Visa dina Watt

Visa dina Watt
Grymt, geologen!

4x4.png

Fyror på 370 W var inga större problem; jag hade nog klarat ytterligare ett intervall. Hur mycket kan jag höja till nästa gång om 390 W dödar mig efter första intervallet, samtidigt som jag har en bit kvar till maxpuls (uppskattad till 194 bpm) på 370 W? Hade jag bara en dålig dag i måndags när jag körde 390 W? Eller är det dumt att höja?

Den 18 november körde jag förresten fyror på 370 W men klarade bara tre av dem (den sista blev 337 W) och nådde 191 pbm (jag använde tydligen ord som "fyfaaan" och "sjukt jobbigt" för att beskriva det passet).

Visa dina Watt
Snyggt Geologen! Fina watt/kg. Intressant också att du planerar att köra sweet spot i vinter. Körde de i våras och jag inbillar mig att mitt svaga psyke klarade av det bättre än vinterns än så länge tuffa upplägg från Aktivitus.

Har haft uppehåll några dagar pga förkylning men lyckades klämma ut 6st lågkadensfyror med 2 min vila mellan intervallerna. Känns som man är på gång igen - hoppas bara inte snoret gör comeback.

6x4strava.PNG

https://www.strava.com/activities/443179545

Visa dina Watt
mhenry skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt, geologen!
>
>
>
> Fyror på 370 W var inga större problem; jag hade
> nog klarat ytterligare ett intervall. Hur mycket
> kan jag höja till nästa gång om 390 W dödar
> mig efter första intervallet, samtidigt som jag
> har en bit kvar till maxpuls (uppskattad till 194
> bpm) på 370 W? Hade jag bara en dålig dag i
> måndags när jag körde 390 W? Eller är det dumt
> att höja?
>
> Den 18 november körde jag förresten fyror på
> 370 W men klarade bara tre av dem (den sista blev
> 337 W) och nådde 191 pbm (jag använde tydligen
> ord som "fyfaaan" och "sjukt jobbigt" för att
> beskriva det passet).

Testa att höja till 380? Jag tycker att alla sorters intervaller kräver lite tillvänjning. Snittade 485 på 8x1 förra veckan och igår så fick jag till 502 W i snitt på 10x1, jag tror inte att jag spontant blivit 15 W starkare på en vecka. ;)

Mycket är ju motivation och dagsform, man får nog se det över längre tid också.

Visa dina Watt
Känns det för lätt? Höj lite, hellre lite kvar efter intervaller än att gå i väggen och tappa sugen. Det är roligare att känna sig lite stark än mycket misslyckad. ;)

Sen kan du ju mixa lite, jag fick ettor, fyror och 2x4 2x3 2x2 i mitt program. Lite roligare än att bara köra en sort.

Det viktigaste är väl tiden i arbete och att arbetet sker så högt upp i registret som möjligt, gissar jag.

Träningseffekt lämnar jag åt andra att orda om.

Visa dina Watt
Jag kan orda lite om att klassiska ettor och fyror "tränar" olika system men med det sagt inte att det är fel att mixa.

...och självklart kan vo2-systemet påverkas av träning i anaerobic-zon.

Så, då har vi ordat.

Visa dina Watt
Tur att trycka inomhuswatt inte är en tävlingsform (som jag deltar i), för i det här sällskapet är man ju chanslös.
Men vissa av oss kanske kan tävla mot varandra nästa år? På cyklar. Utomhus. På tid.
För då kan jag nog motivera mig själv till att ta ut mig mer än jag klarar av inomhus.

Visa dina Watt
mhenry skrev:

> Fyror på 370 W var inga större problem; jag hade
> nog klarat ytterligare ett intervall. Hur mycket
> kan jag höja till nästa gång om 390 W dödar
> mig efter första intervallet, samtidigt som jag
> har en bit kvar till maxpuls (uppskattad till 194
> bpm) på 370 W? Hade jag bara en dålig dag i
> måndags när jag körde 390 W? Eller är det dumt
> att höja?

Ligg kvar på 370 och lägg till en intervall till. När du har klarat 6 intervaller så höjer du 10 watt till nästa gång. Jag kör hellre så än att höja för tidigt och vägga.
/J

Visa dina Watt
skier skrev:
> Inte mina watt, men lite intressant läsning om
> Chris Froomes test som gjordes i samband med
> Vueltan i år.
>
> https://www.gskhpl.com/dyn/_assets/_pdfs/ChrisFroo
> me-BodyCompositionandAerobicPhysiology.pdf

419W och 138 bpm efter en halvtimme. Det är ungefär den puls jag får när jag _tänker_ på att köra fyror, och jag är dessutom 1000 år äldre än honom.

Thomas

Visa dina Watt
Poopzilla skrev:
>
> > me-BodyCompositionandAerobicPhysiology.pdf
>
> 419W och 138 bpm efter en halvtimme. Det är
> ungefär den puls jag får när jag _tänker_ på
> att köra fyror, och jag är dessutom 1000 år
> äldre än honom.
>
> Thomas

Kollade nyligen på usNpx2BOabE]klippet[/MEDIA] där Froome klättrar Ventoux med stulen SRM-data överlagd och kunde konstatera att han kör i ungefär samma pulszoner som jag gör. Sen att det diffar dryga 200W mot vad jag klarar att trycka under samma tid är en annan femma, men skönt att veta att det även i världseliten finns de mellan 30-35 som har gubbpuls ;)

Visa dina Watt
Dagens ramptest. Padilla-protokoll. På Monark 828E, men effektdata från P2m (nollad mellan varje fyraminutare). Puls är snittpuls från varje fyraminutare (maxpuls för varje är ca 3-6 procent högre). Pga dålig kapillärfyllnad fick jag inte ut tillräckligt med blod för varje test. Bara tagit med värden där jag kunde fylla teststickan korrekt.

Screenshot2015-12-04at12.36.43PM.png

Jämför med testet för en månad sen, som gjordes en vecka efter nystarten efter sju veckors uppehåll. Lite andra effektnivåer, men det spelar ingen större roll...

Screenshot2015-12-04at12.47.53PM.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
emilh skrev:
> Poopzilla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> >
> > > me-BodyCompositionandAerobicPhysiology.pdf
> >
> > 419W och 138 bpm efter en halvtimme. Det är
> > ungefär den puls jag får när jag _tänker_
> på
> > att köra fyror, och jag är dessutom 1000 år
> > äldre än honom.
> >
> > Thomas
>
>
> Kollade nyligen på klippet där Froome klättrar
> Ventoux med stulen SRM-data överlagd och kunde
> konstatera att han kör i ungefär samma pulszoner
> som jag gör. Sen att det diffar dryga 200W mot
> vad jag klarar att trycka under samma tid är en
> annan femma, men skönt att veta att det även i
> världseliten finns de mellan 30-35 som har
> gubbpuls ;)

Det där är ju bestialiskt.

Visa dina Watt
emilh skrev:

> Ventoux med stulen SRM-data överlagd

Kunde dom inte ha lågpassfiltrerat Watt-datat lite...

Finns filen även som datatabell eller graf?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
emilh skrev:
> Ventoux med stulen SRM-data överlagd och kunde
> konstatera att han kör i ungefär samma pulszoner
> som jag gör. Sen att det diffar dryga 200W mot
> vad jag klarar att trycka

Visar hastighetsmätaren mph? Annars ser inte dom där effektsiffrorna helt realistiska ut.

Visa dina Watt
Lingon skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Kollade nyligen på klippet där Froome
> klättrar
> > Ventoux med stulen SRM-data överlagd och kunde
> > konstatera att han kör i ungefär samma
> pulszoner
> > som jag gör. Sen att det diffar dryga 200W mot
> > vad jag klarar att trycka
>
> Visar hastighetsmätaren mph? Annars ser inte dom
> där effektsiffrorna helt realistiska ut.

Km/h tror jag. Tycker det ser rätt ut med hastigheten också, är väl en snittlutning på ca 8%?

Visa dina Watt
Om man är ny på det här att träna med watt, finns det någon info någonstans man kan läsa på som är skriven på svenska?

Sett folk som tipsat på engelska, men måste bli väldigt mycket konstiga termer då?

Idag använder jag bara strava för att kolla min data puls/kades/snitt, om man skaffar wattmätare, behöver man någon ytterligare någon mjukvara för analysera resultaten av träningarna sen?

Tack på förhand.

Visa dina Watt
Behöver och behöver, det beror på vilken nivå du vill lägga det på. Både Golden Cheetah och Training Peaks har gott om trevliga diagram att grotta ner sig i.

Tror tyvärr inte att det finns så mycket skrivet på svenska, i alla fall inte vad jag känner till.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> 400 Watt och 75kg vikt (inkl cykel) ger ca 20km/t
> fart om 8% lutning.

Ja, det stämmer ju naturligtvis. Tänkte inte på att Froome är ganska tung i sammanhanget.

Visa dina Watt
pero02 skrev:
> 2*20 min omvänd vila. 318/357 medel på långa
> och korta.
>
>
>
> Kompiskamp till helgen :)

Vad är tanken bakom "omvänd vila"?

Visa dina Watt
nisseson skrev:
> pero02 skrev:
> -----
> > 2*20 min omvänd vila. 318/357 medel på långa
> > och korta.
> >
> >
> >
> > Kompiskamp till helgen :)
>
> Vad är tanken bakom "omvänd vila"?

Tor det är bra, och jobbigt är det. Jobbigt brukar det vara innan man blir avhängd också, tänker att stressa kring tröskelnivå är ganska likt tävling.

Ganska skönt pass också om man inte är supermotiverad :) Börjar lätt för att sedan smyga sig på och bli jobbigt, inte som fyror...

Visa dina Watt
180min.png

Tack för alla tips om fyror! I dag blev det tre timmar på runt 230 W utan mat i magen och åtta tiosekundersspurter. Det syns att sadeln är obekväm. Efteråt känns allt skit och inte ens mat har botat depressionen.

Visa dina Watt
Vintersäsongens första hårda intervallpass är avklarat. Och med det menar jag intensitet markant över tröskel. I det här fallet klassiska 4x4, dock med fyra minuters vila, och inte hetsiga tre minuter som en del gör... :)

Med tanke på att jag i princip inte varit på de här intensiteterna annat än sista minuterna av de 2-3 ramptester jag gjort senaste sex veckorna (och innan det var det väl i slutet av augusti senast, sporadiskt), så gick det riktigt bra!

Morgonvikt strax över 69 kg.

Smög igång med 343 W på första, och det kändes tungt. Men det var inte värre än att jag kunde höja på nästa, och uppnådde 349 W. Yolo och allt det där, så jag brassade på med 359 W på tredje. Ja, det gick ju det också, så då körde jag ännu lite hårdare på fjärde. Jo, jag tog mig igenom, och fick ihop 366 W i snitt, men då ställde jag mig upp efter knappt halva, och körde resten på låg kadens, stående. Det känns lite som fusk, eftersom jag kan klämma ur mig mer då för samma ansträngning (det syns rätt tydligt eftersom effekten är betydligt högre samtidigt som pulsen inte ökar nämnvärt sista halvan), men samtidigt är watt ändå watt! :)

Screenshot2015-12-09at23.52.52PM.png

Om jag håller samma effekt på alla fyra nästa gång, ska jag nog försöka på 350 W. Det känns rimligt med tanke på dagens resultat. Faktum är att jag sällan tidigare kört fyror på såna här nivåer. Och det bara i början av vinterträningen. Formen blir bättre oförskämt snabbt nu. Var ska detta sluta? :D

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:

> men då ställde jag mig upp efter knappt halva,
> och körde resten på låg kadens, stående. Det
> känns lite som fusk, eftersom jag kan klämma ur
> mig mer då för samma ansträngning (det syns
> rätt tydligt eftersom effekten är betydligt
> högre samtidigt som pulsen inte ökar nämnvärt
> sista halvan), men samtidigt är watt ändå watt!
> :)
>

Galet att du får ut den effektiviteten stående. På given effekt går jag med lätthet upp 3-4slag stående...

Visa dina Watt
Som de som läser min blogg har sett, så körde jag två timmar sweet spot i går. Två timmar i sträck på 277 W, ca 92 procent av FTP. Kändes riktigt bra. En timme till hade funkat om jag hade haft pannben och avkylning för det. Pulsen stabiliserades på ca 162-163, och ökade inte under en dryg timme, så med energitillförsel och mer vätska så tror jag att tre timmar, kanske ännu mer, är möjligt.

Vikt 68 kg, om nån vill räkna W/kg.

Screenshot2015-12-16at22.31.27PM.png

Visa dina Watt
December månads inlägg i #kompiskampen. Började som en EB 2x20 men märkte att jag var pigg efter två vilodagar. Höjde då effekten efter någon minut till 325W. Fortfarande fräsch! Vad är det här? Höjde igen och sista 10 minuterna låg snittet på 348W.

Slutade på 337 W i snitt enligt Garmin Connect. 72,9kg mätt med Powertap P1 på pedalerna.
Gått ner 4kg och ökat +42W på mina tjugor på två månader.

kompiskampen_december15.PNG

Utveckling på 1x20:
Oktober: 295 W
November: 318 W
December 337 W

Vilket otroligt lyft den här typen av watt/puls-baserad träning har varit för mig! Lirade innebandy på relativt hög nivå i många år (målvakt) men höll aldrig på med konditionsidrotter förutom försäsongsträning i form av löpning. Jag började cykla för något år sedan efter att inte ha rört på mig alls under tiden jag pluggade. Hade blivit lite småfet helt enkelt och det tog tid att inse det. Sprang något lopp runt Lindholmen och där blev det så sjukt uppenbart vad dåligt tränad man blivit så det blev startskottet. Märkte att jag utvecklades hyffsat när jag väl började cykla men hade aldrig koll på hur mycket jag utvecklades eller hur bra/dålig jag var bara att mina rundor gick lite snabbare med tiden.

Spanade lite i den här tråden och blev lite avskräckt när man såg vilka wattmonster som härjade i tråden. Hur kan man väga som räka och ändå pressa så sjukt många watt?! Insåg att jag inte borde jämföra mig med andra... så till sist samlade jag mod och testade mig hos Aktivitus i början av oktober. Fick mina stats samt upplägg. 208 maxpuls.. OK, det innebär ju att jag tränat för lätt i 2 års tid. Bra där.

Fick också reda på att jag är en usel spurtare av Richard Larsén :D haha. Skaffade monark och effektmätare som jag ställde på vår inglasade balkong. Nu jävlar ska det tränas! Händer det inget har jag iaf försökt och kan kränga av allt i värsta fall.

Kan inget annat än rekommendera den här typen av träning för er som smygläser tråden. Trodde aldrig att det skulle bli en sån utveckling. Kanske har jag hyffsade gener för konditionsträning (många har bättre). Inser att jag inte tränar hårdare eller bättre än någon annan här inne, men en sak som är säker är att utan puls/wattbaserad träning så hade jag nog harvat vidare på ungefär samma nivå som tidigare.

Oj vad man längtar efter sommar och cykling nu :-)

Visa dina Watt
calleking skrev:
> WOT

Vad har du för sprutwatt?

Bra jobbat!
Visar att det ändå finns en tendens till kvarliggande kondition, som ändå underhålles av vardagsmotion.

Sådana här berättelser som gör att jag blir motiverad att hoppa på trainertåget igen.

Hade som mål att nå 100km höjdmeter i år och nu har jag äntligen lyckats med det enbart genom att cykla kring/i göteborg; alla turer har varit i gbg eller från/till. Nu blir det trainer, och jag har som mål att nå 4w/kg tröskel.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
BjornR skrev:
> calleking skrev:
> -----
> > WOT
>
> Vad har du för sprutwatt?

Hm, är inte det där en lite tveksam fråga? ;-)

Tillbaka
Topp