Visa dina Watt

Visa dina Watt
Spacekitty sa:
Kan inte Dzero skicka upp meddelande på GPS-displayen innan det tar slut? Det gör min P2M, kan cykla runt 2-3 veckor till efter första meddelandet. Har aldrig behövt byta det mitt i en runda.

Mina 2st P2M Type-S skickar ett meddelande till cykeldatorn, sedan slocknar wattmätaren efter ~20min. Gäller både original och tredjepartsbatterier. DZero har jag ingen aning om då jag inte hunnit cykla slut det första batteriet än, bara uppe i 91h sedan sen november.

Visa dina Watt
Saxat från Facebook i gruppen "vi som älskar landsvägscykling" .. Då kan vi slå spiken i kistan på den myten och avfärda innan nämnda felvisande pedaler som måndags ex..

"Jag har både Vector, Vector S och en Quark, alla dessa tre stämmer överens med högst 2-3% skillnad. Nyligen gjorde jag ett ftp test hos Mattias Reck och använde hans Monark som har ett SRM wattmätare. Jag monterade med mina Gamin Vector på hans Monark, resultaten var identiska mellan hans SRM och mina Vector, men både diffade från Monarken, minns inte exakt hur mycket. Det finns säkert måndagsex på alla märken. Jag har en vän som har byt sin Stages wattmätare för andra gången, men jag tror att dessa är undantagen"

Visa dina Watt
Man kan väl säga att har man Vector bör man regelbundet testa dom mot en pålitlig mätare, innan man tar siffrorna på för stort allvar.

Det verkar ju vara så att andelen måndagsex är hög bland Vector-pedaler.

Visa dina Watt
eiskall sa:
Man kan väl säga att har man Vector bör man regelbundet testa dom mot en pålitlig mätare, innan man tar siffrorna på för stort allvar.

Ja har man ett måndagsexemplar så. Men annars så ger dom väldigt exakta och reperterbara siffror enligt alla som är nöjda med sina. Efter år av användning. Finns ju dom som kör dom på monark och dom visar ju samma där hela tiden uppenbarligen.

Visa dina Watt
melldorwin sa:
eiskall sa:

Ja har man ett måndagsexemplar så. Men annars så ger dom väldigt exakta och reperterbara siffror enligt alla som är nöjda med sina. Efter år av användning. Finns ju dom som kör dom på monark och dom visar ju samma där hela tiden uppenbarligen.

Hade jag köpt en relativt dyr produkt som Vector-pedalerna hade jag nog förväntat mig bättre kvalitetskontroll ut från fabrik än att själv behöva hålla koll och jämföra siffror mot kända referenser för att kunna lita på att de ligger inom feltoleransen. Särskilt om resultatet vid fel med Vector får höger/vänster-balansdiskussionen för Stages att kännas rätt futtigt.

Visa dina Watt
melldorwin sa:
eiskall sa:

Problemet är ju hur man ska veta om man har etr måndagsex utan andra referenser. Eller om de ballar ur under resans gång, eller om man inte drar med rätt moment osv.

Nu har ju Vector ett rykte att överrapportera. Tänk om det var tvärt om, att de ofta visade för låg effekt. Då hade ingen litat på sina pedaler :)

Visa dina Watt
eiskall sa:
melldorwin sa:
eiskall sa:

Problemet är ju hur man ska veta om man har etr måndagsex utan andra referenser. Eller om de ballar ur under resans gång, eller om man inte drar med rätt moment osv.

Nu har ju Vector ett rykte att överrapportera. Tänk om det var tvärt om, att de ofta visade för låg effekt. Då hade ingen litat på sina pedaler :)

Det enda stället det ryktet finns är här ☺ hur vet du att alla andra wattmätare alltid visar rätt? Ungefär samma sak där. Lika bra att inte Använd wattmätare alls kanske..

Visa dina Watt
melldorwin sa:
eiskall sa:
melldorwin sa:
eiskall sa:

Det enda stället det ryktet finns är här ☺ hur vet du att alla andra wattmätare alltid visar rätt? Ungefär samma sak där. Lika bra att inte Använd wattmätare alls kanske..

Sök runt lite bortom dc rainmaker så finns det fler fall.

Rainmaker anser Garmins hrsensor är ganska tillförlitlig för övrigt. I call bullshit den felar som Fan :)

Visa dina Watt
NickPick sa:
melldorwin sa:
eiskall sa:
melldorwin sa:
eiskall sa:

Sök runt lite bortom dc rainmaker så finns det fler fall.

Rainmaker anser Garmins hrsensor är ganska tillförlitlig för övrigt. I call bullshit den felar som Fan :)

Även DC Rainmaker bekräftar ju att det fortfarande finns vissa som haft problem med v2 även om produkten blivit mer tillförlitlig än första generationen (om man då inkluderar toleranserna som krävs för korrekt montering etc) - https://www.dcrainmaker.com/2016/09/power-meters-buyers-guide2016-edition.html

dc rainmaker sa:
"They’ve largely stabilized any outstanding issues for most users that cropped up in the first edition,"

Visa dina Watt
geologen sa:
Garmins pulsgivare är inget fel på, så länge man inte använder deras eget band. Skaffa Polar-band i stället, så funkar allt toppen.

Second that! Har 3 trasiga band hemma från Garmin, smällde på deras mätare på ett Polarband för 1,5 år sen. No worries sen dess.

Visa dina Watt
Jag skrev fel. Menade deras optiska som sitter på vissa klockor. Väldigt osäkra värden beroende på allt möjligt verkar det som.
"när den fungerar" så ligger den 2 sekunder efter garminpulsbandet och 1-2bmp ifrån.

Hade nyss polar och har Garmins "senaste" nu. Inga problem med komforten i det.

Visa dina Watt
Åttor, 356 W i snitt
Screenshot_20170316-210611.png

Visa dina Watt
Vet inte riktigt var jag kör 4x6 min 40/20, tror jag har 5-5,5 kg i korgen så potentiella 450-500 W vid 90 i kadens. Får prova nästa vecka!

Pulsen håller sig rätt låg, sitter i källaren och där är det 14 grader, sen har jag två fläktar som kyler. ?

Visa dina Watt
Jag har funderat på om jag överskattat min FTP. Har tidigare klarat 291w på 20 minuter och i princip tangerat det ett par gånger men man vet ju inte hur man står sej när det är en timme som gäller och det är väldigt sällan jag kör max en timme. Har under ett par veckor kört lite FTP-pass följt av en lugn vecka så idag var det dagen för ett litet test. Gick medvetet ut hårt för att om möjligt tangera eller förbättra min maxtjuga. Fick ihop 299w under de första tjugo minutrarna och som väntat orkade jag inte köra på med den effekten i en timma. 283w på en timma fick jag ihop. Så nu vet jag min exakta FTP. Eller?

Bilagor

• 2017-03-19 1h test.png
    2017-03-19 1h test.png
    25.5 KB · Besök: 103
Visa dina Watt
Typ. Det beror lite på definition av FTP, vissa menar att det är en snitteffekten vid en entimmasmaxning och andra att det är den effekt man kan hålla utan att mjölksyraproduktion är större än vad kroppen kan hantera.

Oavsett har du gjort ett bra jobb att orka hela timman igenom, kudos!

Visa dina Watt
En liten uppdatering av pedalgrejerna. Fick svar av italien och gjorde någon slags parameterändring i pedalerna mha. gamla hantlar upphängda i pedalerna. Fortfarande dock lite konstiga data på trainern. Sen cyklade jag 7 mil ute idag, snittade 50w högre än vad jag gör på trainern, med 50/50 i L/R-balans vilket typ aldrig hänt. Så allt verkar frid och fröjd? Dålig teknik på trainern får väl vara en gissning till felkällan, men jag är inte helt tillfreds med den förklaringen...

Visa dina Watt
ulfalf sa:
En liten uppdatering av pedalgrejerna. Fick svar av italien och gjorde någon slags parameterändring i pedalerna mha. gamla hantlar upphängda i pedalerna. Fortfarande dock lite konstiga data på trainern. Sen cyklade jag 7 mil ute idag, snittade 50w högre än vad jag gör på trainern, med 50/50 i L/R-balans vilket typ aldrig hänt. Så allt verkar frid och fröjd? Dålig teknik på trainern får väl vara en gissning till felkällan, men jag är inte helt tillfreds med den förklaringen...

När jag cyklar utomhus så blir watten typ alltid 30 watt högre. Blir överhettad på trainern...
Sen så har jag lästa att man alltid ska nolla eller kalibrera alla watt mätare ca 15 minuter in på rundan eftersom man oftast i alla fall jag förvarar cykeln inne, vilket oftast är varmast. Jag märkte hyffsat stora skillnader på 2 olika referensrundor om jag inte kalibrerade watt mätaren.

Visa dina Watt
Cujo sa:
Garmins senaste iteration av band är faktiskt helt ok.
+1
Har ett som används flitigt sedan drygt 2år utan problem. Den första varianten som levererades med HRM-Run. Finns visst en senare innan den allra senaste där dom kommit på den idiotiska idén att ha en Pod som inte är avtagbar.

Visa dina Watt
1 x 20 min @ 4,7 w/kg, 2 x 4/3 @ 5,3 W/kg och 90 sek sittande på 7,4 w/kg.

Datat är från en Monark LC6 körd i kadensoberoende läge och kopplad via en Raspberry PI3 med Monark-anpassad mjukvara med Ant+ på Aktivitus Testklinik i Göteborg.

https://www.strava.com/athletes/2062799

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    61.6 KB · Besök: 107
  • 1477590590581.jpg
    1477590590581.jpg
    189 KB · Besök: 110
  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    53.1 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
Visa dina Watt
yikes....själv ligger jag på en betydligt lägre nivå. Körde lite 260W intervaller + två kötta (ja, alltså för mig). Blir helt knäpp på mitt högerben, verkar ha tappat rejält i rörelse/styrka under höstens konvalescens, 58/42 % Vänster/Höger

Skarmavbild2017-03-21kl.20.57.02.png

Visa dina Watt
Jag opererade axeln och fick inte belasta den på 6 månader, det tog över ett år innan jag kom ikapp med styrketräning. Tror att det kan ta ett bra tag, tyvärr, men å andra sidan hade du väl en betydligt sämre balans tidigare? Så det ser ju ut att gå åt rätt håll?

Visa dina Watt
lundatok sa:
Jag opererade axeln och fick inte belasta den på 6 månader, det tog över ett år innan jag kom ikapp med styrketräning. Tror att det kan ta ett bra tag, tyvärr, men å andra sidan hade du väl en betydligt sämre balans tidigare? Så det ser ju ut att gå åt rätt håll?

Det blir värre när jag tar i :) Förmodligen kompenserar jag omedvetet med vänster. Funderar på att koppa loss vänster och bara köra med högerbenet.

Tillbaka
Topp