Visa dina Watt

Visa dina Watt
wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> Men nu var ju kontentan att träning på samma
> intensitet inte nödvändigtvis ger samma effekt
> och inte heller upplevs likadant beroende på
> fysiologisk profil. Eller menar du att det
> faktiskt gör det när vi pratar FTP?

Det jag menar är att FTP är inte så statiskt som en del vill tro att det är. Om man inte orkar köra sina 2x20 på 105% FTP så behöver det inte betyda att man är "svag". Det kan lika gärna betyda att FTP för dagen inte är den FTP man tror.

Träningspasset borde ju vara testet.

Visa dina Watt
Jag blir även alltid lite orolig när Micke F ligger och lurar i vassen. Man är ju livrädd för att skriva nåt som är helt galet. Hoppas han går in och korrigerar mina galenskaper. Jag har ingen aning om vad jag pratar om egentligen.

Visa dina Watt
oroa dig inte. Du är ju rätt ute :) Nedanstående är ju precis vad det handlar om, men insikten att det är så är långt borta för de flesta och nås nog oftast efter att ha stångats med upplägg baserat på procentsatser och då fått en praktisk lektion i att verkligheten inte styrs av teoretiska siffror.

> Träningspasset borde ju vara testet.

Visa dina Watt
JT skrev:
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men nu var ju kontentan att träning på samma
> > intensitet inte nödvändigtvis ger samma
> effekt
> > och inte heller upplevs likadant beroende på
> > fysiologisk profil. Eller menar du att det
> > faktiskt gör det när vi pratar FTP?
>
> Det jag menar är att FTP är inte så statiskt
> som en del vill tro att det är. Om man inte orkar
> köra sina 2x20 på 105% FTP så behöver det inte
> betyda att man är "svag". Det kan lika gärna
> betyda att FTP för dagen inte är den FTP man
> tror.
>
> Träningspasset borde ju vara testet.

Absolut måste det gå att realisera, annars är det ju ingen funktionell tröskel. Däremot kan det vara olika påfrestande för olika personer, ur ett rent fysiologiskt perspektiv, att träna vid den intensiteten och alla kanske inte kan eller ska träna lika mycket där heller.

Det kan ju förstås vara så att det här är en snuttefilt jag håller fast vid för att slippa tröskelpassen (då min träningsbakgrund +ANNAT stämmer mycket bra in på "powerprofilen") och att jag egentligen bara är mentalt vek också ;-)

Visa dina Watt
JT skrev:
> Jag blir även alltid lite orolig när Micke F
> ligger och lurar i vassen. Man är ju livrädd
> för att skriva nåt som är helt galet. Hoppas
> han går in och korrigerar mina galenskaper. Jag
> har ingen aning om vad jag pratar om egentligen.

Haha, skönt att det inte bara är jag som känner så! Fast kul och lärorikt såklart med någon som faktiskt kan det här på riktigt.

Visa dina Watt
Ah ... nu känner jag att tråden börjar hitta tillbaka till tidigare vintrars höjder. Frågan är bara var Geologen är ?

Hoppas man hinner träna lite mellan happysurfandet bara.

Visa dina Watt
Hur många av er kör periodiserad träning, typ: 8 veckor LSD, 4 veckor tröskel och 4 veckor VO2max?

Insåg att jag hinner med ett sådant block precis före jul och sedan ett till under vinter och vår.

Kör ni samma sorts block som ni repeterar, eller kör ni olika typer av block?

Edit: räknade lite tokigt, det ska vara två block.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jerry skrev:
> Hur många av er kör periodiserad träning, typ:
> 8 veckor LSD, 4 veckor tröskel och 4 veckor
> VO2max?
>
> Insåg att jag hinner med ett sådant block precis
> före jul och sedan 2 till sådana block under
> vinter och vår.
>
> Kör ni samma sorts block som ni repeterar, eller
> kör ni olika typer av block?

Lite matematik, men (8+4+4)*3 = 48. Du hinner tre sådana block på ett knappt år.

Visa dina Watt
JT skrev:
> Jag blir även alltid lite orolig när Micke F
> ligger och lurar i vassen.

Läspar du? ;)

Eller jaha, du kanske refererar till hans riktiga namn, och inte happynicket?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Helt rätt Fliken.

Men frågan kvarstår: delar ni upp träningen i liknande block?

Fliken skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Hur många av er kör periodiserad träning,
> typ:
> > 8 veckor LSD, 4 veckor tröskel och 4 veckor
> > VO2max?
> >
> > Insåg att jag hinner med ett sådant block
> precis
> > före jul och sedan 2 till sådana block under
> > vinter och vår.
> >
> > Kör ni samma sorts block som ni repeterar,
> eller
> > kör ni olika typer av block?
>
>
> Lite matematik, men (8+4+4)*3 = 48. Du hinner tre
> sådana block på ett knappt år.

Visa dina Watt
Jag är också rädd för Micke F/S. I normala fall kan man ju snacka sig ur tokerier som man har råkat skriva genom att använda sarkasmer, tvetydigheter och medvetna missförstånd. Men det är svårt att besegra såna som vet vad de talar om på riktigt så här riskerar man att bli uppläxad.

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Beror det inte mycket på vad man ska träna till?
> Och när det infaller?

Om inget annat sägs är väl grundantagandet alltid att man tränar till Vättern?

Visa dina Watt
DT skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Beror det inte mycket på vad man ska träna
> till?
> > Och när det infaller?
>
> Om inget annat sägs är väl grundantagandet
> alltid att man tränar till Vättern?

I mitt fall så blir det nog ingen VR. Det handlar ffa om några långlopp:
t ex: Lidingö, Lida, CV, Hammarby Hill.

Men oavsett målen tycker jag att det är intressant å höra hur folk tänker när det gäller träningsplaneringen.

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Jag tycker spontant, utan att någonsin gjort det,
> att 8 veckor med LSD verkar sjukt tråkigt. :D

Det beror väl på hallisarna om det bli tråkigt eller ej? :-)

Visa dina Watt
Jerry skrev:
> Hur många av er kör periodiserad träning, typ:
> 8 veckor LSD, 4 veckor tröskel och 4 veckor
> VO2max?
>
> Insåg att jag hinner med ett sådant block precis
> före jul och sedan ett till under vinter och
> vår.
>
> Kör ni samma sorts block som ni repeterar, eller

Med risk för att jag missförstår dig - Periodisering är mycket mer än att bara dela upp endurance/LT/vo2 etc i olika veckor. Jag får väl anses "träna periodiserat" eller för den delen strukturerat. Min första riktiga period för 2014-2015 består av tre bas-block (á 4 veckor) följt av två bygg-block. Bas-blocken innehåller och fokuserar helt klart mer på endurance (LSD) men det betyder inte att jag sitter och gnuggar 15h distans i veckan...

Är man intresserad att läsa på mer gillar jag och många andra Joe Friel;
http://www.bokus.com/bok/9781934030...NSGOce1MqfPJldhpqgkX8T_7WGBJFjbvPLxoCLCDw_wcB

Visa dina Watt
Förstå vad djäkla kul det blir när man sedan får köra en hel månad med tröskelträning:-)

lundatok skrev:
> Jag tycker spontant, utan att någonsin gjort det,
> att 8 veckor med LSD verkar sjukt tråkigt. :D

Visa dina Watt
Har läst en del av Friels böcker och även Coggan & Hunters TARWAPM (ligger på nattduksbordet tillsammasn med Friels MTB training bible:-)

Men eftersom jag i praktiken aldrig tränat periodiserst förrut (började med det i januari i år) så är jag intresserad av att höra (1) hur folk gör i praktiken med periodiseringen, och sedan (2) varför då för?

8 LSD + 4 Tröskel + 4 VO2max fick jag på Bosön med rådet att när jag körde VO2max skulle jag vara så trött efteråt att jag i princip bara ville gå å lägga mig å sova:-), Tröskelpassen ska vara hemska etc.
Kör lite tröskel å VO2max under LSD blocket också. Under LSD blocket så kunde jag springa på VO2max passen. Dessutom ingår det lite styrketräning också.

Körde två omgångar av ovanstående i år. Under vintern gick det kanonfint, med ökad prestationsförmåga på allt utom VO2max, men under våren så funkade det inte alls iom att utomhussäsongen drog igång och dessutom så blev det väldigt mycket övertid på jobbet under våren och sommaren.

Men inför säsongen 14/15 så tänkte jag kanske prova ett annat upplägg för att se om det funkar bättre.

@lundatok: Pink elephants = dax för en cold turkey, men hur lägger du upp träningen då? :-)

Edit: stafvel

chrhar skrev:
<->
> Med risk för att jag missförstår dig -
> Periodisering är mycket mer än att bara dela upp
> endurance/LT/vo2 etc i olika veckor. Jag får väl
> anses "träna periodiserat" eller för den delen
> strukturerat. Min första riktiga period för
> 2014-2015 består av tre bas-block (á 4 veckor)
> följt av två bygg-block. Bas-blocken innehåller
> och fokuserar helt klart mer på endurance (LSD)
> men det betyder inte att jag sitter och gnuggar
> 15h distans i veckan...
>
> Är man intresserad att läsa på mer gillar jag
> och många andra Joe Friel;
> http://www.bokus.com/bok/9781934030202/the-cyclist
> s-training-bible/?gclid=CjwKEAjwv9-gBRD5ofn2jd2N0U
> USJACcdilsFnYoyThNSGOce1MqfPJldhpqgkX8T_7WGBJFjbvP
> LxoCLCDw_wcB

Senast ändrad:
Visa dina Watt
(1) I teorin är det enkelt; En kalender och en markering runt viktiga tävlingar - sen är det bara räkna baklänges. I praktiken blir det såklart svårare, inget recept fungerar för alla. Jag har byggt mycket av 2014-2015 mot SM.

(2) Många åker runt och är ganska bra hela tiden. Jag är hellre riktigt bra då det gäller och lite sämre övrig tid :). Ingen håller en formtopp över en hel säsong...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag bara kör mest, mitt fokus har varit att ha kul och att gå ner i vikt i år. Sen har cykelformen kommit lite av bara farten med höjd mängd.

Försöker tänka i pass och vad de ska vara bra för och analysera mitt egna behov utifrån prestationer.

Just nu borde jag ex lägga mer tid på VO2Max men det är tight att få till med både start på CX-säsong och löpträning inför Lidingöloppet.

Fick också rådet med periodiserad träning från Bosön men det har jag inte riktigt fått implementerat.

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> (1) I teorin är det enkelt; En kalender och en
> markering runt viktiga tävlingar - sen är det
> bara räkna baklänges. I praktiken blir det
> såklart svårare, inget recept fungerar för
> alla. Jag har byggt mycket av 2014-2015 mot SM.

Programmet jag fick från Bosön fungerade rätt bra under vintern. Så det kanske är så att jag ska repetera det i vinter också.

Sedan fungerade det sämre under vår å sommar plus att jag var sjukt less på cykling å träning efter CV så där måste jag göra ändringar.

> (2) Många åker runt och är ganska bra hela
> tiden. Jag är hellre riktigt bra då det gäller
> och lite sämre övrig tid :). Ingen håller en
> formtopp över en hel säsong...

Nu är jag ju inte på din nivå direkt men formtoppningen borde ju funka likadant för en "fat and fit" motionär:-)

Använde du Friels metod när du bestämde vad du skulle träna?

lundatok skrev:
> Jag bara kör mest, mitt fokus har varit att ha
> kul och att gå ner i vikt i år.

Tyckte det var svårt att få viktminskning att gå ihop med stor träningsmängd.
Svårt att diciplinera mig å äta mindre portioner efter längre pass.

> Sen har
> cykelformen kommit lite av bara farten med höjd
> mängd.

Hur stor är mängden om man får fråga?

> Försöker tänka i pass och vad de ska vara bra
> för och analysera mitt egna behov utifrån
> prestationer.
>
> Just nu borde jag ex lägga mer tid på VO2Max men
> det är tight att få till med både start på
> CX-säsong och löpträning inför Lidingöloppet.

Det är nästan som att säsongen kommer å stör träningen. Hade den upplevelsen på våren att va f-n, hur ska jag hinna med tisdagsrajd och torsdag-brostugan-fredrikshov när jag är mitt inne i ett tröskelblock!? :-)

> Fick också rådet med periodiserad träning från
> Bosön men det har jag inte riktigt fått
> implementerat.

Dessutom kommer jobbet å lägger krokben för träningen:-(

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Svårt att få ihop vardag och träning. Viktigt att lägga en hållbar plan - lätt att man i planeringsstadiet har låter motivationen avgöra antalet timmar ;)

Jag har absolut tittat på Friel och plockat en del från honom. Han förespråkar mer endurance än vad jag har i min plan samtidigt som jag går in tidigare med ME och SS/LT-pass. Men då är det i tempo jag gör mina bästa resultat också...

Visa dina Watt
Jag gissar att 90 procent av alla som är aktiva i den här tråden är så långt från sin potential att nästan vilken träningsform som helst fungerar ypperligt. Bara volymen är stor nog. Lite tillspetsat kanske, men jag tror åtminstone inte att man behöver vara så jävla petig.

Under större delen av året som föregick mitten av juli snittade jag ca 7-8 timmar cykelträning i veckan. I 6-7 veckor därefter tränade jag i stället ca 11-13 timmar i veckan. Jag märkte en enorm förbättring! Har persat i flera avseenden, när det gäller effekt över vissa tidsintervall och tider i vissa backar och sträckor. Bara efter en dryg månad med lite större träningsvolym.

Själv tänker jag fokusera på volym under min vinterträning. Distanspass ute så ofta det går under helgerna, kanske med lampor nån vardagskväll. I övrigt medelintensiva pass på ca 90 procent av tröskel, men betydligt längre än vanliga tjugor eller liknande, kanske 50-60 minuter i sträck. Ett pass med kortare, hårdare intervaller per vecka. Siktet är inställt på minst 10, helst fler, timmar i veckan. Därutöver ett kortare (15-25 min) löppass per vecka, och 2-3 styrketräningspass (à 45-50 min). Totalt ca 12-13 timmar träning allt som allt. Vi får se hur det går.

Målet är att köra hela säsongen i Senior nästa år, och sitta med utan problem i huvudklungan. Högre ambitioner än så har jag inte för linje. På tempo vill jag stadigt placera mig i den övre halvan av resultatlistan.

Lustigt det där med 20-minuterstest för FTP. Som jag skrev lite längre upp, så körde jag tempo i lördags. 315 W i 18 minuter. Jag hade knappast tappat märkbart på att trampa i ytterligare två minuter, och jag släppte lite på trycket två gånger när det gick utför, så låt säga att mitt senaste resultat på 20 minuters maxning är 315 W. Skulle man använda de formler som brukar dras fram (faktor 0.95) så skulle min FTP vara 300 W. I själva verket är den snarare 280 W, kanske i bästa fall 285 W om jag hade optimala förhållanden för ett test. Ca 0.89-0.90 blir faktorn då, om man räknar baklänges. Det är en rätt grov felmarginal, räknat från 0.95!

Visa dina Watt
JT skrev:
> Jag håller med geologen fast jag tror att hans
> FTP är 300W.

Hahahaha! Då hade jag varit glad!

Visa dina Watt
olebole skrev:
> Ang. periodisering och slänga en miljon veckor
> på elefanttrippar
>
> http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-
> 0838.2012.01485.x/full

Urk! Den där artikeln påminde mig om varför jag aldrig skulle kunna bli forskare. Citeringsprincipen man använder gör texterna närmast oläsliga. Mycket bättre att sätta en liten indexerad siffra som hänvisar till en fotnot. De stör inte läsrytmen och ögats flöde.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> olebole skrev:
> -----
> > Ang. periodisering och slänga en miljon veckor
> > på elefanttrippar
> >
> >
> http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-
>
> > 0838.2012.01485.x/full
>
> Urk! Den där artikeln påminde mig om varför jag
> aldrig skulle kunna bli forskare.
> Citeringsprincipen man använder gör texterna
> närmast oläsliga. Mycket bättre att sätta en
> liten indexerad siffra som hänvisar till en
> fotnot. De stör inte läsrytmen och ögats
> flöde.

Har man däremot läst de refererade studierna så ökar det läsbarheten och gör det hela mycket nyansrikare när man förstår vad varje hänvisning innbär istället för att behöva bryta läsandet och titta efter nötter. Så är väl lite tanken...

Visa dina Watt
Jerry skrev:

> Dessutom kommer jobbet å lägger krokben för
> träningen:-(

För att inte tala om de där små kravmaskinerna som vi envisas med att kalla baaarnen.

Visa dina Watt
När FTP dök upp för 10-15 år sedan som ett begrepp utgick man ifrån "bästa möjliga prestation" för ca 1 timmes arbete. Dvs utvilad, motiverad osv "racemode", typ. OM man vill använda FTP som ett mått på sin utveckling så ser man till att ha likartade omständigheter vid varje testtillfälle.

Att man inte kan prestera detta på en daglig basis är självklart, men det förändrar inte innebörden ovan. FTP ändrar sig säkert hela tiden men man menade INTE att den var lika med prestationsförmågan för dagar med andra "omständigheter".

Som tur är kan ju träning en dag då prestationsförmågan av olika anledningar bara "räcker" till träning på 90% av FTP inverka på /framtida/ FTP på samma sätt som en annan dags träningsinsats på 100% av FTP.

Det är ju inverkan på det som ska förbättras som det hela handlar om, så börja med att definiera "det"...hitta ett sätt att mäta just "det"...träna... mät...

...om du är lagd åt det hållet.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Det man kan prestera på ett platt tempolopp som varar i drygt 40 minuter när man verkligen tar ut sig enorm, anser då jag vara en absolut övre gräns för FTP den dagen.
Tempoloppet på veteran-SM i Värnamo i år var ett sånt lopp för mig. Där snittade jag 281 W under knappt 42 minuter. Jag har inte ökat FTP med 20-25 W på en månad...

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> Svårt att få ihop vardag och träning. Viktigt
> att lägga en hållbar plan - lätt att man i
> planeringsstadiet har låter motivationen avgöra
> antalet timmar ;)

+1, Jag har ju ett jobb som i perioder är väldigt krävande men som jag absolut inte tänker sluta med. Så det gäller å hitta balansen. Kanske acceptera att ibland tappar man den och får resa sig upp igen:-)

> Jag har absolut tittat på Friel och plockat en
> del från honom. Han förespråkar mer endurance
> än vad jag har i min plan samtidigt som jag går
> in tidigare med ME och SS/LT-pass. Men då är det
> i tempo jag gör mina bästa resultat också...

+1, man tränar ju för att uppfylla sin mål. Olika input beroende på om man ska cykla Vättern eller tempolopp.

JT skrev:
> Hade jag kört efter Friels bok hade jag
> förmodligen slutat med cykling.

Ok, kan du utveckla lite mer.

Själv var jag ganska kräktrött på't efter CV:n av olika anledningar, där en var, tror jag, att träningen blev ganska monoton och dessutom så hindrade upplägget mig från att vara med på träningen med Hofvet, Tisdagsrajden mm.

geologen skrev:
> Jag gissar att 90 procent av alla som är aktiva i
> den här tråden är så långt från sin
> potential att nästan vilken träningsform som
> helst fungerar ypperligt. Bara volymen är stor
> nog. Lite tillspetsat kanske, men jag tror
> åtminstone inte att man behöver vara så jävla
> petig.

Sant. Många skulle nog cykla mer om dom hade tid över till vardags men har andra åtaganden.

> Under större delen av året som föregick mitten
> av juli snittade jag ca 7-8 timmar cykelträning i
> veckan. I 6-7 veckor därefter tränade jag i
> stället ca 11-13 timmar i veckan. Jag märkte en
> enorm förbättring! Har persat i flera avseenden,
> när det gäller effekt över vissa tidsintervall
> och tider i vissa backar och sträckor. Bara efter
> en dryg månad med lite större träningsvolym.

Snyggt jobbat.

Hur gick det återhämtningan när du ökade träningsmängden så mycket?

> Själv tänker jag fokusera på volym under min
> vinterträning. Distanspass ute så ofta det går
> under helgerna, kanske med lampor nån
> vardagskväll. I övrigt medelintensiva pass på
> ca 90 procent av tröskel, men betydligt längre
> än vanliga tjugor eller liknande, kanske 50-60
> minuter i sträck. Ett pass med kortare, hårdare
> intervaller per vecka. Siktet är inställt på
> minst 10, helst fler, timmar i veckan. Därutöver
> ett kortare (15-25 min) löppass per vecka, och
> 2-3 styrketräningspass (à 45-50 min). Totalt ca
> 12-13 timmar träning allt som allt. Vi får se
> hur det går.
>
> Målet är att köra hela säsongen i Senior
> nästa år, och sitta med utan problem i
> huvudklungan. Högre ambitioner än så har jag
> inte för linje. På tempo vill jag stadigt
> placera mig i den övre halvan av resultatlistan.
<->

Tack för infon Geo och lycka till!

Visa dina Watt
Jerry skrev:
> Snyggt jobbat.
>
> Hur gick det återhämtningan när du ökade
> träningsmängden så mycket?

För första gången kände jag då behovet av en planerad vilodag. Måndagar är lämpliga, tycker jag. Då kan man köra de hårdare passen på tis-fre och sen distans på helgen, sen återhämtning på måndag så man är pigg inför de hårdare vardagspassen igen.

Nu körde jag väl inte sex dagar i veckan under hela perioden ändå, men det är ändå bra att ha en låst vilodag. Mentalt är det nyttigt för att man ska veta att det inte blir nån cykling den dagen. Jag har annars lätt för att vilja cykla ändå om det är bra väder och/eller bra sällskap.

Min favoritträningsform är långa lagtempon med hårt motstånd. Jag hade gärna kört två pass med det under hela tävlingssäsongen (april-september). 25-40 minuter lagtempo, stenhårt, det är det bästa jag vet! :D Jag älskar verkligen den där utmattningen i benen efteråt!

Visa dina Watt
Det var väl först efter 4-5 veckor på raken som jag tyckte jag behövde vila lite. Jag har rätt hög tolerans för träningsmängd och återhämtar mig snabbt.

Visa dina Watt
I dag ville jag testa vad den här gamla kroppen går för. Jag stack ut och körde hårt från start, utan uppvärmning. Sen körde jag riktigt hårt i en timme i sträck. Jag kände mig grymt stark och låg på (för mig) höga watt och väntade på att jag skulle bli trött, men det blev jag inte förrän långt in på timmen. Vid ca 50 minuter började det bli mentalt jobbigt, men fortfarande pigg känsla i benen, märkligt nog. En del ofrivilligt frihjulande drog snabbt ner snitteffekten med några watt.

Nåväl, vad blev då resultatet efter en hel timme? Jo, 284 W i snitt. Eller ca 4.1 W/kg. Hade det varit tävling är jag säker på att jag hade fixat 290 W eller lite till - det hade varit 290 W redan i dag om jag inte hade varit tvungen att frihjula (frihjulade genom en tvär sväng och snittet sjönk då med 2 W - på några sekunder!!!). Jag hade förhållandevis låg snittpuls.

The best predictor of performance is performance itself, sägs det, så i dag räknar jag att min FTP är minst 284 W. Jag var inte särskilt slut efteråt, och hade säkert kunnat hålla effekten i 20 min eller mer ytterligare, så enligt definitionen att FTP är den maximala snitteffekten under en timme, så underpresterade jag i dag.

Jag är alltså inte så långt från mitt säsongsmål på 300 W. Mindre än 10 W förmodligen.

Grymt nöjd med mig själv i dag, hur som helst!

Tillbaka
Topp