Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eiskall sa:NLC sa:Peach sa:Återigen, stort tack för finfin inspiration på pass!
Hur brukar ni lägga upp träningen? Skall man köra Vo2-max fram till dec för att gå över på långa intervaller och bygga FTP framåt våren när den riktiga cyklingen kommer igång? Eller vad har ni för grov indelning av vinterträningen?
Att fokusera på VO2max i oktober/november behövs nog bara om man tänker köra Tour of Down Under eller CX VM.
Beroende på hur mycket vill öka sitt VO2max, så kanske inte de sista månaderna innan säsongen drar igång räcker till. Har man höga ambitioner så tror jag att man behöver köra VO2max hela lågsäsongen, men knappast fokusera på det så här års.
Så gör jag i alla fall, och min målsättning är att öka 6% VO2max innan 1/4.
Edit: Jag tror att norska skidlandslaget kom fram till att man kunde öka sitt VO2max med 0,25% per pass 4x4. Bara att börja räkna :)
oscaro sa:Min poäng är att det inte behöver handla om max antal min på vo2 max, utan passet som jag gjort (2 ggr hittils) tycker jag ger grym effekt trots att man är klar på 60 min ink upp/nedvarvning
Peach sa:Jaja, blir att revanschera sig snart iaf. Var köper jag HTFU billigt någonstans?
oscaro sa:Ja det är bra att spendera mycket tid nära vo2 max, men det är inte rimligt att köra 30 min intervaller på 100% av ditt vo2 max och troligtvis ligger du närmre 90% i dina intervaller om ens det. Studier har visat att elitlöpare under laboratorietester lyckats hålla sig på 100% vo2 i 8 min. Min poäng är att jag tror man får ut en bättre effekt av att ligga på 97-100% av sitt vo2max i tot 10-15 min än att ligga runt 90% i 30 min vilket studier också håller med om. Min kommentar ang passet jag gjort är självklart endast en känsla jag har, mina ben har varit trasiga efter de här passen mer än när jag brukar göra 4x4 (Sedan ska också tilläggas att jag lyckades gå hårdare på passet vilket bidragit).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3774727/
Botis sa:Du måste ha valt till ett VO2max test utöver vanliga laktattestet.
Edit: Ah, nu förstår jag vad du menar. Du menar nog vilken effekt som är ger VO2max. Jag skulle tro att man får räkna fram det från hur långt in i testet du nådde max, och mha tiden och ökningen per minut räkna vad effekten var.
Botis sa:Du måste ha valt till ett VO2max test utöver vanliga laktattestet.
Edit: Ah, nu förstår jag vad du menar. Du menar nog vilken effekt som är ger VO2max. Jag skulle tro att man får räkna fram det från hur långt in i testet du nådde max, och mha tiden och ökningen per minut räkna vad effekten var.
lundatok sa:Sju ettor på 440+ med aktiv vila på ca 310 W.
5x3? Vad hade du för medeleffekt på intervallerna?NP sa:Dagens intervallpass, mycket bättre resultat än det första FTP-testet. Med mera fokus på andningen så ska ja klara hela passet på 100% nästa gång :)
Jo, medeleffekten blev 323 wattCannondale jekyl 1000 sa:5x3? Vad hade du för medeleffekt på intervallerna?NP sa:Dagens intervallpass, mycket bättre resultat än det första FTP-testet. Med mera fokus på andningen så ska ja klara hela passet på 100% nästa gång :)
Tackar! Samma pass idag plus två sprintar på slutet. Slut som artist.pero02 sa:lundatok sa:Sju ettor på 440+ med aktiv vila på ca 310 W.
Ser bra ut det passet!! Bra kört.
Sänk till 85%, med ett sweetspot-pass ska du kunna köra samma pass dagen efter typ. Om jag förstår rätt.Peach sa:Körde precis ett baspass om 6x9 min @ 90%-FTP med 1 minuts vila mellan varje 9-minutare. Började och avslutade med 10min uppvärmning/nedvarvning. 90% av FTP är exakt 200W i min värld - än så länge...
Det var rätt jobbigt. På den sista 9-minutaren fick jag verkligen bita ihop även om det absolut inte svartnade för ögonen. Det är nog ett bra pass jag kommer köra fler gånger.
lundatok sa:Tackar! Samma pass idag plus två sprintar på slutet. Slut som artist.pero02 sa:lundatok sa:Sju ettor på 440+ med aktiv vila på ca 310 W.
Ser bra ut det passet!! Bra kört.
lundatok sa:Sänk till 85%, med ett sweetspot-pass ska du kunna köra samma pass dagen efter typ. Om jag förstår rätt.Peach sa:Körde precis ett baspass om 6x9 min @ 90%-FTP med 1 minuts vila mellan varje 9-minutare. Började och avslutade med 10min uppvärmning/nedvarvning. 90% av FTP är exakt 200W i min värld - än så länge...
Det var rätt jobbigt. På den sista 9-minutaren fick jag verkligen bita ihop även om det absolut inte svartnade för ögonen. Det är nog ett bra pass jag kommer köra fler gånger.
Ja man kan ju tycka det men jag hade inte några högra siffror på vare sej timmen eller 20 minuter under Vasan så dom måste ha någon annan märklig formel.lundatok sa:Det är väl en procentsats från en 20 minuters period med hög snittwatt?