Visa dina Watt

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag drog igång med planbuilder så jag tror det är Sweetspot low volume som jag kört. Hade 317 W i början, ska köra ramptest ikväll för att se vad jag faktiskt har och inte utgå från en optimistisk Quarq på mtbn. Jag väger höga 90 så det är inga fantastiska W/kg.

Joem

Medlem
Visa dina Watt
40D72003-CB8C-4DA1-A1A6-E887C1A072B0.png Rev av ett litet fredagsrace idag, gott så här inför helgen. De senaste dagarna har jag testat några race event på Zwift. Det som jag framförallt slås av, rent hypotetiskt alltså, är hur mycket ”bättre” skulle man kunna varit i vår om man hela vintern kört tävlingsspecifik träning istället för att nöta intervaller i olika form med mer eller mindre konstant motstånd (vilket jag gjort fram tills nu). Under ett enda race pendlar jag i Z3-Z5 med fokus på de två sista zonerna. Nu är väll ett TT event en dålig påvisare av just det, men i ett par andra lopp jag kört är det sjukt upp och ner och mycket vila strax under eller strax över tröskel. Sen skall man väl inte räkna bort ivern en annan novis får när det är placeringar på kalaset..

stefank

Medlem
Visa dina Watt
Det som jag framförallt slås av, rent hypotetiskt alltså, är hur mycket ”bättre” skulle man kunna varit i vår om man hela vintern kört tävlingsspecifik träning istället för att nöta intervaller i olika form med mer eller mindre konstant motstånd (vilket jag gjort fram tills nu).
Svårt att svara på eftersom vi (jag) inte vet din träningshistorik, men svaret kan mycket väl vara "sämre" snarare än "bättre".
Generellt så nöter man för att förbereda sig för tävlande, kör du bara tävlingar så brukar formen generellt dala.

Joem

Medlem
Visa dina Watt
Svårt att svara på eftersom vi (jag) inte vet din träningshistorik, men svaret kan mycket väl vara "sämre" snarare än "bättre".
Generellt så nöter man för att förbereda sig för tävlande, kör du bara tävlingar så brukar formen generellt dala.
ok, då kanske man ska vara glad att man nött på som man gjort i vinter. Nu spelar det inte så stor roll för egen del eftersom jag inte tävlar, men i den mån man kan optimera är det ju värt att lägga tiden på rätt saker. Jag är färsk på detta, börjadea använda cykeln (lvg) som träningsform 2018 och sen dess har det blivit mer och mer.

Visa dina Watt
Hej har en flång ny Quarq på min Mtb. Allt verkar fungera som det ska men jag kan inte se någon powerbalance data, varken i Garmin Connect eller trainingpeaks. Vet att det är pseudosiffror men visst ska den väl visa det precis som min p2m etc"

Visa dina Watt
Quarq effektmätare, Kickr trainer och Monark LT2 (haft allihopa). Alla visar min effekt men vilken ska man tro på ?, vill mäta progressionen man gjort över åren som gått

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jodå, om man jobbar hemifrån kan man unna sig att skippa ryggan. Men å andra sidan så blir det oundvikligt en rundbana...

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Monterade av landsvägshojen från trainern och tog den till jobbet idag. Kom att tänka på vänster/höger-balans. Jag brukar ha väldigt jämnt 50/50 el 51/49 över passet, så också idag (50/50). Men kollar jag grafen så är det rätt stor varians. Hur ser det ut för andra?

20200408 - vh balans.PNG

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Monterade av landsvägshojen från trainern och tog den till jobbet idag. Kom att tänka på vänster/höger-balans. Jag brukar ha väldigt jämnt 50/50 el 51/49 över passet, så också idag (50/50). Men kollar jag grafen så är det rätt stor varians. Hur ser det ut för andra?

Visa bilaga 409841
Min uppfattning, utan att ha gjort någon statistisk analys, är att "uteliggarna" oftast händer när momentant har lägre effekt - pröva att överlagra effektdata, zooma och se om det inte är så att den dippar lite när L/R-spikarna kommer. Det du ser tror jag inte nödvändigtvis är en obalans i styrkan mellan dina ben utan snarare ett resultat av mätningen görs och hur man trampar "verkligheten". Jag skulle vara betydligt mer orolig om det i genomsnitt var obalans eller att det trendade åt höger eller vänster med tiden.

Olby

Medlem
Visa dina Watt
Åter till tortyrkammaren i Haga

Efter fyra månader med träningsprogram från Aktivitus var det nu dags för återbesök med nya tester.

Mina förhoppningar var bättre snitt på wingatetestet och högre anaerob tröskel. Hade, i mina ögon, väldigt bra syreupptag senas 65,5 ml/Kg/min. Trodde att jag på min höjd skulle kunna putsa det lite.

Har varit tillbaka till träningen i 4 veckor efter ett tvåveckorsuppehåll pga sjukdom. Så jag hade alltid något att skylla på om framstegen uteblev. Senaste veckan har passen känts bra så detta är inget annat än ett svepskäl.

Hur gick de då?
Jag putsade min anaeroba tröskel och min snitteffekt på wingatetestet men ökade syreupptaget markant. Helt emot vad jag förväntat mig.

Resultatet, förra testet i parantes:
Syreupptag, VO2max 70,6 (65,5) ml/Kg/min 5168 (4729) ml/min

Anaerob tröskel 280(270)W LT 200(200)W

Wingate Max 973(962) W Avg 749(724)W
Då var 4 månader av mestadels lågintensivt och tröskel avklarat och nya testvärden inskaffade.

Målet med perioden var att höja effektiviteten och det har jag lyckats med! Men enbart på grund av att jag sänkt mitt syreupptag. Anaerob tröskel ligger kvar på 280W och aerob tröskel på 200 men med VO2max sänkt till 64,3 ml/kg/min (4661 ml/min).

Tränar man inte syreupptag så tappar man i syreupptag. Det blir intressant nu att se om jag kan bibehålla min effektivitetsökning om jag nu tränar upp mitt syreupptag igen.

Hur mycket av min effektivitetsökning tror ni jag kan behålla om jag tränar tillbaka min 10% förlorade VO2max?

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Första passet i kortkort blev också första intervallpasset för året, blev mjukstart med 4x5/5-ish norr om tröskel. Nu ska vi se hur många sekel det tar för att komma tillbaka i form. Kul dock att man blivit så pass gammal gubbe att lägst snittpuls var i sista intervallen... Nästa pass blir ett 30/30.
Skärmavbild 2020-04-23 kl. 15.47.55.png

Botis

Medlem
Visa dina Watt
Då var 4 månader av mestadels lågintensivt och tröskel avklarat och nya testvärden inskaffade.

Målet med perioden var att höja effektiviteten och det har jag lyckats med! Men enbart på grund av att jag sänkt mitt syreupptag. Anaerob tröskel ligger kvar på 280W och aerob tröskel på 200 men med VO2max sänkt till 64,3 ml/kg/min (4661 ml/min).

Tränar man inte syreupptag så tappar man i syreupptag. Det blir intressant nu att se om jag kan bibehålla min effektivitetsökning om jag nu tränar upp mitt syreupptag igen.

Hur mycket av min effektivitetsökning tror ni jag kan behålla om jag tränar tillbaka min 10% förlorade VO2max?
Hur mättes din effektivitetsökning? Var det bara i form av anaerob tröskel / VO2max?

I så fall har jag lite svårt för att se det som en effektivitetsökning, då hade det väl varit mer intressant att se om syrekostnaden gått ner vid de effekterna istället. Men om laktattröskeln ligger kvar så tänker jag att det tyder på att så inte skett.

Om det inte är så att du sett en massa realla förbättringar som inte fångats på testerna (t ex kanske kan du köra mycket längre på strax under tröskeln än tidigare) så skulle jag se den senaste perioden som ett tecken på att du borde träna annorlunda. Det kanske inte är fel med ett block lågintensivt + tröskel, men det kanske finns en poäng med att köra i alla fall ett VO2-pass i veckan för att underhålla VO2max?

Sedan kanske det fanns någon större periodiseringstanke med att undvika högintensiv träning, då kanske det ändå var ett bra block.

STOR reservation för att jag inte alls har någon utbildning eller liknande i fysiologi, utan bara att glad hobbyist.

Jag har också stort förtroende för Aktivitus, och om du fått programmet från dem så kan de säkert hjälpa till att förklara tanken och hur de ser på utfallet. Tänker att alla seriösa coacher också vågar utvärdera utfallet av träningsscheman för att se om det gått som man tänkt sig, och om inte så erkänner man det för sig själv och gör ändringar inför framtiden. Personligen skulle jag hellre gå tillbaka till någon som vågar säga att "här blev det inte riktigt som vi tänkt oss, så vi får tänka om" än någon som alltid försöker hävda att det man gjort var rätt. Och återigen, jag säger inte alls att det var fel den här gången, utan det här sista resonemanget var bara rent allmänt.

Olby

Medlem
Visa dina Watt
Hur mättes din effektivitetsökning? Var det bara i form av anaerob tröskel / VO2max?

I så fall har jag lite svårt för att se det som en effektivitetsökning, då hade det väl varit mer intressant att se om syrekostnaden gått ner vid de effekterna istället. Men om laktattröskeln ligger kvar så tänker jag att det tyder på att så inte skett.
Skulle tro att det bara är anaerob tröskel / VO2Max. Jag förbrukar visserligen mindre syre på platå under vo2max-testet. Men det är bara 60 sekunder på varje effekt med 20w ökning förmodligen inte långt nog för att man ska kunna dra någon slutsats om syrekostnad.

Om det inte är så att du sett en massa realla förbättringar som inte fångats på testerna (t ex kanske kan du köra mycket längre på strax under tröskeln än tidigare) så skulle jag se den senaste perioden som ett tecken på att du borde träna annorlunda. Det kanske inte är fel med ett block lågintensivt + tröskel, men det kanske finns en poäng med att köra i alla fall ett VO2-pass i veckan för att underhålla VO2max?

Sedan kanske det fanns någon större periodiseringstanke med att undvika högintensiv träning, då kanske det ändå var ett bra block.
Det fanns en tanke om ett makroblock med lågintensiv träning och några enstaka pass med tid i höga zoner för att inte tappa för mycket vo2max. Nu tapade jag mer än tänkt så nästa vinter kommer nog upplägget se annorlunda ut. Mitt nya block har gott om pass för att öka maximalt syreupptag. Men så var tanken redan innan vi fick resultatet från testet...

Sen upplever jag att jag fungerar bättre på slutet av långa pass och att jag återhämtar mig bättre mellan intensivare intervaller på klubbträningar. Efter förra vintern var jag grym på att pressa mig över tröskeln i 30min på min hempendling men en trasa i slutet på längre klubbträningar. Så visst har upplägget gett reella förbättringar på vissa aspekter (eller försämringar bland de andra jag cyklar med :) )

STOR reservation för att jag inte alls har någon utbildning eller liknande i fysiologi, utan bara att glad hobbyist.

Jag har också stort förtroende för Aktivitus, och om du fått programmet från dem så kan de säkert hjälpa till att förklara tanken och hur de ser på utfallet. Tänker att alla seriösa coacher också vågar utvärdera utfallet av träningsscheman för att se om det gått som man tänkt sig, och om inte så erkänner man det för sig själv och gör ändringar inför framtiden. Personligen skulle jag hellre gå tillbaka till någon som vågar säga att "här blev det inte riktigt som vi tänkt oss, så vi får tänka om" än någon som alltid försöker hävda att det man gjort var rätt. Och återigen, jag säger inte alls att det var fel den här gången, utan det här sista resonemanget var bara rent allmänt.
Den spontana kommentaren från aktivituscoachen var att "tappet var lite större än tänkt" så nästa vinter blir upplägget lite annorlunda. Sen har jag inte använt aktivitus ett helt år ännu så jag har inga siffror att jämföra med från efter förra vintern.

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Köpa effektmätare 2020 är väl ungefär som att skapa ett Facebook-konto 2017, dvs väldigt sent på bollen. Men till slut fick jag pga Corona tummen ur och köpte Favero Assimio. Exemplariskt enkla att montera.
Testade ett litet nödpass med några korta intervaller för att testa funktion och ben i kylan lite. 8E3F5964-2511-4A1A-BD63-08043C323883.png

j-type

Medlem
Visa dina Watt
Hej
har precis köpt en trainer med effektmätare som tydligen skall vara ganska exakt. Det är en Kurt Kinetic Pro www.kurtkinetics.com

Körde ett 20 min intervall igår med en fart som jag skulle kunna hålla i en timme om det verkligen gällde nåt, vilket tydligen kallas FTP (Functional Threshold Power eller nåt sånt)

Snittet för 20 minutersintervallen blev 312 W. Har svårt att bedöma om det är ett vettigt värde.

Min fråga är: vad är ett bra, mycket bra, elit-, världselit värde för FTP?

Vad har NI för värden? Vilka resultat i tävlingar har det medfört?

Jag brukar hamna ca 20-25% i tid efter täten i långloppscupen.
336w i 40 min hade jag i oktober.så 4.6w/kg min nivå är ca 10-15 % efter vinnaren på långlopp.
Vet att det krävs ca 300w i snitt på ca 75 kg i 20 mil för att sitta med elit på scandavian open elit landsväg

Micke S

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Well, maximal power och effektivitet har svårt att samexistera så ökar det ena lär det andra riskera att minska.

Men dina siffror anger egentligen inte effektivitet som man ser det inom det här området, utan det som brukar benämnas arbetsekonomi. Eftersom det saknas siffror på koldioxid går det inte att uttala sig om effektivitet, och effektivitet och ekonomi kan gå emot varandra. Så bättre ekonomi kan innebära sämre effektivitet inom ett smalare spann. Utan att ha mätdata över ekonomi på sub-nivåerna är det svårt att säga nåt definitivt om ekonomin också då värdet från maxet hör ihop med din insats. Testledaren har så klart fler siffror än du skriver ovan. Syreupptagskinetiken är exempelvis värd att hålla ögonen på.

Olby

Medlem
Visa dina Watt
Well, maximal power och effektivitet har svårt att samexistera så ökar det ena lär det andra riskera att minska.
Så brukar det beskrivas. I mitt fall är det nog så enkelt är att jag blivit sämre på maximal power utan att förbättra effektiviteten.
Men dina siffror anger egentligen inte effektivitet som man ser det inom det här området, utan det som brukar benämnas arbetsekonomi. Eftersom det saknas siffror på koldioxid går det inte att uttala sig om effektivitet, och effektivitet och ekonomi kan gå emot varandra. Så bättre ekonomi kan innebära sämre effektivitet inom ett smalare spann. Utan att ha mätdata över ekonomi på sub-nivåerna är det svårt att säga nåt definitivt om ekonomin också då värdet från maxet hör ihop med din insats. Testledaren har så klart fler siffror än du skriver ovan. Syreupptagskinetiken är exempelvis värd att hålla ögonen på.
Intressant, försökte kombinera diagrammen från de två VO2 testerna och kan se något annat än att jag har högre puls och lägre max på det senaste testet (röd puls och mörkblå VO2, start 280w mot 260w föregående 20w/min).
1929vo2.png

Som jag tolkar testvärdena så har jag blivit sämre. Samtidigt känns det bättre när jag cyklar.

Lurar jag mig själv?
Finns det mer än det som jag mätt som bestämmer formen?
Varierar mätvärdena med dagsformen?

Skoj med siffror men jag måste nog läsa på mer för att kunna analysera dem...

Micke S

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Så brukar det beskrivas. I mitt fall är det nog så enkelt är att jag blivit sämre på maximal power utan att förbättra effektiviteten.

Intressant, försökte kombinera diagrammen från de två VO2 testerna och kan se något annat än att jag har högre puls och lägre max på det senaste testet (röd puls och mörkblå VO2, start 280w mot 260w föregående 20w/min).
Visa bilaga 413978
Som jag tolkar testvärdena så har jag blivit sämre. Samtidigt känns det bättre när jag cyklar.

Lurar jag mig själv?
Finns det mer än det som jag mätt som bestämmer formen?
Varierar mätvärdena med dagsformen?

Skoj med siffror men jag måste nog läsa på mer för att kunna analysera dem...
Vad jag ser så är ju O2-kurvorna på varandra (dvs samma kinetik och ekonomi) och att det inte blev högre beror på att du inte trampade längre tid. Förutsatt att det är samma W på x-axeln. Det är svårt att utläsa mer då det är medelvärden i grafen. Och ja, det finns massor av mer som du inte mätt som bestämmer formen. HF och syreupptag ger insikt i hjärtats kapacitet och laktatmätningen insikt i metabolismen i musklerna. Detta är ganska grova översiktsmått som är alldeles utmärkta för att ha som underlag (tillsammans med massor av annat) för att utvärdera träning. Att sätta de i fysiologisk kontext och sedan styra upp ett program är upp till tränaren.

Syreupptag och hjärtfrekvens varierar med "dagsform" där stress, kost etc ingår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer