Visa dina Watt

Visa dina Watt
bombraid skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny: Jag hade inte klarat en till minut! Får se
> om man klarar av att jobba sig upp till 500 watt
> om några månader. :-)
>
>
>
> Jag kör sällan fyror. Vad kan man tänkas att
> lägga sig på då om jag körde dessa på 480?
> Svårt att säga antar jag. 390-400?

4or ska man väl lägga 15-20% över sin FTP (eller det man klarar att köra en timme på utan att dö) Så står det i mina papper iaf

Visa dina Watt
I dag blev det fem 9-minutare på 300 W. Kändes rätt lätt. Fjärde var jobbigast mentalt. Härmar Trainerroad-passet "Palisade".

f8kd.png

Visa dina Watt
Jenny, våren 2009 hade jag betydligt sämre siffror än vad du har nu. Det blir bättre med tiden. Sluta inte!

Och de var sittande. Snittade ca 97-98 på intervallerna - det fixar jag inte stående! :)

Visa dina Watt
Har pga sjukdom inte tränat enligt protokollet på två veckor och enligt strava har min "fitness" således förpassats långt tillbaka. Men går det så går tänkte jag när jag försökte mig på att köra på de nivåer där jag slutade. Fake it till you make it. Gick inget vidare. Första fyran på 443W [5.0 W/kg] klarade jag men de resterande fick jag lyxa till det med en 20s paus efter 3min.

Trött fet och 48. Fruktar redan söndagens tjugor vars dom kommer vara hård.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    27.7 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Visa dina Watt
kvällens pass blev ett över/under tröskel och avslutade med 15min att veva ur benen.. över/under är ganska precis på vad jag klarar just nu, tappade lite sista två som landade 3 snittwatt under målet.

får bita ihop lite mer nästa gång..

131121_6x2+3.PNG

Visa dina Watt
Inte oexakt vetenskap, det finns gott om fysiologiska förklaringar till det resultatet, men otillförlitlig för att mäta prestation/träningslast.

Visa dina Watt
#märkaord :P

Däremot brukar jag tycka puls kontra effekt stämmer ganska bra överens med hur sliten jag känner mig. Tycker det ger mig en bättre indikation än performance management charts etc.

Visa dina Watt
Efter gårdagens "misslyckande" på trainern då jag fick avbryta efter 34 minuter, gick det bättre idag. Körde det relativt lätta Haeckel, 3 set med 4 x 3 minuter med 1 minuts aktiv vila mellan dem.

Snittwatt: 249 (2.83 W/kg), 263 (2.99), 273 (3.10), 288 (3.27), 245 (2.78), 260 (2.95), 272 (3.09), 287 (3.26), 247 (2.81), 259 (2.94), 275 (3.13) och 301 (3.42).

Annars väntar jag bara på lite mera snö. Skulle vara bra med någon decimeter till, då blir det fin skidåkning i längdspåren!
pastis-2013-11-22-haeckel-495209.jpg

Visa dina Watt
Det är nog rätt individuellt hur mkt man triggas av tävlingsmomentet. Själv har jag vid några tillfällen gjort ensamma testlopp inför löplopp och presterat lika bra på testet som på loppet. Om det beror på att jag kan ta ut mig bra även utan tävlingssituationen eller, troligare, att jag har svårt att ta ut max låter jag vara osagt.

Visa dina Watt
sjogren skrev:
> Lite Watt från dagens träning...
>
>
> http://www.trainerroad.com/cycling/rides/495455-EB-3-20
>
> Fick för mig att jag skulle köra en hårdare
> intervall mitt i allt, och det gick mycket bättre
> än väntat.
> Att jag har blivit bättre under senaste veckorna
> är rätt klart. Och nu är det nog dags att öka
> FTP igen, frågan är till vad? 305? 310? 315?

315 (minst).

Visa dina Watt
DT skrev:
>
>
> 315 (minst).

Då kommer ju nästa pass vara sjukt jobbigt ju ;)

Jag kommer att ha höjt med totalt 35w sedan jag var hos aktivitus i början av oktober, måste vara skillnad på Monark och Power2Max eller fel i testet för så snabbt kan man inte förbättra sig eller? Eller så har någon spetsat gårdagens lunch med EPO.

Visa dina Watt
sjogren skrev:
> DT skrev:
> -----------------------------------------------------
> >
> > 315 (minst).
>
> Då kommer ju nästa pass vara sjukt jobbigt ju
> ;)
>
> Jag kommer att ha höjt med totalt 35w sedan jag
> var hos aktivitus i början av oktober, måste
> vara skillnad på Monark och Power2Max eller fel i
> testet för så snabbt kan man inte förbättra
> sig eller? Eller så har någon spetsat gårdagens
> lunch med EPO.

Börja med 305 (vilket var snittet mellan de två tyngsta 20:orna). Känns det fortfarande för lätt på tröskelpassen, öka 5 till. Wash, rinse, epeat.

Visa dina Watt
bombraid skrev:
> Mellan Monark och P2M skiljer det 7-8%. 300watt
> på monarken blir ca 324 på P2M.

Så enkelt är det inte alls. Vid normal kadens och på tröskeleffekt är det obetydlig skillnad för mig. Vid mycket hög kadens (125+) visar Monark högre. Vid låg kadens (70-) visar P2m högre. Jag har tänkt göra en tabell...

Visa dina Watt
Aha! Intressant. Har gått efter det för att jag har hört att det "ska" vara så, men det känns som det är enklare att få högre watt på P2M. Kör sällan låg kadens.
Tabeller gillar vi!

Visa dina Watt
Om det är så att Monark = P2M så har det gått otroligt "lätt" att bli bättre. Måste kolla med Aktivitus om mitt test verkligen stämmer.

DT skrev:
>
> 315 (minst).

NLC skrev:

>
> Börja med 305

hmm då kör jag på 310 till att börja med. Även om det lockar att sätta 315+ :)

Visa dina Watt
sjogren skrev:
>
> DT skrev:
> >
> > 315 (minst).
>
> NLC skrev:
>
> >
> > Börja med 305
>
> hmm då kör jag på 310 till att börja med.
> Även om det lockar att sätta 315+ :)

Kör så det ryker! =)

Visa dina Watt
Hur funkar det där Trainerroad om man cyklar på t.ex. en cykel med P2M-effektmätare på en Tacx Flow-trainer med (opålitlig) effekmätning? Går programmet på effektdata från P2M eller från trainern?

Visa dina Watt
1 min maxtest blev det i kväll. Gick ut lite för hårt men nöjd med resultatet endå. 740W eller 9.32 W/kg. Hoppas komma över 10W/kg i vinter. :)

Bilagor

• 1 MAX.png
    1 MAX.png
    10.1 KB · Besök: 40
Visa dina Watt
DT skrev:
> Hur funkar det där Trainerroad om man cyklar på
> t.ex. en cykel med P2M-effektmätare på en Tacx
> Flow-trainer med (opålitlig) effekmätning? Går
> programmet på effektdata från P2M eller från
> trainern?

Du väljer själv! :) Simple as that!

Visa dina Watt
DT skrev:
> Hur funkar det där Trainerroad om man cyklar på
> t.ex. en cykel med P2M-effektmätare på en Tacx
> Flow-trainer med (opålitlig) effekmätning? Går
> programmet på effektdata från P2M eller från
> trainern?

Antingen tar TrainerRoad effektdata från ANT+ stickan (dvs PT-nav, P2M, SRM, Quarq, Vector etc) eller så slår man på "virtual power", väljer trainer och emulerar watten utifrån bakhjulets fartdata.

Visa dina Watt
sjogren, vad har du för maxpuls i cykel, ungefär? Vad räknar du som din tröskelpuls?

Jag räknar min tröskel* som ca 280 W just nu, och för att få så platta pulskurvor som du har, så skulle jag behöva sänka till kanske 240 W. Så det du körde på plus minst 30 W skulle jag tro att din tröskel är på. Om du nu inte är en diesel. Dieslar verkar kunna köra på stadig puls väldigt nära max, men minsta lilla ökning över det så storknar de och "dör" direkt. :)

*Förtydligande: med "tröskel" menar jag alltid** maximal snitteffekt under en timme, under tävlingsförhållanden.

**Utom när det gäller byggnader, då är det den där trägrejen under dörren jag menar.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> sjogren, vad har du för maxpuls i cykel,
> ungefär? Vad räknar du som din tröskelpuls?
>

Vet inte om man ska dra så stora slutsatser av hur pulskurvan ser ut på det passet, det är rätt märkligt att pulsen inte ökar (alls) förrän 2-3 minuter in på 2:a & 3:e intervallen. Känns som att kurvorna inte riktigt matchar varandra.

Visa dina Watt
NLC skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sjogren, vad har du för maxpuls i cykel,
> > ungefär? Vad räknar du som din tröskelpuls?
> >
>
> Vet inte om man ska dra så stora slutsatser av
> hur pulskurvan ser ut på det passet, det är
> rätt märkligt att pulsen inte ökar (alls)
> förrän 2-3 minuter in på 2:a & 3:e intervallen.
> Känns som att kurvorna inte riktigt matchar
> varandra.

Jag baserar inte min åsikt bara på det passet. Jag har följt sjogren på Strava ett tag, och sett hur han kör intervaller på ungefär min tröskeleffekt, där pulsen i femte minuten och tjugonde minuten är samma, eller bara 1-2 slag högre, typ.

Visa dina Watt
geologen skrev:
>
> Jag baserar inte min åsikt bara på det passet.
> Jag har följt sjogren på Strava ett tag, och
> sett hur han kör intervaller på ungefär min
> tröskeleffekt, där pulsen i femte minuten och
> tjugonde minuten är samma, eller bara 1-2 slag
> högre, typ.

Oj, vilken service :-) Var sajnar man upp?

Visa dina Watt
Tanken var styrkeintervaller idag men körde lite högre kadens än tänkt. Ca 68-70kadens med 5.0kp. 4x4 med 2min vila. Kändes rätt lätt. Hur era styrkeintervaller ut? Tid/kadens?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
hehe en egen liten stalker. Undra om jag inte ska testa mig hos geologen nästa gång istället. Gör du program också? :)

Men dom flesta passen har varit på 95% av tröskel. Och är en del av ett 16v träningsupplägg från Aktivitus som starta för 5v sen på 280w och nu är jag alltså uppe 310 om inte ännu högre. Det går åt rätt håll iaf :D

Jag har ingen data från tävlingar efter som jag inte tävlat så mycket. Så mina siffror är baserade på Aktivitus testet. Maxpuls 177 och anaerobisktröskel 151 aerobisktröskel 132. Eller jag körde ett tempolopp men då glömde jag pulsbandet, men det gav 279w i 57min.
Fick även svar från Mattias angående Monark vs P2M och han sa att det skiljer 5-8%.

Detta är också det första året som jag tränar ganska seriöst, vilket gör att det inte är någon idé att titta på tidigare år heller. Och förbättringarna sen i våras är rätt stora. Som tur är :)

Vad gäller pulsen på det senaste passet så tappade pulsbandet kontakten med datorn under vilan och kom inte tillbaka förräns någon minut in i intervallen. Det händer lite då och då tyvärr. Men så fort den får kontakt så sticker pulsen upp dit den ska.

Visa dina Watt
Dagens pass blev fyror.
P2m-watt: 331, 337, 341, 343. Kollade inte pendeln alls.
Kändes bra, och jag ska sikta på att köra alla fyra på 340 nästa gång. En så marginell ökning bör inte vara ett problem.

Visa dina Watt
Dagens pass blev Jepson, 4 x 8, med 3 x 5s sprinter i varje intervall. Gick bra och snittwatten låg strax över min FTP på alla fyra: 274 (3.11 W/kg), 276 (3.14), 276 (3.14) och 280 (3.20).

pastis-2013-11-24-jepson-500181.jpg

Visa dina Watt
Kort men intensivt pass blev det idag, Matterhorn.
Vek ner mig lite på slutet. Behöver träna pannbenet lite mer i vinter...

Bilagor

• Matterhorn.jpg
    Matterhorn.jpg
    56.4 KB · Besök: 35
Tillbaka
Topp