Visa dina Watt

Visa dina Watt
chrhar sa:
Min högsta max peak kommer efter 3 veckor i sjukstugan. Varför träna då man kan vila...
Det där är bra skit!

Två veckor i sjukstugan för mig ... och då blev det så här:

maxmax.jpg

Visa dina Watt
Maxeffekt är en av få saker jag saknar med min Monark LT2, den går ju helt på kp * kadens så man får ingen koll på max. Går ju såklart att lösa med effektmätare, men i mitt fall får det bli en överraskning när man kommer ut på vägarna med racern igen.

När brukar ni prestera maxeffekt, är det på igångdrag på tung växel? Eller är det när ni kommer upp en bit i kadens?

Visa dina Watt
selstam sa:
Supertramp sa:
selstam sa:

Ännu bättre! :-)
Hur mycket väger du?

74, så jag räknade kallt in peak på 23,3W/kg ... men det går fort utför längs x-axeln sedan, om man säger så! :)

Shit va bra!
Tränar du styrka med vikter eller bara på cykeln?

Vad har du för 5 sek peak?
Jag har 1507 Watt (och 1513 Watt @7 sek) med en vikt p ca 82kg.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
selstam sa:
Botis sa:
När brukar ni prestera maxeffekt, är det på igångdrag på tung växel? Eller är det när ni kommer upp en bit i kadens?
Igångdrag och hög kadens är medicinen.

Har maxat ut på 1400 utomhus men saker börjar flexa då. Monarken flexar sig knappt alls ...

Igångdrag ingång backe, kadens dryga 100. Något lättare få höga peak-Watt med lite lättare växel också har jag märkt, tror att det är för att man lättare och snabbare kan luta cykeln fram och tillbaka i sidled när farten är lägre? Fokusera på draget i armarna.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Körde första 20 FTP testet med mina nya vector 2s
snittwatt 259
snittkadens 96
3.36 W/KG
väger 77 kg

Ska bli kul som fan och se utvecklingen under året nu när man har en wattmätare på cykeln =)

Visa dina Watt
selstam sa:
chrhar sa:
Min högsta max peak kommer efter 3 veckor i sjukstugan. Varför träna då man kan vila...
Det där är bra skit!

Såvitt jag förstått så är väl max-effekten (eller iaf de riktigt korta ansträngningarna) ngt som faktiskt vinner på att man inte tränar det aeroba på ett tag. Så helt oväntat är det inte.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Tränar du styrka med vikter eller bara på cykeln?
Vad har du för 5 sek peak?
Jag har 1507 Watt (och 1513 Watt @7 sek) med en vikt p ca 82kg.
I år har jag kört bara på cykeln men annars är min favoritövning knäböj med upphopp.

Jag har 23s >1000W - vill ha upp den till 30s ... korta så är 5s ~1300 och 10s ~1200.

Visa dina Watt
selstam sa:
Supertramp sa:
selstam sa:

Ännu bättre! :-)
Hur mycket väger du?

74, så jag räknade kallt in peak på 23,3W/kg ... men det går fort utför längs x-axeln sedan, om man säger så! :)

Är ju sjukt bra! Med som siffrorna lär du få några meter till dom bakom.
Hur mycket skiljer sig ditt max mot 5 sek.

Mitt max ligger på 1860 och på fem sek så tappar jag 4% i snittwatt. Vad är normalt tapp på fem sek jämfört med peak?
Är lite tyngre än dig så siffrorna bli inte alls i samma kaliber som dina.

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Mitt max ligger på 1860 och på fem sek så tappar jag 4% i snittwatt. Vad är normalt tapp på fem sek jämfört med peak?
Är lite tyngre än dig så siffrorna bli inte alls i samma kaliber som dina.

Jag kan tänka mig att 1 sek peak är rätt osäkert och även beror lite på hur Watt mätaren räknar och rapporterar. 5 sek är nog bättre mått.

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Är ju sjukt bra! Med som siffrorna lär du få några meter till dom bakom.
Hur mycket skiljer sig ditt max mot 5 sek.
Ja, någon meter eller två går nog att få.

Det jag själv har märkt är att jag tycker det är väldigt lätt att haka på någon som sticker alternativt efter en kurva dra ikapp dem framför om jag hamnar efter. Två-tre ordentliga tramptag så kan man coasta sedan.

Visa dina Watt
400 w! Snyggt. Själv får jag kämpa som ett as för att greja 220 w i tjugo minuter, och enligt "fysiologen" har jag en ftp på 232 w.
Mera gröt i min skål framöver...

Visa dina Watt
Någon som har tärnat mycket hit eller spurter och märkt att ni kan påverka er 5 sek nivå?

Själv kör jag mycket styrka 2-5 rep 5 min vila. Blivit ca 12% starkare under vintern och det märktes väl både på 20 min max där jag ökade ca 15 watt när jag var på gran canaria på vägen hem från klättringen provade jag en spurt och ökade min peak med 20 watt mer än tidigare även på 5 sek trots att jag inte har cyklat allt för mycket. Märkligt.

Någon som har upplevt något liknade?

Visa dina Watt
Körde Recks 4x6 min 40/20 på monarken. Någon annan som testat dom? Med trampa bakåt 20s kunde jag hålla ungefär watt som ettorna, svårt att gå ner i kadens tillräckligt för att släppa av i vilan med vikter i korgen.

Visa dina Watt
Körde en 20 minuters i morse, och eftersom jag läste den här tråden så körde jag en 5s maxning och en 30s maxning efter tjugan bara för att se vad det blev.

power_curve.png

5s - 1302W
30s - 673W
20min - 320W

Väger in på 78kg
Mätt med Turbo Muin + Misuro så tillförlitligheten är väl "så där".

Visa dina Watt
GoranS sa:
Hur är den där kurvan konstruerad? Tänker på "uppförsbacken" runt 2:30, vilken känns väldigt skum.
algol sa:
Det blir så om du kör t.ex. 5s max, 2 min vila, 30s max. Då blir snitteffekten för 2:35 högre än för 2:30.
Japp, det är ungefär precis varför det är en lite puckel på kurvan.
Den är vid 2:30 och innehåller både min 5s max och min 30s max med 1:30 vila emellan.

Visa dina Watt
Kändes bra idag. Som ni ser gick jag ut lågt och ökade hela tiden. Kände mig fräsch i benen vid målgång - kunde kört längre men vill köra distans imorgon. Segstartad gubbe. Power2Max.

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    16.2 KB · Besök: 81
  • Skärmklipp2.PNG
    Skärmklipp2.PNG
    41.8 KB · Besök: 55
  • Skärmklipp3.JPG
    Skärmklipp3.JPG
    43.3 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Skulle vilja höra lite tankar från er andra. Jag är 16 år och tränat rätt mycket cykling men vet inte hur bra mina värden är. Jag körde idag mina norska fyror på 342W och mina tröskel tjugor brukar ligga runt 295-300W. Är detta okej värden? Har tänkt att försöka börja tävla iår.

Visa dina Watt
Insåg att jag glömde posta mina siffror från mina kalibreringsrundor i mitten av November.
Lite blandad körning på hög och låg kadens, stora/lilla klingan. Försökte hålla ett högt tempo över en 20min men det var mitt i ett pass och var långt ifrån alla protokoll och vettiga testmetoder.
Screenshot_2016-03-06-17-59-48.png

Ca 70-72kg borde jag ha vägt då.

Visa dina Watt
perssonman99 sa:
295-300 Watt tröskel ger en ftp på 5,6 Watt/kg! Vid 16 års ålder... Hoppas att du inte driver med oss (eller mätt Watten på något knasigt sätt) för det vore jättekul om det stämmer för då har du alla förutsättningar för en riktigt framgångsrik cykelkarriär!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp