Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:
melldorwin sa:Grymt! Blir ju inte enklare framöver direkt när man väl klarat 400 :)
chrhar sa:Jag har varit en riktig soffpotatis här i höst och i början av 2017. Precis börjat få igång benen igen.
Här 30min med ok (9-10 slag) marginal upp till tröskel
eiskall sa:NLC sa:
Tack! Nu ska jag bara komma ner till din vikt också, så blir det riktigt hyggliga siffror ;)
Som vi pratade om i nån annan tråd så har jag svårt att klara mina 400-500 TSS om jag inte äter ordentligt. Eller rättare sagt, jag drar lätt ner för mycket. Men jag ska nog inte väga så mycket mindre än 80, tror att jag blir en sämre cyklist då.
melldorwin sa:Grymt! Blir ju inte enklare framöver direkt när man väl klarat 400 :)
Blev lite inspirerad av dig häromdagen, och tänkte "nu j'vlar!" :)
chrhar sa:Jag har varit en riktig soffpotatis här i höst och i början av 2017. Precis börjat få igång benen igen.
Här 30min med ok (9-10 slag) marginal upp till tröskel
Galet!
NLC sa:Utan att på något sätt påskina att jag har någon insikt eller djupare kunskap i ämnet om träning och kost så tycker jag ändå att det är ändå viss skillnad mellan att ha kaloriunderskott på dagsbasis vs att köra _alla_ pass "låg" på glykogen - även de där man vill prestera max som i ett test.
eiskall sa:Jag har haft 4x4@400 som ett av mina mål sen jag började mäta effekt i höstas, och idag kom det! Stod stilla runt 385 ganska länge, men nu fick det räcka :)
82 kg
Quarq
Rekordolof sa:Hur länge låg du på 385 eiskall?eiskall sa:Jag har haft 4x4@400 som ett av mina mål sen jag började mäta effekt i höstas, och idag kom det! Stod stilla runt 385 ganska länge, men nu fick det räcka :)
82 kg
Quarq
eiskall sa:Vet inte exakt. Har haft fokus på annat än Vo2max under några månader, så det är svårt att säga vad som är vad. Klart är i alla fall att träning med lägre intensitet än Vo2max ändå har gett resultat i det spannet.
Tycker generellt att man inte ska leta efter alltför mycket logik i hur kroppen tar till sig träningen. Det kan kännas som att man bara är nedtränad och att inget händer ganska länge, och så kommer plötsligt resultatet på en gång. För mig handlar det mycket om att hålla uppe motivationen i dalarna, och lita på att resultaten kommer.
chrhar sa:Mer än 10% gör man inte på några veckor - om man inte kommer från att vara ganska otränad.
Då jag kliver på ett nytt block siktar jag på 1% / vecka...
chrhar sa:Mer än 10% gör man inte på några veckor - om man inte kommer från att vara ganska otränad.
Då jag kliver på ett nytt block siktar jag på 1% / vecka...
chrhar sa:... och du menar att du fortsätter att öka med >10% på några (3?) veckor?
Om man tittar på dom siffrorna springer det iväg ganska snabbt - Räknar vi med en utgångspunkt för FTP runt 250 skulle det efter 3månader betyda en 362w. En utgångspunkt på 300w skulle efter samma tid betyda 440w...
eketjall sa:En höjning är ju alltid en höjning oavsett om den är fysisk eller psykisk.
Sen kan man ju diskutera om man bara blivit bättre på testet för att man lärt sig just det, eller om man höjt sig generellt.
geologen sa:Puls och laktat ger ju goda indikationer på var förbättringen har sitt ursprung.
geologen sa:Nej, jag menar att om t ex laktat och puls är ungefär samma, men effekten ökat med 10 procent, då kan man anta att förbättringen ligger på det biokemiska planet. Men om laktat och puls är högre, när effekten ökat, då är det kanske snarare pannbenet som tränats. :)
Jag brukar räkna +20% från FTP.geologen sa:Jämfört med min entimmesmaxning senast är det bara 10-13 procent över. Är inte det lite lågt?
geologen sa:Körde själv fyror i kväll. Jag är visserligen nöjd med effektnivåerna sett till passtypen isolerat, jämfört med mig själv från tidigare år. Men...
Jämfört med min entimmesmaxning senast är det bara 10-13 procent över. Är inte det lite lågt?
geologen sa:Körde själv fyror i kväll. Jag är visserligen nöjd med effektnivåerna sett till passtypen isolerat, jämfört med mig själv från tidigare år. Men...
Jämfört med min entimmesmaxning senast är det bara 10-13 procent över. Är inte det lite lågt?
melldorwin sa:eketjall sa:En höjning är ju alltid en höjning oavsett om den är fysisk eller psykisk.
Sen kan man ju diskutera om man bara blivit bättre på testet för att man lärt sig just det, eller om man höjt sig generellt.
Absolut! Men kan Inte påstå att jag övat på 4or. Har kört det 1 gång per månad sen dec.. Så alltså 1 gång i dec, Jan, Feb.
I dec körde jag runt 365w snitt. I Jan 387w snitt och feb 401w.
Sen om det beror på att jag var för trött eller dåligt uppvilad dom andra gångerna låter jag vara osagt då jag inte minns formen.
Men minns att det var lika jobbigt varje gång. :)
konscious sa:melldorwin sa:eketjall sa:En höjning är ju alltid en höjning oavsett om den är fysisk eller psykisk.
Absolut! Men kan Inte påstå att jag övat på 4or. Har kört det 1 gång per månad sen dec.. Så alltså 1 gång i dec, Jan, Feb.
Sen om det beror på att jag var för trött eller dåligt uppvilad dom andra gångerna låter jag vara osagt då jag inte minns formen.
Du har verkligen utvecklats bra även om garminwatten är lika värdefulla som en DÖ :)
Har läst att en ökning över 6% med oförändrad RPE inom en enhet och förbättrad HRR 6% är signifikanta tecken på förbättring.
Lite om LSCT som det finns evidens för jag tycker funkar bra om man inte vill maxtesta eller köra laktat för att mäta sin utveckling.
http://www.scienceandcycling.com/lsct/basic-interpretation-lsct/
NLC sa:Avslutade "återhämtningsveckan" med ett försök på #kompiskampen2017 för februari. Efter ett pass i måndags med 3x8 min, 3 min RBI på drygt 340 W och januaris resultat på 329 W siktade jag någonstans mitt i mellan. Hamnade på 338 W över 20 min vilket med morgonvikten på 67,5 kg resulterade i en relativ effekt precis över 5 W/kg = nytt PB och typ +19% utveckling sen första 20an siste oktober, inte så illa trampat för en 40-åring :-)
Strava: https://www.strava.com/activities/870252680/
konscious sa:melldorwin sa:eketjall sa:En höjning är ju alltid en höjning oavsett om den är fysisk eller psykisk.
Du har verkligen utvecklats bra även om garminwatten är lika värdefulla som en DÖ :)
Har läst att en ökning över 6% med oförändrad RPE inom en enhet och förbättrad HRR 6% är signifikanta tecken på förbättring.
Lite om LSCT som det finns evidens för jag tycker funkar bra om man inte vill maxtesta eller köra laktat för att mäta sin utveckling.
http://www.scienceandcycling.com/lsct/basic-interpretation-lsct/