Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Apropå FTP-diskussionen, läste om en intressant detalj, när regeln"20 minuters effekt x0,95" togs fram av Allen/Coggan så var det förutsatt att man följde deras gedigna uppvärmning som bland annat innehåller en 5 minuters maxintervall. Totalt var det runt 45 minuter cykling INNAN man började sitt 20 minuterstest i syfte att dränera det anaerobiska systemet för att arbetsinsatsen på tjugan skulle bli så aerob som möjligt / steady state.
Följde man inte deras protokoll var riktlinjen snarare 0,88-0,92 * maxtjugans effekt.
Stabilt ryck på slutet. 900W?Lördagens CX SM H50.
Max HR: 178
LTHR: 160
Tröskeleffekt: 258
Visa bilaga 525244
Blev trött. Sjukt kul. Nästan sist. :)
Misstänker att det var den lilla backen mellan teknisk zon och strandpartiet. Behövde ta fart för att orka upp, samt se till så att luckan bakåt bibehölls. Maxade 932 W för det motlutet.Stabilt ryck på slutet. 900W?
Ser ut som om pulsen trendade nedåt. Något annat som begränsade alltså?CX i Västerås här också. Mycket otränad så det var kämpigt.
Hög tid att byta till tubdäck alltså.Fick tyvärr hålla igen lite på slutet efter att jag "burpat" bakdäcket med två varv kvar och knappt vågade belasta sadeln resten av loppet.
Det var precis vad min tyske kompis bestämde sig för efter att ha knäckt sin fina kolfiberfälg i samma lopp.Hög tid att byta till tubdäck alltså.
Rønnestad tar lite revansch efter sin kritiserade 30/15-studie och har nu jämfört VO2max-intervaller i stadigt tempo jämfört med varierat tempo. TLDR: Varierat tempo är bättre.
(Fotnot: har bara kollat på tabellerna samt conclusion och ger studien beröm för att den matchar min egna uppfattning)
![]()
(PDF) Increasing Oxygen Uptake in Cross-Country Skiers by Speed Variation in Work Intervals
PDF | Purpose: Accumulated time at a high percentage of peak oxygen consumption (VO2peak) is important for improving performance in endurance athletes.... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGatewww.researchgate.net
3) XC skidåkning - inte cykling. Och sen är så klart vilken typ av cykling vill du bli bra på.Rubriken lovar mycket men tyvärr ska man nog inte dra allt för mycket slutsatser av denna studie..
1) endast 3st träningstillfällen...
2) försökskaninerna tränar i snitt 800h per år och hade ett VO2max på ca 70mL... dvs rätt långt ifrån den vanlige happyiten
Dock ger den ju fortsatt bevis på att vill man maximera tiden kring VO2max så är steady-state inte det mest optimala. Sen om man genom "max tid kring VO2max" optimerar sin träning på bästa sätt... ja det är väl en fråga vi aldrig lär lösa ?
40/20 ftw3) XC skidåkning - inte cykling. Och sen är så klart vilken typ av cykling vill du bli bra på.
4) Hur ser resten av säsongen / träningen ut - det mesta pekar på att man redan efter ett fåtal träningstillfällen tillgodogjort sig maximala ökningen man kan få av VO2 passen - kör man ett block på 6 veckor VO2 är det fortfarande 46 veckor av träning kvar att fundera kring hur man lägger upp.
Men klart intressant. För egen del tycker jag 40/20 är den "trevligaste" formen av brutna Vo2 intervaller och mer lätthanteriligt än 4x4. 30/15 blir för hetsigt tycker jag.
Haha, jag tänkte skriva nr 3 och 4 men vågade inte öppna den pandorasdisskusionsboxen på detta forum... ;)3) XC skidåkning - inte cykling. Och sen är så klart vilken typ av cykling vill du bli bra på.
4) Hur ser resten av säsongen / träningen ut - det mesta pekar på att man redan efter ett fåtal träningstillfällen tillgodogjort sig maximala ökningen man kan få av VO2 passen - kör man ett block på 6 veckor VO2 är det fortfarande 46 veckor av träning kvar att fundera kring hur man lägger upp.
Men klart intressant. För egen del tycker jag 40/20 är den "trevligaste" formen av brutna Vo2 intervaller och mer lätthanteriligt än 4x4. 30/15 blir för hetsigt tycker jag.
Vad har du för maxpuls?Har precis köpt och tränat med en pulsmätare, ganska precis 30 år sen senast. Pulsmätningen under sweetspot-passet blev precis lika spännande som förväntat:
Visa bilaga 526253
Får köra lite vo2-max snart. Det är jag sjukt dålig på så jag kommer nog komma skapligt nära min cyklingsmaxpuls. Gissar att tröskelpulsen kan ligga runt 180-185 bpm.
Om man bortser att jag slutade träna till Täby CX weekend så var det nog kramp i båda lår pga ny sittställning. Du har rätt, puldrm ska hålla sig mer jämn, det är ju begränsad tid.Ser ut som om pulsen trendade nedåt. Något annat som begränsade alltså?
Min begränsning ligger helt klart i laktattröskeln. Kommer upp dit inom två minuter från start och ligger sedan och pendlar över och under resten av tiden.Om man bortser att jag slutade träna till Täby CX weekend så var det nog kramp i båda lår pga ny sittställning. Du har rätt, puldrm ska hålla sig mer jämn, det är ju begränsad tid.
Synd att det inte går mer CX kanske lite tidigare. Sjukt roligt.
Inte direkt maxning för dom flesta skulle jag säga, det har däremot inte så stor betydelse om man har koll i övrigt(vilket jag tror att dom flesta tyvärr inte har).Precis så är det långa ftp-testet på zwift uppbyggt.
Att folk inte vet detta är antagligen anledningen till att dom flesta tycker att t.ex 2x20 är jättejobbigt och knappt förstår hur man kan klara av det.
Dom kör nått race och gör sin bästa 20min precis i början när man är helt utvilad och precis uppvärmd.

Kul pass! Är det all out 30sek eller bara lite anaerobt?Morgonwatt, hoppade upp 05.30 på trainern och det var riktigt segt idag. Höll på lägga ned efter uppvärmningen men tänkte jag kör första intervallen så ser vi efteråt hur det känns. Så klart slutar man inte då när man väl tagit sig upp och satt igång men jag försökte verkligen vara disciplinerad och säga till mig själv om det inte känns bra stänger jag ner.
4*15 på 90% av FTP med 30 sek spurter inför varje för att tömma den anaerobiska förmågan och verkligen jobba aerobt i de kommande blocken.
Gillar de här blocken man inleder med en spurt verkligen, känns supertrögt de första minuterna efter spurten men sen så planar det ut och plötsligt är det okej igen. Sen är dem smidiga för man kan trappa upp progressionen genom att dels förlänga intervallerna och dels smyga upp intensiteten gradvis.
Visa bilaga 527316
Inte all out, har för mig runt 150% av FTP. Lite lagom för att trötta ut och tömma men sen kunna studsa tillbaka och gneta under tröskel.Kul pass! Är det all out 30sek eller bara lite anaerobt?
Just de topparna gör nog rätt mycket för upplevelsen. Kändes det bra efteråt eller blev du sliten?

Du kanske behöver tillföra lite energi en stund innan det blir jobbigt mot slutet.Favorit(?) i repris nu @265 watt (estimerad) ftp. Halvvägs in i första 5-minutaren undrar jag vad jag håller på med då det känns jobbigt (har väl inte riktigt hunnit komma igång pga ganska kort uppvärmning). Sen blir det inte mycket värre under kommande 90 minuter. Därefter är dock slutet riktigt drygt och jag fortsätter bara för att det har gått för långt för att ges upp.
Efter 1:40 fortsätter jag endast för att det är för sent att ge upp. Snart fastnar jag väl på en ftp-platå och då kanske det blir möjligt att hinna "träna bort" lidandet mot slutet.Visa bilaga 528781
Jag, som en produkt av det här välfärdssamhället, rasar som ett korthus när jag närmar mig 2h intensivt pass utan att ha tillfört energi halvvägs in. Det är ganska kasst när man ska försöka likna något av en långdistanscyklist. Att öka FTPn genom hårda intervallpass är jobbigt som satan, men ännu jobbigare tycker jag det är att träna på att köra på fettreserver via långpass utan energitillförsel. Känns nästan som att det är hjärnan som viker sig snarare än benen i brist på snabb energi.Nej inte fullt så blodigt: 3*(5m@255/5m@225) förutom sista där det är 4* istället. Pauserna innehåller 1m@295 som antagligen är till för att pulsen inte ska gå ner så mycket. Överväger att ta bort den och korta ner till 2m mellan blocken istället. Det är faktiskt ganska kul.
Jag ska testa med en banan per paus nästa gång. Det låter troligt att jag hamnar på för låga glykogennivåer. Har för mig att jag har klarat 2h strax över 85% av ftp förr utan käk. Depåernas tak kanske ökar långsammare än ftpn?
Lite osäker på om du svarar mig, men håller med i allt du skriver. För egen del kör jag inte så hårt vid träning riktad mot fettdriven energi, utan mitt inlägg var nog mest en reflektion över hur jobbigt det är att gå tom.På så hög intensitet bränner du snudd på endast glykogen. Det är inte på den intensiteten du blir "fettdriven". Tar du proffscykling så är det ju långa perioder som de ligger i klungan och jobbar förhållandevis lite, det är i dessa lägen man vill vara mer fetteffektiv för att spara glykogen till de kritiska momenten i loppet. Så att tröskelträning på 2 timmar utan energi ger bara sämre kvalitet på passen, längre återhämtning och mer slitage - och då är det en slitig typ av pass från början. En banan är väl typ 20 g kolisar vilket är rätt lite. Jag hade provat en flaska sportdryck eller två och siktat på få i mig 60-100 g kolisar på hela passet. Se till att ha ätit ordentligt dagen innan också så du inte börjar halvtom.