Visa dina Watt

Visa dina Watt
chrhar skrev:
-------------------------------------------------------
> kadens-noteringen var nog
> inte från 1570w, snarare från en tidigare
> "form-sprint"...

Aha...fattade inte att 1.57 var 1570 Watt!
Du får byta nick till Dirk Diggler eller nåt! :-)

Visa dina Watt
Körde månadens "inlägg" i Kompiskampen som CK Hymer kör.

Det blev en tjuga på 317 W. Morgonvikt 70.5 kg, vilket ger 4.50 W/kg. Ganska hyfsad förbättring från december, där jag snittade 299 W, med ett par slag högre snittpuls.

Det är faktiskt min bästa 20-minutersperiod nånsin!

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Fin förbättring! Stora frågan är dock
> obesvarad, var det sittandes eller "Horner-style"?

Riktiga män sitter ner när de kissar ...

... och när de kör riktigt hårda intervaller!

(Kan vara samma sak, när man blir äldre!)

Visa dina Watt
Det var till 65 procent sittande. Jag ställde mig upp en stund efter ca 12-13 min, och sen "spurtade" jag stående på slutet. Skulle jag ha gjort det sittande hela vägen gissar jag att det skulle stannat på ca 310 W, främst av pannbensbrist. Benen fixar det. Jag hade egentligen inte så värst hög puls under tjugan. Ca 10-12 slag kvar till maxpuls i slutet, trots spurt, och snittpuls i underkant av tröskel. Däremot kändes det så klart i benen. Men här finns utrymme för förbättring, känner jag.

Visa dina Watt
Jag bjuder på två tjugor från idag...
Skrmavbild2015-01-20kl.20.27.16.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde månadens "inlägg" i Kompiskampen som CK
> Hymer kör.
>
> Det blev en tjuga på 317 W. Morgonvikt 70.5 kg,
> vilket ger 4.50 W/kg. Ganska hyfsad förbättring
> från december, där jag snittade 299 W, med ett
> par slag högre snittpuls.
>
> Det är faktiskt min bästa 20-minutersperiod
> nånsin!

Najs. Vad har du haft för för träningsupplägg sista tiden? Verkar ju vara nåt som fungerar.

Min lägstanivå verkar ligga runt 270 Watt även i perioder med väldigt lite träning men om jag ökar träningsdosen stagnerar utvecklingen väldigt snabbt. Över 300 Watt ftp känns helt ouppnåelig. Skulle gärna hitta ett sätt som tog mig övre denna "platå". Men antagligen finns det inga genvägar,och det är bara enträget slit som gäller; träna mer och hårdare helt enkelt och på sikt ökar kapaciteten. Men det skulle ändå vara intressant att höra om det finns nån som efter en tid av stagnerad utveckling hittat ett bra upplägg som de kände tog dem vidare mot en ny högre nivå.

Visa dina Watt
Hittills har det inte varit mycket annat än "sweet spot" och lugn distans, plus några få hårdare pass (tröskel eller strax över som dagens pass, korta intervaller på (förhoppningsvis) VO2max-nivå, lite tröskel med låg och hög kadens kant i kant). Allt finns på Strava, med effekt och allt. Om du kikar på din Strava nu kan du säkert klura ut vem jag är. ;)

Jag tror framför allt att det är volymen som gör nyttan. Jag har satt ett mål på 10 timmar i veckan, med 3-4 intervallpass under vardagarna och två längre distanspass på helgen. Pga storhelgerna och en förkylning i mellandagarna har det inte riktigt funkat nyligen, men jag är åtminstone inte långt ifrån.

I söndags avstod jag ett utomhuspass pga bristande förtroende för mina handskar i ljuset av en regnfylld väderprognos (det regnade knappt enligt de som var ute, men tärningen var kastad). I stället slog jag personligt rekord i tid på testcykel. Fyra timmar på raken. Distanseffekt (178 W) men naturligtvis helt utan den variation och mentala stimulans som utomhuscykling ger. Vinterstudion på datorn framför mig, och tre mycket korta vätske/pissepauser gjorde det rätt uthärdligt ändå. Inget käk, bara vatten.

Veckan som gick bestämde jag mig för att det är dags att på allvar väva in de kortare, hårdare intervallerna. Det lite komiska är att jag kör korta intervaller (typ fyror) på bara 20-25 W över det jag körde i 20 minuter i dag. Där finns det en del att hämta! Har nästan inte kört intervaller på den intensiteten sen tidigt i höstas, i form av utomhuspass i GP-stil.

Ett pass jag kört några gånger är 9/1-intervaller. Uppvärmning 20-30 min. Sen 4-6 nior med en minuts aktiv vila mellan. Under intervallerna håller jag jämn kadens och en effekt som motsvarar kanske 95 procent av uppskattad tröskeleffekt. Snittet över hela intervallperioden blir drygt 90 procent av tröskeleffekt. Mest mentalt jobbigt, inte särskilt tungt i benen. Går att köra flera dagar i sträck. Det utvecklade sig ur pass med konstant belastning i 40-60 minuter, med samma snitteffekt som ovan. Jag ville ha mentala vilor, så då bestämde jag mig för att en minut var nionde minut är lagom, mot att niorna kördes en gnutta hårdare. Och då blev det så här. :)

Visa dina Watt
Baserat på min egen erfarenhet och känsla är det mängdträning (distanspass) i kombination med högintensiv VO2 / tröskelträning som ger resultat. Men har aldrig haft nån länge period med båda dera. Skulle antagligen behöva typ ett år med denna kombi för rejäl höjning av nivån. Kräver både mycket tid och hög motivation dock.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Smög igång med fyror. Första riktiga 4x4-passet på evigheter. Första fyran fick utgöra mjukstart, med futtiga 321 W (ska jämföras med en tjuga på 317 W tidigare i veckan). De övriga på 337, 344 och 348 W. Nästa veckas pass ska vara på ca 345 W genom alla fyra. Sen hoppas jag kunna öka stadigt under vintern/våren.

Visa dina Watt
Tips på vad jag bör lägga min träning på?

Har senaste två veckorna på monarken gjort ett par av mina bästa pass nånsin. 20min på 340w 4,39w/kg och 4x4 på 4,97w/kg . 4x4 kändes som max, på 20 minutarn skulle jag gissa det fanns 5-10 watt mer att hämta.
Spontant säger det mig att jag bör träna mer 3-12min vO2Max pass.
Målet i år är långloppscupen. Några tips hur man ska lägga upp nästa 3-4mån träning?

Visa dina Watt
brst skrev:
> Tips på vad jag bör lägga min träning på?
>
> Har senaste två veckorna på monarken gjort ett
> par av mina bästa pass nånsin. 20min på 340w
> 4,39w/kg och 4x4 på 4,97w/kg . 4x4 kändes som
> max, på 20 minutarn skulle jag gissa det fanns
> 5-10 watt mer att hämta.
> Spontant säger det mig att jag bör träna mer
> 3-12min vO2Max pass.
> Målet i år är långloppscupen. Några tips hur
> man ska lägga upp nästa 3-4mån träning?

Försök gå ner några kilo i vikt.

Visa dina Watt
Efter en lugn träningsmånad sen innan jul pga ingen jobbpendling gjorde jag ett FTP test på trainern. Höll 303W i snitt i 20 min i 3% uppförsbacke (simulerad). Detta borde innebära en FTP på 288W eller lite drygt 3W/kg så det finns helt klart utrymme för förbättring innan säsongen börjar igen...

Det som verkligen förvånade var hur pass off min Elite Realtour var i sina Watt jämfört med Stagesmätaren, ibland skiljde det 50W mellan mätarna! Elite låg konstant lägre än Stages. Snitt för hela passet inkl uppvärmning 10 min och nedvarvning 10 min var 205W för Elite och 231W för Stages. Hoppas Stages har rätt :-) Jag kalibrerade i alla fall den innan passet.

Visa dina Watt
Körde en 4x4 igår och noterade att NP ligger under den verkligen kraften under själva intervallerna, varför blir det så? Sitter jag och trampar konstant så borde väl NP var lika med medelkraften under intervallen.

Visa dina Watt
izar skrev:
> Körde en 4x4 igår och noterade att NP ligger
> under den verkligen kraften under själva
> intervallerna, varför blir det så? Sitter jag
> och trampar konstant så borde väl NP var lika
> med medelkraften under intervallen.

Ett av stegen i beräkning av NP är att plocka ut ett medelvärde för en 30-sekundersperiod. Där en sån period faller delvis på, delvis utanför intervallen kommer NP för den att bli lägre än det verkliga snittet på den del av intervallen som ingår i perioden. Sammantaget gör det att snittet för hela intervallen, räknat i NP, blir lägre.

Visa dina Watt
I Lördags var det dags för månadens FTP-test och invigde 2015 års tävlingshoj i hopp om lite extra "placebowatt".

Till skillnad ifrån decembers 20 min max, så lyckades jag börja "lugnt" för att sedan hitta en bra nivå men som vanligt så började det bli riktigt jävla jobbigt så valde att släppa av lite ungefär 10 min in för att sedan kunna öka lite sista minuterna.

20 min @ 348 watt ger 4,1 watt/kg vilket är +0,2 vs i december :)

Tanken är att tappa minst 5 kg innan säsongen är igång, så hoppas kunna komma upp i närmare 4,5 watt/kg tills dess om jag nu lyckas bibehålla effekten i benen :)

Ps. Tror jag får börja köra 7s "Power smoothing" i trainerroad för effekt fladdrar väldigt mycket, vilket är något jag inte ser på min garmin 510 där jag kör 10s, 30s och medel som riktmärken Ds.

Bilagor

• 150124_ftptest.PNG
    150124_ftptest.PNG
    15.8 KB · Besök: 48
  • 10493042_10152819080757562_1724843270650676671_o.jpg
    10493042_10152819080757562_1724843270650676671_o.jpg
    38.9 KB · Besök: 34
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Gaaah! Det kryper i mig när jag ser Garmins "kraft". Hur kan man som översättare misslyckas så enormt? Och hur kan man från Garmins sida missa att korrigera det i uppdateringar och nya modeller?

Visa dina Watt
chrhar skrev:
> Snyggt jobbat! :)

Tack :)

geologen skrev:
> Gaaah! Det kryper i mig när jag ser Garmins
> "kraft". Hur kan man som översättare misslyckas
> så enormt? Och hur kan man från Garmins sida
> missa att korrigera det i uppdateringar och nya
> modeller?

Haha, ja det där ger även mig gråa hår.

Det märkliga är att när man väljer vilka "datafält" som ska visas på skärmen så är det en salig blandning. Finns tex "kraft 3s" medans dom kallar det "effekt medelvarv" (nu gissar jag bara på namn, vet iaf att det är blandat i min 510 med senaste firmware).

När min Stages synkas mot cykeldatorn säger den för övrigt "kraftsensor".

All effektdata på garmin connect ligger under rubriken "kraft"... *gah*

Kommer på mig själv att ibland säga kraftmätare, just för det är vad jag ser mest av när jag sitter på cykeln och/eller kollar på mina pass.

Visa dina Watt
JT skrev:
> Svenska är ett utdöende språk. Byt till
> engelska. Problem löst.

Alternativt, redigera översättningsfilen efter eget önskemål.
Samma resultat som ovan =)

Visa dina Watt
Powerintervaller på trainern idag :-)

20150127_214454.jpg

Krävs lite speciell teknik att spurta på trainer. Det funkar att stå upp men man kan ju inte luta cykeln och man får därför inte samma mothåll med armarna, vilket gör att man måste dra upp pedalen med mycket högre kraft. Det känns verkligen att vaderna får ta i!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Gaaah! Det kryper i mig när jag ser Garmins
> "kraft". Hur kan man som översättare misslyckas
> så enormt? Och hur kan man från Garmins sida
> missa att korrigera det i uppdateringar och nya
> modeller?

Jag skrev till Garmin och pekade denna fellversättning för några år sedan. Han som tog ermot mailet skulle vidarebefordra till utvecklarna (eller vilka det nu var). Verkar inte ha nåt fram dock...

Jag kör därför min Edge med engelsk meny.

Visa dina Watt
Fick den brilljanta idén att signa upp mig på Tour of Sufferlandia på Traineroad.com så senaste dagarnas trampande har nog varit min tuffaste period på trainern på länge.
http://www.trainerroad.com/tour-of-sufferlandria-2015

Så här kommer de två senaste etapperna...

Sufferfest Fightclub (mål IF @ 0.94)
---------------------------------------
filename=110126.PNG

Sufferfest Nine Hammers (mål IF @ 0.91)
---------------------------------------
filename=110127_tr.PNG

Nine Hammers gick riktigt bra, där snitteffekten var över målet och var endast 2NP ifrån att träffa rätt IF. Men fyfan, Fightclub var inte nådigt och jag märker att jag är extremt svag på korta spurter!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Gårdagens sweet spot. Den här typen av pass funkar riktigt bra för mig. Ansträngningsnivån är inte så hög att jag har ångest inför nästa intervall under vilan, men tillräckligt hög för att det känns väldigt skönt när vilan kommer. :)

Benen känns pigga dagen efter och ändå är det en timme på kanske 92-93 procent av tröskel.
9 min per intervall, sen en minut aktiv vila mellan. Sista 10 min lång för att få en timme jämnt. Två av intervallerna stående på låg kadens för att få rumpavlastning och variation.

10 sek medelvärdesutjämnad för tydlighet.

Screenshot2015-01-28at15.39.40PM.png

Visa dina Watt
Vinterformen är som den förtjänar.
4x4 idag.
1a på 350w. --4,86w/kg
2a på 330w.
3e på 320w
4e frun skriker jag måste fixa middag till ungarna...
Jaha, bara att hoppa av då.

Visa dina Watt
Jag körde också fyror. Tre stycken. Hade lite tidsbrist så jag skippade den fjärde. 4.9-5.0 W/kg blev det på intervallerna. En uppvärmningsetta på samma effektnivå innan.

Screenshot2015-01-28at22.34.40PM.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag körde också fyror. Tre stycken. Hade lite
> tidsbrist så jag skippade den fjärde. 4.9-5.0
> W/kg blev det på intervallerna. En
> uppvärmningsetta på samma effektnivå innan.
>
>

Snyggt!

Hur ser dina watt/kg ut på tex 2-3 min? Önskar själv att jag låg på runt 5 watt/kg på 4x4, men komiskt nog landar jag snarare runt 4,3 samtidigt som mitt 20 min max ligger på 4,1 watt/kg, så har en extremt "platt" effektkurva mellan 1-5 min :|

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag körde också fyror. Tre stycken. Hade lite
> > tidsbrist så jag skippade den fjärde. 4.9-5.0
> > W/kg blev det på intervallerna. En
> > uppvärmningsetta på samma effektnivå innan.
> >
> >
>
> Snyggt!
>
> Hur ser dina watt/kg ut på tex 2-3 min? Önskar
> själv att jag låg på runt 5 watt/kg på 4x4,
> men komiskt nog landar jag snarare runt 4,3
> samtidigt som mitt 20 min max ligger på 4,1
> watt/kg, så har en extremt "platt" effektkurva
> mellan 1-5 min :|

Fyror på 105% låter för tok på lågt. Är du säker på att du lider tillräckligt?

Tillbaka
Topp