Visa dina Watt

Visa dina Watt
Körde lite folktempo i ösregn på Södertörn igår.
Som vanligt modesta siffror i jämförelse med annat i tråden, men jag är nöjd då jag är rätt dålig på att trycka på platten och då jag de senaste veckorna känt mig i något av en svacka där det varit svårt att köra annat än lugnt och behagligt.

ScreenShot2017-05-31at09.25.58.png

Visa dina Watt
emilh sa:
Körde lite folktempo i ösregn på Södertörn igår.
Som vanligt modesta siffror i jämförelse med annat i tråden, men jag är nöjd då jag är rätt dålig på att trycka på platten och då jag de senaste veckorna känt mig i något av en svacka där det varit svårt att köra annat än lugnt och behagligt.
Snittpuls 146? Mystempo! :)

Visa dina Watt
Jag körde ett test igår på inomhuscykeln (ingen trainer utan en "vanlig" med elektroniskt motstånd)

Har cyklat sedan november 2016.

FTP 271W och snittpuls på FTHR på 164bpm. Så jättedåligt. Blev ganska besviken.

Visa dina Watt
trailmig sa:
Jag körde ett test igår på inomhuscykeln (ingen trainer utan en "vanlig" med elektroniskt motstånd)

Har ingen aning om vad du väger, men det är långt ifrån jättedåligt.

Visa dina Watt
Har kört "Short 20min FTP " test på Zwift där FTP sen beräknas enl 95% regeln såvitt jag förstår.
Har skapat ett eget intevallprogram med "Norska 4:or" dvs i mitt fall 4 intervaller a´ 4 min över tröskel, med 4 min aktiv vila inemellan.
När jag kollat runt lite verkar det som de flesta kör ca 120-125% av FTP på liknande intervaller. Jag mäktar med max 110% om jag ska klara alla 4 intervallerna med flaggan i topp.
Vad är måhända problemet ?
Bör jag acceptera att köra på "bara" 110% ?
Bör jag korta intervallerna så jag orkar ca 120-125 % ?
Längre vila emellan tror jag inte gör stor skillnad.

Vad säger Happy-expertisen .....

Visa dina Watt
bellasoda sa:
Jaha, nu lyckades jag buda hem en stages ensidig mätare från ebay (155£) och provade den första gången på en träningstävling igår kväll.
Det känns som bra fyndat. Skulle lätt kunna tänka mig en 172,5mm svart 5800 eller 6800, Gen-2 för £155, men gissar att det inte riktigt var en så bra deal du fick? Gen-1?

Visa dina Watt
Lefty sa:
Har kört "Short 20min FTP " test på Zwift där FTP sen beräknas enl 95% regeln såvitt jag förstår.
Har skapat ett eget intevallprogram med "Norska 4:or" dvs i mitt fall 4 intervaller a´ 4 min över tröskel, med 4 min aktiv vila inemellan.
När jag kollat runt lite verkar det som de flesta kör ca 120-125% av FTP på liknande intervaller. Jag mäktar med max 110% om jag ska klara alla 4 intervallerna med flaggan i topp.
Vad är måhända problemet ?
Bör jag acceptera att köra på "bara" 110% ?
Bör jag korta intervallerna så jag orkar ca 120-125 % ?
Längre vila emellan tror jag inte gör stor skillnad.

Vad säger Happy-expertisen .....

Det finns flera möjliga anledningar:

1: Du behöver träna ditt pannben. Det kostar mentalt att maxa på fyror. Sista fyran brukar vara rent lidande där man ifrågasätter sina livsval.

2: Du har ett överskattat FTP. Hur är Zwifts test upplagt? Tömmer du din anaeroba reserv ordentligt innan du kör själva tjugan?

3: Vissa säger sig ha en platt effektkurva, "Dieselmotor". Se punkt 1 ;)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
emilh sa:
trailmig sa:

Har ingen aning om vad du väger, men det är långt ifrån jättedåligt.

89kg! Känns som att jag hade presterat bättre utomhus eller iaf på min egen cykel istället för en generisk träningscykel.

Visa dina Watt
eketjall sa:
bellasoda sa:
Jaha, nu lyckades jag buda hem en stages ensidig mätare från ebay (155£) och provade den första gången på en träningstävling igår kväll.
Det känns som bra fyndat. Skulle lätt kunna tänka mig en 172,5mm svart 5800 eller 6800, Gen-2 för £155, men gissar att det inte riktigt var en så bra deal du fick? Gen-1?
Jodå, det var så billigt att jag blev tvungen att köpa den. :-)

Jag har letat efter något så ovanligt som FSA BB30 170mm, finns i både alu och kolfiber. Den här var i alu och gen2. Jag har inte hittat någon på begagnatmarknaden i Sverige än så länge, bara USA. England var rätt ok, bara 15£ frakt och ingen tull.

Visa dina Watt
Jag kan bara drömma om att komma upp i samma effekt ute som jag kan trycka inne. Bara kortare än 4-5 min maxningar klarar jag högre ute. På tröskel kan det skilja 15 procent.

Visa dina Watt
Nu chansade jag lite kring hur man mäter tröskeleffekt. Tydligen ska man ösa på i 20 min?

Jag hade iofs cyklat till jobbet i morse (50min), och sen på vägen hem letade jag upp ett strava-segment som jag gissade skulle ta c:a 20 min och så öste jag på. Inte helt optimalt kanske (?) men någon kanske kan ge lite tips?

Segmentet tog 21min45sek med en snittefffekt på 272watt.

Vad gör jag nu då?

Bilagor

• ftp.jpg
    ftp.jpg
    35.5 KB · Besök: 83
Visa dina Watt
geologen sa:
Nu håller du samma effekt i snitt i en timme. Då vet du. :)

Då vet jag vad, och vad ska jag med det till? ;)

Som sagt, jag budade hem en effektmätare för 155£ och monterade den i förrgår. Har inte hunnit läsa på mig om alla intrikata detaljer kring hur man använder sin effektmätare.

Visa dina Watt
Visa dina Watt
NLC sa:
bellasoda sa:
geologen sa:

Som sagt, jag budade hem en effektmätare för 155£ och monterade den i förrgår. Har inte hunnit läsa på mig om alla intrikata detaljer kring hur man använder sin effektmätare.

Börjar tex med http://www.trainingandracingwithapowermeter.com och gräv dig neråt i effektträsket

Bra tips! Intressant läsning! :-)

Visa dina Watt
Logg från ett kuperat tempo med vändpunktsbana i helgen. Äntligen börjar utewatten närma sig innewatten från i vintras! Det tar helt klart tid innan musklerna fattat vad de ska göra när man kör ute på väg och sitter ihopkrupen som en liten köttbulle... Fruktansvärt irriterande att pulsen inte började loggas förrän efter ett tag också!

Bilagor

• Skärmavbild 2017-06-07 kl. 19.35.06.png
    Skärmavbild 2017-06-07 kl. 19.35.06.png
    15.6 KB · Besök: 109
Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Logg från ett kuperat tempo med vändpunktsbana i helgen. Äntligen börjar utewatten närma sig innewatten från i vintras! Det tar helt klart tid innan musklerna fattat vad de ska göra när man kör ute på väg och sitter ihopkrupen som en liten köttbulle... Fruktansvärt irriterande att pulsen inte började loggas förrän efter ett tag också!

Det är ju inte utan att man undrar hur mycket Ida tryckte när man ser dina siffror. Visst, hon är lite mindre, men ändå!

Bra kört!

Visa dina Watt
geologen sa:
PRAOcyklist sa:

Det är ju inte utan att man undrar hur mycket Ida tryckte när man ser dina siffror. Visst, hon är lite mindre, men ändå!

Bra kört!

Tack! Måste säga att jag blev rätt förvånad när jag inte vann... Tror jag hade kunnat trycka liite mer på hemvägen men det hade nog inte räckt oavsett. Bara att jobba vidare! :)

Visa dina Watt
bellasoda sa:
geologen sa:

Budade hem en effektmätare för under 2000:-? Var och vilken var det? :)

Visa dina Watt
trailmig sa:
bellasoda sa:
geologen sa:

Budade hem en effektmätare för under 2000:-? Var och vilken var det? :)

En stages på ebay. :)

Visa dina Watt
FTP test utomhus i Göteborg, Någon som sitter på tips på rundor vart jag kan köra en bra slinga på 20 min utan nedförsbackar och andra start och stopp?

Visa dina Watt
Astral sa:
FTP test utomhus i Göteborg, Någon som sitter på tips på rundor vart jag kan köra en bra slinga på 20 min utan nedförsbackar och andra start och stopp?

Extremt svårt att få till. Men en hyfsat ok sträcka är om du startar vid automatstationen i Sävekryssen (där Tuvevägen möter Kongahällavägen) och cyklar mot Björlanda. I rondellen vid Björlandaskolan vänder du och cyklar tillbaks samma väg. Om du inte är brutalstark eller kör tempocykel bör du hamna nära 20 min. Nog bästa som går att uppbringa inom 2-3 mil från Gbg.

Visa dina Watt
geologen sa:
Extremt svårt att få till. Men en hyfsat ok sträcka är om du startar vid automatstationen i Sävekryssen (där Tuvevägen möter Kongahällavägen) och cyklar mot Björlanda. I rondellen vid Björlandaskolan vänder du och cyklar tillbaks samma väg. Om du inte är brutalstark eller kör tempocykel bör du hamna nära 20 min. Nog bästa som går att uppbringa inom 2-3 mil från Gbg.

Tackar så mycket fungerade kanon för mig! (tråkigt att det är ett bevis på att man inte är brutalstark... :). )

136 W 21 december, 2016. Zwift FTP test. Första gången på cykel och det första jag gjorde med cykeln i princip.

170 W 17 Januari, 2017. Zwift FTP test. Några veckors cyklande har gett resultat, första gången var jag död redan på uppvärmningen nu lyckades jag pressa på lite mera.

196 W 7 Februari 2017 Cyklingen fortsätter framåt!

248 W idag sävekryssen första FTP utomhus. körde genom garmin 820 och deras FTP upplägg.

Inomhus på Tacx Neo, Utomhus på Power2max.

Visa dina Watt
Hej, här är några frågor från en nybörjare på effektbaserad träning. För att göra en lång historia kort: cyklat en del genom åren (landsväg och gruppcykling med Hofvet och andra kamrater) men senaste två åren har det blivit klent med "genomtänkt" motionscykling. Mest kört till jobbet och "vardagscykling". Inte heller tränat så mycket annat. Men nu har jag tänkt att börja så smått igen. Skaffade ett hjulpar med ett powertap G3-nav och kan nu mäta Watt, men hur gör man för att tolka detta och veta vad man bäst sätter in träningsresurserna (d.v.s. tid)?

Bifogar tre grafer, då jag körde FRA-rundan två gånger tidigare idag, försökte hålla en puls på c:a 150-160, där jag sen tidigare (way back) hade min pulsbaserade, amatörberäknade FTP. (Det var den snittpuls som jag mätte upp och orkade hålla 2 varv runt FRA-rundan för några år sen).
Tyvärr fick jag inte till det idag med momentan visning av puls utan datorn visade snittpuls så jag fick extrapolera lite och gå på känsla, och första varvet så reggades inte watt förrän på slutet av rundan

Så till frågan: vad skall jag nu göra med dessa diagram och siffror, vad är steg 1A i tänket i wattbaserad träning?

Bilagor

• varv_1.JPG
    varv_1.JPG
    45.9 KB · Besök: 72
  • varv_2.JPG
    varv_2.JPG
    64.7 KB · Besök: 134
  • kraftkurva.JPG
    kraftkurva.JPG
    29.2 KB · Besök: 106
Visa dina Watt
Tackar! Bra att få tips på vedertagna och fungerande metoder och websiter. Lätt att drunkna i länkar om man endast googlar...
Får ta och gräva fram trainern ur garagets skrymslen :-)

Tillbaka
Topp