Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
då var det dags igen. den fina lagningen höll bara 185 mil. Visa bilaga 593412

är det nån idé att svetsa vidare på den där ramen, eller ska jag bara hitta en annan?

(i så fall köpes en mtb-ram från typ 1985-1994 i stor storlek, med horisontellt överrör, långt huvudrör och entums styrrör i någon fin/kul färg. gärna någon budgetmodell i vattenledningsrör med lite horisontella dropouts.)

Ska se om dina krav matchas på en fult gul ram jag har - med bonusen att den legat ett kortare tag på botten utan Göteborgs vallgrav…

Visa ditt rambrott
För min del blev det 2 rör som böts ut. Nu är det bara lackning kvar så har man i stort sett en ny ram.

Bilagor

• IMG_0947.jpeg
    IMG_0947.jpeg
    292.1 KB · Besök: 186
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Hittade detta ikväll. Jag har inte hunnit titta närmare; vad säger ni, ni som kan?
Då så, då har Giant fattat beslut i ärendet. Någon ny ram gick inte att skaka fram så istället blir det en påse pengar in på kontot. Synd på ramen, som jag gillade skarpt; spännande med ersättningsramen jag snubblade över under den senaste veckans konsumtionshysteri.

Fint skött av Giant, tycker jag, om än att det drog ut på tiden en aning. Jag saknade i slutändan originalkvitto och handlaren jag köpt den av har gått i konkurs/bytt ägare under tiden men det löste sig i alla fall.

Visa ditt rambrott
Äntligen sprack kedjestaget på icke-drivsidan, som jag har längtat. Sista bilded från den vackra brottsplatsen....

Med tidigare erfarenhet av BH's förmåga att icke-hantera garantier så har jag inga förhoppningar alls att de kommer lösa detta, trots "livstidsgaranti" och lovord från dem själva.

IMG_20230422_133215_179.jpg
IMG_20230422_133200_965.jpg

IMG_20230422_131100_163.jpg

Visa ditt rambrott
Äntligen sprack kedjestaget på icke-drivsidan, som jag har längtat. Sista bilded från den vackra brottsplatsen....

Med tidigare erfarenhet av BH's förmåga att icke-hantera garantier så har jag inga förhoppningar alls att de kommer lösa detta, trots "livstidsgaranti" och lovord från dem själva.

Visa bilaga 621247Visa bilaga 621248
Visa bilaga 621246
Jag har också en BH som baksvingen gick av. Jag fick den utbytt inom 2 månader och då var 1 månad som Cykloteket slarvat med var baksvingen var.

Visa ditt rambrott
Jag har också en BH som baksvingen gick av. Jag fick den utbytt inom 2 månader och då var 1 månad som Cykloteket slarvat med var baksvingen var.
Det låter ju lovande. Jag väntade i 12 månader på ny hårdvara ( deras speciallösning för bakaxeln genom länkage) som imploderat och egentligen borde gå på garanti men jag valde att betala själv för att få snabb expedition.

Hoppas bara att gen.agent Cykelkraft är snabba och hjälpsamma trots att de inte sålt hojjen.

Visa ditt rambrott
Det låter ju lovande. Jag väntade i 12 månader på ny hårdvara ( deras speciallösning för bakaxeln genom länkage) som imploderat och egentligen borde gå på garanti men jag valde att betala själv för att få snabb expedition.

Hoppas bara att gen.agent Cykelkraft är snabba och hjälpsamma trots att de inte sålt hojjen.
Hurra, hittade BH's uppdaterade och sparsmakade garantivillkor, så nu får svingen får åka till Velomek för reparation istället:

"The LIFETIME warranty shall not ever cover:
  • The rear swingarms on dual suspension models, the fork, children's bikes and Monty."

Visa ditt rambrott
Hurra, hittade BH's uppdaterade och sparsmakade garantivillkor, så nu får svingen får åka till Velomek för reparation istället:
Tur att jag inte väntade med service tills kedjan exploderat. Lämande in min idag för byte av kassett kedja och eventuellt trissor. Sportson rekommenderade vänta, men då är det ett skit råd.

Visa ditt rambrott
Hade en turner DHR en period där jag upptäckte en spricka vid BB. Hojen var 10+ år gammal så ingen direkt panik, men man kan ju osökt undra hur många av oss som kör runt på hojar med rambrott och sprickor utan att vi ens vet om det?

Hade en Lapierre DH där svingen var sprucken också, något jag informerade köparen om när jag senare sålde den.

Såg ett eller två år senare den samma cykeln ute på annons igen utan att säljaren då nämnde sprickan.. så tydligen går det köra ganska länge även med sprickor i ramarna.

Säkert någon annan här som har liknande erfarenheter?

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Kolfiber, ytterst oklart hur länge. Jag köpte cykeln beg i måndags och upptäckte det idag.

Ok, det kan ju ha varit där länge.
Ibland kan man se på om det är skit i sprickan, typ. Och sedan förstå iallafall ungefär hur länge det varit där eller om det är helt färskt.

Det finns folk som reparerar kolfiber, dock på ramar. Kanske de limmar den där typen av detaljer också?

Det är säkert bara en timmes jobb för någon som kan och har rutinerna.

Om det inte är jättetight mellan ramen och länken så har man ju lite att bygga på också.

Visa ditt rambrott
Sonen gjorde inte sig ont?
Nejdå, det var faktiskt det första jag kollade. Han tyckte cykeln kändes "mjuk" efter ett drop och sedan blev han bara sittande bredvid den.
Sonen gjorde inte sig ont?
Nejdå, det var faktiskt det första jag kollade ?
Han tyckte cykeln kändes ”mjuk” efter ett drop. Sedan gled den undan och han blev sittande bredvid.

Visa ditt rambrott
Visa bilaga 635375
Sonen kommer åkande ner med liften utan cykel..
jag: vad har hänt? Var är cykeln?
Sonen: kvar däruppe, den är trasig.
Jag: ok, vi hämtar ner den och fixar det..
Sonen: inte den här gången pappa..

Måste säga att det är första gången jag ser en ram gå av just där. Det kanske är vanligt? Men märkligt ställe mitt på rören och inte i fogarna, kedjestag eller runt pivot/länkar styrrör osv.

Visa ditt rambrott
Måste säga att det är första gången jag ser en ram gå av just där. Det kanske är vanligt? Men märkligt ställe mitt på rören och inte i fogarna, kedjestag eller runt pivot/länkar styrrör osv.

På diagonalröret är det precis på gränsen till infästningen av dämparen. Skulle tänka att det är precis stället där diagonalröret får största belastningen när man t.ex. landar efter en hopp. Därefter går överröret av på ett ställe som är nära.

Visa ditt rambrott
På diagonalröret är det precis på gränsen till infästningen av dämparen. Skulle tänka att det är precis stället där diagonalröret får största belastningen när man t.ex. landar efter en hopp. Därefter går överröret av på ett ställe som är nära.
Låter troligt.

Vet inte om han landade framtungt, baktungt eller platt. Men framgaffeln ger ju en ganska häftig brytning i ramen också och jag har sett ramar där det spricker runt styrröret. Kanske är en thing of the past nu när allt är 1.5” taper.

Helt sjukt rambrott iallafall. Får ni ny på garantin? :)

Visa ditt rambrott
Nja det är väntat att det går av just där, efter svetsarna där det ofta är en annan legering pga värmen från svetsfogarna.

Jag har alltid fått lära mig att det blir svagare där det är svetsat. Men jag kan tänka mig (gissar) att rören i nya ramar är tunnare på mitten och tjockare runt svetsfogarna, helt utan att jag vet något om det.

Är det vanligt med MTB ramar där de går tvärt av mitt på sådär?

(jag har själv bara sett cyklar som spricker i svetsfogarna eller runt styrhuvudet & chainstays, även sett att krafter från lagren förstör ramen runt infästningarna för pivotpunkter)

Visa ditt rambrott
Snarast precis utanför svetsen. Svetsen i sig är oftast mycket stark men materialet som har varit varmt men inte blivit förstärkt med svetsfogen...
Stämmer. Svetsfogen är av lätt insedda skäl tjockare än röret vid sidan om och området vid sidan om svetsfogen har ett uttryck som benämns HAZ. I det området är legeringsammansättningen en annan. Så brott sker ofta där trots värmebehandling. Det som skulle lösa problemet är variabel godstjocklek.

Visa ditt rambrott
Jag har alltid fått lära mig att det blir svagare där det är svetsat. Men jag kan tänka mig (gissar) att rören i nya ramar är tunnare på mitten och tjockare runt svetsfogarna, helt utan att jag vet något om det.

Är det vanligt med MTB ramar där de går tvärt av mitt på sådär?

(jag har själv bara sett cyklar som spricker i svetsfogarna eller runt styrhuvudet & chainstays, även sett att krafter från lagren förstör ramen runt infästningarna för pivotpunkter)
Se mitt svar till KjellF.

Visa ditt rambrott
Stämmer. Svetsfogen är av lätt insedda skäl tjockare än röret vid sidan om och området vid sidan om svetsfogen har ett uttryck som benämns HAZ. I det området är legeringsammansättningen en annan. Så brott sker ofta där trots värmebehandling. Det som skulle lösa problemet är variabel godstjocklek.

Det är precis det som är mina observationer, sprickorna kommer i kanten av svetsfogen. Har sett det även på två hojar jag ägt själv, men kört dem som vanligt och det har inte varit något problem alls (jag är en gubbe och kör som en).

Jag tror också att jag läst och sett att de vid någon tidspunkt började göra rören så att de var tunnare på mitten och tjockare i områden där de skall svetsas. Osäker om detta är efter de började med sånnadär hydroforming eller om de gjort rören så länge innan det. Då får man ju lite mer att svetsa i.

Jag är iallafall fortfarande förvånad över det fina rambrottet på mitten av rören =)

Tillbaka
Topp