Visa dina Watt

Visa dina Watt
Bara att pröva om du klarar hålla watten efter vad du fått genom den enkla matten. Om du är en färsking så kommer watten ändå att ändra på sig rätt snabbt det första året.

Visa dina Watt
När det gäller FTP-inställningen i TR så kan du nog börja med den enkla överslagsräkningen som startvärde och sen justera om du tycker att passen med IF ~0.9 på timman känns alldeles för tuffa alt som en promenad i parken.

Dvs +1 på BjornR

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Sju ettor på 440+ med aktiv vila på ca 310 W.

Bilagor

• Screenshot_20171018-220116.png
    Screenshot_20171018-220116.png
    44.1 KB · Besök: 109
Visa dina Watt
Liten sammanfattning av min jobbpendling förra veckan. Varje tillfälle på sadeln är ett träningspass...

Bilagor

• 9289BC5B-2AA8-4D50-8958-709DBD8D23E9.png
    9289BC5B-2AA8-4D50-8958-709DBD8D23E9.png
    23.3 KB · Besök: 116
  • E9C326B3-913B-42DD-A25C-C0D23E9C2316.png
    E9C326B3-913B-42DD-A25C-C0D23E9C2316.png
    32.3 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
Körde "race" på Zwift för första gången igår kväll. Var mest som ett 50 minuter långt tröskelpass (pga platt bana?) och kanske inte precis vad som behövs såhär års, men jobbigt var det i alla fall, särskilt med dalande form och ett löp+styrkepass i benen från dagen innan.

En hårsmån från pallen med 28:e plats i kategorin.

ScreenShot2017-10-19at09.15.03.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
eiskall sa:
NLC sa:
Peach sa:
Återigen, stort tack för finfin inspiration på pass!

Hur brukar ni lägga upp träningen? Skall man köra Vo2-max fram till dec för att gå över på långa intervaller och bygga FTP framåt våren när den riktiga cyklingen kommer igång? Eller vad har ni för grov indelning av vinterträningen?

Att fokusera på VO2max i oktober/november behövs nog bara om man tänker köra Tour of Down Under eller CX VM.

Beroende på hur mycket vill öka sitt VO2max, så kanske inte de sista månaderna innan säsongen drar igång räcker till. Har man höga ambitioner så tror jag att man behöver köra VO2max hela lågsäsongen, men knappast fokusera på det så här års.

Så gör jag i alla fall, och min målsättning är att öka 6% VO2max innan 1/4.

Edit: Jag tror att norska skidlandslaget kom fram till att man kunde öka sitt VO2max med 0,25% per pass 4x4. Bara att börja räkna :)

+1
Ja varför vänta med att bli bättre :)

Visa dina Watt
Jaha, ikväll blev det alltså premiär för Tabata på Neon. 6x(4x20/10) på 200% av FTP vilket för mig är 440W.

Det började ”bra” med att frugan bjöd på supergod middag med efterrätt. Tyvärr landade den inte helt bra för det var inte skoj på tabatan - var tvungen att lägga av efter halva passet då jag spydde lätt i handduken. (Chokladmousse ToR rekommenderas inte)

Jaja, blir att revanschera sig snart iaf. Var köper jag HTFU billigt någonstans?

Visa dina Watt
Jag var med i en studie nyligen där de försökte få fram ett nytt program på cykeln. Det gick ut på att man först gjorde ett vo2 max test, och sedan sattes motståndet till en början på 4w/kg och vilan var på 70% av sista nivån man klarade på vo2 testet. Det var 60/60 på testet och motståndet ökade med 10 för varje intervall man klarade. Kan säga att det här var ett brutalt pass och mycket jobbigare än något 4x4 jag gjort förut.
Min poäng är att det inte behöver handla om max antal min på vo2 max, utan passet som jag gjort (2 ggr hittils) tycker jag ger grym effekt trots att man är klar på 60 min ink upp/nedvarvning

Visa dina Watt
oscaro sa:
Min poäng är att det inte behöver handla om max antal min på vo2 max, utan passet som jag gjort (2 ggr hittils) tycker jag ger grym effekt trots att man är klar på 60 min ink upp/nedvarvning

Vad menar du med detta? Det är ju precis det vetenskapen hittills pekat på, alltså att det är just tid i rätt zon som spelar störst roll för vo2max-träning. Sedan att man kan träna på andra sätt och få bra resultat är ju inte heller en hemlighet. Hur uppskattar du att ett pass som du säger "ger grym effekt", speciellt när du testat det två gånger?

Visa dina Watt
Peach sa:
Jaja, blir att revanschera sig snart iaf. Var köper jag HTFU billigt någonstans?

Om du inte hittar HTFU någonstans så finns det betydligt mysigare intervallpass man kan köra som fortfarande är ganska hårda :-) 30/30 tycker jag är effektivt men ändå ganska mysigt.

Är det bara jag som får såhär kraftiga fluktuationer på Watten när jag cyklar utomhus om jag kör på känsla? Misstänker att hjärnan omedvetet reglerar så att hastigheten blir någorlunda konstant, och då blir istället Watten ganska varierande beroende på terrängen.

30_30.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ja det är bra att spendera mycket tid nära vo2 max, men det är inte rimligt att köra 30 min intervaller på 100% av ditt vo2 max och troligtvis ligger du närmre 90% i dina intervaller om ens det. Studier har visat att elitlöpare under laboratorietester lyckats hålla sig på 100% vo2 i 8 min. Min poäng är att jag tror man får ut en bättre effekt av att ligga på 97-100% av sitt vo2max i tot 10-15 min än att ligga runt 90% i 30 min vilket studier också håller med om. Min kommentar ang passet jag gjort är självklart endast en känsla jag har, mina ben har varit trasiga efter de här passen mer än när jag brukar göra 4x4 (Sedan ska också tilläggas att jag lyckades gå hårdare på passet vilket bidragit).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3774727/

Visa dina Watt
oscaro sa:
Ja det är bra att spendera mycket tid nära vo2 max, men det är inte rimligt att köra 30 min intervaller på 100% av ditt vo2 max och troligtvis ligger du närmre 90% i dina intervaller om ens det. Studier har visat att elitlöpare under laboratorietester lyckats hålla sig på 100% vo2 i 8 min. Min poäng är att jag tror man får ut en bättre effekt av att ligga på 97-100% av sitt vo2max i tot 10-15 min än att ligga runt 90% i 30 min vilket studier också håller med om. Min kommentar ang passet jag gjort är självklart endast en känsla jag har, mina ben har varit trasiga efter de här passen mer än när jag brukar göra 4x4 (Sedan ska också tilläggas att jag lyckades gå hårdare på passet vilket bidragit).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3774727/

Förklara gärna hur du menar att den studien stödjer din tes. Denna studie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21812820, visar nämligen något annat.

"What I do believe our studies and others suggest is that intensity and accumulated duration interact to determine the intracellular signalling for adaptation, and not "just intensity" skriver författaren.

I studien kommer man fram till att runt 30 minuter på 90~92% av vo2max inom ett intervallpass verkar vara mycket effektivt för att både höja vo2max och effekten vid vo2max.

Visa dina Watt
Du måste ha valt till ett VO2max test utöver vanliga laktattestet.

Edit: Ah, nu förstår jag vad du menar. Du menar nog vilken effekt som är ger VO2max. Jag skulle tro att man får räkna fram det från hur långt in i testet du nådde max, och mha tiden och ökningen per minut räkna vad effekten var.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Botis sa:

Edit: Ah, nu förstår jag vad du menar. Du menar nog vilken effekt som är ger VO2max. Jag skulle tro att man får räkna fram det från hur långt in i testet du nådde max, och mha tiden och ökningen per minut räkna vad effekten var.

Annars kan man köra t.ex. 3-4 minuter på 3-4 olika effekter under tröskeleffekt. Ta pulsen och effekt i slutet av varje intervall (pulsen ska ha stabiliserats) och använd dessa för att rita en rät linje. Extrapolera till din maxpuls. Det ger en hyfsad uppskattning av vo2Max-effekt, vill jag minnas från nån bok av M Mattson o co.

/Mattias

Visa dina Watt
Botis sa:

Nej, det är en extrapolering från det rätlinjära sambandet mellan effekt och syreförbrukning man går på om man vill få fram det som i studier heter vVO2max eller liknande och sedan räkna procent av.

En snabb genväg är som matte skriver, eller bara dra av 40-50 W från maxwatt från ett maxtest där 20-25 W/min gäller.

Varför man nu vill göra det då vVO2max är ett så inexakt mått i sig som effektmätning slår.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ok, jag nådde taket på 440 W på Aktivitus så då kanske mitt VO2Max landar på 400 W.

Körde åttor på 385 W i vintras så det verkar ha varit i närheten då. Bra sätt att ackumulera tid på 90%+ HR.

Visa dina Watt
Körde precis ett baspass om 6x9 min @ 90%-FTP med 1 minuts vila mellan varje 9-minutare. Började och avslutade med 10min uppvärmning/nedvarvning. 90% av FTP är exakt 200W i min värld - än så länge...

Det var rätt jobbigt. På den sista 9-minutaren fick jag verkligen bita ihop även om det absolut inte svartnade för ögonen. Det är nog ett bra pass jag kommer köra fler gånger.

Skarmavbild2017-10-21kl.11.02.13.png

Visa dina Watt
Dagens intervallpass, mycket bättre resultat än det första FTP-testet. Med mera fokus på andningen så ska ja klara hela passet på 100% nästa gång :)

Bilagor

• Spencer.PNG
    Spencer.PNG
    20.7 KB · Besök: 108
Visa dina Watt
Peach sa:
Körde precis ett baspass om 6x9 min @ 90%-FTP med 1 minuts vila mellan varje 9-minutare. Började och avslutade med 10min uppvärmning/nedvarvning. 90% av FTP är exakt 200W i min värld - än så länge...

Det var rätt jobbigt. På den sista 9-minutaren fick jag verkligen bita ihop även om det absolut inte svartnade för ögonen. Det är nog ett bra pass jag kommer köra fler gånger.
Sänk till 85%, med ett sweetspot-pass ska du kunna köra samma pass dagen efter typ. Om jag förstår rätt.

Visa dina Watt
lundatok sa:
Peach sa:

Sänk till 85%, med ett sweetspot-pass ska du kunna köra samma pass dagen efter typ. Om jag förstår rätt.

Stort tack för feedback! Skall hem och testa det ikväll. Igår blev det födelsedagsmiddag så tyvärr ingen träning.

BTW - 1:or på 440W samt vila på 330W. Vet inte vad jag går igång på mest - plural på den belastningen eller vilorna som i min värld är fina watt redan som de är. Kan bara konstatera att det är siffror jag själv bara har våta drömmar om - Snyggt och inspirerande!

Visa dina Watt
Stort tack, taktade väl på 440 på ettor och 300ish i vilan, ungefär 335 W i snitt. Men som sagt, väger man som jag så har man lite försprång. Inte ens 4 W/kg i tröskel. :)

I vintras körde jag 6x9/1 före frukost på typ 80-85% FTP (270-280W?), man ska inte känna sig speciellt sliten, men det känner ju efter i början. Det är ju 54 min på hög belastning, den där minuten vila känns mer psykologisk än något annat. Kör hårt men kom ihåg att det är en lång vinter, så passa på att köra ute så mycket det går. En timmes omväg på väg till jobbet före frukost är rätt effektivt också.

Visa dina Watt
Egomassage från min senaste Mallorcaresa:

Cirka 88 resp 83kg i april vs oktober. Samma wattmätare. P2Max

Bilagor

• mallorca.png
    mallorca.png
    24 KB · Besök: 134
Visa dina Watt
Lite nyfiken på vad ni andra ligger på för watt när ni kör 4x4 i förhållande till eran FTP och gärna V02maxvärde om ni har det också. Har ni siffror på en max fyra eller femma är det också intressant.

Visa dina Watt
Om jag tar siffror från när jag varit igång och tränat mycket, och dessutom också varit i bra form, så har jag kört fyror på ca 13-17 procent över FTP, lite beroende på dagsform. Detta vid VO2 kring 4.6-4.8 L/min (vikten har varierat men på senare år ca 67-70 kg "i form"). I absoluta siffror kan det ha varit t ex 305 W FTP och 350 W fyror. Andra siffror vid andra tillfällen. Men ungefär det inbördes förhållande som jag skrev ovan.

Tillbaka
Topp