Hade som delmål för vinterträningen att kunna snitta 300 W över två timmar. Har varit och nosat i närheten tidigare i år med ~290 W i 2h eller +300 W i ca 100 minuter men skulle det gå att höja/förlänga lidandet på lite över 90% av FTP?
Efter ett block av Sweetspot Base (6 veckor med 5 hårdare + 2 lugna pass per vecka) följt av 3 veckor Sustained Power Build (4 hårdare + 1-2 lugna pass per vecka) kändes det som att det var kunde vara kul med ett försök trots att det skulle innebära 4 dagar i rad med VO2max, tröskel och 2 x sweetspot.
För att göra det lite lättare och slippa se klockan ticka ner från 120 så gjorde jag ett eget pass i TR där 2-timmarsblocket delades upp i 8 kvartar med 14.5 minuter på 101-102% av måleffekten och en halv minut aktiv vila på 65% FTP vilket skulle ge 301 W i snitt. Första 90 minuterna var rätt beskedliga, pulsen låg stabilt och dippade som förväntat vid avbrotten.
De första 10 minuterna av nästa sista intervallen gick förvånansvärt snabbt men sen började det gå tyngre och tyngre och i "vilan" inför sista omgången gick pulsen bara ner något enstaka slag.Man kunde ana att det kanske började bli ont om glykogen och det inte bara i benen för när jag försökte räkna ut (och övertyga mig om) att det skulle räcka så fick jag inte ihop siffrorna så sista 3 minuterna var lite av ett kval för att missa på målsnöret.
Resultatet: 120 min @ 302 W (4.1 W/kg). 4 gels (á 38 gram), en flaska vatten och en flaska elektrolytblandning.
Visa bilaga 458587
Får se vad som händer nästa vecka...