Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
MichaelOberg sa:Om jag fixar 77 km i ca 25 km/h och har en FTP på säg 150 då. Vad kan jag behöva i FTP för att nå 77 km i ca 35 km/h?
Kudos sa:MichaelOberg sa:Om jag fixar 77 km i ca 25 km/h och har en FTP på säg 150 då. Vad kan jag behöva i FTP för att nå 77 km i ca 35 km/h?
Effektbehovet för att övervinna luftmotståndet stiger med en faktor 2,74 eftersom 35/25^3
NLC sa:Kudos sa:MichaelOberg sa:Om jag fixar 77 km i ca 25 km/h och har en FTP på säg 150 då. Vad kan jag behöva i FTP för att nå 77 km i ca 35 km/h?
Effektbehovet för att övervinna luftmotståndet stiger med en faktor 2,74 eftersom 35/25^3
Du kan leka runt lite med https://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html och https://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html för att få en känsla för hur mycket (mer) luftmotståndet gör vs rullmotstånd vid stigande fart. Med rätt/snål sittställning på hyggligt platt underlag kan du nog nå 35 km/h med ~3 W/kg och men sen behöver du veta hur många % av FTP du kan hålla i drygt 2 h för att lösa resten av ekvationen.
bomauritz sa:Jag ska också köra Halvvättern på söndag. Körde 100 km idag. Jag vilar imorgon och ev fredag, kör ett väckningspass (lite rull plus 30 sek spurter) lördag och sen pang på i under 3,5h på söndag morgon. :D
Ni kör väl förbi oss i KCK när det är fem mil kvar, som vanligt ... ;) Vi kör under 3h41m i år ... är tanken. :Dbomauritz sa:Jag ska också köra Halvvättern på söndag. Körde 100 km idag. Jag vilar imorgon och ev fredag, kör ett väckningspass (lite rull plus 30 sek spurter) lördag och sen pang på i under 3,5h på söndag morgon. :D
TrainerRoad sa:Description
The Ramp Test is an assessment workout that uses gradual increases in Target Power to push you as hard as possible over the course of a fairly short but demanding, continuous effort.
The first half of the workout takes place at low enough intensities that you should not require any extra warming. It begins with a very light 5 minutes of easy pedaling around 50% of your FTP, and then Target Power slightly increases every minute, on the minute. Simply match your watts to the Target Power and hang in there for as long as you can.
Typically, the test lasts between 16-20 minutes and really doesn't feel too uncomfortable until those final few minutes. At that time, it's imperative that you really push yourself. Keep turning those pedals over until you simply cannot maintain Target Power any longer.
There is no requirement to finish your final minute in order to get a proper FTP estimate, and even lasting a few seconds into your final step will influence your new FTP estimate. Every second counts.
Stay seated for the entire test, and don't worry about any specific cadence. Simply turn the pedals until you can't reach the goal power any longer. The test is complete as soon as you are unable to pedal or your watts begin dropping, and there is no benefit to continuing once your watts start to fall.
Good luck, ride hard!
josik sa:Det står ändå inte tillräckligt exakt för att jag utan TrainerRoad ska kunna replikera testet. För att deras 75% av max 1 min power ska stämma ska man antagligen öka med en given effekt varje minut. Den har jag inte hittat någonstans.
NLC sa:josik sa:Det står ändå inte tillräckligt exakt för att jag utan TrainerRoad ska kunna replikera testet. För att deras 75% av max 1 min power ska stämma ska man antagligen öka med en given effekt varje minut. Den har jag inte hittat någonstans.
Så du vill utan att behöva betala för en tjänst använda dig av den?
McOla sa:Om du har en garmin, kan du ju ladda ner "What's my FTP" datafältet.
Sen kör du en ramp likt den TR kör och tar sen siffran från datafältet.
Det datafältet ger en mycket bra estimering av din FTP.
//Ola
Snyggt! Allt över 40 km/h på LeP är ju jobbigt! :)lundatok sa:Åkte med i snabbklungan på Le Peloton idag, krävdes 293 W på 93 kg idag. Kändes hanterbart, gick nog inte så fort jämförelsevis.
josik sa:NLC sa:josik sa:Det står ändå inte tillräckligt exakt för att jag utan TrainerRoad ska kunna replikera testet. För att deras 75% av max 1 min power ska stämma ska man antagligen öka med en given effekt varje minut. Den har jag inte hittat någonstans.
Så du vill utan att behöva betala för en tjänst använda dig av den?
Ja, använda en tjänst och använda en tjänst. Vill jämföra deras metod med den klassiska och hur väl den stämmer för mig. Men jag är inte intresserad att 99$ för den infon. Chunken av deras erbjudnade är ju träningsplanerna och de är jag inte intresserad av. Men visst kunde de sälja infon om enbart detta så...
NLC sa:Du måste ju inte betala för ett år, räcker med en månad ($12) https://www.trainerroad.com/pricing
josik sa:Ja, använda en tjänst och använda en tjänst. Vill jämföra deras metod med den klassiska och hur väl den stämmer för mig. Men jag är inte intresserad att 99$ för den infon. Chunken av deras erbjudnade är ju träningsplanerna och de är jag inte intresserad av. Men visst kunde de sälja infon om enbart detta så...
josik sa:NLC sa:Du måste ju inte betala för ett år, räcker med en månad ($12) https://www.trainerroad.com/pricing
Ja, hade jag haft en uppkopplad trainer hade jag kanske gjort det för att kunna köra testet på riktigt. Men då jag är helt analog där så räcker med faktan kring hur Ric Stern lägger upp ramptest för att beräkna MAP för att testa det.
Ja, det var rätt fint, överraskande nog så gick det rätt bra. Kände mig rätt stark, men jag gissar att det var för att det var så många starkingar på Nationaldagsloppet...bomauritz sa:Snyggt! Allt över 40 km/h på LeP är ju jobbigt! :)lundatok sa:Åkte med i snabbklungan på Le Peloton idag, krävdes 293 W på 93 kg idag. Kändes hanterbart, gick nog inte så fort jämförelsevis.
Längtar till efter HVV och VR så man får späka sig på LeP! :D
josik sa:Det står ändå inte tillräckligt exakt för att jag utan TrainerRoad ska kunna replikera testet. För att deras 75% av max 1 min power ska stämma ska man antagligen öka med en given effekt varje minut. Den har jag inte hittat någonstans.
Botis sa:josik sa:Det står ändå inte tillräckligt exakt för att jag utan TrainerRoad ska kunna replikera testet. För att deras 75% av max 1 min power ska stämma ska man antagligen öka med en given effekt varje minut. Den har jag inte hittat någonstans.
I mitt fall (körde testet när jag hade FTP på ca 260W inställt) så började det med 4 minuter @ 119W, för att sedan börja en trappa där man ökade 16 W varje minut.
bomauritz sa:Kör en maxtjuga, problemet löst. ;)
Imponerande. Hade 1h10m över tröskel (vi gick in på 3h39 enligt Strava) men jag hade bara NP på 246 ...bomauritz sa:Tömning på Halvvättern idag. Räckte inte till för att nå målet på Sub 3:30 tyvärr, men rekordwatt och en timme över tröskel får väl räknas som en bra genomkörare inför nästa helg då dubbla sträckan ska cyklas i samma snitt... :D
bomauritz sa:Tömning på Halvvättern idag. Räckte inte till för att nå målet på Sub 3:30 tyvärr, men rekordwatt och en timme över tröskel får väl räknas som en bra genomkörare inför nästa helg då dubbla sträckan ska cyklas i samma snitt... :D
tinkerbell sa:Såhär ser det ut när en glad amatör kör 118km i blandat tempo. Jag och en kompis körde "backintervaller" på Husiesvängens mellanrunda igår. Bästa 5s - 916W, bästa 1m - 491W. Inget tidsmål utan bara en liten uppladdning inför nästa helg. Ganska mör i benen idag trots de beskedliga siffrorna...
Det är plockat från Strava, men det kräver premium.MichaelOberg sa:tinkerbell sa:Såhär ser det ut när en glad amatör kör 118km i blandat tempo. Jag och en kompis körde "backintervaller" på Husiesvängens mellanrunda igår. Bästa 5s - 916W, bästa 1m - 491W. Inget tidsmål utan bara en liten uppladdning inför nästa helg. Ganska mör i benen idag trots de beskedliga siffrorna...
Vilket program använder ni för att få fram statistiken?
Väloljad belgisk kedja, så inte så stötigt eller ryckigt, men såklart en del hårda igångdrag vid korsningar etc. Banan är inte alls lik Vätternrundan utan mycket mer krävande för att hålla samma snittfart per mil (intalar jag mig inför nästa helg då jag ska köra SUB7).Rekordolof sa:bomauritz sa:Tömning på Halvvättern idag. Räckte inte till för att nå målet på Sub 3:30 tyvärr, men rekordwatt och en timme över tröskel får väl räknas som en bra genomkörare inför nästa helg då dubbla sträckan ska cyklas i samma snitt... :D
Ser tufft ut :) Kändes det som "fin" körning eller stötigt/ryckigt?
bomauritz sa:Väloljad belgisk kedja, så inte så stötigt eller ryckigt, men såklart en del hårda igångdrag vid korsningar etc. Banan är inte alls lik Vätternrundan utan mycket mer krävande för att hålla samma snittfart per mil (intalar jag mig inför nästa helg då jag ska köra SUB7).Rekordolof sa:bomauritz sa:Tömning på Halvvättern idag. Räckte inte till för att nå målet på Sub 3:30 tyvärr, men rekordwatt och en timme över tröskel får väl räknas som en bra genomkörare inför nästa helg då dubbla sträckan ska cyklas i samma snitt... :D
Ser tufft ut :) Kändes det som "fin" körning eller stötigt/ryckigt?
Men den största anledningen var ju att vi var nere på ca 7-8 pers och roterade många gånger under längre stunder. Det tog ut sin rätt när farterna på platten låg uppåt 47 km/h i flera mil. Värmen tog några offer samt så var kanske inte alla så förberedda som de borde varit. Jag låg och red på gränsen till kramp de sista milen och var tvungen att be gängets enda tjej, elitåkaren Sara Hedberg, hålla igen lite när hon tog sina monsterförningar mot slutet, sjukt stark!
På min NG så fick jag problem när sändning av Torque var påslaget, Garmin klarar inte av att läsa av det korrekt och tolkar det som effekt. Jag hade helt knäppa siffror till jag stängde av det.Kudos sa:Tyvärr är dessa watt inte äkta utan bara resultatet av en strulande NGEco. Någon annan som varit med om liknande och fått rätt på det? Hacken har uppstått då den pendlade kring 0-1500W i ett 10min segment. Skulle tro jag snittade +400W då den gav upp.
zirxo sa:På min NG så fick jag problem när sändning av Torque var påslaget, Garmin klarar inte av att läsa av det korrekt och tolkar det som effekt. Jag hade helt knäppa siffror till jag stängde av det.Kudos sa:Tyvärr är dessa watt inte äkta utan bara resultatet av en strulande NGEco. Någon annan som varit med om liknande och fått rätt på det? Hacken har uppstått då den pendlade kring 0-1500W i ett 10min segment. Skulle tro jag snittade +400W då den gav upp.