ILiveToRide
Medlem
Visa dina Watt
En del i det är också att du kört ramp testet du länkar till med lite lågt FTP satt. Ramptestet ökar effekten 6% per steg/minut och om man kommer till 19,5minut så får man samma FTP som man hade inställt. Tar det 22-23 minuter innan man dör så är ingångs FTP lite lågt och du får kanske lite lågt resultat pga längden.Har kört igång ett program på TR och är nu inne på vecka 3. Hittills känns allt bra och jag tycker upplägget känns vettigt. För att få zonindelningen rätt bestod första testet av ett ramptest, vilket gav ett estimat på 268 watt FTP. Åt helsike lågt då jag legat på motsvarande effekt uppåt 2 h vid enstaka tillfällen. Gjorde därför om det en vecka senare, nu 285 watt FTP enl samma ramp, även det lågt. För att ge lite slagsida till TR körde jag i helgen ett TT event på Zwift i syfte att jämföra. Där drog jag 332 watt på tjugan. Allt har utförts på samma cykel, trainer och effektmätare (PowerTap P1 dual). Varför ger TRs ramp så mycket lägre värde jmf med steady state 20an? Dagsform eller är jag jävligt kass på intensitetsförändringarna ett ramptest innebär? Detta är väl kanske en petitess, men jag vill hemskt gärna hamna rätt i det program jag följer på TR. Någon som upplevt liknande?
Ska du köra 20mintuer test så är det ju inte max 20 min/Avg ggr 0,95 som ger FTP utan du ska köra intervall före för att ta kål på en del anaerob.