Visa dina Watt

Visa dina Watt
Nästan så, halverad (och mer därtill..) träningstid senaste 6-7 veckorna och endast 3pass/vecka verkar gör susen...

Såg din fil, jag vet var all syreupptagning kommer ifrån nu. Det är varje intervall-lap som du trycker. 53(!) laps! ;) Jag orkar ju knappt lapa mina fyror...

Visa dina Watt
chrhar sa:
Nästan så, halverad (och mer därtill..) träningstid senaste 6-7 veckorna och endast 3pass/vecka verkar gör susen...

Såg din fil, jag vet var all syreupptagning kommer ifrån nu. Det är varje intervall-lap som du trycker. 53(!) laps! ;) Jag orkar ju knappt lapa mina fyror...
Haha, ja, frågan är om det är tummen eller Garmin som är väldresserad?

Jag är så lat att jag lägger in dom i datorn så får den sköta resten. Brukar ha fullt upp med att halsa luft...

Det var det andra passet för veckan, i helgen blir det två rejs så då vässar vi lite till.

Visa dina Watt
Kudos sa:
Är det samma för dig som för mig - några extra kilo och 400W går från att vara suicidalt smärtsamt till något man kan ta med en cigg i mungipan?

Om det vore så väl. Nej, jag gör nog mina bästa resultat då jag är lite lättare (som en förlängning av högre träningsdos och bättre kosthållning). Den här tiden på året har jag svårt att sköta mig ;)

lundatok sa:

Jag är så lat att jag lägger in dom i datorn så får den sköta resten. Brukar ha fullt upp med att halsa luft...

Det var det andra passet för veckan, i helgen blir det två rejs så då vässar vi lite till.

Proffsigt. Det borde jag ju nästan förstått.

Jag kommer nog och hejjar i helgen! GASA!

Visa dina Watt
Shit vilka watt ni presterar.

Jag är ny på det här med wattpedaler och ska göra mitt första ftp-test med riktig effektmätning nästa vecka. Med mina 75-76 kg vore jag fantastiskt nöjd redan med 330-350 watt. Men klarar knappast ens det.

Visa dina Watt
chrhar sa:
lundatok sa:

Proffsigt. Det borde jag ju nästan förstått.

Jag kommer nog och hejjar i helgen! GASA!
Härligt! Hoppas på gott om folk till Stora Skuggan imorgon, det blir folkfest!

Visa dina Watt
Hur resonerar ni i eliten wattklubben när ni kör Intervaller som intensivare 4x4 eller lite längre 3x20.
Det ena mer för syreupptag och det andra mot ren tröskelträning eller har båda ett samband?
Kör man ett långlopp på 3-4h så ligger man närmare tröskeln, är det inte viktigare att pressa i dom intervallerna? Som jag tolkar är ett värde på uthållighet.

Jag som amatör försöker nu under uppbyggnad variera intervallerna på en spinningcykel med wattpedaler mellan lite kortare(110% ftp)) och distanser(95% ftp) och vila mellan stegen till ca 70% av maxpulsen. Någon gång i veckan lägga lite distanser ute då jag kanske ligger runt 75-80% av maxpulsen( har inte wattpedalerna på mtb)

Lite senare mot våren kommer jag första lägga mer tid på att pressa ute på min mtb lite mer tävlingsspecifikt.
Plågar mig med viktdiet för att nå målet att klara 3,5w/kg under en timme.
Hur lägger ni upp träningen?

Visa dina Watt
Martin Eves sa:
Hur resonerar ni i eliten wattklubben när ni kör Intervaller som intensivare 4x4 eller lite längre 3x20.
Det ena mer för syreupptag och det andra mot ren tröskelträning eller har båda ett samband?
Kör man ett långlopp på 3-4h så ligger man närmare tröskeln, är det inte viktigare att pressa i dom intervallerna? Som jag tolkar är ett värde på uthållighet.

Jag som amatör försöker nu under uppbyggnad variera intervallerna på en spinningcykel med wattpedaler mellan lite kortare(110% ftp)) och distanser(95% ftp) och vila mellan stegen till ca 70% av maxpulsen. Någon gång i veckan lägga lite distanser ute då jag kanske ligger runt 75-80% av maxpulsen( har inte wattpedalerna på mtb)

Lite senare mot våren kommer jag första lägga mer tid på att pressa ute på min mtb lite mer tävlingsspecifikt.
Plågar mig med viktdiet för att nå målet att klara 3,5w/kg under en timme.
Hur lägger ni upp träningen?

Ett tips är att köpa Fredrik Erikssons bok om cykelträning. Riktigt bra investering!

Visa dina Watt
Dagens 20 min (medel). Dålig pace men annars något att starta från. Ca 75-76 kg brukar jag vara.

Bilagor

• 20161024_192849.jpg
    20161024_192849.jpg
    124 KB · Besök: 131
Visa dina Watt
castrello sa:
Dagens 20 min (medel). Dålig pace men annars något att starta från. Ca 75-76 kg brukar jag vara.

Snyggt!

Körde precis på 10 watt mindre och väger 5 kg mer. Så du vann idag, grattis! ;)

Edit: har du gps-mottagaren igång? Strava ger skumma värden för mig om jag glömmer den på.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
eiskall sa:
castrello sa:

Snyggt!

Edit: har du gps-mottagaren igång? Strava ger skumma värden för mig om jag glömmer den på.

Strava? Loggar ibland på Strava utomhus men jag tar inte effektsiffror därifrån?

Visa dina Watt
castrello sa:
eiskall sa:
castrello sa:

Snyggt!

Strava? Loggar ibland på Strava utomhus men jag tar inte effektsiffror därifrån?

Jag loggar allt på Strava, så att man har allt på ett ställe.

Visa dina Watt
Usch vad starka ni är, jag blir ju alldeles mörkrädd. Och detta skall vara off season!

Funderar på att uppfinna en mjukvara som automagiskt konverterar alla watt ni killar trycker till motsvarande watt för tjejer. Det skulle kanske kännas bättre att läsa i tråden då. :)

Visa dina Watt
Skulle behöva ert råd. När jag tävlar CX så orkar jag ligga med rätt långt förutom på platten, det stumnar inte men det känns som att jag vevar luft när de andra börjar köra hårt. Uppför kan jag gå med och när det är tekniskt, ironiskt nog.

Vad fattas? Tröskel? Styrka?

Visa dina Watt
lundatok sa:
Skulle behöva ert råd. När jag tävlar CX så orkar jag ligga med rätt långt förutom på platten, det stumnar inte men det känns som att jag vevar luft när de andra börjar köra hårt. Uppför kan jag gå med och när det är tekniskt, ironiskt nog.

Vad fattas? Tröskel? Styrka?

Har du testat vilken profil du har map Coggans bild ovan? Jag misstänker utan att veta att du ligger högt på 1 min och 5 min max men att du kanske har en relativt sett lägre tröskel. Alltså en profil som ser ut som ett upp och nervänt U. Isåfall kanske tröskeln blir en begränsande faktor. Vad tror du själv?

En annan fundering kan vara om det har med din teknik på platten att göra

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Usch vad starka ni är, jag blir ju alldeles mörkrädd. Och detta skall vara off season!

Funderar på att uppfinna en mjukvara som automagiskt konverterar alla watt ni killar trycker till motsvarande watt för tjejer. Det skulle kanske kännas bättre att läsa i tråden då. :)

Det var väl du som skrev väldigt bra siffror tidigare i tråden?

Visa dina Watt
Jag körde vinterträningens första pass med åttor i går. Kändes riktigt bra. 303-305 W på alla fem. Pulsen rätt hög, men känslan var ok. Inte nån syra att tala om. Tyvärr fettade jag till mig rejält under sommaren, och väger hela 75 kg nu. Hoppas kunna komma ner till 66 under senvåren.

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:

Jo jag har skrivit förut, uppskattar att jag förbättrat min FTP med ca 10% sedan dess. Målet är en förbättring med ytterligare 10% till våren. Det blir tufft... Tänkte ge 40/20 en chans och se vad som händer.

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
geologen sa:
PRAOcyklist sa:

Jo jag har skrivit förut, uppskattar att jag förbättrat min FTP med ca 10% sedan dess. Målet är en förbättring med ytterligare 10% till våren. Det blir tufft... Tänkte ge 40/20 en chans och se vad som händer.

Har du lite färskare siffror då?

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:
geologen sa:
PRAOcyklist sa:

Har du lite färskare siffror då?

Har inte maxat en tjuga på trainer sedan i mars så jag får återkomma med nuläget. Var hos Aktivitus i April men de värderna är väl närmast preskriberade nu :) Målet är att i mars nästa år fixa en tjuga på > 5 W/kg.

Visa dina Watt
Hur hanterar ni formsvackor?

Har gått på knäna sista tiden då kroppen inte svarar alls. Det känns som att handbromsen är i hela tiden. Tunga ben, hög puls och till sist så börjar psyket också vackla. Speciellt när man märker att man bara blir sämre efter varje pass man lidit sig igenom. Jättekul. Pressade nästan 370W i juli på en tjuga och nu är det knappt 330W funkar.

Nästa års framtidsdrömmar känns väldigt avlägsna men nånting måste man ju göra åt saken. Är inte övertränad, sover/äter bra, Inga förkylningar osv. Har testat med en dos vila samt HTFU mot generell klenhet utan något resultat. Hjälp!

Visa dina Watt
Hur vet du att du inte är övertränad?

Jag har de senaste åren fått en svårförklarad formsvacka under april-maj. Jag är fortfarande inte säker på orsaken, men en del menar att det kan vara pollenallergi, bara att jag inte får typiska symtom i övrigt. Jag själv har, åtminstone tidigare, trott att det beror på att jag tränar mindre strukturerat när jag börjar cykla utomhus, men det stämmer inte helt tidsmässigt alltid.

Visa dina Watt
calleking sa:

Har gått på knäna sista tiden då kroppen inte svarar alls. Det känns som att handbromsen är i hela tiden. Tunga ben, hög puls och till sist så börjar psyket också vackla. Speciellt när man märker att man bara blir sämre efter varje pass man lidit sig igenom. Jättekul. Pressade nästan 370W i juli på en tjuga och nu är det knappt 330W funkar.

Nästa års framtidsdrömmar känns väldigt avlägsna men nånting måste man ju göra åt saken. Är inte övertränad, sover/äter bra, Inga förkylningar osv. Har testat med en dos vila samt HTFU mot generell klenhet utan något resultat. Hjälp!

Bryt mönstret. I stället för att köra HIIT och monarkknarka kanske du skulle njutcykla ett tag. Man får vara vek i oktober. Nästan säker på att Nino tappar mer än 40 W nu när han semestrar och låter cykeln vila. Cykla sakta, fika, glöm watt, träna teknik, ha roligt, gå i gym, se långt framåt!

Visa dina Watt
Periodisera träningen över året för att orka vara bra när det gäller helt enkelt. Det är bara på internet det är viktigt att pressa monsterwattz i november ;-)

Visa dina Watt
Ja, har funderat på det där. Kompiskampen är väl egentligen lite dålig timing på?

Att peaka watt i februari känns väl ok om man ska ner till Gran Canaria i mars? Eller tänker jag fel?

Visa dina Watt
calleking sa:

Så hade jag för några år sedan, jag körde HTFU och tränade hårdare och hårdare men blev bara sämre. Efter rätt lång tid så gick jag till låkare och det visade sig att jag hade anemi. Fick järntillskott och sedan var jag tillbaka på banan igen. Mitt tips är att göra en grundkoll så att du inte har någon brist också eller annat som spökar i bakgrunden. Spec eftersom du säger själv att du inte är övertränad

Visa dina Watt
Tack för tipsen. Jag har inte tränat mycket så av den anledningen kan jag inte vara övertränad. Har bara försökt bibehålla en ok nivå. Stress på jobb och nybliven förälder är ju dock inget som gjort mig vassare :). Höga krav och måsten på alla fronter blir till sist övermäktigt och det roliga försvinner. Kompaskampen hetsar ju en ännu mer. Inget ont om den. Förra året bidrog den till att jag hittade motivation men i år är läget annorlunda.

Planen nu är att gå ner till 80% för att bli av med stress samt va med familjen mer. Kommer köra lite MTB och även lite löpning i skogen. Hör och häpna :)

Tillbaka
Topp