Visa dina Watt

josik

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Slog nytt rekord på 5s. Det gjorde mig lite glad så blev sugen att dela.

Förra året körde jag mycket tröskel och blev väl lite bättre men spurten fick lida. Har tränat sporadiskt sedan december. Väldigt lite tröskel. Inser allt mer att man får liksom välja vad man vill bara bra på, vilken profil man vill ha. Verkar inte gå att vara bra på allt samtidigt i alla fall.
Wow, det där måste vara en mycket konkurrenskraftig spurt på 5 sekunder! Väger du under 80 kg så är det ju världsklass enligt coggans "power profiles". Även om du väger 90 kg så är det "domestic pro"
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Förstår det, jag började snegla på CX-programmet och funderar på vad jag ska ankra träningen i. Har använt Trainerroad tidigare och det har fungerat rätt bra med deras low volume-plan.

En fråga om Xert, föreslår den en profil som jag passar till i början? Jag fick sprinter som förslag och fattade inte om det var baserat på min profil eller om det är valfritt för alla.
 
Visa dina Watt
En fråga om Xert, föreslår den en profil som jag passar till i början? Jag fick sprinter som förslag och fattade inte om det var baserat på min profil eller om det är valfritt för alla.
Antingen under My Fitness -> Goals (till höger) eller användaren -> Account Setting -> Athelete Type.

Ta inte titlarna på för stort allvar. De har snackat om att göra om dem i typ ett år nu. T ex Road Sprinter borde vara 45-60 s istället för 2 min och 3-6 min-profilerna borde vara en och samma.

Och det är fritt att själv välja . Tror inte jag fått någon rekommendation. Kolla istället på race du kört och vilken profil de har fallit in under.
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ska köra lite CX till hösten, det är massa igångdrag men brukar vara typ 40 min på rött så jag velar mellan timetrial eller typ sprinter. Vad hade ni gått på?
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fortsätter egoboost. 😇
Efter knäoperation -18 och sen ett trasigt nyckelben vid midsommar -19 som fortfarande inte vill läka så är det skönt att äntligen kunna trampa lite strukturerat igen, om än bara lite Gravel.
Just nu bästa siffrorna sedan januari -18 och man önskar bara man hade semester så man kunde cykla mer och längre.
Dock 87kg tung så ingen fantomform inte. 😂
Gjorde FTP test i oktober och hamnade på 244...så det är på väg åt rätt håll.
AF97344A-CDFA-4084-BEDB-D16C086BADC6.jpeg
 

"Munken"

Medlem
Visa dina Watt
Wow, det där måste vara en mycket konkurrenskraftig spurt på 5 sekunder! Väger du under 80 kg så är det ju världsklass enligt coggans "power profiles". Även om du väger 90 kg så är det "domestic pro"
Väger ca 94-95 i machvikt så lite för många kilo för att vara i världsklass ;-) O just nu några fler än så.... Helt ok spurt svenska mått mätt och lyckats vinna klungspurter i elitklass SwCup men aldrig tagit någon vinst förutom i Stockholmscupen A klass men det räknas ju inte.
 

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Väger ca 94-95 i machvikt så lite för många kilo för att vara i världsklass ;-) O just nu några fler än så.... Helt ok spurt svenska mått mätt och lyckats vinna klungspurter i elitklass SwCup men aldrig tagit någon vinst förutom i Stockholmscupen A klass men det räknas ju inte.
Mäktig matchvikt! Alla cyklister över 80kg är automatisk häftigare än alla andra 😎
 

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Råkade få till PR mellan 12 och 20 minuter igår, i samband med utbrytning i träningstävling/hets. Varvet vi kör tar bara runt 18 min dock vilket är synd, skulle vilja se vad jag fått på 20. Väger runt 82-84 kilo beroende på stress på kroppen.
1596818087238.png

Kul när man känner att det händer grejer med träningen!
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sällan jag kör några längre hårda intervaller ute men på vägen hem i söndags kändes det bara för inspirerande att låta bli att gasa och kroppen svarade oväntat bra, dessutom var jag grymt sugen att komma fram till tåget :LOL:

Ingen regelrätt max20:a utan detta var ett infall 152km in på rundan dag tre på min långtur...:devilish:

Böljande grusväg av skiftande kvalitet och bara helt fantastiskt jäkla roligt...
Blev nästan sugen att hitta en lämplig grussträcka och göra ett riktigt all out försök och se hur väl datan från Xert stämmer.

Ett KOM på Strava blev belöningen dessutom. 😝

Skärmavbild 2020-08-10 kl. 19.14.01.png
Skärmavbild 2020-08-10 kl. 19.20.56.png
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Halloj! Drog igång och började skriva en träningsblogg förra veckan och uppdaterade idag med att visa mina siffror, styrkor och svagheter. Kolla gärna in! https://wennbergscykel.wordpress.com/2020/05/25/mina-siffror-styrkor-och-svagheter/
Vi var nog många som undrade vad som var fel när du gjorde ditt första inlägg här med den utvecklingen, sannolikt därför reaktionerna uteblev.
Tur med generna och rätt bakgrund så funkar det tydligen.
Hörde om någon valp som var stark på träningracen och kopplade när du skrev om 18-minutersvarv att det måste vara Piff och Puffs träningsracevarv.
Häng i så kan det bli ngt, själv får man ytterligare en anledning att inte åka dit och bli förnedrad :-)

M
 

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Vi var nog många som undrade vad som var fel när du gjorde ditt första inlägg här med den utvecklingen, sannolikt därför reaktionerna uteblev.
Tur med generna och rätt bakgrund så funkar det tydligen.
Hörde om någon valp som var stark på träningracen och kopplade när du skrev om 18-minutersvarv att det måste vara Piff och Puffs träningsracevarv.
Häng i så kan det bli ngt, själv får man ytterligare en anledning att inte åka dit och bli förnedrad :-)

M
Jag trodde inte att jag hade det i mig riktigt när jag drog igång, men märkte ganska tidigt att det gick väldigt fort att göra framsteg och att det aldrig riktigt stannade av. Såklart väldigt kul, men det är nog så att jag har väldigt mycket tur med generna vilket jag såklart är tacksam för. Jag blev faktiskt rätt överraskad själv av det senaste jag lade upp, och litade inte riktigt på det ramp test jag gjorde på Zwift dagen innan, men det verkade ju stämma rätt okej ändå.

Men jag tycker absolut du ska komma och köra, det är sjukt bra träning och brutalt hetsigt, (på ett positivt sätt såklart). Samtidigt är det ganska avslappnat, och alla (nästan) är med på att det är på "Skoj" och för tränings skull. 😅
 

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag trodde inte att jag hade det i mig riktigt när jag drog igång, men märkte ganska tidigt att det gick väldigt fort att göra framsteg och att det aldrig riktigt stannade av. Såklart väldigt kul, men det är nog så att jag har väldigt mycket tur med generna vilket jag såklart är tacksam för. Jag blev faktiskt rätt överraskad själv av det senaste jag lade upp, och litade inte riktigt på det ramp test jag gjorde på Zwift dagen innan, men det verkade ju stämma rätt okej ändå.

Men jag tycker absolut du ska komma och köra, det är sjukt bra träning och brutalt hetsigt, (på ett positivt sätt såklart). Samtidigt är det ganska avslappnat, och alla (nästan) är med på att det är på "Skoj" och för tränings skull. 😅
Kikade in på den strava. Är du nöjd med din Canyon Speedmax?
 

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Kikade in på den strava. Är du nöjd med din Canyon Speedmax?
Lånade den cykeln 1 vecka innan SM. Men tyckte den var helt okej, skulle velat ha risers under pinnarna bara då magen var väldigt ihopkrupen under tiden. Men inget fel på själva cykeln annars! Kändes rätt snabb, men har inte så mycket att jämföra med då jag inte provat någon annan tempohoj.
 

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lånade den cykeln 1 vecka innan SM. Men tyckte den var helt okej, skulle velat ha risers under pinnarna bara då magen var väldigt ihopkrupen under tiden. Men inget fel på själva cykeln annars! Kändes rätt snabb, men har inte så mycket att jämföra med då jag inte provat någon annan tempohoj.
Aha, okej. Den ser ut som min gamla, inte många med zippdekaler på shimanohjul fram och jag gissar att det satt ett fulcrumhjul bak utan dekaler.
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag är på två röda stjärnor, så jag har lite att ta igen. 😅

Hinner inte med mycket mer än 5-6 timmar totalt per vecka, så det får blir så bra det kan.
 

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Maxtest på 1 min idag, första maxtestet på den durationen så det gick väl helt okej! Backen tog slut lite för fort bara, men ska spara på vidare ursäkter 😅

1602523115435.png
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
 

Bilagor

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Går det inte att skriva in FTP manuellt? I övrigt kanske du är jämförelsevis stark på 20+ minuter jämfört med 1-5. Då får du kanske justera passen manuellt.
 
Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
Jag vet inte hur snabbt Trainerroads ramptest stegrar, men det ser utom att du bara orkade hålla 330 till 360 watt i två och en halv minut. Orkar du trampa 332 watt i 20 minuter så borde du kunna komma klart högre på ramptestet, du ska inte tvärdö av ca 30 watt extra.

Kanske inte var utvilad när du gjorde testet?

Du skulle kunna testa att kasta in dina träningsfiler i Golden Cheatah och se vad du får för effektkurva.
 
Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Går det inte att skriva in FTP manuellt? I övrigt kanske du är jämförelsevis stark på 20+ minuter jämfört med 1-5. Då får du kanske justera passen manuellt.
Jo, det har du rätt i. Har justerat ftp manuellt i TR. Har inte reflekterat så mycket kring 1-5 min men allt tyder ju på att det finns stor potential, ivf om man ska tro de två rampernas utfall. Fan, kunde man inte bara varit bra från början 🌝
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag vet inte hur snabbt Trainerroads ramptest stegrar, men det ser utom att du bara orkade hålla 330 till 360 watt i två och en halv minut. Orkar du trampa 332 watt i 20 minuter så ska du borde du kunna komma klart högre på ramptestet, du ska inte tvärdö av ca 30 watt extra.

Kanske inte var utvilad när du gjorde testet?

Du skulle kunna testa att kasta in dina träningsfiler i Golden Cheatah och se vad du får för effektkurva.
Har också funderat på det, men det känns som en klen ursäkt. ”Brukar” köra fyror på omkring 5 watt/kg så jag såg ju framför mig att rampen skulle ge ett högre estimat än verkligheten. Men där gick man bet.
 
Visa dina Watt
Jag har bara testat Zwifts ramptest och det satte min ftp ca 20 watt för högt.

Annars tycker jag att Zwift-race som är kring 60 minuter långa är utmärkta ftp-test. Man brukar automatiskt lägga sig vid brytpunkten mellan när det är hanterbart hårt och när det plötsligt blir ohanterbart, dvs vid maximal lactate steady state.
 

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tjoho, sommarrullandet hade enligt sufferfest boostat min Ftp och MAP ganska bra. Nackdelen är ju att träningspassen kommer bli rätt blodiga... Förra testet var runt 1:a maj. Gött med nya siffror att bita tag i..70880300-5C4A-4944-95F4-41570974C197.png
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer