Visa dina Watt

Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
En del i det är också att du kört ramp testet du länkar till med lite lågt FTP satt. Ramptestet ökar effekten 6% per steg/minut och om man kommer till 19,5minut så får man samma FTP som man hade inställt. Tar det 22-23 minuter innan man dör så är ingångs FTP lite lågt och du får kanske lite lågt resultat pga längden.

Ska du köra 20mintuer test så är det ju inte max 20 min/Avg ggr 0,95 som ger FTP utan du ska köra intervall före för att ta kål på en del anaerob.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?

Du har fått bra svar redan, men jag måste ändå fråga om du verkligen körde ramptested tills du inte orkade längre? Det fina med ramptestet är att man får en mjuk och fin "Power Curve" och om man i intervallet 5-10 minuter har bättre efforts de 6-12 veckor tidigare så menar jag att man har en indikation på att man inte maxade på rampen. Om man har annan data som indikerar att man har en högre kapacitet är det lätt att ändra manuellt, köra t.ex. Thunderbolt eller över/under och se om pulsen hamnar ungefär där man tänker sig.

Men med hundratals ramptest workouts gjorda varje dag så gissar jag att TR har en ganska bra pool av data för att utvärdera hur väl användarna, i genomsnitt, senare lyckas fullfölja planer och workouts. Det betyder inte att det är "fool proof" men det kräver inte lika mycket erfarenhet/självkännedom som en 20-min FTP-testet.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ett ramptest kan ju ge både för hög eller låg uppskattning av ftp beroende på förhållandet mellan cyklistens anaeroba och aeroba kapacitet. Och där ligger ju den stora svagheten med TR:s upplägg, att allt styrs av "ftp".
För mig tex. överskattar ett ramptest min rikiga ftp ganska grovt just nu. Andra år, när jag tränat annorlunda, kan det stämma bättre.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men för hög eller låg siffra på FTP kan väl även ett 20 min test ge beroende på förhållandet mellan cyklistens aeroba och anaeroba kapacitet?

Skillnaden är att med ett konsistent testförfarande förhoppningsvis hamnar "lika fel" varje gång och därmed kan justera upp eller ner med några procent. Liksom om man vet med sig att man har högt till tak (lågt FTP i förhållande till P vid VO2max) så kan man skala upp de pass som ligger norr om tröskeln.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men för hög eller låg siffra på FTP kan väl även ett 20 min test ge beroende på förhållandet mellan cyklistens aeroba och anaeroba kapacitet?

Skillnaden är att med ett konsistent testförfarande förhoppningsvis hamnar "lika fel" varje gång och därmed kan justera upp eller ner med några procent. Liksom om man vet med sig att man har högt till tak (lågt FTP i förhållande till P vid VO2max) så kan man skala upp de pass som ligger norr om tröskeln.
Japp.
Man märker ju snabbt om man måste skala ner i alla fall. :)
 

calleking

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kolla in Xert. Där anpassas intensiteten efter din profil. Jag som kan krydda FTP-test/ramptest anaerobt, trots en urblåsning, ordineras av Xert betydligt högre procent av min FTP när det är hårdare intervaller på schemat. Likaså överestimeras inte min aeroba kapacitet.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Japp.
Man märker ju snabbt om man måste skala ner i alla fall. :)

Eller hur. Det kan vara svårare då att (vilja) inse att man har för hög FTP-inställning för att få rätt träningsbelastning och respons på passen med lägre intensitet, dvs att det lätta blir för hårt, eftersom man nästan alltid kan (g)lida igenom både 2 och 3 timmar i Z3 när man egentligen skulle varit i Z2.
 

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Gör om testet, du kan ha haft en dålig dag eller inte varit mentalt inställd på att lida. Något verkar i alla fall vara konstigt. Du skriver att du kör fyror (vo2-max) på 5w/kg (strax under 400 watt?) och då låter det märkligt att du inte ens kommer upp till den nivån i ett ramptest om jag förstår dina värden rätt.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för all input. Tänkvärt och bra!
Jag kommer göra om testen i helgen och justera ned resultatet från 20an med 10% för att få ett ingångsvärde nära sanningen. Ser i mitt första test att TR per default lagt mitt ftp på 240 watt innan ramptest, om det nu kan spela in.
 

Maakus

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Efter några månader med Aktivitus har jag kommit över en hk (745,7W) i snitt på 30sek! Yay!
2020-10-21_12-45-06.png
 
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lite nördvarning nu...:) :) Team Time Trial på Zwift i måndags. Zwift Racing League // Race 2 - France R.G.V.
Snabbaste laget från Canyon Esports tog 1 min förningar på 7-8 watt/kg... Vi i Team SZ siktade lite lägre men räckte ändå till en tredjeplats på detta race. Alla fem i laget låg på 5-5,5 watt/kg i 30 min. https://www.strava.com/activities/4217099776 ( jag på Wahoo KICKR bike med dual recordning Vector 3S 30 min 366 watt/ 5,4 watt/kg )
122103825_3817528114925459_2797947511163885040_n.jpg
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Avrundade idag fjärde veckan av ett egenkomponerat block inspirerat av TrainerRoad Sweetspot Base I (high volume) med 2x30 min @ 92% FTP men tröttnade på att inte få "gräva lite" efter första intervallen och började leka "bus eller godis" med benen.

D1EC9025-293D-47F2-B6F1-B32E5230D68E.png


324 W / 164 BPM på andra halvtimman, morgonvikt 71 kg,
 

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inställd grusrunda idag, så det fick bli ett par timmar i garaget istället. Lite segt i benen under sista halvtimmen. Pulsen ganska kontrollerad på 85% under hela passet. Hade bara vatten i flaskorna och kände mig ganska tom på energi på slutet. 283W - 3.7w/kg
sweet.JPG
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Variation på tema, över/under stod på schemat men det var kallt och jag hade tråkigt. Så istället för vila mellan seten blev det att trumma vidare, 68 minuter senare stod det 326 W i medel - gott med PR!

Screenshot 2020-12-02 at 21.26.24.png


Det konstiga var bara att Edgen ville sätta FTP till 315 W, undrar hur den räknar...
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Variation på tema, över/under stod på schemat men det var kallt och jag hade tråkigt. Så istället för vila mellan seten blev det att trumma vidare, 68 minuter senare stod det 326 W i medel - gott med PR!

Visa bilaga 456543

Det konstiga var bara att Edgen ville sätta FTP till 315 W, undrar hur den räknar...

Bra trampat.
Har för mig att Garmin styrt om lite och baserar sina FTP rekommendationer på 8minuters block.
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Garmin beräknar väl alltid sin hittepå-ftp på bästa 20 × ,95 ?
Nja, de använder Firstbeats formel.

Läste nyligen, kan bara inte hitta vart nu, att de använder 8min block för att utvärdera deras formel, då i kombination med puls och din historiska data.
 

NickPick

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker att Garmin brukar pricka ganska nära vad jag tror jag har. Ett ramptest gav tex 322W ena gången och 320W typ veckan innan. Misstänker mer strax norr om 300W och det brukar Garmin föreslå. Men det där är ju svårt... Cyklar då inte den där fina effekten så dör länge iaf!
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja de gånger jag fått mest rimliga resultat av Garmin är när jag kört ramptest eller stege på 7 min @ 105%, 5 min @ 108%, 3 @ 115%, 2 min @ 120% med 2 eller 3 minuter vila mellan intervallerna. Aldrig när man kört längre sub tröskel eller över/under (och algoritmen genom stabil eller sjunkande puls borde kunna räkna ut att man inte är över sitt max.
 

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Köpte en Wahoo Kickr i helgen för att komma igång med träningen efter ett rejält uppehåll sen förra sommaren. Hur lång tid tar det att komma igång någorlunda igen om man följer ett program? Och vad har man för nytta av att tidigare ha varit i god form? Har gått ner runt tio kilo och väger in på 78 just nu.

Första passet i helgen blev jag helt slut av vad som tidigare var under laktattröskel. Zwift beräknade FTP:n till 221 W. Andra passet i måndags kände jag mig piggare och det blev en höjning till 245 W.

Nu i dag ville jag bara cykla lite, men det är ju rätt tråkigt så tänkte att jag testar att pressa i 20-22 minuter. Upplevde att det var svårt att uppskatta vad jag klarar av så siktade på 280 W, men det kändes lite lätt så höjde lite. Runt 295 W blev det till slut och Zwift uppskattade FTP:n till 281 W. Vad använder dom för metod för uppskattningen?

Har svårt att tro att jag skulle palla hålla på i en timme i nåt tempo utan nån form av basträning, men det känns ändå positivt. Nån som har nåt tips på nåt hyfsat tidseffektivt träningsprogram på fyra-fem pass i veckan i nån månad för att komma igång?
 

nieves

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Haha! Jag nöjer mig nu då. Ingen idé att röra en fena de kommande 18 månaderna heller.
Frihojar själv 2-3 ggr/vecka (Zwift) mest p.g.a att det ger mer än ute ffa om man bor centralt. Lusten att dra på försvinner fort med rödljus, blinkmongon och gråa skyar. Timmarna rinner iväg på persedelvård efter var och vartannat utepass.
Börjar känna att det enda som känns vettigt ute är långpass då dessa suger hårt inomhus. Mer än 2h på trainer och jag börjar att gråta😀 Med det sagt så är jag ändå beredd att köra ngt långt på trainern bara för att se hur långt pannbenet räcker.

Som det ser ut nu så tar det cirka 1h att sätta upp, duscha och ta ner trainer och cykel (ej hemma) men det är det värt då jag slipper blöta skor och skitig hoj. Däremot är jag alldeles för loj för att köra program, det hade nog gett mer effekt men sån är jag.
 

ghia64

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Köpte en Wahoo Kickr i helgen för att komma igång med träningen efter ett rejält uppehåll sen förra sommaren. Hur lång tid tar det att komma igång någorlunda igen om man följer ett program? Och vad har man för nytta av att tidigare ha varit i god form? Har gått ner runt tio kilo och väger in på 78 just nu.

Första passet i helgen blev jag helt slut av vad som tidigare var under laktattröskel. Zwift beräknade FTP:n till 221 W. Andra passet i måndags kände jag mig piggare och det blev en höjning till 245 W.

Nu i dag ville jag bara cykla lite, men det är ju rätt tråkigt så tänkte att jag testar att pressa i 20-22 minuter. Upplevde att det var svårt att uppskatta vad jag klarar av så siktade på 280 W, men det kändes lite lätt så höjde lite. Runt 295 W blev det till slut och Zwift uppskattade FTP:n till 281 W. Vad använder dom för metod för uppskattningen?

Har svårt att tro att jag skulle palla hålla på i en timme i nåt tempo utan nån form av basträning, men det känns ändå positivt. Nån som har nåt tips på nåt hyfsat tidseffektivt träningsprogram på fyra-fem pass i veckan i nån månad för att komma igång?

Inget färdigt träningsprogram, men Aktivitus kör ett antal pass på Zwift (Söndag, Måndag & Torsdag) där det byggs mycket styrka och uthållighet. Det är tuffa pass, men man märker fort vad man har för styrkor och svagheter.
 

magnil

Medlem
Visa dina Watt
Nu i dag ville jag bara cykla lite, men det är ju rätt tråkigt så tänkte att jag testar att pressa i 20-22 minuter. Upplevde att det var svårt att uppskatta vad jag klarar av så siktade på 280 W, men det kändes lite lätt så höjde lite. Runt 295 W blev det till slut och Zwift uppskattade FTP:n till 281 W. Vad använder dom för metod för uppskattningen?

95% av snittwatten under 20 minutersperiod.
 

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inget färdigt träningsprogram, men Aktivitus kör ett antal pass på Zwift (Söndag, Måndag & Torsdag) där det byggs mycket styrka och uthållighet. Det är tuffa pass, men man märker fort vad man har för styrkor och svagheter.
Tack för tipset! Körde det i måndags på en FTP-inställning på 221 W och det var ju lite småjobbigt. Krävs eventuellt lite mer cykelspecifikträning innan ja kan hänga med på högre inställningar, men kanske testar i morgon.
 

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är inte bara den videon. Det har avhandlats här och på andra ställen sen långt tillbaka. Men det finns nåt fint i enkelheten. Dessutom tycker jag att det finns något sporrande med att sätta inställningen i överkant och jobba för att bli bättre.
 

NianGbg

Medlem
Visa dina Watt
Helvete vad folk pressar watt. Imponerande!
Tycker jag cyklar hyfsat mycket men ser inte den utvecklingen jag önskar (gör man någonsin det? :rolleyes:). Tänker att det är bättre strukturering som behövs och jag vill gärna ha lite stöd av något färdigt program att främst köra på Zwift under vintern (blir begränsat med utomhuscykling för min del på vintern).

Ska man satsa på Trainingpeaks, Zwifts egna eller något annat (xert hade jag inte hört talas om innan)? Någon som har rekommendationer?
Jag tränar inte inför någon specifik tävling eller liknande och cyklar oftast själv eller med en kompis, sällan i klunga. Vill nog främst höja min FTP och aeroba förmåga (tror jag). Ligger idag på en FTP på 230W enligt ramptest i somras. Cyklar 3-4 ggr/vecka, de flesta passen på 45-60min och nåt pass på 1:30-2:30 timmar.
Har en Garmin 530 och Vector pedaler så är ju trevligt om man kan föra över passen dit om man vill köra utomhus också framåt våren iaf.
Vem ska få mina pengar? :LOL:

Kollade lite på detta programmet på Trainingpeaks. Gillar att det även innehåller rörlighet och styrka.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är inte bara den videon. Det har avhandlats här och på andra ställen sen långt tillbaka. Men det finns nåt fint i enkelheten. Dessutom tycker jag att det finns något sporrande med att sätta inställningen i överkant och jobba för att bli bättre.

Men tänk på TSSen! Med underskattad FTP får du ju sjukt bra träningsveckor ;-)
 

moros

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Helvete vad folk pressar watt. Imponerande!
Tycker jag cyklar hyfsat mycket men ser inte den utvecklingen jag önskar (gör man någonsin det? :rolleyes:). Tänker att det är bättre strukturering som behövs och jag vill gärna ha lite stöd av något färdigt program att främst köra på Zwift under vintern (blir begränsat med utomhuscykling för min del på vintern).

Ska man satsa på Trainingpeaks, Zwifts egna eller något annat (xert hade jag inte hört talas om innan)? Någon som har rekommendationer?
Jag tränar inte inför någon specifik tävling eller liknande och cyklar oftast själv eller med en kompis, sällan i klunga. Vill nog främst höja min FTP och aeroba förmåga (tror jag). Ligger idag på en FTP på 230W enligt ramptest i somras. Cyklar 3-4 ggr/vecka, de flesta passen på 45-60min och nåt pass på 1:30-2:30 timmar.
Har en Garmin 530 och Vector pedaler så är ju trevligt om man kan föra över passen dit om man vill köra utomhus också framåt våren iaf.
Vem ska få mina pengar? :LOL:

Kollade lite på detta programmet på Trainingpeaks. Gillar att det även innehåller rörlighet och styrka.
Finns lite här: https://happyride.se/forum/threads/vilken-trainer-app.3685120/
 

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Helvete vad folk pressar watt. Imponerande!
Tycker jag cyklar hyfsat mycket men ser inte den utvecklingen jag önskar (gör man någonsin det? :rolleyes:). Tänker att det är bättre strukturering som behövs och jag vill gärna ha lite stöd av något färdigt program att främst köra på Zwift under vintern (blir begränsat med utomhuscykling för min del på vintern).

Ska man satsa på Trainingpeaks, Zwifts egna eller något annat (xert hade jag inte hört talas om innan)? Någon som har rekommendationer?
Jag tränar inte inför någon specifik tävling eller liknande och cyklar oftast själv eller med en kompis, sällan i klunga. Vill nog främst höja min FTP och aeroba förmåga (tror jag). Ligger idag på en FTP på 230W enligt ramptest i somras. Cyklar 3-4 ggr/vecka, de flesta passen på 45-60min och nåt pass på 1:30-2:30 timmar.
Har en Garmin 530 och Vector pedaler så är ju trevligt om man kan föra över passen dit om man vill köra utomhus också framåt våren iaf.
Vem ska få mina pengar? :LOL:

Kollade lite på detta programmet på Trainingpeaks. Gillar att det även innehåller rörlighet och styrka.
Trainerroad är enklast och jag tror dyrast. Trainerday är nog billigast. Gratis plan men krävs premium för att synka hela planen till trainingpeaks. Kanske krävs premium TP också. Tror en dag i taget går gratis.
 

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Konstigt då att TrainerRoad verkar ha brist på stöd från användare att använda i övertalningssyfte :sneaky:

1606995515532.png

Men ska absolut testa tjänsten framöver.
 
Visa dina Watt
Helvete vad folk pressar watt. Imponerande!
Tycker jag cyklar hyfsat mycket men ser inte den utvecklingen jag önskar (gör man någonsin det? :rolleyes:). Tänker att det är bättre strukturering som behövs och jag vill gärna ha lite stöd av något färdigt program att främst köra på Zwift under vintern (blir begränsat med utomhuscykling för min del på vintern).

Ska man satsa på Trainingpeaks, Zwifts egna eller något annat (xert hade jag inte hört talas om innan)? Någon som har rekommendationer?
Jag tränar inte inför någon specifik tävling eller liknande och cyklar oftast själv eller med en kompis, sällan i klunga. Vill nog främst höja min FTP och aeroba förmåga (tror jag). Ligger idag på en FTP på 230W enligt ramptest i somras. Cyklar 3-4 ggr/vecka, de flesta passen på 45-60min och nåt pass på 1:30-2:30 timmar.
Har en Garmin 530 och Vector pedaler så är ju trevligt om man kan föra över passen dit om man vill köra utomhus också framåt våren iaf.
Vem ska få mina pengar? :LOL:

Kollade lite på detta programmet på Trainingpeaks. Gillar att det även innehåller rörlighet och styrka.
Har inte testat Trainingpeaks själv, men vet att det är riktigt kunnigt folk som står bakom produkten. På den punkten är de nog given vinnare. Men det viktigaste är inte vilken tjänst som har det optimala träningsprogrammet, utan vad du tycker är roligast. Ett par extra timmar i veckan för att du tycker att det är skoj slår allt annat, så pröva dig fram och hitta vad som passar just dig.

Edit: Förövrigt vidhåller jag att Zwift-race är de bästa FTP-testen. Kör man rätt bana med tillräckligt med deltagare så brukar det kännas tydlig var man har gränsen för "kör jag hårdare så blir det klart hårdare och kör jag lättare så blir det klart lättare, men de här watten klarar jag rätt precist".
 
Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sicken noob man blev helt plötsligt! Har cyklat ute året runt i 15 år snart men igår hämtade jag en gammal Elite Crono Fluid hos en polare som inte hade användning av den. Bytte mot en bib hemmagjord äppelmust och lite lakrits.
I morse klämde jag lite 3-1 or och några 40/20 intervaller på känsla.
Denna trainer är helt manuell och saknar all uppkoppling.
Räcker det med att jag skaffar ngn lämplig effektmätare och så kan jag vara med och swifta/RGT:a som alla andra?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer