Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
5FB0853D-C426-4286-823C-82839A60CE83.jpeg

Upptäcktes på pendeln hem efter att ha cyklat Gotland runt tidigare i våras… inte många mm ifrån att ha gått varvet runt.

Efter lite mejlande har jag nu en ny ram, förvisso vit, men ny och hel ✌️

Visa ditt rambrott
Har ju inte återkopplat om hur det löste sig, men Trek Store i Gbg fick in nya ramen för ett par veckor sen. Jag hade en resa planerad förra helgen så jag åkte inom med ramen och fick den utbytt. Var några delar som inte passade över från den gamla men efter lite resonerande åkte jag därifrån mer än nöjd.
Fick kolla över lite spec och monterade ett 780 brett styre för att det skulle lira, hade nya däck liggandes och tycker det ser bra ut nu!
Körde en lugn testrunda igår och det kändes kanon.
Så tack till Trek store igen för superservice!

Bilagor

• 537D0CA6-F06E-497D-833D-9C29D10C66A2.jpeg
    537D0CA6-F06E-497D-833D-9C29D10C66A2.jpeg
    1.5 MB · Besök: 245
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Tjena!

14 år tog det innan jag behövde kliva in i denna tråden. Ungefär 17 år sedan jag hittade en spricka i någon av mina ramar. Men nu höll det inte längre, min älskade Swisscross ser ut såhär nu.

20220822_115744.jpg

Vet inte när det uppstått, kollegan såg det i lördags. Kan inte heller förstå när det hänt då jag inte gått omkull, krockat med den eller liknande. Men det har gått hårt både över stock och sten genom åren.
Suger lite extra eftersom dom slutat tillverka cantiramen.

Visa ditt rambrott
Lider med dig!☹️

Men det var en konstig skada. Ser ut som en bula? Det är inte bara lacken...?

Tjena!

Det är en bula, röret är böjt. Även överröret har en lätt krökning. Precis som jag skulle rakt kört in i något.

@mzi klart man kan svetsa stål, men ska få både över och underrör raka också. Tror det är lättast att byta rören isåfall.

Jag fortsätter cykla så får jag se vad som händer.

Visa ditt rambrott
Ajdå. Ja då låter det som att rörbyte är "enklast". Är ju görbart, men förmodligen är det som så många andra saker inte ekonomiskt görbart i förhållade till en ny ram. Men man kan ju alltid hoppas!

Visa ditt rambrott
Tjena!

Japp, kom åt fel knapp, menade 14k.

Sen är den jättetråkig med svart lack.
Medhåll gällande lacken. Feglack. Jag har en grå Fairlight (suck).

Det är åtminstone bra att ramen är dyr (även om 14k förmodligen är ganska prisvärt) så att man lättare kan motivera lagning av den gamla. Jag förmodar dock att en lagning inklusive återställning eller hellack av hela ramen på ett yrkesmässigt sätt kostar en rejäl slant. Men om en bra rambyggare gör det borde det inte vara någon skillnad på en ny ram och den lagade, i princip. Förutom att affektionsvärdet lär gå upp ytterligare några snäpp. Värt att undersöka.

Visa ditt rambrott
Kan inte vara svårt att stoppa de där, bra med ström och kör det på plats bara. Blir trist på lacken men den är redan död i området ändå. Fast ser ingen spricka, bara rost som letat sig in bakom lacken från nåt stenskottshål?

En ram värd en plats på väggen som pensionär.

Visa ditt rambrott
Kan inte vara svårt att stoppa de där, bra med ström och kör det på plats bara. Blir trist på lacken men den är redan död i området ändå. Fast ser ingen spricka, bara rost som letat sig in bakom lacken från nåt stenskottshål?

En ram värd en plats på väggen som pensionär.

Tjena!

Vet inte hur bra ström räddar det här. Det är rörbyte som gäller.

20220823_084428.jpg

Visa ditt rambrott
Har helt klart fått en bra smäll, är väl finrör i den där med. Men utöver det estetiska så spelar det ju ingen roll med bulan egentligen, röret är väl inte så böjt att den dragit med sig gaffeln?

Visa ditt rambrott
Har helt klart fått en bra smäll, är väl finrör i den där med. Men utöver det estetiska så spelar det ju ingen roll med bulan egentligen, röret är väl inte så böjt att den dragit med sig gaffeln?

Tjena!

Jo det är finrör. Väldigt lätt för att vara en CX.
Nej gaffeln går fritt med stor marginal så inga problem att cykla på den.

Visa ditt rambrott
Tråkigt!
Rörbyte är det enda jag skulle fundera på. Alla andra lösningar med bonnasvets kommer bara att försvaga ytterligare. Fel ställe för S&S dessutom och det rätar i te ut röret.
Skulle gissa på att underröret är 0,4 just där.
Kör försiktigt tills det brakar så kan du ju alltid kolla då om jag har jiggen ihopbyggd.
Jag hade också Shorty Ultimate på min Swisscross och det gick ganska lätt att bromsa tuberna av fälgen.
En gång på blå ut mot erstavik fick jag kränga av däcket och montera om det för att rädda ventilen efter två hårda inbromsningar.

Visa ditt rambrott
Tråkigt!
Rörbyte är det enda jag skulle fundera på. Alla andra lösningar med bonnasvets kommer bara att försvaga ytterligare. Fel ställe för S&S dessutom och det rätar i te ut röret.
Skulle gissa på att underröret är 0,4 just där.
Kör försiktigt tills det brakar så kan du ju alltid kolla då om jag har jiggen ihopbyggd.
Jag hade också Shorty Ultimate på min Swisscross och det gick ganska lätt att bromsa tuberna av fälgen.
En gång på blå ut mot erstavik fick jag kränga av däcket och montera om det för att rädda ventilen efter två hårda inbromsningar.

Tjena!

Precis det svaret jag förväntade mig! Hör av mig om den brakar ihop. Får skita i dom värsta stigarna och hålla mig på snällt grus.

Visa ditt rambrott
Det är nog första gången ett cykeltillverkare figurerar i tråden men man ändå känner ett stort ha-begär efter en ram från samma tillverkare. En Swisscross hade varit något det!

Tjena!

Blev uppriktigt ledsen över det, eftersom den inte finns att köpa längre och att hitta en begagnad i samma skick (som den var innan alltså) är nog mer eller mindre omöjligt. Nästan som ny fast den är över sju år gammal.
Har gått många mil både på asfalt och grus samt en hel del stig. Det senare är väl kanske en del av orsaken till detta, att den sakta men säkert försvagats av alla stenar och rötter.
Men den klarar säkert av ett par mil till. Får bli finturshoj nu och så får jag en anledning att plocka ut en Crux och använda till stöket. Eller så köper jag en Ritchey Ascent och bygger en doitall. Har ändå funderat på att dra iväg och bikepacka en sväng, samtidigt som jag kan dundra runt i skogen lite.
Många val finns det.

Visa ditt rambrott
då var det dags igen. den fina lagningen höll bara 185 mil.
6YYVWcwUEv8EdJfYNYbJdyaXgHnpvwulW6MANAkY0e0-2048x1536.jpg

är det nån idé att svetsa vidare på den där ramen, eller ska jag bara hitta en annan?

(i så fall köpes en mtb-ram från typ 1985-1994 i stor storlek, med horisontellt överrör, långt huvudrör och entums styrrör i någon fin/kul färg. gärna någon budgetmodell i vattenledningsrör med lite horisontella dropouts.)

Tillbaka
Topp