Visa dina Watt

Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
En del i det är också att du kört ramp testet du länkar till med lite lågt FTP satt. Ramptestet ökar effekten 6% per steg/minut och om man kommer till 19,5minut så får man samma FTP som man hade inställt. Tar det 22-23 minuter innan man dör så är ingångs FTP lite lågt och du får kanske lite lågt resultat pga längden.

Ska du köra 20mintuer test så är det ju inte max 20 min/Avg ggr 0,95 som ger FTP utan du ska köra intervall före för att ta kål på en del anaerob.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
Du har fått bra svar redan, men jag måste ändå fråga om du verkligen körde ramptested tills du inte orkade längre? Det fina med ramptestet är att man får en mjuk och fin "Power Curve" och om man i intervallet 5-10 minuter har bättre efforts de 6-12 veckor tidigare så menar jag att man har en indikation på att man inte maxade på rampen. Om man har annan data som indikerar att man har en högre kapacitet är det lätt att ändra manuellt, köra t.ex. Thunderbolt eller över/under och se om pulsen hamnar ungefär där man tänker sig.

Men med hundratals ramptest workouts gjorda varje dag så gissar jag att TR har en ganska bra pool av data för att utvärdera hur väl användarna, i genomsnitt, senare lyckas fullfölja planer och workouts. Det betyder inte att det är "fool proof" men det kräver inte lika mycket erfarenhet/självkännedom som en 20-min FTP-testet.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ett ramptest kan ju ge både för hög eller låg uppskattning av ftp beroende på förhållandet mellan cyklistens anaeroba och aeroba kapacitet. Och där ligger ju den stora svagheten med TR:s upplägg, att allt styrs av "ftp".
För mig tex. överskattar ett ramptest min rikiga ftp ganska grovt just nu. Andra år, när jag tränat annorlunda, kan det stämma bättre.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men för hög eller låg siffra på FTP kan väl även ett 20 min test ge beroende på förhållandet mellan cyklistens aeroba och anaeroba kapacitet?

Skillnaden är att med ett konsistent testförfarande förhoppningsvis hamnar "lika fel" varje gång och därmed kan justera upp eller ner med några procent. Liksom om man vet med sig att man har högt till tak (lågt FTP i förhållande till P vid VO2max) så kan man skala upp de pass som ligger norr om tröskeln.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men för hög eller låg siffra på FTP kan väl även ett 20 min test ge beroende på förhållandet mellan cyklistens aeroba och anaeroba kapacitet?

Skillnaden är att med ett konsistent testförfarande förhoppningsvis hamnar "lika fel" varje gång och därmed kan justera upp eller ner med några procent. Liksom om man vet med sig att man har högt till tak (lågt FTP i förhållande till P vid VO2max) så kan man skala upp de pass som ligger norr om tröskeln.
Japp.
Man märker ju snabbt om man måste skala ner i alla fall. :)
 

calleking

Medlem
Visa dina Watt
Kolla in Xert. Där anpassas intensiteten efter din profil. Jag som kan krydda FTP-test/ramptest anaerobt, trots en urblåsning, ordineras av Xert betydligt högre procent av min FTP när det är hårdare intervaller på schemat. Likaså överestimeras inte min aeroba kapacitet.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Japp.
Man märker ju snabbt om man måste skala ner i alla fall. :)
Eller hur. Det kan vara svårare då att (vilja) inse att man har för hög FTP-inställning för att få rätt träningsbelastning och respons på passen med lägre intensitet, dvs att det lätta blir för hårt, eftersom man nästan alltid kan (g)lida igenom både 2 och 3 timmar i Z3 när man egentligen skulle varit i Z2.
 

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Gör om testet, du kan ha haft en dålig dag eller inte varit mentalt inställd på att lida. Något verkar i alla fall vara konstigt. Du skriver att du kör fyror (vo2-max) på 5w/kg (strax under 400 watt?) och då låter det märkligt att du inte ens kommer upp till den nivån i ett ramptest om jag förstår dina värden rätt.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för all input. Tänkvärt och bra!
Jag kommer göra om testen i helgen och justera ned resultatet från 20an med 10% för att få ett ingångsvärde nära sanningen. Ser i mitt första test att TR per default lagt mitt ftp på 240 watt innan ramptest, om det nu kan spela in.
 
Visa dina Watt
Lite nördvarning nu...:) :) Team Time Trial på Zwift i måndags. Zwift Racing League // Race 2 - France R.G.V.
Snabbaste laget från Canyon Esports tog 1 min förningar på 7-8 watt/kg... Vi i Team SZ siktade lite lägre men räckte ändå till en tredjeplats på detta race. Alla fem i laget låg på 5-5,5 watt/kg i 30 min. https://www.strava.com/activities/4217099776 ( jag på Wahoo KICKR bike med dual recordning Vector 3S 30 min 366 watt/ 5,4 watt/kg )
122103825_3817528114925459_2797947511163885040_n.jpg
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Xert har bestämt sig för att jag måste köra korta och hårda intervaller. Tredje passet denna veckan med spurter. Börjar känna mig lite mör i benen, ändå ligger jag efter på mätaren?
Screenshot_20201025-075300_Chrome.jpg
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Avrundade idag fjärde veckan av ett egenkomponerat block inspirerat av TrainerRoad Sweetspot Base I (high volume) med 2x30 min @ 92% FTP men tröttnade på att inte få "gräva lite" efter första intervallen och började leka "bus eller godis" med benen.

D1EC9025-293D-47F2-B6F1-B32E5230D68E.png


324 W / 164 BPM på andra halvtimman, morgonvikt 71 kg,
 

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inställd grusrunda idag, så det fick bli ett par timmar i garaget istället. Lite segt i benen under sista halvtimmen. Pulsen ganska kontrollerad på 85% under hela passet. Hade bara vatten i flaskorna och kände mig ganska tom på energi på slutet. 283W - 3.7w/kg
sweet.JPG
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer