Raggamuffin
Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Alu som spricker precis där svetsen slutar är inte första gången tyvärr.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ju inte bra ut, spontant. Dags att fundera på ny ram (eller kolla ev garantier förstås). Skadan sitter ju dock på ett ställe som inte leder till direkt död om det ger med sig, vilket öppnar för diverse för finmek (kid1000) eller fulmek (fiberfix).
Trist, men en del av sporten. :-(
Det är en alu-ram från Giant. Jag har ingen som helst koll på hur de behandlar sådana frågor. Men jag håller cykeln mycket högt och vill ogärna skrota den.Vad är det för material?
Jag tror Giant har livstidsgaranti på sina ramar om du är första ägaren. Annars kan det vara värt ett försök att svetsa, nog inte omöjligt att det går att få det att hålla.Det är en alu-ram från Giant. Jag har ingen som helst koll på hur de behandlar sådana frågor. Men jag håller cykeln mycket högt och vill ogärna skrota den.
Undrar vad som krävs för att kunna svetsa den. ?
Kapa upp och svetsa, går även att förstärka lite om du vill det.Det är en alu-ram från Giant. Jag har ingen som helst koll på hur de behandlar sådana frågor. Men jag håller cykeln mycket högt och vill ogärna skrota den.
Undrar vad som krävs för att kunna svetsa den. ?
Jag tror Giant har livstidsgaranti på sina ramar om du är första ägaren. Annars kan det vara värt ett försök att svetsa, nog inte omöjligt att det går att få det att hålla.
Kapa upp och svetsa, går även att förstärka lite om du vill det.
Hoppas du får ett bra utfall från Giant Sverige. Dom har varit sådär enligt mig.![]()
Giant Bicycles Sverige
www.giant-bicycles.com
Det låter onekligen hoppfullt.
Jag håller tummarna. Det är som sagt en favorit i cykelstallet. Den har dessutom just fått sig en ordentlig uppgradering med nya bromsar, nytt vevparti, 11-delat och nya hjul. ?Hoppas du får ett bra utfall från Giant Sverige. Dom har varit sådär enligt mig.
Synd... Giant gör ju riktigt fina cyklar.
därav att man ibland kan få väldigt mycket bättre service via sociala medier än kundtjänstJag tycker nästan tvärtom, sköter de sitt garantiåtagande på bra sätt är det bra reklam för Giant.
Den är inte original. Originalstolpen är inte i aluminium utan någon form av komposithistoria.Jag tycker nästan tvärtom, sköter de sitt garantiåtagande på bra sätt är det bra reklam för Giant.
Är kolfiberstolpen original eller har det suttit en i alu innan?
Då är det lugnt. Säger som innan, solklart garantiärende så bara kör på!Den är inte original. Originalstolpen är inte i aluminium utan någon form av komposithistoria.
Jag får hoppas på det. Den är dessutom, om jag minns rätt, lika lång som originalstolpen så när på någon millimeter.Då är det lugnt. Säger som innan, solklart garantiärende så bara kör på!
vill minnas att nån/några här gjort detFörlåt en dum fråga, men borde inte fiberfix kunna fixa en alu-ram lika bra som en kolfiberram?
Inte lika bra men som tillfällig lösning kan det nog funka.Förlåt en dum fråga, men borde inte fiberfix kunna fixa en alu-ram lika bra som en kolfiberram?
Vi pratar ju ändå om en väv med någon härdande epoxi. Varför skulle den vara bättre eller sämre om det är en trasig kolfiberbit än en trasig alu-bit på insidan?
Om man tänker sig, i just det här (mitt) fallet, att bilda ett "t-rör" (?) som innefattar dels området för skadan, dels närliggande delen av sadelröret. Hur skulle en sådan lösning kunna tänkas fungera?Jag killgissar, vidhäftning.
Finns det Reynolds 853-rör representerade i tråden? Det är faktiskt min världsbild som står på spel här!Har börjat plöja igenom den här tråden, har bara kommit till sidan 15 men mycket intressant läsning. Redan fått mig övertygad om att tjocka oreducerade rör i låglegerat stål är det jag skall ha, blir ingen Reynolds 853 touringram för min del.
Inte som jag sett än, nästan bara alu och kolfiber :) men jag har blivit starkt påverkad av alla brott som visas i tråden så bättre vara på den säkra sidan tänker jag och välja en ram jag själv klarar svetsa.Finns det Reynolds 853-rör representerade i tråden? Det är faktiskt min världsbild som står på spel här!
Jag vet en...Finns det Reynolds 853-rör representerade i tråden? Det är faktiskt min världsbild som står på spel här!
Ah, en sadelstolps-gung-spricka. Klassiker.Hittade detta ikväll. Jag har inte hunnit titta närmare; vad säger ni, ni som kan?
Går säkert att fixa..nämen, jag har väl glömt att posta min icke-reynolds-853-stålram här, en stonebreaker cirka 1991. tyvärr cirka 20 år äldre än när giant började med sin livstidsgaranti. den var kanske inte gjord för att vara tungt växlad fixie.
Visa bilaga 527997
Är väl bara att köra på MagerValps förslag ovan. ?Går säkert att fixa..
Nja..... ??Är väl bara att köra på MagerValps förslag ovan. ?
Hej,@IM Min erfarenhet av Giants ramgaranti är att den är riktigt bra, en kille som hade köpt min fd cykel (Giant Trance) i tredje hand och den sen hade spruckit fick en ny ram efter att ha kontaktat Giant och jag intygat att jag var förstaägaren. Kan ge lite mer info via PM om det är intressant.
Giant Sverige var dock helt ointressade av att hjälpa till svjv, detta gick via affären jag köpte cykeln genom (bikestore.cc).
Giant Sverige svarade mig, tills det kom fram att den var köpt i Tyskland, då sade dom att dom inte hjälpte till längre. Får man ens göra så i EU? ??@IM Min erfarenhet av Giants ramgaranti är att den är riktigt bra, en kille som hade köpt min fd cykel (Giant Trance) i tredje hand och den sen hade spruckit fick en ny ram efter att ha kontaktat Giant och jag intygat att jag var förstaägaren. Kan ge lite mer info via PM om det är intressant.
Giant Sverige var dock helt ointressade av att hjälpa till svjv, detta gick via affären jag köpte cykeln genom (bikestore.cc).
den är ju löst mellan varje kolfibervev och gänginsatserna, och går förstås lösa även här. det handlar väl om vilket preparat du använder in mot den råa metallen.Jag killgissar, vidhäftning.
Ramdesignen är också i någon mån att skylla på här, sadelstagen möter sadelröret en bra bit nedanför punkten där toppröret möter sadelröret. Dvs krafter från farbror på sadel, sitta eller stå och mata på pedalerna, trottoarkanter, hucks, ja typ allt belastar det där området. Hade rören mötts i samma punkt, eller kanske sadelstagen lite ovanför, hade bara sadelgung gjort ont i det där området, men det f*ckades upp redan på designstadiet.jag skulle fundera ett varv på varför den uppstått, och förstärka eller åtgärda på lämpligt vis.
för kort istick på sadelstolpen kan möjligen vara en faktor.
Har vi inte, en gång för alla, slagit fast att det där är frågor för @wukkaN? Borde inte han ha en egen tråd för sådant? Nej. En egen kategori. ??Giant Sverige svarade mig, tills det kom fram att den var köpt i Tyskland, då sade dom att dom inte hjälpte till längre. Får man ens göra så i EU? ??
kanske inte exakt varje vev... :)den är ju löst mellan varje kolfibervev och gänginsatserna
De rika lever i sin värld. Har jag hört. ?kanske inte exakt varje vev... :)
ja man jobbar förstås även med mekanisk fastlåsning av metallen.. men integrerar inte materialen kommer det att jobba sig loss efterhand.kanske inte exakt varje vev... :)
Mnja, förslag och förslag... Ställer mig mest frågande till den allmänt etablerade sanningen att kolfiber går att laga medan aluminium får man skrota.Är väl bara att köra på MagerValps förslag ovan. ?
ett bra exempel på åtgärd.Ramdesignen är också i någon mån att skylla på här, sadelstagen möter sadelröret en bra bit nedanför punkten där toppröret möter sadelröret. Dvs krafter från farbror på sadel, sitta eller stå och mata på pedalerna, trottoarkanter, hucks, ja typ allt belastar det där området. Hade rören mötts i samma punkt, eller kanske sadelstagen lite ovanför, hade bara sadelgung gjort ont i det där området, men det f*ckades upp redan på designstadiet.
Man får göra en GT av den så minskar belastningen vid svetsen sadelstag-topprör
Visa bilaga 528006
Det är en mycket skön ram att köra på. ?Konstruktionen med nedflyttade sadelstag ger en ökad belastning men samtidigt ökad fjädring, kan tänka att det är en skön ram att köra på :)
Enklaste förstärkning på en hel ram är en längre och styvare sadelstolpe men då förlorar man förstås i komfort och som det står ovan, det finns också en kanske inte så stor men ändock en risk att man ökar påfrestningen på andra ställen.