Snart klar:
Bakväxeldragning, växeljustering och styrlinda. Sen ut och köra, justera,köra o.s.v.
Premiärtur planerad till måndag, är på väg ut ur en rejäl förkylning så det finns lite cykelabstinens att stilla nu.
Ingen aning om vad den väger, ska väga då helt klart men en uppskattning är ca. 8 komma nånting, antagligen upp mot komma 5.... Ramen vägde 1050, gaffeln 390 och styret 220.
Vet inte om det är bra eller dåligt. Jag bara cyklar och är glad, jag ; )
Flyttade över grejerna från min gamla trotjänare, Giant TCR från 2000.
Utrustad med Campas snikgrupp Mirage, 9 delad med trippel fram från 2000 alltså, uppgraderad med Centaur vevparti förra året. Robusta grejer. Bara på bakväxel och framväxel kan jag helt klart spara 2-3 hekto på. Sen var sadelstolpen som följde med, en riktig kluns på 330 gram... Där går det att lätta minst ett hekto.
Reglagen är ju någon snik-komposit (plast alltså...) men är faktiskt riktigt lätta och så länge dom funkar så byter jag inte till några häftiga carbon-reglage och 10- eller 11-delat. Problemet är att dom har funkat rent imponerande bra under alla 10 år jag haft hojen, aldrig svikit mig en enda växling - så dom får jag väl dras med ett par år till. Vento-hjulen är ju relativt låg vikt för vad man betalat för dom, och för mina behov är dom fullt tillräckliga. Dom byter jag först när jag kör sönder dom.
Så, ner mot åtta är väl målet, sen är jag nöjd. Om det är realistiskt, annars får det vara. Inte så jädra noga egentligen, man kan lättare ta ett kilo på sig själv : )
Den numera slaktade gamle trofast...lite vemodigt nästan, den har ju gått åtta Vätternrundor.
Varför jag köpte en kokos-ram? Tja, säg det. Sparade väl några hekto mot det gamle alu-spettet, men framför allt är det väl att jag vill prova en ram som inte är så tokstyv som TCR:en är, pröva annat helt enkelt. Efter 10 år behöver man variera sig : )
Just ja, sen ska den väl dekaltrimmas lite smakfullt. Eller inte. Jag får se.