Adhocalias
Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hur är Billdalstempot att köra? Trafik? Mycket start/stopp eller kan man trycka på hyfsat ostört?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad visar blå och lila kurva i grafen?olebole sa:Gårdagens gp på motorbana. Mittenspiken är från ett försök att brygga till en utbrytning som sedermera blev inkörd av klungan.
Nu är jag nyfiken på marten_larsson's graf från samma race :)
Du har alltså inte tagit ut dig? ;-)olebole sa:MPA är "maximal power available"
Dvs vad jag teoretiskt har kvar i benen baserat på min effektprofil.
eketjall sa:Du har alltså inte tagit ut dig? ;-)olebole sa:MPA är "maximal power available"
Adhocalias sa:Hur är Billdalstempot att köra? Trafik? Mycket start/stopp eller kan man trycka på hyfsat ostört?
Man ska inte skämta om saker man inte begriper. Som i mitt fall att jag inte har en aning om hur man tolkar MPA-grafen. =)olebole sa:eketjall sa:Du har alltså inte tagit ut dig? ;-)olebole sa:MPA är "maximal power available"
Jo faktiskt så är det precis det jag har. Svårt att se på den lilla bilden men den vid den gröna pricken går mina W över MPA vilket betyder att jag överträffat modellen
olebole sa:Gårdagens gp på motorbana. Mittenspiken är från ett försök att brygga till en utbrytning som sedermera blev inkörd av klungan.
Nu är jag nyfiken på marten_larsson's graf från samma race :)
geologen sa:Nja, Billdalstempot är ingen vidare sträckning om man vill cykla snabbt eller få flyt i cyklingen. Många vältrafikerade korsningar som kräver att man saktar ner eller stannar helt, och det krävs mycket uppsikt på många ställen. Jag räknar till 29 korsningar/skymda utfarter där man måste vara väldigt försiktig och sakta ner. Hälften av dem är stora korsningar med mycket trafik, i synnerhet vardagskvällar och dagtid på helger.
Ja, om man bor på Hisingen ja ... inte om man bor i Eklanda! :)geologen sa:Men längre än 15 km från Gbg.
Helt sant - det är ju Mölndal. Men Sisjön är Göteborg, så även Askim och Billdal ... :D Oavsett så är 15 eller 17 km till en potentiell tempobana helt överkomligt, imho.superdea sa:Eklanda är väl inte Göteborg...
Om din FTP stämmer så ska ju det där passet vara hanterbart även om du når tänkt effekt i varje intervall. Nu ser det ut som du legat lägre än tänkt.MichaelOberg sa:Är helt slut efter ett sådant här pass.
Var ni på denna nivån när ni var nybörjare?
Hur lång tid tog det att nå en bra nivå? ?
eketjall sa:Om din FTP stämmer så ska ju det där passet vara hanterbart även om du når tänkt effekt i varje intervall. Nu ser det ut som du legat lägre än tänkt.MichaelOberg sa:Är helt slut efter ett sådant här pass.
Var ni på denna nivån när ni var nybörjare?
Hur lång tid tog det att nå en bra nivå? ?
Sjukdom på G? Pollenallergisk? Sovit dåligt? eller annat?
lundatok sa:Det är ju ett rejält pass, vad är det? 6x8 min nära FTP?
Min erfarenhet är att det släpper rätt snabbt, om du är nybörjare så har du ju en fin, kommande utveckling! Kul!
Jo, rejält, men hanterbart. Eller så är det jag som tror jag har lägre FTP än jag egentligen har.lundatok sa:Det är ju ett rejält pass, vad är det? 6x8 min nära FTP?
lundatok sa:300?
Frågan är omöjlig att svara på men med lite struktur och respekt för vilodagarna så borde du höja dig rätt snabbt.
BjornR sa:Rimligare är nog 250-260w och sedan 1-5% bättre kondition per år.
utbrott sa:35 km/h i 8 mil låter jobbigt men jag tror det går om du konsekvent kör 4 effektiva pass per vecka i ett år. Jag körde trainerroad i vintras typ 3 månader med 3 pass i veckan och höjde mig ungefär 30 watt från 228-260. Nu klarar jag 35 km/h solo i en timma om det är hyfsat platt. 8 mil solo känns avlägset dock...
calleking sa:Tippar också på tröskel närmare 300W beroende på vikt. Du behöver också vänja kroppen vid att gneta på 85-90% av tröskel så länge och kunna ta upp energi någorlunda effektivt under passet så du inte bonkar helt. Jag väger 76kg som referens. Tröskel på 335W. Här är helgens hetsrunda mellan blöjbytena.
Hur lång tid det tar är väldigt individuellt. Vissa drar 280W på ett test första gången och utvecklas extremt medan andra behöver något år för att komma upp till 300W. Vissa kommer aldrig över 250W. Har du någorlunda förutsättningar så fixar du det på 1-2 år tippar jag. Testa! :)
calleking sa:Gör så! :) Stirra dig inte blind på att du måste ha 300W tröskel bara. Vissa har lägre tröskel men sjuk spurt och det kommer man långt på om man tävlar lite. Sätt upp kortsiktiga mål som känns möjliga att nå så håller du igång motivationen. Visst fixar du 10W till i slutet av juni? :)
bomauritz sa:Text...
BjornR sa:Lätt sidvind på rakskräcka med vändpunkt är drömmen ifall man äger en aerocykel och djupa fälgar. Luftmotståndet kan bli uppemot 30-40w lägre än vid vindstilla. Därför ska man köra sin raka temposträcka när det är lätt sidvind för att få dom bästa tiderna.