Visa dina Watt

josik

Ny medlem
ancientacid sa:
Här är ett exempel på ett sådant här decouplingtest jag gjorde på 55% av FTP i 60min (föregånget av uppvärming + ett lopp i zwift).

Eftersom min puls var oförskämt stabil, och snudd på sjunkande så är det rimligt att anse min Aet som högre.
Nästa steg får bli att göra något liknande på omkring 60% av FTP och dra slutsatser efter det...
Intressant det där ska jag testa vid tillfälle. Jag brukar köra MAF pass ibland vilket för mig innebär 2x30 minuter på konstant puls 147 slag (kring 80 HRmax%) och så tittar jag på hur mycket effekten faller genom passet. Jag borde faktiskt kunna räkna ut decoupling på mina gamla pass. Fast det är klart jag kör alltid en kort vila mellan 30 min intervallerna.

NLC

Aktiv medlem
josik sa:
ancientacid sa:
Här är ett exempel på ett sådant här decouplingtest jag gjorde på 55% av FTP i 60min (föregånget av uppvärming + ett lopp i zwift).

Eftersom min puls var oförskämt stabil, och snudd på sjunkande så är det rimligt att anse min Aet som högre.
Nästa steg får bli att göra något liknande på omkring 60% av FTP och dra slutsatser efter det...
Intressant det där ska jag testa vid tillfälle. Jag brukar köra MAF pass ibland vilket för mig innebär 2x30 minuter på konstant puls 147 slag (kring 80 HRmax%) och så tittar jag på hur mycket effekten faller genom passet. Jag borde faktiskt kunna räkna ut decoupling på mina gamla pass. Fast det är klart jag kör alltid en kort vila mellan 30 min intervallerna.
Fast blir inte ett sådant test väldigt mycket med beroende på yttre faktorer som rumstemperatur, vindkylning och hydrering?

josik sa:
ancientacid sa:

Vilken effekt kör du på dessa pass?
Roligt sammanträffande att 147slag är exakt 80 HRmax% för mig också 🤣

Prova nästa pass att skippa vilan helt, men logga för enkelhetens skull varje 30min som ett separat varv i cykeldator tex så är alla siffror lättillgängliga för att mata in i en decoupling-mall.

Om någon är intresserad så har jag skapat ett excel-dokument med alla uträkningar inknappade från länken på föregående sida. Det enda man matar in är respektive halvas genomsnittliga puls + effekt så får man allting uträknat och klart direkt.

josik

Ny medlem
ancientacid sa:
josik sa:
ancientacid sa:

Vilken effekt kör du på dessa pass?
Roligt sammanträffande att 147slag är exakt 80 HRmax% för mig också 🤣

Prova nästa pass att skippa vilan helt, men logga för enkelhetens skull varje 30min som ett separat varv i cykeldator tex så är alla siffror lättillgängliga för att mata in i en decoupling-mall.

Om någon är intresserad så har jag skapat ett excel-dokument med alla uträkningar inknappade från länken på föregående sida. Det enda man matar in är respektive halvas genomsnittliga puls + effekt så får man allting uträknat och klart direkt.
@NLC Jo det beror på mycket men det är inte så mycket ett test som jag baserar något på och mer en lätt avstämning som knappast kostar något i insats. Jag tränar alltid i samma rum, samma temp, samma fläkt osv. Så omständigheterna är samma men sen har man ju olika status på sömn etc. Och effekten kan också variera ganska mycket från pass till pass. Men trenden brukar finnas där. Ibland kör jag ju detta efter intervaller och då blir de andra värden men men lite minnesanteckningar så är de ändå ok data. Körde tec ofta efter sjukdom när jag rampar tillbaka mot intensitet och då ser man ofta om det svara ok.

@ancientacid Jag kör LAP varje 10 minuter under passet så jag ser "fallet" bättre. Det brukar dala från 220-230 watt första 10 min till kring 200 för den sista 10 minutersdelen av sista intervallen. (MAF formeln är egentligen puls = 180 - ålder. men jag ändrar inte varje år utan kör med samma nu.)

Så här har de senaste passen sett ut i effekt:
Skrmklipp.JPG

NLC

Aktiv medlem
En månad sedan första bidraget i #kompiskampen men tyvärr utan förbättring pga jobb, resor + ANNAT. Var på vippen att avbryta efter 12 minuter men tänkte sen "what would Mathew Hayman do?" och tog mig samman för att åtminstone köra genom hela 20an.

Power20min_20191221.png

Fått inspiration av Öijer att förgylla inomhusdistans med ett lopp i Zwift insprängt, så det provades idag.
Uppvärmning 30min, sedan själva loppet som tog drygt 50min, omställning till ERG på 55% FTP i 60min för att sedan knyta samman allting med 5st 30s Max under sista 30min.

Kan verkligen rekommendera att stycka upp ett längre pass i sådana här polariserade block, kändes lättare att hantera psykiskt jämfört med att harva på omkring 200W (~62% FTP) rakt av i 3tim.

Bilagor

NLC

Aktiv medlem
ancientacid sa:
Bra kört, de här maxtjugorna är riktigt ordentligt krävande. Bygger pannben om inte annat.
Ja, har man gapat efter för mycket får man obarmhärtigt reda på det och fegar man så kommer man ångra att man inte tog i lite mer i början.

Testade ett roligt sprintupplägg idag som gav mersmak. Kan rekommendera fler att prova.
Passet finns i Trainerroad och heter "Birling -3". Totalt 20min och består av 4st 20sekunders sprinter på 225% av FTP.
Anpassade kadensen enligt följande:
1a: 140rpm+
2a: <50rpm
3e: 100-110rpm
4e: stegrande 60rpm -> Max

Skojade till med det här efter ett styrkepass. Tror det kan vara givande att få till sådana här urblåsningar då och då, särskilt om man inte har motivation/lust att lägga tid på renodlad styrketräning.

Bilagor

d_anders

Medlem
Idag fick jag _verkligen_ inte ut några bra watt ¤%##!
Skruva bort
t1.jpg

Isärskruvat
t2.jpg

Enkel konstruktion. En stegmotor reglerar motståndet genom att flytta två starka magneter in mot svänghjulets centrum.
Något var fuffens med mekaniken eller styrningen, motorn fick inte magneterna i rätt läge. Efter borttagning av motorn och rengöring samt lite fipplande så verkade allt fungera igen. Motorn känner jag för övrigt igen. Det är en populär stegmotor till hobbyprojekt för man kan köpa den svinbilligt från Kina, brukar kosta ett par tior.

När allt var på plats igen så firade jag med ett trainerpass. Det höll dock på att gå åt skogen. Som tur var så fick dock vibrationerna och den konstiga känslan när jag började trampa mig att komma på att jag hade glömt att spänna fast cykeln. Efter jag hade gjort det så fungerade allt bra igen och de 90 minuterna flög iväg.
Skrmklipp.PNG

Passet är en del av "10-12 week ftp builder" som finns på Zwift som jag snart är klar med. Måste säga att det har känts ganska mesigt trots lite extra pendling och att jag har kört passen med någon vecka snabbare än planen. Får hoppas att det ändå har gett lite uthållighet även om jag starkt tvivlar på att det har ökat min ftp speciellt mycket. Det har varit väldigt mycket zon 1-2.

Senast ändrad:
d_anders sa:
Idag fick jag _verkligen_ inte ut några bra watt ¤%##!
Skruva bort

Isärskruvat

Enkel konstruktion. En stegmotor reglerar motståndet genom att flytta två starka magneter in mot svänghjulets centrum.
Något var fuffens med mekaniken eller styrningen, motorn fick inte magneterna i rätt läge. Efter borttagning av motorn och rengöring samt lite fipplande så verkade allt fungera igen. Motorn känner jag för övrigt igen. Det är en populär stegmotor till hobbyprojekt för man kan köpa den svinbilligt från Kina, brukar kosta ett par tior.

När allt var på plats igen så firade jag med ett trainerpass. Det höll dock på att gå åt skogen. Som tur var så fick dock vibrationerna och den konstiga känslan när jag började trampa mig att komma på att jag hade glömt att spänna fast cykeln. Efter jag hade gjort det så fungerade allt bra igen och de 90 minuterna flög iväg.

Passet är en del av "10-12 week ftp builder" som finns på Zwift som jag snart är klar med. Måste säga att det har känts ganska mesigt trots lite extra pendling och att jag har kört passen med någon vecka snabbare än planen. Får hoppas att det ändå har gett lite uthållighet även om jag starkt tvivlar på att det har ökat min ftp speciellt mycket. Det har varit väldigt mycket zon 1-2.
Vad har dom två hagelpatronerna för funktion?

d_anders

Medlem
Blev lite konstiga bilder. På den andra bilden syns de två magneterna som utgör motståndet. I läget som de står i på bilden ger de knappt något motstånd alls då de är nästan helt utanför svänghjulet . Sen skjuts de längre in för att öka motståndet. De sitter på en släde som sitter på en bult som skruvas ut/in av stegmotorn.

Dagens pass blev bra. Vet inte om det var nyårsdagens korta cross vid Sibbarp, de senaste veckornas frekventa 40/20-pass eller att jag hämtade ut delarna till nya cykeln men bra blev det. Körde 3x8x50/40 på 135% med 25min på 65% på slutet. Eftersom benen kändes pigga från start låg jag snarare på 140-145%. Enligt Xert blev det nytt FTP på 387W (+9), detta med sjunkande kroppsvikt (fn ~92kg, från ca 94).

Bilagor

Smaland1

Medlem
marten_larsson sa:
Dagens pass blev bra. Vet inte om det var nyårsdagens korta cross vid Sibbarp, de senaste veckornas frekventa 40/20-pass eller att jag hämtade ut delarna till nya cykeln men bra blev det. Körde 3x8x50/40 på 135% med 25min på 65% på slutet. Eftersom benen kändes pigga från start låg jag snarare på 140-145%. Enligt Xert blev det nytt FTP på 387W (+9), detta med sjunkande kroppsvikt (fn ~92kg, från ca 94).
Bra tryck av vänstra axeln att döma! Blev nyfiken på fördelningen 50/40 som för mig är ganska främmande, vad är tanken bakom detta förhållande?

Smaland sa:
marten_larsson sa:
Bra tryck av vänstra axeln att döma! Blev nyfiken på fördelningen 50/40 som för mig är ganska främmande, vad är tanken bakom detta förhållande?
Som sagt, det kändes bra. Låg runt 530-545W i arbetsdelen. Kan inte riktigt svara på varför det är 50/40, det är ett TR-pass (Ansel Adams +4) som jag körde för första gången. Kör ofta 40/20 men i TR verkar de blanda intervalltider lite, vissa är 60/60, andra är 30/15. Ansel Adams är 50/50 till 50/30 beroende på +1-3 (effekten förändras också). Min tanke är att inte bara köra 40/20 då man kommer vänja sig för mkt vid just detta upplägg. Både TR och Xert (där grafen är hämtad) har pass där arbetsdelen varierar för att man inte ska bli för bekväm.

marten_larsson sa:
Smaland sa:
marten_larsson sa:
Som sagt, det kändes bra. Låg runt 530-545W i arbetsdelen. Kan inte riktigt svara på varför det är 50/40, det är ett TR-pass (Ansel Adams +4) som jag körde för första gången. Kör ofta 40/20 men i TR verkar de blanda intervalltider lite, vissa är 60/60, andra är 30/15. Ansel Adams är 50/50 till 50/30 beroende på +1-3 (effekten förändras också). Min tanke är att inte bara köra 40/20 då man kommer vänja sig för mkt vid just detta upplägg. Både TR och Xert (där grafen är hämtad) har pass där arbetsdelen varierar för att man inte ska bli för bekväm.
Låter som ett dåligt upplägg i mina ögon. Att bli bekväm med passen anser jag bara vara positivt. Kör man ofta samma pass så blir det ju dessutom lättare att trimma in exakt rätt nivå. Sen kan det ju finnas en vinst i att köra olika långa intervaller för att träna olika egenskaper men skillnaden mellan 40/20, 30/15 och 50/30 lär väl vara för liten för att göra någon praktisk nytta.

Botis

Medlem
Körde ett pass med VO2-mätaren på, blev TrainerRoads "Gendarme -3" vilket skall vara ett VO2max pass. 2x15 min med 30s 120% FTP och 30s vila på 40% FTP. Enligt deras egen passbeskrivning så skall detta ge:

"Short, 30-second recoveries within the sets keep aerobic uptake high lending to higher percentages of oxygen uptake as the intervals accumulate.

This yields more total time at or near peak aerobic power than longer intervals with longer recoveries do."

vo2plot.png

(Ca 38 minuter in i passet händer något med VO2-mätningen (jobbar fortfarande med GC-integrationen) så man får nog ignorera värdena efter det.)

Man kan rätt snabbt konstatera att detta inte gjorde att jag fick ihop särskilt mycket tid på högt syreupptag. För ca en månad sedan så mätte jag vid ett lite väl hårt 40/20-pass (överskattade vilka nivåer jag skulle ligga på) ett maximalt 1-min medel på ganska precis 4,5 l/min, och även om jul och nyår kommit mellan så borde det inte sjunkt så fasligt mycket.

För de flesta så kommer väl inte detta som en överraskning, finns väl en del forskning redan som pekat på att man skall passa sig för både för lång vila, samt för slapp vila, vid den här typen av pass. Anledningen till att jag valde det idag är jag inte var upplagd för ett allt för hårt pass.

Jag har precis börjat träna igen efter en veckas förkylning, så det är ju en potentiell felkälla, men samtidigt så hade jag ju inga problem att genomföra passet så jag tycker inte att det borde påverka så mycket. Om jag nu kan hålla dagisbacillerna i schack så hoppas jag kunna återkomma med lite fler grafer från olika typer av VO2-pass.

NLC

Aktiv medlem
IMHO valde du fel version av Gendarme då "-3" har 120% av FTP på intervallerna vilket är för lite för att få fart på pumpen vilket syns på att pulsen ser ut att stabilisera sig rätt tidigt (men det kan också vara skalan som luras). "Gendarme -2" har 125% och "Gendarme -1" har 130% med i intervallerna med samma format 2x(15x30/30). Senast jag körde det passet vred jag upp till ~145% FTP i intervallerna för att få det att bita.

lundatok

Aktiv medlem
Gjorde ett ramptest förra veckan. När jag är i högform så ligger jag på 350 W cirka och förra året testade jag mig till 296 W mha ramptest. Att jag legat så lågt beror mycket på brist i motivationen och orken pga tufft år.

Screenshot_20200115-153223_Chrome.jpg

Efter att ha tränat sporadiskt och ätit upp mig ordentligt hade jag 317 W enligt ramptestet vilket var överraskande och glädjande. Så nu blev allt mycket jobbigare så klart.

Freddie L

Aktiv medlem
Bra kört, Lundatok! Har du en ”dum” trainer, din effektkurva ser lite hackigare ut än de ofta gör. Måste vara ett störmoment att försöka följa en varierande effekt mha växlarna?

Jag körde också ett ramptest i TR häromdagen, 6v sedan sist. Hade ökat maxeffekten ca 20%! Det tyckte jag kändes lite roligt. Första rampen körde jag med uppskattat utgångsvärde som nog var onödigt ödmjukt och då tog det en bra bit över trettio minuter innan det tog stopp. Coach Chad hade inte mycket vettigt att säga på slutet... :) Men även den andra rampen blev rätt långdragen, man får en känsla att TR tycker man borde vara färdig redan. Inte för att det spelar någon roll, men om man skulle vilja maxa måste det vara bättre att börja högre och få en kortare ansträngning?

Stålhäst

Medlem
Dålig på det här med watt, till exempel, vad är ett bra genomsnitt på watt på en timme? Såg en video där de provade på 440 watt, vilket jag förstår är tungt.

Botis

Medlem
NLC sa:
IMHO valde du fel version av Gendarme då "-3" har 120% av FTP på intervallerna vilket är för lite för att få fart på pumpen vilket syns på att pulsen ser ut att stabilisera sig rätt tidigt (men det kan också vara skalan som luras). "Gendarme -2" har 125% och "Gendarme -1" har 130% med i intervallerna med samma format 2x(15x30/30). Senast jag körde det passet vred jag upp till ~145% FTP i intervallerna för att få det att bita.
Aha, jag satte bara filtret på 45-min och VO2max och valde inte så noga. Tänkte att varianterna var olika många intervaller och set. Får researcha lite bättre inför nästa pass.

Jajjas

Medlem
Botis sa:
Körde ett pass med VO2-mätaren på, blev TrainerRoads "Gendarme -3" vilket skall vara ett VO2max pass. 2x15 min med 30s 120% FTP och 30s vila på 40% FTP. Enligt deras egen passbeskrivning så skall detta ge:

"Short, 30-second recoveries within the sets keep aerobic uptake high lending to higher percentages of oxygen uptake as the intervals accumulate.

This yields more total time at or near peak aerobic power than longer intervals with longer recoveries do."

(Ca 38 minuter in i passet händer något med VO2-mätningen (jobbar fortfarande med GC-integrationen) så man får nog ignorera värdena efter det.)

Man kan rätt snabbt konstatera att detta inte gjorde att jag fick ihop särskilt mycket tid på högt syreupptag. För ca en månad sedan så mätte jag vid ett lite väl hårt 40/20-pass (överskattade vilka nivåer jag skulle ligga på) ett maximalt 1-min medel på ganska precis 4,5 l/min, och även om jul och nyår kommit mellan så borde det inte sjunkt så fasligt mycket.

För de flesta så kommer väl inte detta som en överraskning, finns väl en del forskning redan som pekat på att man skall passa sig för både för lång vila, samt för slapp vila, vid den här typen av pass. Anledningen till att jag valde det idag är jag inte var upplagd för ett allt för hårt pass.

Jag har precis börjat träna igen efter en veckas förkylning, så det är ju en potentiell felkälla, men samtidigt så hade jag ju inga problem att genomföra passet så jag tycker inte att det borde påverka så mycket. Om jag nu kan hålla dagisbacillerna i schack så hoppas jag kunna återkomma med lite fler grafer från olika typer av VO2-pass.

Vad mätte du syreupptaget med?

Stålhäst sa:
Dålig på det här med watt, till exempel, vad är ett bra genomsnitt på watt på en timme? Såg en video där de provade på 440 watt, vilket jag förstår är tungt.
Det är världsrekord. Om det stämmer att Wiggins behövde 440, sedan är det hans vikt, verkar som han ger glädjesiffror gällande den.

Otränad ligger väl på 2watt/kg.

Själv följer jag den charten du gav. Bra att du inser betydelsen av watt/kg då har du ety övertag. Många stofiler inom cyklingen så ta all edge du kan få.

Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Om jag förstått rätt: om jag är otränad kan jag med min vikt 72 kg hålla 720 watt i 5 sek

Och om jag är väldigt tränad 1800

Förstår jag rätt då?
Mjaa, om du kan hålla 1800W i 5 sekunder och väger 72kg så är du absolut världselit i de grenar där det handlar om att hålla så hög effekt som möjligt i 5 sekunder (bansprinter).

Stålhäst

Medlem
emilh sa:
Stålhäst sa:
Om jag förstått rätt: om jag är otränad kan jag med min vikt 72 kg hålla 720 watt i 5 sek

Förstår jag rätt då?
Mjaa, om du kan hålla 1800W i 5 sekunder och väger 72kg så är du absolut världselit i de grenar där det handlar om att hålla så hög effekt som möjligt i 5 sekunder (bansprinter).

Jo, jag menar inte att jag kan det:)

jag tittade i tabellen

emilh

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
emilh sa:
Stålhäst sa:

Förstår jag rätt då?

jag tittade i tabellen
Det var jag med på, menade bara att tabellen inte behöver läsas rad för rad. Det är ytterst tveksamt att någon som befinner sig i toppen på 5 sekunder även är högst upp under de längre tidsperioderna.

Stålhäst

Medlem
emilh sa:
Stålhäst sa:
emilh sa:
Stålhäst sa:

Förstår jag rätt då?

jag tittade i tabellen
Det var jag med på, menade bara att tabellen inte behöver läsas rad för rad. Det är ytterst tveksamt att någon som befinner sig i toppen på 5 sekunder även är högst upp under de längre tidsperioderna.

Ja, just det, det är sant. Finns nog sådana som är väldigt starka och explosiva i 5 sek, men som inte alls klarar en timme på samma sätt.

NLC

Aktiv medlem
Botis sa:
NLC sa:
Aha, jag satte bara filtret på 45-min och VO2max och valde inte så noga. Tänkte att varianterna var olika många intervaller och set. Får researcha lite bättre inför nästa pass.
Ja, det blir ju lite annorlunda med 30/30 eller 40/20 då arbetsintervallerna inte nödvändigtvis hamnar i samma träningszon som träningseffekten man söker. Sen är man, eller iaf jag, lite försiktig i början av första setet innan man vet hur benen svarar då det är roligare att kunna öka mot slutet än att behöva sänka alt ge upp.

Lingon

Aktiv medlem
NLC sa:
Botis sa:
NLC sa:
Ja, det blir ju lite annorlunda med 30/30 eller 40/20 då arbetsintervallerna inte nödvändigtvis hamnar i samma träningszon som träningseffekten man söker. Sen är man, eller iaf jag, lite försiktig i början av första setet innan man vet hur benen svarar då det är roligare att kunna öka mot slutet än att behöva sänka alt ge upp.
Precis, jag brukar titta på snitteffekten för att se att man hamnar någorlunda rätt. Om man tex brukar köra sina vo2max intervaller på 120%, så kanske man skall prova 140%/60% på 30/30 och 130%/50% på 40/20.

d_anders

Medlem
Saknas skala för w', men jag gissar att xert anser att den har sjunkit till en lägre nivå än rimligt (negativ?) och därmed höjs ftpn.

NickPick sa:
marten_larsson sa:
Dagens 40/20. Höjde återigen FTP med 2-3W (Xerts beräkning).
Är det inte konstigt att få ökad FTP av 40/20, eller tänker jag fel?
Eller jag menar såklart ökad estimerad FTP.
Det är ju det som ska vara det fina med Xert, att man slipper göra ”hederliga” FTP-test. Körde ett over-under-pass på 98/102 2/2min i 4x16 min på Xert-baserad FTP i söndags, det gick bra. Det som jag kan tycka är märkligt är att Garmin sänker min VO2max trots bättre effekter på 40/20 och lägre registrerad vikt i Garmin Connect...

Xert beräknar MPA (maximum power available) som sjunker beroende på effekten och tiden man trampar. Hur effekten sjunker är också beräknat utifrån ens egna fysiska profil (självklart baserat på massa andra personers data) för olika effektdurationer. MPA är det som sjunker på grafen och när effekten överstiger MPA under en viss tid beräknar den ett nytt FTP utifrån det.

NickPick

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
NickPick sa:
marten_larsson sa:
Dagens 40/20. Höjde återigen FTP med 2-3W (Xerts beräkning).
Är det inte konstigt att få ökad FTP av 40/20, eller tänker jag fel?
Eller jag menar såklart ökad estimerad FTP.
Det är ju det som ska vara det fina med Xert, att man slipper göra ”hederliga” FTP-test. Körde ett over-under-pass på 98/102 2/2min i 4x16 min på Xert-baserad FTP i söndags, det gick bra. Det som jag kan tycka är märkligt är att Garmin sänker min VO2max trots bättre effekter på 40/20 och lägre registrerad vikt i Garmin Connect...

Xert beräknar MPA (maximum power available) som sjunker beroende på effekten och tiden man trampar. Hur effekten sjunker är också beräknat utifrån ens egna fysiska profil (självklart baserat på massa andra personers data) för olika effektdurationer. MPA är det som sjunker på grafen och när effekten överstiger MPA under en viss tid beräknar den ett nytt FTP utifrån det.
Du får köra en tjuga och kolla om det stämmer 😉.
Garmin vill sänka FTP 7 slag. Zwift vill höja 10 slag. Alla olika beräkningar blir man ju snurrig av. Xert verkar dock trevligt...

emilh

Aktiv medlem
marten_larsson sa:

Skrev ett längre inlägg som svar på det här imorse precis när happyadministratörerna satte forumet i läsläge och allt försvann, nåja...

Här är en vecka gamla Watt från SCF Zwiftrace.
I den första bilden visas passet med Xerts profil som den såg ut innan den justerades efter vad jag tryckte ut under passet; ändringarna i siffror syns längst ner:
Screenshot2020-01-16at09.03.00.png

Enligt min gamla profil så borde det tagit slut ca 29 minuter in, men i själva verket kunde jag trycka på någon minut till (nästan hela vägen uppför Libby Hill på första varvet).
Profilen var inte helt korrekt då jag de senaste veckorna inte kört så nära utmattning utan mer lågintensivt/volym.

Såhär ser det ut med den justerade Xert-profilen:
Screenshot2020-01-16at09.03.16.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer