Visa dina Watt

Visa dina Watt
mitt bidrag till denna fina tråd
Vikt 79kg
Stages-mätare

Efter lite höstträning körde jag 20-min i november på 313W, 4x4 snittade jag då på 350W. Följde upp detta med någorlunda disciplinerad träning (trainer & styrka) och låg slutet av december på 20-min @340W. Min plan var att ha nått någon slags topp vid den tidpunkten. Därefter reste jag till Costa Rica i 5 veckor och var helt utan cykelträning. Körde löpning, simning och "cirkelträning" (upphopp, bålövningar mm) under resan. Passade även på att avsluta resan med en mustig magsjuka vilket väl gjorde sitt för att musklerna skulle förtvina lite extra.

Väl tillbaka körde jag då första passet idag, tänkte ta en 4x4 som jag dock inte orkade fullfölja det blev 3x4min vilka gick på 350, 320, 320 (och det var en fruktansvärt smärtsam upplevelse kan jag tillägga). Förväntade mig förvisso att jag skulle tappat mycket men det här var värre än jag trott. Förhoppningsvis hinner jag få ny peak i tid till säsongen. Men sensmoralen får väl bli att sluta inte cykla för man tappar formen bisarrt snabbt..

Visa dina Watt
Jag körde fyror på 365 w före jul, sen semester och annat en månad. Nu, efter treveckors intervaller körde jag fyror på 360 W igen, så det verkar gå hyfsat att hämta upp igen.

Visa dina Watt
Körde nyss en tjuga på 335 W. Sittande ca 15 minuter och stående resten av tiden. Allt på låg kadens, ca 72 sittande och 48 stående. Kändes rätt bra!

Tog inte med puls på bilden för pulsbandet bråkade (behöver rengöras). Men snittpulsen som står där är nog mer eller mindre korrekt. Kanske 1-2 slag lägre.

Screenshot2015-02-11at22.14.58PM.png

Visa dina Watt
Rekordolof skrev:
-------------------------------------------------------
> mitt bidrag till denna fina tråd
> Vikt 79kg
> Stages-mätare
>
> Efter lite höstträning körde jag 20-min i
> november på 313W, 4x4 snittade jag då på 350W.
> Följde upp detta med någorlunda disciplinerad
> träning (trainer & styrka) och låg slutet av
> december på 20-min @340W. Min plan var att ha
> nått någon slags topp vid den tidpunkten.
> Därefter reste jag till Costa Rica i 5 veckor och
> var helt utan cykelträning. Körde löpning,
> simning och "cirkelträning" (upphopp,
> bålövningar mm) under resan. Passade även på
> att avsluta resan med en mustig magsjuka vilket
> väl gjorde sitt för att musklerna skulle
> förtvina lite extra.
>
> Väl tillbaka körde jag då första passet idag,
> tänkte ta en 4x4 som jag dock inte orkade
> fullfölja det blev 3x4min vilka gick på 350,
> 320, 320 (och det var en fruktansvärt smärtsam
> upplevelse kan jag tillägga). Förväntade mig
> förvisso att jag skulle tappat mycket men det
> här var värre än jag trott. Förhoppningsvis
> hinner jag få ny peak i tid till säsongen. Men
> sensmoralen får väl bli att sluta inte cykla
> för man tappar formen bisarrt snabbt..

Men w/kg kanske inte försämrades så mkt p g a magsjukan ;-)

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde nyss en tjuga på 335 W. Sittande ca 15
> minuter och stående resten av tiden. Allt på
> låg kadens, ca 72 sittande och 48 stående.
> Kändes rätt bra!
>
> Tog inte med puls på bilden för pulsbandet
> bråkade (behöver rengöras). Men snittpulsen som
> står där är nog mer eller mindre korrekt.
> Kanske 1-2 slag lägre.
>

Imponerande ökning!

Visa dina Watt
JannePa skrev:
> Även jag fick till en 20'a idag (Sufferfests
> Rubber Glove) med nytt personbästa som resultat.

Stämmer watt/kg? Jag som trodde jag var en tung cyklist ;)

Hur som helst, fina watt!

Visa dina Watt
JannePa skrev:
> Stämmer allt för väl, 103Kg väger jag in på
> just nu, men lägre än de 138 det var för två
> år sedan :-)

Hehe okej. Nu antar jag nu inte sitter på enbart muskler så med en kontrollerad viktnedgång så bör du väl bibehålla watten och ger ju en fin trend på watt/kg. Bra jobbat, för vet vad du gått igenom

Med vänlig hälsning
En fd 140-150 kg's-klump!

Visa dina Watt
Har haft min effektmätare i ganska exakt 1 månad så igår var det dags för att göra en sk "Power Profile Test", för har egentligen bara gjort maxningar på 20 min tidigare så känns som min profil lämnat en del att önska gällande vettiga datapunkter.

filname=150211_gc.PNG

Slipade till följande siffror och inom () är ökningen

Peak 1 min: 5.5 watt/kg (+0.7)
Peak 2 min: 5.0 watt/kg (+0.5)
Peak 5 min: 4.7 watt/kg (+0.4)

filname=150211_tp.PNG

Tanken med testet var ju även att slipa till siffrorna på 5s, men känns förbannat obekvämt att maxa trainern (950 watt @ 50 km/h), så fick inte ur mer än 656 watt. Watten under 1 min är för övrigt ifrån en runda jag gjorde en polarens cykel utomhus, helt utan att försöka göra en all-out runda så känns som det saknas många watt på dessa tider *håller tummarna*

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Körde nyss en tjuga på 335 W. Sittande ca 15
> minuter och stående resten av tiden. Allt på
> låg kadens, ca 72 sittande och 48 stående.
> Kändes rätt bra!

bra jobbat och fina siffror!

men du ska väl köra tempo (främst)? hur går det om du bara kör sittande eller i tempoställning? hur funderar du kring det när det gäller stå upp och även den låga kadensen?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag ska mycket snart börja köra tröskelpassen
> på tempocykeln.

Nu kanske jag hoppas på för mycket, då jag fått för mig att du normalt (under vintern) ej nöter på tempohojen? Om så nu är fallet...

Gör det stor skillnad att gå ifrån en "road-fit" till "tempo-fit" sett till watt/kg? Alltid varit nyfiken på hur pass mycket det kan ge att få fram överkroppen lite extra och således trampa mer "bakåt" (tänker alltså inte på de aerodynamiska fördelarna).

Visa dina Watt
Reaper skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ska mycket snart börja köra
> tröskelpassen
> > på tempocykeln.
>
> Nu kanske jag hoppas på för mycket, då jag
> fått för mig att du normalt (under vintern) ej
> nöter på tempohojen? Om så nu är fallet...
>
> Gör det stor skillnad att gå ifrån en
> "road-fit" till "tempo-fit" sett till watt/kg?
> Alltid varit nyfiken på hur pass mycket det kan
> ge att få fram överkroppen lite extra och
> således trampa mer "bakåt" (tänker alltså inte
> på de aerodynamiska fördelarna).

Problemet är väl just att det är oerhört svårt, om inte omöjligt för många, att få till en sån position på tempohoj och samtidigt hålla sig till UCI:s regelverk.
Alltså brukar effekten bli lägre i tempoposition, något som förhoppningsvis mer än kompenseras av bättre aerodynamik.

Det är därför de som kör under triathlonregler sitter så mycket längre fram.

Visa dina Watt
Ja att gå till tempocykel från linje efter en vinter är inte helt lätt. I somras höll jag ungefär samma effekt på båda cyklarna, men nu är det rätt stort gap. Typ 10% kanske. Krävs en hel del tid för att vänja sig. Sen beror det väl kanske lite på hur mycket drop man har också.

/Edvard

Visa dina Watt
emilh skrev:
> Reaper skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag ska mycket snart börja köra
> > tröskelpassen
> > > på tempocykeln.
> >
> > Nu kanske jag hoppas på för mycket, då jag
> > fått för mig att du normalt (under vintern)
> ej
> > nöter på tempohojen? Om så nu är fallet...
> >
> > Gör det stor skillnad att gå ifrån en
> > "road-fit" till "tempo-fit" sett till watt/kg?
> > Alltid varit nyfiken på hur pass mycket det
> kan
> > ge att få fram överkroppen lite extra och
> > således trampa mer "bakåt" (tänker alltså
> inte
> > på de aerodynamiska fördelarna).
>
> Problemet är väl just att det är oerhört
> svårt, om inte omöjligt för många, att få
> till en sån position på tempohoj och samtidigt
> hålla sig till UCI:s regelverk.
> Alltså brukar effekten bli lägre i
> tempoposition, något som förhoppningsvis mer än
> kompenseras av bättre aerodynamik.
>
> Det är därför de som kör under triathlonregler
> sitter så mycket längre fram.

Just ja, detta hade jag helt tagit bort i min beräkningar och bör således göra det hela mycket mer komplicerat. För kan tänka mig att vissa tappar väldigt mycket effekt, om dom sitter väldigt mycket bättre på sin "trainer-cykel".

Nu har man ju dock uppenbart, stora fördelar av att sitta i "tempo-position" gällande aerodynamiken, för har sett mycket imponerande wattsiffror ifrån IM i Kalmar 2015 sett till km/h :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
2013 hade jag ca 15 procents effektförlust i tempoställning jämfört med normal sittställning, vid samma puls och upplevd ansträngning. Ca 40 W alltså. Då hade jag knappt suttit på tempocykeln annat än just på tävlingarna.
2014 körde jag en hel rad pass i tempoställning under senvintern och våren. Efter det var skillnaden ca 10-15 W i stället.
Kör man all träning i tempoställning tror jag att man blir bättre där än i vanlig ställning.

Visa dina Watt
tack för svar geologen. jag var inte ute efter att ifrågasätta något utan mest intresserad att höra hur det resoneras kring just ståcykling och låg kadens på monarken och sen ner i tempoställning ute. för jag antar att du även ökar på kadensen en aning i tempoställningen?

om vi pratar 10-15% 'förlust' pga ställningen, vad är vinsten av att köra i tempoställning vs sitta upp/stå rent aerodynamiskt?

Visa dina Watt
I augusti 2013 körde jag ett tempotest på en mil. En gång på räser, en gång på tempocykel. Samna puls och ansträngning. Ca 315 W på räsern. Ca 275 W på tempocykeln. Tiden var några sekunder bättre på tempocykeln. Så redan där, trots en så grotesk effektförlust, vann aero...

Visa dina Watt
geologen skrev:
> I augusti 2013 körde jag ett tempotest på en
> mil. En gång på räser, en gång på tempocykel.
> Samna puls och ansträngning. Ca 315 W på
> räsern. Ca 275 W på tempocykeln. Tiden var
> några sekunder bättre på tempocykeln. Så redan
> där, trots en så grotesk effektförlust, vann
> aero...

Samma kadens också?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> 2013 hade jag ca 15 procents effektförlust i
> tempoställning jämfört med normal
> sittställning, vid samma puls och upplevd
> ansträngning. Ca 40 W alltså. Då hade jag
> knappt suttit på tempocykeln annat än just på
> tävlingarna.
> 2014 körde jag en hel rad pass i tempoställning
> under senvintern och våren. Efter det var
> skillnaden ca 10-15 W i stället.
> Kör man all träning i tempoställning tror jag
> att man blir bättre där än i vanlig ställning.

geologen skrev:
> I augusti 2013 körde jag ett tempotest på en
> mil. En gång på räser, en gång på tempocykel.
> Samna puls och ansträngning. Ca 315 W på
> räsern. Ca 275 W på tempocykeln. Tiden var
> några sekunder bättre på tempocykeln. Så redan
> där, trots en så grotesk effektförlust, vann
> aero...

Tusen tack för att du snällt delar med dig av dina siffror, för riktigt intressant läsning!

Nästan så att jag måste testa att slänga på tempo-pinnar på min hoj och göra en tempo-fit, för att se hur jag står mig. Går nämligen i tankarna att delta på ett tempolopp i år och alltid tänkt "kommer garanterat bli snabbare", men så enkelt är det nog inte (om man exkluderar aerodynamiska fördelarna med tempo).

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Borde inte denna ställning vara något för
> geologiskt tempo (helt ignorerandes UCI:s
> reglemente)?
>

Ser det inte ut att vara en riktig tempomage på den där bilden?

Visa dina Watt
Vad kör du på för motstånd när du når det maxvärdet? Är det vid igångdraget som det nås eller vad är kadensen?

Går tyvärr inte att få ut motsvarande från monarken jag har då den går strikt på kp*kad..

Visa dina Watt
Jag lägger i tyngsta växlen och kör max igångdrag från typ kadens 70. Vilket motstånd jag ställer in på trainern spelare inte så stor roll för trainern hinner inte med att reglera. Nu körde jag med 100 Watt. Enlgit logfilen så håller jag ca 118 rpm eller något sånt vid peak-Watt. Men jag ska testa att köra med lite högre programmerat motstånd nästa gång. Skulle gissa att jag kan få ut mer Watt om det är lite tyngre motstånd.

EDIT:
120 rpm var det visst (kollade logfilen nedan)
1410Watt.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
filname=150214.PNG

5x10 min sweetspot (86-90% av FTP)
#1: 291 watt / 161 bpm / 97 rpm
#2: 284 watt / 158 bpm / 94 rpm
#3: 298 watt / 161 bpm / 97 rpm
#4: 294 watt / 158 bpm / 96 rpm
#5: 290 watt / 156 bpm / 100 rpm

#1 kördes med jämn kadens utefter behag (brukar normalt bli runt 95 rpm), #2-4 gjorde jag några försök till att ligga på 90 vs 100 rpm periodvis och i slutet på #5 så körde jag 100+ sista 2-3 min. All tid i bocken.

Återstår att se om det var ett klokt val att inrikta träningen på sweestpot, istället för tröskel. Men behagligt att aldrig behöva känna att man är nära på att gå tom, så slipper åtminstone bli sliten efter passen :)

Visa dina Watt
filname=150212.PNG

6x6 min sweetspot (87-91 % av FTP)
#1: 292 watt / 148 bpm / 96 rpm
#2: 301 watt / 152 bpm / 98 rpm
#3: 289 watt / 151 bpm / 96 rpm
#4: 293 watt / 154 bpm / 96 rpm
#5: 296 watt / 157 bpm / 97 rpm
#6: 302 watt / 160 bpm / 99 rpm

Till skillnad ifrån passet ovan, så kördes samtliga intervaller på samma utväxling och försökte "tvinga" mig att ligga strax över min normala kadens (då jag nog hade lagt i en tyngre växel för att ha 300 watt som target pw).

Intressant att se hur pass stor skillnad det blir i snittpuls på att köra 6 istället för 10 min, för sett till % av FTP är dessa intervaller dessutom marginellt högre i effekt.

Min "baseline" verkar vara 125 bpm @ 200 watt, så att gå ifrån "endurance" till "sweetspot" verkar ge cirka 3 watt/bpm på 6-10 minsintervaller och det är en klar förbättring mot i höstas :)

Visa dina Watt
Galna wattsiffror i tråden. Jag monterade precis 1/2 till 9/16-adaptrar i vevarna på min gamla Monark och kunde köra spd-pedaler, men det var lika jobbigt som tidigare. Pedalerna hamnar lite längre ut från mittlinjen (q-factor?) men jag tyckte det var ok ändå. Fråga: Anses det ge ökad skaderisk? Jag kör mest kortare intervallpass. 5x3min på 295 monarkWatt, 2 min vila. Rätt ok känsla, jobbigt men ingen dödsångest. 80kg levandevikt.

Visa dina Watt
MikaelD skrev:
> Pedalerna hamnar lite längre ut från mittlinjen (q-factor?) men jag
> tyckte det var ok ändå. Fråga: Anses det ge
> ökad skaderisk?

Det kan ge ökad skaderisk och minska skaderisk. Kanske även oförändrad skaderisk. Det beror liksom på hur din kropp är konstruerad och fungerar och det vet ingen på happy. En del behöver högre Q, andra smalare.

Visa dina Watt
Har ett maximalt syreupptag på 4,48 liter och min vikt på 56,5 ger ett testvärde på 79.2

Började på 230w och ökade med 30w varje minut och slutade på 380w. Är ingen cyklist men jag hoppas att jag kan bli det (lokalt svag i musklerna) nådde inte maxpuls.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    74.9 KB · Besök: 52
Visa dina Watt
Tack så mycket.
Har kört löpning i 4 år och i stort sett själv. Under 2014 började jag cykla och höll på med triathlon och gjorde en ironman 2014- 14 augusti som 18 åring.

Efter det har jag haft ett systematisk tränings schema som jag gjorde själv för att höja mitt vo2 så mycket som möjligt. Nu så satsar jag på cykelsporten och ska försöka söka sponsorer och cykelklubb för att bli mer effektivare med syret.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Imponerande siffror!
>
> Jag antar att du har en bakgrund inom nån annan
> konditionsidrott. Vilken/vilka?

Med den vikten garanterat löpning?

[F-n, för långsam - behöver bättre syreupptag - långsam i fingrarna!]

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Hur tränar ni/du?

Har en del erfarenheter!
Använder alltid ett pulsband när jag cyklar. Under ett konditionspass kontrollerar jag med en puls på 90-95 % uppemot 2 timmar (stående) medan längre pass aldrig under 75%.
Intervaller är inget jag bedriver då det skiljer endast 4slag högre ex 4min*4 på 60minuter tempo.

Hoppas på att jag lyckas förbättra tekniken, ska söka cykelklubb i vår, genom detta ta mig vidare utomlands.

Visa dina Watt
Håhå, en konkurrent till cykelgeek95. Fast här lite mer fakta på vad det handlar om. Testvärde på nästan 80 är inte att leka med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp