intervaller känns det lättare att trycka på inne än ute. Alltid undrat varför. Antar att den grundläggande förklaringen på ngt sätt går ut på att det enbart är ett tecken på att jag är dåligt tränad.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Jag tycker själv att det är plågsammare att
> trycka på hårt inne än ute där det snarare
> kommer naturligt i backar och hårdare
> klungkörning. Detta för kortare intervaller.
> För längre intervaller känns det lättare att
> trycka på inne än ute. Alltid undrat varför.

Samma här. Ute blir det naturligt att köra hårt i backar eller fartsträckor medan det bara är lidande inomhus. Men jag har samtidigt svårt att hålla uppe effekten kring tröskelnivå på längre sträckor (vilket väl delvis har tekniska orsaker när det kommer utförslöpor eller knixigare partier där man inte kan stå på) vilket inte brukar vara så svårt i vardagsrummet.

Visa dina Watt
Du klarar högre (kortvarig) maxeffekt stående men förbrukar ca 10 procent mer syre på samma effekt. Vad som ger högst 2min-max (sittandes eller stående) är nog olika från person till person. Jag tror jag klarar högre Watt sittandes. Enminuts-max däremot tjänar jag defenitivt på att stå. I alla fall Wattmässigt, vad gäller fart så spelar ju luftmotståndet roll också, lite beroende på hur brant det är.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Här kommer mina "årsbästa" hittils enligt Golden Cheetah, får väl ta och se vad man kan maxa i de olika tidsintervallerna en dag, dessa siffror är bara från några distansrundor man hunnit med under året med klubben... Har blivit väldigt dåligt med träning de senaste halvåret pga sjukdom så det är väl inget imponerande antar jag.... 69kg pannor väger jag in på för tillfället...

1s - 1121watt
5s - 1056watt
1min - 495watt
5min - 270watt
20min - 239watt
60min - 225watt

Visa dina Watt
Årsbästa, änsålänge. Ska bara besöka någon backe som tar längre tid än 1h att klättra uppför så ska jag nog få till några skapliga siffror där också.

1s - 1233watt
5s - 1111watt
1min - 617watt
5min - 414watt
10min - 388watt
20min - 380watt
60min - 309watt

Visa dina Watt
Rock skrev:
> Årsbästa, änsålänge. Ska bara besöka någon
> backe som tar längre tid än 1h att klättra
> uppför så ska jag nog få till några skapliga
> siffror där också.
>
> 1s - 1233watt
> 5s - 1111watt
> 1min - 617watt
> 5min - 414watt
> 10min - 388watt
> 20min - 380watt
> 60min - 309watt

Vikt?

Visa dina Watt
Rock skrev:
> Årsbästa, änsålänge. Ska bara besöka någon
> backe som tar längre tid än 1h att klättra
> uppför så ska jag nog få till några skapliga
> siffror där också.
>
> 1s - 1233watt
> 5s - 1111watt
> 1min - 617watt
> 5min - 414watt
> 10min - 388watt
> 20min - 380watt
> 60min - 309watt

Vänta nu. Du klarar alltså 5,4 W/kg i 20 minuter?

De allra bästa proffsen av idag (post Armstrong era) brukar ju ligga på omkring 6 W/kg i ~40 minuter uppför alpstigningarna, och många proffs som är lite sämre i bergen ligger nog snarare på 5,5 W/kg.

SÅ jävla bra kan du väl inte vara. Varför har du inte bara cyklat ifrån oss andra när vi har cyklat ihop? :-)

Visa dina Watt
DT skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Årsbästa, änsålänge. Ska bara besöka
> någon
> > backe som tar längre tid än 1h att klättra
> > uppför så ska jag nog få till några
> skapliga
> > siffror där också.
> >
> > 1s - 1233watt
> > 5s - 1111watt
> > 1min - 617watt
> > 5min - 414watt
> > 10min - 388watt
> > 20min - 380watt
> > 60min - 309watt
>
> Vänta nu. Du klarar alltså 5,4 W/kg i 20
> minuter?
>
> De allra bästa proffsen av idag (post Armstrong
> era) brukar ju ligga på omkring 6 W/kg i ~40
> minuter uppför alpstigningarna, och många proffs
> som är lite sämre i bergen ligger nog snarare
> på 5,5 W/kg.
>
> SÅ jävla bra kan du väl inte vara. Varför har
> du inte bara cyklat ifrån oss andra när vi har
> cyklat ihop? :-)

Han har väl för dåliga grejjer vid sidan om wattmätaren. Lite som att elda för kråkorna.

Visa dina Watt
DT skrev:
> En möjlig felkälla kan ju vara exkludering av
> nollvärden...

Du har rätt, så kan det vara!

Visa dina Watt
Gjorde nyss ett litet test. Gårdagens slappa distansrunda gav 157 W i snitt för mig, och jag har alltid så inställt att nollvärden räknas med. Jag exporterade som .csv, öppnade i Excel och summerade effektkolumnen, sen gjorde jag en ny kolumn där värdet blev "1" om effektkolumnen innehöll ett icke-nollvärde, och "0" om det var ett nollvärde på den raden. Sen summerade jag den kolumnen också.
Därefter delade jag effektsumman med 1/0-summan. Resultatet blev 185 W. Nästan 18 procent högre värden alltså.

Olika rundor och tidsintervall har naturligtvis olika mycket fel, räknat i procent. Ett platt tempolopp har nog väldigt lite avvikelser, medan en distansrunda i klunga, med många utförsbackar kommer att ha många stunder med nollvärden, och därmed större avvikelse.

Om vi bara antar att Rock har "fel" inställning i datorn, och att femtimmarsrundan med 272 W hade 20 procent för hög effektindikering, så skulle det motsvara 225 W. Inte dåligt det heller, men vi vet ju inte alls hur stort, eller litet, felet var. Men 3.9 W/kg (272 W/70 kg) i fem timmar är ordentligt högt alldeles oavsett...

Visa dina Watt
Om du fick 18% vid en vanlig solorunda kan säkert avvikelsen kan gå upp till en 30 procent vid klungcykling eller en väldigt backig runda.

Man blev på samma sätt lite förvånad när schäfer tryckte högre Watt än proffsen på Liege-Bastogne-Liege... :-)

Visa dina Watt
DT skrev:
> Om du fick 18% vid en vanlig solorunda kan säkert
> avvikelsen kan gå upp till en 30 procent vid
> klungcykling eller en väldigt backig runda.

Nja, det var sex mil i klunga, fyra mil solo (jag fikade extra länge pga regnet).
Men nu gav du mig ju uppslag till att separera rundan i en klungdel och en solodel och jämföra avvikelsen! :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Klungdelen, 59.9 km...
Snitteffekt med nollvärden: 152 W
Snitteffekt utan nollvärden: 180 W
Fel: 18.4 procent

Solodelen, 41.9 km...
Snitteffekt med nollvärden: 163 W
Snitteffekt utan nollvärden: 190 W
Fel: 16.5 procent

Ingen jättestor skillnad!

Visa dina Watt
railrunner skrev:
> Vad går den här tråden ut på och vem vinner?

Just nu går den ut på att hitta matematiska bortförklaringar till Rocks starka siffror. ;-)

Visa dina Watt
Nu när du är här, kan du ta och "erkänna" att du hade Garminen inställd på att exkludera nollvärden, eller måste vi ha ångest över att ha ett semiproffs mitt ibland oss? :-)

Visa dina Watt
geologen skrev:

> Om vi bara antar att Rock har "fel" inställning i
> datorn, och att femtimmarsrundan med 272 W hade 20
> procent för hög effektindikering, så skulle det
> motsvara 225 W. Inte dåligt det heller, men vi
> vet ju inte alls hur stort, eller litet, felet
> var. Men 3.9 W/kg (272 W/70 kg) i fem timmar är
> ordentligt högt alldeles oavsett...

På min senaste runda på två timmar med strax över 300W i snitt så bestod den av 5min nollvärden. Så om jag exkluderat nollvärdena hade snittet endast stigit 4%.

Visa dina Watt
ingen aning faktiskt. Tog crossen till jobbet idag med en annan dator. Jag får kolla när jag kommer hem. Jag vet att jag fipplade med dom där inställningarna för att jag tyckte att snittwatten blev hög. De flesta av siffrorna åvan är från tempoträning, då ligger jag på ganska jämt.

Benen är ganska bra i år och jag har passerat 500utomhusmil, så träningen flyter på som den ska. Inga skador att tala om heller, det brukar ju vara mitt stora problem att något går sönder någonstans.

Jag är mer förundrad över siffror som 45watt. Jag vet inte om jag hade tagit mig framåt i styrfart då :)

Visa dina Watt
Rock skrev:
> Jag är mer förundrad över siffror som 45watt.
> Jag vet inte om jag hade tagit mig framåt i
> styrfart då :)

Men det var ju promenadcykling under en pågående förkylning. :)
Och eftersom det är inklusive nollvärden så blir det väldigt lågt när man bara rullar långa sträckor.

Visa dina Watt
Fast 45W är ändå extremt lågt! Jag hade 121W när jag rullade till jobbet i kostym på racern igår. Men då var det rätt mycket uppför visserligen så inte så mycket frihjulande. :-)

Tillbaka
Topp