Visa en titanhoj !

wukkaN

Medlem
Visa en titanhoj !
Gustav S sa:
igloo sa:
Gustav S sa:
^ Ser fort ut!



Bytte ut landsvägstitanramen mot den här laståsnan. Den blev kul, värt med ovaliserade rör på rätt ställen i jämförelse.
Snygg! Är det en Tempest?
Hur lirar Potenzareglagen med de växlarna?
Tack, stämmer bra! Det är ett ihopplock av äldre Veloce och Chorus som funkat bra hittills :)
Jag planerar framtida budgettitanbygge, velar mellan Pickenflick och Tempest. Vad var det som gjorde att du valde tempesten?
 

Singular

Aktiv medlem
Visa en titanhoj !
Jag har kikat mycket på Tempest - det som jag tycker slår Pickenflick är genomgående axlar och skärmfästen (och bättre möjlighet för olika alternativ av klingor).
 

Jilster

Aktiv medlem
Visa en titanhoj !
Hur breda däck går in i Tempest? 29,27,5 och 26. Har du koll? Kan inte säga att jag lider så mkt av 9mm axlar. Tempest är ju dock lite finare ram än Pickenflick.
 

Gustav S

Medlem
Visa en titanhoj !
wukkaN sa:
Jag planerar framtida budgettitanbygge, velar mellan Pickenflick och Tempest. Vad var det som gjorde att du valde tempesten?
Ej expert på ämnet, men min spaning var att Tempesten är en modernare och mer väldesignad ram. Jag har V1 med 9 mm-drops men finns som sagt numera för through. Som också nämnts: ovaliserade/over size-rör för bättre styvhet, öglor för skärmar och för den delen pakethållare om det skulle vara intressant. Men nu ser jag är även Pickenflicken har ovala rör, har den alltid haft det?
Vad gäller geometrin verkade Pickenflicken luta mer åt CX med högre vevlagerhus. Själv ville jag ha något att mata mil med, då passade även lägre stack. Jag sitter också bättre med mindre vinkel på sadelröret.
 
Senast ändrad:

wukkaN

Medlem
Visa en titanhoj !
Gustav S sa:
wukkaN sa:
Jag planerar framtida budgettitanbygge, velar mellan Pickenflick och Tempest. Vad var det som gjorde att du valde tempesten?
Ej expert på ämnet, men min spaning var är Tempesten är en modernare och mer väldesignad ram. Jag har V1 med 9 mm-drops men finns som sagt numera för throgh. Som också nämnts: ovaliserade rör för bättre styvhet, öglor för skärmar och för den delen pakethållare om det skulle vara intressant. Men nu ser jag är även Pickenflicken har ovala rör, har den alltid haft det?
Vad gäller geometrin verkade Pickenflicken luta mer åt CX. Själv ville jag ha något att mata mil med, då passade även lägre stack. Jag sitter också bättre med mindre vinkel på sadelröret.
Tack för svaret! Du har nog bättre koll än jag så kommer säkert fråga dig igen när bygget beger sig. Det lär ta tid så du hinner nog känna in hojen ordenligt tills dess :)

Snygg var den också!
 

Herbivora

Medlem
Visa en titanhoj !
bikerX sa:
Herbivora sa:
Grymt fin!
Xizang var ju drömhojen när det begav sig.
Tack, efter många år av letande, knepande och knåpande är den klar.
Titan var ju verkligen "the shit" när jag var knodd och det jag ville ha.
Problemet är bara att titanramarna börjar samlas på hög snart... ;)
Att bygga ihop alla mina drömcyklar från ungdomen tar på krafterna.
 
Senast ändrad:

ujja

Medlem
Visa en titanhoj !
lynskey.jpg

Nu har det hunnits med några mil iaf så kan uppdatera med en bild på cykeln i dess naturliga miljö, dvs lång söndagstur med både fika och sportgrus. I bakgrunden Tallbergsbron som man hoppade bungyjump från i den gamla Gevaliareklamen.
 

Deus

Ny medlem
Visa en titanhoj !
Äntligen skruvat ihop min nya XC-hoj! Byggd av Waltly med XC geometri som lutar åt trailhållet. Bara varit ute på kort justeringstur än så länge men det känns bra!
 

Bilagor

Egress

Medlem
Visa en titanhoj !
Inte min, men denna har jag monterat isär och rengjort idag. Totalrenovering av hela hojen som inte använts sen cyklades över 3000km från kust, genom öken, till Uluru (Ayers Rock) här i Australien av mannen bakom Race to the Rock, Jesse Carlsson.
Mycket röd sand och lera att skrubba bort och tömma ut ur ramen...

Mer om Race to the Rock: http://www.bikepacking.com/plog/race-to-the-rock/

IMG_1977.jpg
 
Senast ändrad:

Herbivora

Medlem
Visa en titanhoj !
CorratecSuperbowTitan.png


Senaste skapelsen med lite små justreringar kvar.
Jakten har varit igång efter den sedan way back, den dök upp på en tysk sida, en del mailkorrenspondas, och sen var den min.
Corratec Superbow Titan troligen från 2002ish...
 
Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Visa en titanhoj !
fhloston sa:
Fan va snyggt det är med titan!
Håller med, men verkar vara väldigt vanligt med grovborstade ramar så dom blir åt det gråa hållet, varför inte mer polerade & eller lättborstade så dom går åt mer blanka/silvriga hållet? Svaret kanske är lätt, att folk föredrar grått över silver, men men
 

båtbensbudet

Aktiv medlem
Visa en titanhoj !
JesperA sa:
fhloston sa:
Fan va snyggt det är med titan!
Håller med, men verkar vara väldigt vanligt med grovborstade ramar så dom blir åt det gråa hållet, varför inte mer polerade & eller lättborstade så dom går åt mer blanka/silvriga hållet? Svaret kanske är lätt, att folk föredrar grått över silver, men men
De "gråa" hojarna är ofta blästrade och inte borstade alls. Så helt olika tekniker. En blästrad ram har tåligare finish men den är o andra sidan mkt svårare att återskapa när den väl fått skavanker då man måste ha samma blästmedia och teknik för att få samma finish. Borstad titan kan du ju ta 30 min själv och göra ramen som ny med lite handkraft och "rätt" scotch brite. Vissa tillverkare hävdar att just deras finish skyddar ramen på olika sätt. Personligen gillar jag brushed just för att det är så enkelt att hålla den i nyskick själv.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Visa en titanhoj !
det finns ju också möjligheten att eloxera. av någon anledning väljs gärna en blåsvart nyans, vet inte om det är något tekniskt hinder att välja andra färger inklusive silverblank som på t ex alustyren. blir iaf ett mycket starkt ytskikt.

tror jesper möjligen efterfrågar polerat snarare än det vanligare förekommande scotch-braijtat? blir då en ändå en snart gråaktig men blank yta. möjligen kan eloxering eller lack hindra att ytan övergår i grått.

när det gäller blästrad finish på titan är jag svag för den, valde till den när jag nyligen pimpade min titan-brompton med en tredjeparts titanstyrstam. får en patina i form av att den blankar till sig något efterhand. tycks ha en ytskyddande funktion, möjligen gör metoden att det oxiderade ytskiktet blir kraftigare.

spacekittys hoj strax härovan är ett exempel på den sidenmatta ytan på en blästrad ram.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Visa en titanhoj !
En helt blankpolerad ram skulle bli riktigt trist efter bara en dags grusåka, fullt med synliga "hairlines" av allt grussprätt och damm som lägger sig över ytan och sen gnids ut när du petar på det. Och jag personligen skulle inte vilja ha en helt blank ram där solen reflekteras och bländar mig emellanåt.

Mason har valt att polera in loggan, det ser snyggt ut.

IMG_0831.JPG
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer