Körde ett pass med VO2-mätaren på, blev TrainerRoads "Gendarme -3" vilket skall vara ett VO2max pass. 2x15 min med 30s 120% FTP och 30s vila på 40% FTP. Enligt deras egen passbeskrivning så skall detta ge:
"Short, 30-second recoveries within the sets keep aerobic uptake high lending to higher percentages of oxygen uptake as the intervals accumulate.
This yields more total time at or near peak aerobic power than longer intervals with longer recoveries do."
(Ca 38 minuter in i passet händer något med VO2-mätningen (jobbar fortfarande med GC-integrationen) så man får nog ignorera värdena efter det.)
Man kan rätt snabbt konstatera att detta inte gjorde att jag fick ihop särskilt mycket tid på högt syreupptag. För ca en månad sedan så mätte jag vid ett lite väl hårt 40/20-pass (överskattade vilka nivåer jag skulle ligga på) ett maximalt 1-min medel på ganska precis 4,5 l/min, och även om jul och nyår kommit mellan så borde det inte sjunkt så fasligt mycket.
För de flesta så kommer väl inte detta som en överraskning, finns väl en del forskning redan som pekat på att man skall passa sig för både för lång vila, samt för slapp vila, vid den här typen av pass. Anledningen till att jag valde det idag är jag inte var upplagd för ett allt för hårt pass.
Jag har precis börjat träna igen efter en veckas förkylning, så det är ju en potentiell felkälla, men samtidigt så hade jag ju inga problem att genomföra passet så jag tycker inte att det borde påverka så mycket. Om jag nu kan hålla dagisbacillerna i schack så hoppas jag kunna återkomma med lite fler grafer från olika typer av VO2-pass.