Visa dina Watt

Visa dina Watt
Tror det behövs kring 250W/280NP.

2017 hade jag 220W/250NP och kom in på 7:31. Om jag in fått kramp och behövt stanna och fylla på vatten vid 27 mil hade i princip samma watt räckt till 7:17 som halva gänget kom in på. Var bland de starkare förra året men befinner mig mer i mitten av fältet i år, trots att jag skruvat upp formen en del. Så mycket vassare är årets uppsättning av laget jmf förra årets (när vi satsade på 7:20).

Visa dina Watt
LOL. Ja, VR Sub 7 solo vore nåt.

Världens snabbaste IM bikesplit (180km) är Andrew Starykowicz's på 4:01:14 (på temo/trihoj då förstås), lite oklart om watten, men garanterat en bra bit norr om 300W.

Visa dina Watt
Ska själv köra med sub 7:30-grupp och har räknat att runt 220 W/250 NP borde räcka (vikt strax under 80).

Drygt 10% upp är en ganska ordentlig höjning att hålla under så lång tid.

Visa dina Watt
Ja, det är det verkligen. Men:

Inför VR 2017 så började jag den specifika VR-träningen månadsskiftet mars/april 2017 (kom in på en reservplats).

Inför VR 2018 så började jag den specifika VR-träningen månadsskiftet oktober/november 2017.

Dessutom har jag hjälp av en riktigt duktig coach nu som förutom ha trollat fram sjuka watt från mina ben främst ska hjälpa mig att inte överträna men samtidigt få ut så mycket som möjligt av tiden man kan lägga. Månaden innan VR 2017 hade jag tre veckor med uppemot 1000 TSS. Inte så optimalt...

Visa dina Watt
Tufft, men absolut inte omöjligt. Låter också onekligen som du har lagt ner en hel del tid på det.

Funderar på att göra motsvarande nästa år - men har egentligen inte tid att träna för så långa distanser (familj och jobb). Maxa watten på en timme känns mer görligt = köra tt.

Hur många träningstimmar snittar du på en månad ungefär?

Visa dina Watt
Mycket handlar ju om vilket gäng man cyklar med. Med de siffrorna du gav ser jag inte det som några konstigheter att cykla Sub 7
nästa år.

Jag gör knappt någon skillnad på 2017 vs 2018 i form av volym per vecka mer än att jag fortsatt under vintern som det fortfarande vore sommar. Det är ju inte som att familjen försvinner när man börjar cykla ute. :)

Har väl snittat ca tre trainerpass á ca 1h, plus ett distanspass á 3h samt ca 3-5h lugn pendling per vecka (beroende på VAB, livet och allt det där). Skrapat ihop 125 timmar på sadeln hittills i år allt som allt. Så runt en arbetsdag per vecka eller knappt 40 timmar i månaden. Det tycker inte jag är mycket. Det kommer nog bli värre när jag ska försöka träna för att göra en Sub 10h Iron Man innan man fyller 40... :D

Visa dina Watt
Inräknat (mycket lugn) cykling till och från jobbet har jag ungefär samma schema. Med den skillnaden att jag inte lyckats få till några långpass än, men har snittat fem trainerpass i veckan.

Exklusive vardagscykling har jag 60 timmar hittills i år. Förutom vissa punktinsatser har jag svårt att få till mycket mer än fem timmar i snitt/vecka. Ska bli intressant att se hur långt det räcker. Jag har en högst ovetenskaplig tanke om att jag kan komma till 350 i FTP ganska ”lätt”, men att det blir tufft att öka därifrån till målet på 400.

Har kört en del triathlon senaste åren och ironmanplaner ifjol, men de gick i stöpet efter ett diskbråck. Och nu har jag ingen lust att varken springa eller simma...

Visa dina Watt
Man får offra lite om man ska få till långpassen. Om det så är några timmar med familjen, kompisar, jobb eller nöjen som går i stöpet beror ju lite på. Jag försöker sköta dom transportmässigt när jag kan. Cykla till landet, kompisar eller skarva till/från jobb. Fast fem trainerpass i veckan låter som rätt ordentlig genomträning ändå!

Ja, 350W i riktig FTP (alltså konstant kraft 1h) kan väl i princip "alla" i vår storlek (kring 80 kg) ta sig till med hjälp av lite strukturerad träning under ett par år. Men att nå upp till 400W är en galen höjning som i princip kräver en heltidssatsning och som jag aldrig hört någon annan än en elitcyklist klarat av.

Visa dina Watt
Halloj!

Har precis registrerat mig på training peaks och herrejesus vad mycket analys det finns att ta del av. Vad brukar ni titta extra på efter ett pass eller efter en månads träning?

Visa dina Watt
Ikväll gick sista långhelgspasset av stapeln, första lagträningen med SUMO Race Team. 11 min över 500W på de drygt 50 min vi körde. Nötte kantvindskörning, attacker/försvar och spurtuppdrag.

Alttsomallt så har man skrapat ihop 650 TSS denna påsk. Vila imorgon. :)

Visa dina Watt
Efter en påskhelg i träningsträda blev det ett sent trainerpass igår kväll. Satte nytt 5-minutersmax, 391 W. Bara att öka lite och lägga på ytterligare elva intervaller utan vila så är jag hemma. Vilken dag som helst nu.

@Utbrott: det finns som sagt väldigt mycket att titta på i TP. Vad är det du är ute efter att följa upp med och få ut av statistiken?

Visa dina Watt
Igår körde jag det första passet utomhus med wattmätaren. Först körde jättelugnt ca 2 mil. Jag körde sedan uppför en ca 2 km lång backe som tar ungefär 5 minuter vid 300 watt (125% tröskel) Så jag körde den 4 gånger. Två gånger i 40/20 stuk och 2 gånger helt vanligt och försökte få snitt på 300 watt. Bästa 5-minutersnittet blev 318 watt.

Går ni sen hem och kollar hur många många minuter ni fått till i varje zon och justerar till nästa pass om det inte ser optimalt ut eller?

Vart ska man ligga egentligen för 4x5 min? Zon 5 eller 6?

Bilagor

• IMG_5614.PNG
    IMG_5614.PNG
    18.4 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lagkompisen filmade lite under en av attackrundorna, det är dessa watt man måste slåss mot när man tränar...

Jag rullar svart Orbea med FFWD F6R-hjul.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Fint! Då låg jag nog lite högt vilket också visade sig i att jag inte orkade hålla samma nivå alla 4 ggr.

En annan fråga. Hur tar man reda på sin tröskelpuls utan att testa det i labb? Är det den pulsen man får som mest när man ligger på sin tröskel typ 30 minuter eller?

Visa dina Watt
Gör ett FTP-test hemma på trainern. Bara att googla, finns massor med instruktioner.

Ex:
http://www.cyclingweekly.com/fitness/ftp-cycling-363865
The session given in Hunter Allen and Andrew Coggan’s book Training and Racing with a Power Meter may be growing in age (our edition dates back to 2010), but it’s still widely used and most training apps still stick with the protocol:

Warm up: 10 minutes spin then 3 x 1 minute fast cadence, 1 minute easy, 5 minute spin
5 minute all out effort – go as hard as you can (press ‘Lap’ at start and finish)
10 minute recovery
20 minute all out effort (use that ‘Lap’ button again)
Cool down
Multiply the 20 minute effort by 0.95, to give you the number you’d get over an hour*.

Visa dina Watt
Jo alltså ett FTP-test har jag ju gjort men nu tänkte jag på tröskelpuls. Samma grej där alltså? Snittpuls * 0'95?

Då ligger den rätt på 178 då eftersom jag hade 187 i snitt på 20 minuter.

Visa dina Watt
utbrott sa:
Jo alltså ett FTP-test har jag ju gjort men nu tänkte jag på tröskelpuls. Samma grej där alltså? Snittpuls * 0'95?

Då ligger den rätt på 178 då eftersom jag hade 187 i snitt på 20 minuter.

Ingen aning, men trainingpeaks brukar räkna ut sånt åt dig. Samma med FTP.

Visa dina Watt
Tröskelpuls är den pulsen du har när du håller din tröskeleffekt. Tänk på att pulsen laggar efter så för att testa så kan du köra på tröskel i 10 min och sen kolla pulsen.

Visa dina Watt
utbrott sa:
Igår körde jag det första passet utomhus med wattmätaren. Först körde jättelugnt ca 2 mil. Jag körde sedan uppför en ca 2 km lång backe som tar ungefär 5 minuter vid 300 watt (125% tröskel) Så jag körde den 4 gånger. Två gånger i 40/20 stuk och 2 gånger helt vanligt och försökte få snitt på 300 watt. Bästa 5-minutersnittet blev 318 watt.

Går ni sen hem och kollar hur många många minuter ni fått till i varje zon och justerar till nästa pass om det inte ser optimalt ut eller?

Ska och ska. Kör så hårt du orkar så blir det bra.

Visa dina Watt
geologen sa:
Hmm, märkligt! Brukar väl inte vara några större bråk i den här tråden...?
Nej, det var bara lustigkurren janolle som skrev något om sin kökslampa (!) på 40 Watt igår. Kanske moderator skulle ta bort det och råkade skrapa med en del andra inlägg samtidigt av bara farten.

Visa dina Watt
Zwiftrace, där jag avslutade med att kraftigt överskatta min förmåga till långspurt. "Klarar jag en minut på 500 watt borde jag ju klara två minuter också, efter en knapp timmes ganska hård körning." Inte min bästa analys. Blev en tung avslutning.

Screenshot-2018-4-5KISSEUROPERACE-BVirtualRideStrava.png

Visa dina Watt
utbrott sa:

Borg 18, watten blir det blir liksom..

Visa dina Watt
Adhocalias sa:
"Klarar jag en minut på 500 watt borde jag ju klara två minuter också, efter en knapp timmes ganska hård körning." Inte min bästa analys. Blev en tung avslutning.

Haha! Positivt tänkande, helt rätt! Helt plötsligt så går det ju och provar man aldrig så får man aldrig veta.

Tillbaka
Topp