Visa dina Watt

Visa dina Watt
JT sa:
Sen gäller det även att hitta en effektmätare som faktiskt kan plocka ut den högsta spiken också, vilket jag inte tror många mätare (om ens någon) klarar. Förmodligen skulle man behöva lagra data analogt för att kunna registrera korrekta siffror på det.
Det finns en effektmätare som mäter flera ggr/s, det kan då bli så att om en av dessa enskilda mätningar sparas som max kan den vara alldeles för hög!

/Håkan

Visa dina Watt
Veckors 1 sek max verkar kunna bli ganska mycket fel. Det är uppskattad vinkelhastighet (alltså hur snabbt man trampat) som ställer till det. Den uppskattar kadensen från accelerometern och antar sedan konstant hastighet över pedalvarvet. Den förenklingar ger nog inte något större fel, men man ser på kadens-kurvan att den varierar lite upp och ner. Över några sekunder så blir felet litet men en enskild sekund kan det bli ganska stort. Ungefär 3 varv/min för högt skulle jag gissa att felet kan bli och Peak-Watt tror jag därför är i storleksordningen 3% för högt. Jag använder därför 5sek-värdet för att följa utveckling maxstyrka.

Hur andra Wattmätare funkar vet jag inte. SRM borde ju kunna få väldigt exakt vinkelhastighet. Men jag tycker att det verkar dumt att Vector inte använder kadensmätaren (om sådan är inkopplad) för att mäta vinkelhastighetwn för det borde bli mer exakt tycker jag.

Visa dina Watt
JT sa:
"Uppskattad vinkelhastighet"? Använder inte Vector accelerometer?

Ja men bara för att liksom hitta kadensen (som ger vinkelhastighen om man räknar med konstant hastighet under pedalvarvet vilket Vector gör). Accelerometern känner alltså av ändlägena i pedalvarvet. Med viss onoggrannhet verkar det som för kadensen varierar ca +/- 3 när man håller konstant hastighet. En traditionell kadensmätare (magnet) borde vara mycket mer nogrann än så.

En förbättring (som skulle ge bättre noggrannhet på sekundnivå) vore att använda lågpassfiltrerad kadens (tex 3 eller 5 sek filter) som grund för effektberäkningen. Jag har testat det själv i excell (vridmomentet kan man räkna ut baklänges Watt / kadens) och effektkurvan blir jämnare (och antagligen mer korrekt). Kanske skulle tipsa Garmin om detta?

Visa dina Watt
sivan sa:
"hur långt är ett snöre"-fråga men under hur lång tid pågår en spurt ? känns ju som de oftast pågår längre en 5 sekunder.

En klungspurt är väl typiskt kanske 10-15 sek "all in" (men med stor variation förstås). Maxeffekt är en del av spurtkapaciteten, aenorobisk uthållighet en annan. Kan liknas ungefär vid VO2max och ftp som mått på aeorob kapacitet

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
Ja men bara för att liksom hitta kadensen (som ger vinkelhastighen om man räknar med konstant hastighet under pedalvarvet vilket Vector gör). Accelerometern känner alltså av ändlägena i pedalvarvet. Med viss onoggrannhet verkar det som för kadensen varierar ca +/- 3 när man håller konstant hastighet. En traditionell kadensmätare (magnet) borde vara mycket mer nogrann än så.

Hur tänker du nu? En accelerometer kan ju mäta hastigheten på veven lika ofta som den mäter kraften och bör således vara mer exakt än en magnet som bara mäter en gång per pedalvarv.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
sivan sa:
"hur långt är ett snöre"-fråga men under hur lång tid pågår en spurt ? känns ju som de oftast pågår längre en 5 sekunder.

En klungspurt är väl typiskt kanske 10-15 sek "all in" (men med stor variation förstås). Maxeffekt är en del av spurtkapaciteten, aenorobisk uthållighet en annan. Kan liknas ungefär vid VO2max och ftp som mått på aeorob kapacitet

någon som vet va de duktiga spurtarna snittar på 15 sekunder?

Visa dina Watt
Accelerometern sitter ju ute på vevarmen. Kanske finns det acellerometrar som är tillräckligt exakta för att man med hög noggrannhet kunna räkna ut hastigheten under hela pedalvarvet men Vector funkar i alla fall inte så. Om det vore så skulle ovala klingor inte vara något problem.

Visa dina Watt
sivan sa:
Supertramp sa:
sivan sa:

någon som vet va de duktiga spurtarna snittar på 15 sekunder?

Cavendish sa i en intervju att hans max (antar att det avsåg 1 sek) var 1580 Watt. Så kanske 1400 Watt? Finns dock större cyklister som trycker mycket mer än så.

You’d be surprised at my watts,” Cavendish says.

“Most people who say that their maximum is 1,600 watts won’t put out 1,600. My maximum is 1,580, and that is a lot. Not many guys will do more than a hundred more than that. But no one will ever get close to that in a race after 200 kilometres,” he continues.

“I put out 1,490 today in training, on bad form, but I won’t put that out in a race. It’s not watts, and it’s not just my frontal area in a sprint. It’s everything beforehand. How I ride in the peloton. My pedalling action. How I sit. I save so much energy for the finish.”

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:
Accelerometern sitter ju ute på vevarmen. Kanske finns det acellerometrar som är tillräckligt exakta för att man med hög noggrannhet kunna räkna ut hastigheten under hela pedalvarvet men Vector funkar i alla fall inte så. Om det vore så skulle ovala klingor inte vara något problem.

Isåfall har dom helt ändrat konstruktion på Vector sedan de såldes till Garmin.

http://nyvelocity.com/equipment-2/metrigear-vector/
3 axis accelerometers measure cadence instantaneously, so the Vector knows the actual speed of the pedal for each sampling

Visa dina Watt
Enda gången jag har spurtat i tävlingssammanhang, det enda som betyder något, hade jag 691 watt i 6 sekunder med max på 820. Då var vi två man som hade varit loss i 85 km.

Visa dina Watt
JT sa:
Supertramp sa:

Isåfall har dom helt ändrat konstruktion på Vector sedan de såldes till Garmin.

http://nyvelocity.com/equipment-2/metrigear-vector/
3 axis accelerometers measure cadence instantaneously, so the Vector knows the actual speed of the pedal for each sampling

Kanske var ursprungsplanen att använda momentan kadens?

Min gissning är att dom upptäckte att accelerometern inte var tillräckligt exakt för att kunna använda momentan hastighet för varje sampel så man räknar ut effekten för varje sampel baserat på uppskattad kadens för hela pedalvarvet istället. Själva konstruktionen kan ju dock vara lika.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
1080 Watt @ 30 sek uppför Skanstullbron hem från jobbet idag! :-)

Screenshot_2016-04-11-17-15-37-1.png

Screenshot_2016-04-11-21-09-46-2.png

Körde på 50-11, trycker nog lite mer Watt med något högre kadens men jag tycker det är en sån skön känsla att kötta på tyngsta växeln. :-)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Snittade 250 W på Östgötaloppet i går. 2 tim 14 min. Hamnade nästan sist i starten och lyckades inte kämpa mig längre fram med 100+ pers framför mig på de små vägarna. När den unga killen gick i backen efter ca 17-18 km blev jag så inbromsad att jag inte kunde komma ikapp igen. Körde på solo rätt länge och efter ett par mil kom slutligen ett lagtempotåg ikapp mig så vi körde ihop resten. Drog nog minst fyra mil totalt och kände mig stark. Men 100 pers i en klunga är alldeles för många för min smak. 20-30 är perfekt.

Visa dina Watt
Supertramp sa:
1080 Watt @ 30 sek uppför Skanstullbron hem från jobbet idag! :-)

Körde på 50-11, trycker nog lite mer Watt med något högre kadens men jag tycker det är en sån skön känsla att kötta på tyngsta växeln. :-)

Jag fattar inte hur du kan pressa sådana watt med såpass låg kadens. Måste själv spurta i 120-130 kadens för att ens nå över 1250w.

Visa dina Watt
BjornR sa:
Jag fattar inte hur du kan pressa sådana watt med såpass låg kadens. Måste själv spurta i 120-130 kadens för att ens nå över 1250w.

Jag fick upp mina max-Watt när jag började fokusera på draget i armarna. Kräver nog rätt stark rygg också, jag kör en del tunga rodd-övningar och marklyft (210kg max) på gymmet. Och så är jag rätt stor och fet också (89kg). Jag hade blodsmak i munnen hela vägen hem efter att ha spurtat uppför bron...

Visa dina Watt
En video om sprinting:
Dom nämner här typisk 5sec Power max = 1400-1800 Watts.

Finns en vide också som postats tidigare (kanske denna tråden?) där Andre Greipel kör 1400 Watt @30 sek sittandes på en Monark. Det är fan helt brutalt, fatta han skulle dominera uppför Skanstullsbron! :-)

Eller var det 1300 Watt? Blev lite osäker nu.

Här lite mer från Greipel, hela SRM-filen från Tour of Flanders:
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/power-analysis-andre-greipel-s-tour-of-flanders

Har inte kollat filen men texten säger att han hade 1613 Watt @2sec som avslutning på ett stenhårt race. Väger tydligen 83kg.

Edit: peak-värden från Tour of Flanders:

Screenshot_2016-04-12-09-21-46-1.png

Screenshot_2016-04-12-09-21-57-1.png

Screenshot_2016-04-12-09-22-03-1.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp sa:

Framförallt skulle du få ut mer fart av den effekten, perfekt som leadout men kicken uteblir ju totalt med 70kadens.

..Spelar väl iofs mindre roll genom skanstull ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
chrhar sa:
Framförallt skulle du få ut mer fart av den effekten, perfekt som leadout men kicken uteblir ju totalt med 70kadens.

..Spelar väl iofs mindre roll genom skanstull ;)

Att det var sopig fart vart nog mest för att det var motvind. Men accelerationen spelar som du säger inte så stor roll, pendlarmaffian klarar inte hålla rullen oavsett växel. :-)

Visa dina Watt
Supertramp sa:
BjornR sa:

Jag fick upp mina max-Watt när jag började fokusera på draget i armarna. Kräver nog rätt stark rygg också, jag kör en del tunga rodd-övningar och marklyft (210kg max) på gymmet. Och så är jag rätt stor och fet också (89kg). Jag hade blodsmak i munnen hela vägen hem efter att ha spurtat uppför bron...

Övat mest på att tänka på bålen och försöka komma ännu lägre. Trycker bröst/mage mot styret och kan ändå nå >1200w med mina 74kg. Motiveringen är om man inte har rå styrka så måste man kompensera med aerodynamik.

Får se om jag kan få in lite mer armar i spurten och äntligen komma över 1300w. Målet är 1400w utan att röra en enda vikt.

cbb17a11673dde55224f7314a7896585

Visa dina Watt
Supertramp sa:
Att det var sopig fart vart nog mest för att det var motvind. Men accelerationen spelar som du säger inte så stor roll, pendlarmaffian klarar inte hålla rullen oavsett växel. :-)

Nu reflekterade jag inte över farten just där utan i största allmänhet, det blir mycket watt för lite acceleration helt enkelt. Pendlarmaffian åker garanterat av ändå precis som du säger ;)

Visa dina Watt
1 sek peak är lite lotteri, tror inte att dessa värden är tillförlitliga (peakade 1776 Watt i morse i på ett annat ställe).
Men 20 Watt/kg @ 5 sek kan vara ett realistiskt mål. Väger 89 kg nu (men uppåtgående trend...)

Visa dina Watt
Men det verkar som att det är rätt svårt att öka Watt/kg. Det är same same liksom.

5 sek:
Juli 2014: 1296 Watt / 73 kg = 17,8 Watt/kg
Augusti 2015: 1507 Watt / 84 kg = 17,9 Watt/kg
April 2016: 1592 Watt / 89 kg = 17,9 Watt/kg

10 sek:
Okt 2014: 1215 Watt / 75 kg = 16,2 Watt/kg
Augusti 2015. 1466 Watt / 84 kg = 17,5 Watt/kg
April 2016: 1492 Watt / 89 kg = 16,8 Watt/kg

30 sek:
Juli 2014: 899 Watt / 73 kg = 12,3 Watt/kg
Juni 2015. 1005 Watt / 82 kg = 12,3 Watt/kg
April 2016: 1080 Watt / 89 kg = 12,1 Watt/kg