Visa dina Watt

Visa dina Watt
Börjar komma ganska nära 1kW i 10 sek.
IMG_1805.webp

Visa dina Watt
Mycket skryt med höga watt i tråden (imponerande!). Jag försöker göra motsatsen, längre effekt jämfört mot alla andra. Här är en bit i industriområde utan störmoment eller vind. Inget avancerat aerodynamisk, inte ens aerostrumpor. 37km/h på 235w

Bilagor

• IMG_7806.webp
    IMG_7806.webp
    10.6 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag tror den stämmer ganska bra satt nyligen PB på mark på 245kg och böjer närmare 200kg så det finns helt okej med pulver men ska nog öka på mitt FTP istället 😄
Intressant att läsa! Jag hade samma styrka som dig för säg 8 år sedan. Sen började jag springa och slutade träna ben.

Nu har jag fått för mig att börja cykla zwift. Kommer knappt över 500w i en spurt.

Så nu åkte faktiskt lyftarskorna fram ur garderoben. Känns som att benstyrka är ganska avgörande för watt på zwift.

Ska iaf se om lite styrketräning kan hjälpa på wattsiffrorna. Jag kommer nog inte till din nivå i vinter men lite starkare hade varit kul att bli igen.

Visa dina Watt
Visa bilaga 796673

Blev färdig med baseline camp idag. Gjorde bra ifrån mig på alla test. Så enda sättet att få bättre siffror är att bli bättre. Ska bli kul att se var man kan vara i slutet av året. Mest nöjd med 299w på 20 min och minst nöjd med 500w på 5 sek.
Det där är en smått bisarr fördelning (med ett bra 20-minresultat). Jag har bara gjort första passet, så övriga resultat är från ”friåkning”:

IMG_2426.webp

Visa dina Watt
Visa bilaga 796673

Blev färdig med baseline camp idag. Gjorde bra ifrån mig på alla test. Så enda sättet att få bättre siffror är att bli bättre. Ska bli kul att se var man kan vara i slutet av året. Mest nöjd med 299w på 20 min och minst nöjd med 500w på 5 sek.
Ja det där ser ut som lågt hängande frukt att förbättra femsekundaren (om du inte är superlätt). Ren muskelminne-grej bara kanske? Gött att ha förbättringspotential framför sig!

Själv har jag tappat min toppnotering på omkring 1800 watt som peak (på kanske 3 eller 5 sek) från Stravas barndom eftersom en fot och ett knä hatade sin existens när det jagades korta KOM... Samtidigt vägde jag nog närmare 90 då och numer "bara" 83.. Idag är jag svagare i toppen men mycket starkare i grunden. Är det gubben i mig som går från spurtare till medelmåttig långdistansare?

Kollade upp nuvarande statusen från Stravas nya Power skills. Lite pepp på att förbättra några grejer (fast inte de kortaste då...).

IMG_0468.webp

Visa dina Watt
Intressanta svar! Jag har inga referenser till watt. Har bara cyklat på zwift iåtta veckor. Så jag bara tar i och siffrorna betyder ingenting. Men det ska det bli ändring på i vinter 😁

Visa dina Watt
Sprinting is not my strength. I'm best in the 1-8 minute range really. I'm pretty sure that these readings are about 5% lower than reality too, based on comparisons with power meters belonging to friends. I'm going to test my PM pedals at the weekend on my friends Zwift bike.

Once I drop down to 95kg (101-102kg currently), I will be a lot more competitive.

Bilagor

• Power stats.webp
    Power stats.webp
    28.3 KB · Besök: 76
Visa dina Watt
Jäklar 20 minuters siffror här på typ 380-426W samt en och annan spurtare av världsklass, nu känner jag mig ännu äldre samt svagare. 🥲

(förhoppningsvis har dessa hårdingar ett något högre bmi än mitt på knappa 22 som en mini-tröst)

Visa dina Watt
Jäklar 20 minuters siffror här på typ 380-426W samt en och annan spurtare av världsklass, nu känner jag mig ännu äldre samt svagare. 🥲

(förhoppningsvis har dessa hårdingar ett något högre bmi än mitt på knappa 22 som en mini-tröst)
Jag sportar nog BMI på någon enstaka decimal under 25, men det är nog snarast den faktiska vikten som är avgörande här. Jag såg precis en cyklist som till alldeles nyss tillhört den absoluta Sverigeeliten inom mtb som cyklade förbi min arbetsplats, och det är fascinerande att se hur små cyklister är rent allmänt. Gissar att jag och han haft ungefär samma effektsiffror, men jag väger sisådär 20 kilo mer eller så.🤪 Det är alltid hejdå för mig som väger en bit över 80 när det går lite uppåt och det gäller nog de flesta som har höga absoluta siffror (men lägre sett till w/kg).

Visa dina Watt
I am a very big guy, by any measure (101kg, 203cm) so my watt/kg isn't super high, but I am told that you can get away with a lower watt/kg if your overall power is much higher.

So, for example, on flatter terrain, I can comfortably hold 350w for a number of hours. That gives me a speed of say, 35-36kph if I'm riding smooth gravel in a group. A person who is only 70kg (70% of my weight) is still going to have a bike that weighs about the same as mine and is going to catch proportionally more wind resistance than someone my size. I might be over 40% bigger than them, but I'm not catching 40% more air

Personally, I've found that I usually have a good chance of taking any uphill KOM on gravel as long as the average gradient is under 5-6%. Beyond that, then my weight becomes the limiting factor.

I am hoping to get close to that magical 5w/kg point before age catches up with me. I'm 41 now and I've been riding for 41 months. I think I will probably peak at 44-45, where I'd hope my weight is around 95kg with an FTP of over 460-470w.

That being said, that sort of power for me will only ever come on a long mountain climb. My flat FTP and my uphill FTP are different, and even then, what I can actually do for an hour isn't the same as what intervals.icu thinks my FTP is based on my 3-8 minute efforts.

Visa dina Watt
Japp, kan trösta dig med att jag är jäkligt tung, en dålig dag 100+ en bra dag 100-. Är helt chanslös i minsta motlut om inte backen är max 200m och vi inte ska cykla vidare efter backens krön…

Visa dina Watt

Tittar du på en MTB-cyklist så räcker det inte att ha ett högt ftp eller ens höga w/kg siffror utan de måste kunna prestera höga w/kg siffror på 1-60 sekunder under upprepade tillfällen. Ofta är det just den förmågan jämte teknik förstås som skiljer mellan de bättre elitcyklisterna och de där efter.

Visa dina Watt
If you look at a MTB cyclist, it is not enough to have a high ftp or even high w/kg numbers, they must be able to perform high w/kg numbers in 1-60 seconds on repeated occasions. Often it is precisely this ability, along with technique of course, that separates the better elite cyclists from those below.

Thankfully, that's a little less important for gravel cyclists like me, which is good because I'm not explosive at all!

Visa dina Watt
Ibland får man hitta på udda durationer för att det ska bli PR - särskilt så här i november

3h på 258 W (eller ca 83% av FTP)Visa bilaga 804104
Grymt bra och här snackar vi utomhuscykling. 💪

Nu väger jag inte så mycket, ca 72-73 på mina 182 cm och är 55 bast men jag är helt jäkla slut när jag snittar 250W i en timme eller lite drygt på Zwift men hoppas kunna göra det åtminstone under två timmar tidig vår.

Utomhus, knappast 😅 (in my next life)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Thanks! Rarely up and sniffing so high though, don't really know how I managed that time, I'm normally pretty bad at sprinting.. can't quite get the technique right and feel like I'm not getting all the power out. However, I'm happy with an FTP between 350W and 400W depending on shape. If only it were lighter.. :)

Similar for me (except my sprint is crap, so only just over 1500w). 100kg bodyweight requires a lot of power to move it at any speed. Yesterday's 2.75hr zone 2 ride needed 313w (just under 340 NP) to move me at 25kph on a hilly gravel course on studded tires. I need to shift some of that extra weight!

Tillbaka
Topp