Visa dina Watt

Visa dina Watt
earnstrom skrev:

> Jag svarar på detta inlägget, även om jag
> egentligen svarar på diskussionen som följde.
> På tre dagar har du tyvärr INTE sänkt pulsen
> med 6 slag vid samma eller högre effekt. När jag
> tränar regelbundet (~varje dag) sjunker pulsen
> snabbt 10 slag vid samma fart, men egentligen är
> ansträngningen densamma. Tar jag ngn vilodag
> eller tre så är pulsen tillbaka i sitt normala
> spann och jag är ev. lite snabbare. Micke S eller
> ngn annan som jobbar med det på riktigt kan
> säkert förklara mer.

Nej, det förstår jag också. Jag hade vilodag dagen innan och vid första försöket hade jag kört ett relativt hårt benpass på lunchen.

Men känslan!! :)

Det krävs nog lite mer tid för att avgöra hur mycket det går åt rätt håll - men jag återkommer nästa vecka så får vi se! :)

Visa dina Watt
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > ...i relation till FTP kan jag tillägga.
> FatMax
> > borde ligga i krokarna 1,5 W/kg under FTP för
> > FatMax på 3,8 W/kg.
>
> Enligt Determination of "Fatmax"with 1 h cycling
> protocols of constant load så It is impossible to
> define one theoretical optimal intensity for fat
> oxidation that is true in all individuals
> Vilket borde betyda mer data än bara FTP för att
> kunna gissa en individs nivå för fatmax och att
> det enda sättet att veta är att mäta? (även om
> jag är med på att det kan finnas en fysiologisk
> övre gräns för vad som är möjligt). Mest en
> fundering.

en laktatkurva kan man använda för att uppskatta FatMax, inte mäta. Sen brukar fatmax vara beskrivas som en högsta y-värde i en kurvlinjär funktion vilket i verkligheten för cyklister inte är så intressant då vi rör oss i ett snävare intensitetsspann än det man behöver mäta för att skapa en användbar funktion. Sen är ju fatmax också högsta y-värde, men det anger inte HUR högt y-värdet (fettoxidationen) är, vilket är det som verkligen är intressant.

Men överlag så är det här snåriga begrepp då kost spelar stor roll, och vi har energisystem som påverkar varandra.

Edit: utifrån indirekt kalorimetri som metod så måste man alltså mäta koldioxid och syre i inandad och utandad luft och beräkna fettförbrännigen utifrån de rent biokemiska processerna för energiutvinning från kolhydrat och en medelfettsyra vid aerobt arbete.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Micke S skrev:

> Men överlag så är det här snåriga begrepp då
> kost spelar stor roll, och vi har energisystem som
> påverkar varandra.

Själv har jag inget egenintresse av att veta min fatmax - det råkade bara vara så att pulsen vid intervallen hamnade däromkring. :D

Hade lika gärna kunnat säga att jag låg på 78-80% av maxpuls.

Visa dina Watt
Klämde ett kort pass på lunchen, halvsega ben idag.. 2x8min på 339,337W med en avslutande maxspurt på 1574W.
p2.png

På lunchpasset i onsdags kändes benen bättre och jag fick för mig att lägga mig på gränsen som för mig borde vara runt 360W under en 8:a. Glad i hågen vred jag på till 380W. Kände mig klen när jag fick ge upp efter 6min innan jag med telefonens hjälp avslöjat min tveksamma huvudräkningstalang..
Fick tagit mig samman efter en stund och led en blöt 4:a på 340W och sen återigen en avslutande maxspurt på 1637W.
p1.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Man ska inte räkna monarkwatt när man är
> trött. Gammalt djungelordspråk.

Jag? Det är SRM-watt men det blev inte bättre för det.. :)

Visa dina Watt
6*3min ~5 [W/kg] 1 min vila ~3,5 [W/kg], sedan 40 min till på "vilonivån".

Gissar att min FTP ligger på ~4 [W/kg]
Vet inte om det är vettigt att köra den här typen av pass. Kände mig dock inte sliten efter passet trots att det var rejält jobbigt under intervallerna.

Kom gärna med synpunkter.

6times.gif

Visa dina Watt
freddan skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Man ska inte räkna monarkwatt när man är
> > trött. Gammalt djungelordspråk.
>
> Jag? Det är SRM-watt men det blev inte bättre
> för det.. :)

Med tanke på prisnivån får man nog kategorisera SRWwatt som finwatt.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Och fulwatt, är det från typ iBike?

Vill man ha en riktig utmaning sätter man sin iBike-mätare på Monarken.

Visa dina Watt
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Och fulwatt, är det från typ iBike?
>
> Vill man ha en riktig utmaning sätter man sin
> iBike-mätare på Monarken.

Hehe...

Visa dina Watt
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Och fulwatt, är det från typ iBike?
>
> Vill man ha en riktig utmaning sätter man sin
> iBike-mätare på Monarken.

Haha!

Visa dina Watt
I dag var inte nån bra dag för mig i wattsammanhang.

Jag körde ett ramptest, och hade för en gångs skull assistans för att hjälpa mig när jag blev för trött för att själv hålla koll på pendeln och motståndet. Jag brukar stoppa när det blir för jobbigt att justera pendeln, vilket är en hyfsad bit ifrån där jag verkligen tar stopp. Men i dag kände jag redan långt innan att det inte stod rätt till. Mycket riktigt. Vid den nivå jag normalt brukar avbryta i förtid, var jag nu helt slut och illamående. Där jag annars brukar vara andfådd och lite svettig var jag nu spyfärdig och fick springa till toaletten (spydde aldrig men det var nära). Och detta på en nivå jag brukar klassa som "jobbig men hanterbar".

Det enda jag kan skylla på är en alldeles för kort nattsömn. Fullföljde tre minuter på 330 Monark-watt (345 W på P2m) och sen några sekunder efter höjningen till 360 W innan jag avbröt.

Däremot nådde en av damerna 309 Monark-watt på ramptestet, vilket var en förbättring för henne på 10 W sen förra testet i augusti.

Visa dina Watt
Dags för 1.5 timmar "Palisade" 5x9 minuter, lite under, lite över FTP på min Kurt Kinetic Road Machine. Snittwatt var: 274 (3.11 W/kg) på alla utom den sista som var 276 (3.13 W/kg). Visst var det jobbigt, men ändå lättare än väntat. Har alltid svårt i början på varje intervall, först efter 2-3 minuter kommer jag in i ett tempo och tittar jag ner i backen och struntar att titta på wattmätaren tar jag lätt i för mycket då det börjar gå lättare då... Vågar dock ännu inte lita på kroppen då man är ovan vid sådant här, för då orkar jag väl inte de sista intervallerna?

pastis-2013-11-09-palisade-468660A.jpg

pastis-2013-11-09-palisade-468660B.jpg

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Pastis:
Det är väl bara att prova att strunta i vad effektmätaren säger en gång. Det värsta som kan inträffa är att du inte orkar de sista intervallerna. Om så blir fallet kan du ju sen börja fundera på om det var benen eller pannbenet det berodde på. ;-)

Visa dina Watt
Körde ett ramptest på min p2m idag ...

Start på 80W med 40W höjning var 3:e minut.

Pallade med en minut på ~400W-linjen (snitt på 408W). Med en vikt på 78kg så räknade Rasmus ut något i stil med ett testvärde på 63 (ml/min/kg antar jag).

Med tanke på att jag för drygt 1½ år sedan pallade 30 sekunder på 320W så får jag ändå vara nöjd, trots sommarens träningsbortfall! :)

Visa dina Watt
Om man vill höja FTP. Skall man träna långa intervaller på strax över 100 procent FTP, eller skall man träna kortare intervaller typ VO2, eller skall man träna riktigt långa tjugominutare på knappa FTP?

Känns som jag nått en trist platå för FTP. Vågar knappt testa nytt rekordförsök då jag känner att de cirka 105 procent FTP som krävs för en tjugominutare blir för tröttsam för snabbt.

Vidare. Vad är ett ramptest bra för?

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Körde ett ramptest på min p2m idag ...
>
> Start på 80W med 40W höjning var 3:e minut.
>
> Pallade med en minut på ~400W-linjen (snitt på
> 408W). Med en vikt på 78kg så räknade Rasmus ut
> något i stil med ett testvärde på 63 (ml/min/kg
> antar jag).

Om det är kalibrerade Monark-watt. Men det vet vi inte.

Visa dina Watt
Fliken skrev:

>
> Vidare. Vad är ett ramptest bra för?

Du får ett värde med dig som du kan jämföra dig mot från tid till annan. Testet som sådant slutar ju strax över VO2Max men en hög tröskel bättrar nog också på resultatet då mjölksyraansamlingen kommer allt senare i rampen.

De flesta test som utförs på ett kontrollerat och repeterbart sätt har väl ett värde.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Om man vill höja FTP. Skall man träna långa
> intervaller på strax över 100 procent FTP, eller
> skall man träna kortare intervaller typ VO2,
> eller skall man träna riktigt långa
> tjugominutare på knappa FTP?
>

För att höja bör du träna ovanför så många minuter som möjligt totalt sett. Vill du dela in det i intervaller eller köra på i ett.. vilket som funkar.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Om man vill höja FTP. Skall man träna långa
> intervaller på strax över 100 procent FTP, eller
> skall man träna kortare intervaller typ VO2,
> eller skall man träna riktigt långa
> tjugominutare på knappa FTP?

Min åsikt: All of the above + motication, målmedveten & regelbunden träning, periodisering. Se t.ex. http://www.training4cyclists.com/threshold-power, http://www.joefrielsblog.com/2011/04/zone-3-and-ftp.html & http://home.trainingpeaks.com/articles/cycling/power-training-levels,-by-andrew-coggan.aspx

Vilket upplägg som är mest lämpligt för dig får du nog enklast reda på genom att kontakta t.ex. Aktivus (motsv) för att få ett individuellt anpassat träningsprogram.

> Känns som jag nått en trist platå för FTP.
> Vågar knappt testa nytt rekordförsök då jag
> känner att de cirka 105 procent FTP som krävs
> för en tjugominutare blir för tröttsam för
> snabbt.

Ett tips är att prova köra något mer mentalt uthålligt som t.ex. 4 eller 5 x 5 min på 105% med 30-60 vila mellan. För du klarar ju 5 minuter eller hur? Och sen när det känns lätt, gå vidare med längre/fler intervaller.

Visa dina Watt
Gammal Monark = Mer watt?

Har en ny 828 stip stående hemma. Har kört minst 3st 4x4 pass på den. 322 watt (3,5kp/92 kadens) är mitt bästa resultat på den. Sitter med hög musik och perfekta förhållanden. Har däremot alltid tyckt att den känts väldigt "seg" sedan jag började köra med den. Det krävs liksom 900 watt för att dra igång på 3,5 KP känns det som...

Då ingen förklaring fanns drog jag slutsatsen att jag enligt monarken blivit betydligt sämre än för 2 år sen. Det stämmer självklart inte då jag vid den tidpunkten var ungdom och att jag nu är U23. Kör 8:or runt mina gamla rekordtider i olika backar mm.

I veckan fick jag dock möjlighet att köra 4x4 min på en annan äldre monark TC. Det ska sägas att jag var väldigt nedtränad och dessutom satt för lågt med den ojusterbara sadelstolpen. Jag hade heller ingen musik och var allmänt omotiverad. Trots detta klämde jag nu 352 watt. (4 KP 88 kadens).

What's going on?

Visa dina Watt
Finns det möjlighet att rubba kalibreringen på en 1 vecka gammal monark? Visserligen låg den i bilen på sne och pedeln guppade runt lite i 15 min. Görs inte kalibreringen i fabriken?

Visa dina Watt
Ja, jag har själv ställt mig den frågan, men jag tror det kan hända. Min var tokfel i kalibreringen när jag köpte den, men jag vet ju inte om förra ägaren hade pillat på det. Jag fick med en kalibreringsvikt på köpet, så det är enkelt att kolla. Skivan med motståndsmarkeringarna är lättare att rubba, så den bör man kolla då och då.

Visa dina Watt
I ett försök att fulkalibrera min trainer hemma så att cykeldatorn ger mig fulwatt istället för hastighet så blev det lite intervaller på f&s wattbike i söndags.
3*6min maxat landade på 294w, 297w, 295w. (~3,8w/kg)

Väl hemma i Linköping igen genomfördes samma pass på trainern, 3*6min max pace.
Körde intervallerna på motståndsnivå 4 på trainern då jag uppskattade att den borde ge mig ett lagom "spann" att variera motstånd genom att bara växla.
Detta gav mig en snitthastighet som mha fiffling med hjulomkretsen gjorde att den modifierade snitthastigheten landade på 29,5km/h, det vill säga 295 fulwatt.
Tänken är nu då att så länge jag håller mig på trainerns motståndsnivå 4 så är xz.y km/h = xzy fulwatt.

Viktiga är väl egentligen inte exaktheten i fulwatten, utan hur konsistenta värdena är över en vinter, så att man kan använda dem för träning och följa utveckling.

Visa dina Watt
För att andra lika veka som jag inte ska känna sig ensamma så gör jag min watt-debut i tråden. Det är ful-uppskattade virtuella watt från TrainerRoad och Kurt Kinetic Road Machine. Den relativa dagsformen verkade däremot god, så jag passade på att tramsa runt lite och avvika från mina staplar.

Jag har inte pysslat med sån här träning innan, min förhoppning är att det ska göra att jag slipper vara tjock och trött när cykelsäsongen börjar på allvar igen, som varit brukligt tidigare.

Väger in på 86 kg i dagsläget, går att kapa lite där, men framförallt vill jag öka effektuttaget.

Carson.png

Visa dina Watt
Trainer road 8 minuters test för att fastställa FTP. Virtual power med en kurt kinetic road machine.
Första åttan: 384w
Andra åttan: 430w
Vikt: 81kg
Tror det är en del glädjewatt i den där virtual power mätningen för riktigt så stark är jag nog inte.

Bilagor

• 8minute_test.png
    8minute_test.png
    14.5 KB · Besök: 31
Visa dina Watt
riskaka skrev:
> Tror det är en del glädjewatt i den där virtual
> power mätningen för riktigt så stark är jag
> nog inte.

Äsch, var glad så länge det varar!! :)

Själv fick det bli ett spinningpass idag.

Någon som vet hur många watt det är när man vrider ratten 90 grader åt vänster? :D

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Det beror på hur fort du vrider ratten - tänk
> på att watt är en enhet för energi per
> tidsenhet. ;-)

Tyckte det blev jobbigare när jag vred den fram och tillbaka.

Tillbaka
Topp