Visa dina Watt

Visa dina Watt
Egentligen är det väl så att jag vill veta om det är något fel på pedalerna eller om mitt trampande är skevt och innan så har jag väl tänkt att jag är lite småhalt men efter det här datat så känns det som att pedalerna lika gärna kan vara orsak till skevheten. Är pedalerna paj får jag väl köpa ett Quarq eller liknande men vore ju skönt att veta om det verkligen är så.

Visa dina Watt
En trainer skulle ju kunna ändra motstånd lite när den blir uppvärmd, men när du klickat i högern igen beter den sig ju normalt. Kadensen och fördelningen när du kör med vänstern är ju rätt, och om du minns rätt i att det var samma motstånd (och du inte växlade) så är det nog pedalen det är fel på. Hypotetiskt sett skulle man väl kunna öka effekten vid samma motstånd på bakhjulet om man trampar VÄLDIGT skevt så att man måste öka effekten för att dra runt vevpartiet (och då ska du alltså trampa så snett att det blir 50W friktion i vevpartiet), men det känns troligare att ngt är knas med pedalerna.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
En trainer skulle ju kunna ändra motstånd lite när den blir uppvärmd, men när du klickat i högern igen beter den sig ju normalt. Kadensen och fördelningen när du kör med vänstern är ju rätt, och om du minns rätt i att det var samma motstånd (och du inte växlade) så är det nog pedalen det är fel på. Hypotetiskt sett skulle man väl kunna öka effekten vid samma motstånd på bakhjulet om man trampar VÄLDIGT skevt så att man måste öka effekten för att dra runt vevpartiet (och då ska du alltså trampa så snett att det blir 50W friktion i vevpartiet), men det känns troligare att ngt är knas med pedalerna.

Skönt att det inte bara är jag som än så länge tror det är något funky i pedalerna. 50w är ändå ganska mycket. Jag har i alla fall skickat vidare frågan till Bepros supportitalienare (eller indier kanske), ska bli intressant att se om det kommer något svar.

Visa dina Watt
Har du möjlighet att ta med dom till någon annan som har en annan trainer eller annan wattmätare för att testa så kunde det ju vara intressant för att få en jämförelse för dig. Men 50 W diff mellan pedalerna låter ju jättemycket.

Visa dina Watt
Om jag förstått detta rätt nu - Överrapportering med en fot urklickad och samma kadens skulle jag inte reagera mycket över. Rörelseekonomi, effektivitet, uppdateringsfrekvens m.m kan nog summera 50w...

Visa dina Watt
chrhar sa:
Om jag förstått detta rätt nu - Överrapportering med en fot urklickad och samma kadens skulle jag inte reagera mycket över. Rörelseekonomi, effektivitet, uppdateringsfrekvens m.m kan nog summera 50w...

Intressant, om du kan så utveckla gärna lite mer i detalj vad du menar kan göra att det skiljer 50w. Skulle vänster ben vara så mycket mer ineffektivt än det högra att det kräver 50w mer för att veva runt samma motstånd alltså?

Visa dina Watt
ulfalf sa:
Jag kan inte släppa det här med balansen som mina Bepro-pedaler rapporterar, det måste helt enkelt vara något fel på dom. Kolla här nu:

Först är det lite lugnt 125w eller så med båda fötterna och kadens 90 ung. Balansen på 60/40 V/H. Sen klicka ur vänster, något högre kadens men i stort sett samma effekt, inga konstigheter. Alltid samma växel och samma motstånd i trainern! Sen lite fotbyte, efter det börjar det gå troll i pedalerna. 100% vänster nu och 50 watt till trots samma motstånd och kadens? Detta är direkt efter "dynamisk kalibrering" dessutom. Så vad är det frågan om? 125w med båda fötterna blir 175w med vänstern? Jag fattar ingenting? Borde ju kräva åtminstone ungefär samma effekt för att veva runt trainern eftersom motståndet är konstant? Fel på vänster pedal?

Hur gammla är pedalerna. Det kom en ny FW 24/2-2016 bePRO Firmware Release 1.013 med förbättrad balanshantering. Har även kommit en till i december.
http://www.bepro-favero.com/en/sw-bepro/

Bilagor

• BePro.png
    BePro.png
    17.5 KB · Besök: 247
Visa dina Watt
wp-image-1565908474png.png

Quarq går i princip i linje med monark och den vikt jag la i korgen. På sista två fyrorna hade jag 4,5 kg i korgen och snittade 90 i kadens, vilket borde ge i närheten av 405 W. Quarq rapporterade 405 och 408 W! Vectorpedalerna låg ofta på 15-20% över monarken och då är jag 51/49 i balans, så det borde inte spela roll.
Dags alltså att skruva ner alla FTP och VO2max i Garmins och på TrainingPeaks för nu är det ju ett helt annat läge.

Visa dina Watt
Tycker det är märkligt att du får sådana siffror med Vector. Läser man alla tester på nätet tex dcrainmaker osv som kört med flera wattmätare samtidigt i månader så fanns det då inga diffar på 20%.. Snarare låg samtliga väldigt lika oavsett fabrikat.

Är det Vector 1 eller 2 ni pratar om?

Visa dina Watt
melldorwin sa:
lundatok sa:
Vector 2S dragna med momentnyckel, ofta trippelkalibrerade.

Men menar ni att ni får 20% skillnad med Vector 2 (dubbelsidig)? För det får inte dcrainmaker. Där trackar Quarq/P2M och Vector extremt lika. Även i samtliga andra recensioner jag läst. Enkelsidigt vet jag inte.

Jag har läst hur många inlägg som helst på happy om att det omöjligtvis finns några osäkerhetsfaktorer/nackdelar med att bara mäta ena benet, så det kan inte vara det heller...

Visa dina Watt
eiskall sa:
melldorwin sa:
lundatok sa:
Vector 2S dragna med momentnyckel, ofta trippelkalibrerade.

Men menar ni att ni får 20% skillnad med Vector 2 (dubbelsidig)? För det får inte dcrainmaker. Där trackar Quarq/P2M och Vector extremt lika. Även i samtliga andra recensioner jag läst. Enkelsidigt vet jag inte.

Jag har läst hur många inlägg som helst på happy om att det omöjligtvis finns några osäkerhetsfaktorer/nackdelar med att bara mäta ena benet, så det kan inte vara det heller...

Mycket möjligt att det gör. Beror väl på vänster/höger balans. Kör själv 2s och har svårt att tro att mina siffror är 20% för höga dock. Vet ju vad andra har för siffror och hur jag står i relation till dom. ☺

Men hade ju tänkt köpa högerpedalen snart. Och köra dubbelsidigt.
Är det inte naturligt att wattmätare skiljer sig mot monark? Trodde Då jag.. När mer intressant vad som skiljer mellan det man använder ute.. Dvs quarq/p2m/4iiii osv osv

En monark sitter man på inne. Helt ointressant för mig. Och enligt dcrainmaker så skiljer det ingenting. Beträffande dubbelsidigt då. Inget annat.

Visa dina Watt
Mot monarken spelar det ju mindre roll men om en mätare inte är konsekvent över tid så är denkass. Mina Vector 2S var inte konsekventa över tid så jag bytte.

Men det är ju rätt häftigt att snitta 400 W på en åttaminutare, trots att man egentligen bara snittar 345 W.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Mot monarken spelar det ju mindre roll men om en mätare inte är konsekvent över tid så är denkass. Mina Vector 2S var inte konsekventa över tid så jag bytte.

Men det är ju rätt häftigt att snitta 400 W på en åttaminutare, trots att man egentligen bara snittar 345 W.

Men har du inte märkt något om det varierar så mycket? Borde ju bli antingen omöjligt eller jättelätt att klara 4orna om det slår på 20% fram och tillbaka? För mig går det åt helvete så fort jag försöker öka mer än 5%, men så har jag vekt pannben oxå.

Det jag har läst mig till om Vector 2S är just att det varierar väldigt mkt från användare till användare, vissa har väldigt exakta värden, andra fluktuerar rätt mkt. Kanske är så enkelt att de inte har koll på produktionsprocessen?

Jag har haft mitt Quarq monterat på monarken under vintern, det visar 2-3% högre värden än monarken oavsett kadens och kp, så den mätaren verkar rätt stabil (sen om absoluta värdet är rätt har jag ingen aning om, men det är iaf konsekvent).

Visa dina Watt
Jag har alltid utgått från monarken när jag sätter motståndet. Med 4,5 kg i korgen och 90 i snittkadens på fyra minuter räknar jag med 400 W ca. När sen pedalerna säger 430 W vissa dagar och mer andra så blir det svårt att lita på dom.

Visa dina Watt
melldorwin sa:
Mycket möjligt att det gör. Beror väl på vänster/höger balans. Kör själv 2s och har svårt att tro att mina siffror är 20% för höga dock. Vet ju vad andra har för siffror och hur jag står i relation till dom.

Jag har funderat lite på det här med att jämföra mina egna siffror med andras och kommit fram till att jag ska sluta med det eftersom jag inte får det att gå ihop intuitivt och inte har någon vidare koll på mekaniken. Inomhus med samma test, på samma ergometer och med samma förhållanden i övrigt är kanske en sak, men utomhus verkar det finnas för många variabler (utrustning, vind, sittposition, fladdrande kläder... ja, jag kommer inte ens på alla relevanta variabler). Först till skylten vinner ju och att påpeka att man minsann har bättre effektsiffror är väl kanske snarare ett intressant socialt experiment.

Visa dina Watt
Garmin vector verkar ju inte vara en hit, helt enkelt.

Spelar ingen roll (enligt mig) att man "jämför mot sina egna watt" när pedalerna kan fela så mycket. Dom kostar ju inte gratis.

Visa dina Watt
Frågade Öijer och hans pedaler diffar 7-9% över monark. Men alltid stabila värden. Då måste ni med problem ha måndags ex isf. Vet flera st som har dom och är nöjda och får reperterbara siffror.

Märker själv heller aldrig att 300w eller 400w är lättare än förra gången.

Visa dina Watt
melldorwin sa:
Frågade Öijer och hans pedaler diffar 7-9% över monark. Men alltid stabila värden. Då måste ni med problem ha måndags ex isf. Vet flera st som har dom och är nöjda och får reperterbara siffror.

Skulle du köpa pedalerna igen med facit i hand? om "ja": du är nöjd och det är bra :)

Visa dina Watt
NickPick sa:
melldorwin sa:

Skulle du köpa pedalerna igen med facit i hand? om "ja": du är nöjd och det är bra :)

Har bara en.. Och har ingen monark eller så att jämnföra med. Kommer köpa höger pedal. För så vitt jag förstår är denna debatt ensidigt vs tvåsidigt..

Ja. Pedaler är helt klart enklast. Har ingen lust att byta vevparti + pressa ut/in nya lager i ramen...

Tror inte den dubbelsidiga mäter fel mot nått annat. Då hade någon recensent märkt det.

Visa dina Watt
landen sa:
NLC sa:
Äckligt sugen på ett par Quarq D-zero vevar nu... P2M-mätaren är helt OK, men inte lika lätt

Lite generaliserande eller? Quarq D-zero finns i ett gäng olika versioner, samma med P2M, båda går att få lika lätta/tunga. P2M är dock oftast dyrare.

DZero Carbon är 1500-2000kr billigare, och väger 20-30g mindre än P2M K-Light Type-S. Väljer man 386 så tillkommer 30€ för specialverktyg. Type-S har inte heller BLE och sämre precision än DZero. +/-1,5% mot +/-2%.

Quarq kan du byta batteri utomhus på en minut. P2M kräver att man använder tång för att få av gummiplupparna, instrumentnyckel för skruvarna och sedan inte tappa bort O-ringen.

Visa dina Watt
landen sa:
NLC sa:
Äckligt sugen på ett par Quarq D-zero vevar nu... P2M-mätaren är helt OK, men inte lika lätt

Lite generaliserande eller? Quarq D-zero finns i ett gäng olika versioner, samma med P2M, båda går att få lika lätta/tunga. P2M är dock oftast dyrare.

Kanske lite. Men mina nuvarande Rotor 3D24-vevar med P2M 110mm BCD väger in på 667 gram + 49 gram för 30 -> 24 mm adaptrar från WMFG, mina SRAM Red (10sp) BB30 vevar går in på 466 gram och Quarq D-zero Carbon BB30 anges till 559 gram (och har som jag förstår det "riktig" BB30 utan mellanlägg eller adaptrar för att kunna köras i ramar med BB86/BSA/BB386-standard).

Så jämfört med nuvarande vevar "kostar" effektmätning med D-zero mindre än 100 gram extra medan det blir 250 gram för mina P2M med "tunga" Rotor 3D24. i övrigt +1 på BjornR

Visa dina Watt
Jag säger inte att Vector inte kan vara lite virriga, men jag finner det konstigt att inget extremt rapporterats av DC Rainmaker eller några andra test jag tagit del av.

Jag har inte upplevt dem som otillförlitliga men vad vet väl jag. Oberoende av glädjewatt har jag inget att delta med när det ska jämföras.

Visa dina Watt
Så länge de är stabila i rapporteringen, oavsett vad de ger för absoluta watt, så har jag absolut inget emot pedaler. Jag tröttnade på mina som jag inte fick ordning på.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Så länge de är stabila i rapporteringen, oavsett vad de ger för absoluta watt, så har jag absolut inget emot pedaler. Jag tröttnade på mina som jag inte fick ordning på.

Jag tycker min vänster pedaler visar reperterbar data. Men kan ju inte säga något 100.. Men har aldrig märkt nått direkt konstigt att en viss watt, säg 350, är lättare eller svårare än förra gången!

Men man kan aldrig vara helg säker. ☺

Visa dina Watt
Fortfarande sjukt svag efter min lilla incident i oktober... dessutom blev det ju pinsamt uppenbart att höger ben är svagare pga olyckan, när man trycker på. 59/41% vänster/höger

IMG_4668.PNG

Visa dina Watt
BjornR sa:
landen sa:
NLC sa:

DZero Carbon är 1500-2000kr billigare, och väger 20-30g mindre än P2M K-Light Type-S. Väljer man 386 så tillkommer 30€ för specialverktyg. Type-S har inte heller BLE och sämre precision än DZero. +/-1,5% mot +/-2%.

Quarq kan du byta batteri utomhus på en minut. P2M kräver att man använder tång för att få av gummiplupparna, instrumentnyckel för skruvarna och sedan inte tappa bort O-ringen.

Vem byter batteri mitt i en runda? Har man då med sig ett extra batteri på varje runda? Har haft Quarq i 3 år och bytt batteri en gång...

Visa dina Watt
landen sa:
BjornR sa:
landen sa:
NLC sa:

Vem byter batteri mitt i en runda? Har man då med sig ett extra batteri på varje runda? Har haft Quarq i 3 år och bytt batteri en gång...

Det är ifall man vill byta, tänk brevet eller liknande. Vem stannar mitt på en runda? Troligen dom flesta och då kan man ju ta till akt att byta lite snabbt. Nytt batteri med förpackning väger ju hela ~5gram ifall man har med sig ett extrabatteri.

På stigcykeln med P2M bytte jag batteri 2 gånger förra året; Början av året och på hösten. På pendlarcykeln som hade P2M fick jag byta en gång. Så totalt 3 batteribyten gjorde jag förra året på mina cyklar. Numera har jag DZero på pendlarcykeln för att kunna sticka in i en affär och köpa nytt batteri. Alla gånger har mätaren dött mitt i turen.

Visa dina Watt
Kan inte Dzero skicka upp meddelande på GPS-displayen innan det tar slut? Det gör min P2M, kan cykla runt 2-3 veckor till efter första meddelandet. Har aldrig behövt byta det mitt i en runda.

Visa dina Watt
Verkar som man inte kan lite på Vector 2s, Verkar vara en spridning på +/- 15% om man ser till olika användare som kalibrerat mot mer säkra källor.
Märkte själv att 20nm diff i åtdragningsmoment kan ge skillnad på 20W!

Upplever att jag har bättre kontroll på min utveckling med Monark LT2 uppkopplad med Edge 1000.

Tillbaka
Topp