Visa era fulkineser i carbon

Jag börjar smått fundera på ett bygge i höst. Är det någon som sett en 29:er ram på Ebay eller hemsidorna. Jag har inte hittat någon hittils. Crossramar är det heller inte lätt att hitta, vilket är ett annat alternativ.

Är det någon som är på väg att beställa ifrån ebay där man kan snika in sig,har ingen pay pal så det blir svårt med betalning,lättare att skicka betalning inom sverige.

paramedic skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som är på väg att beställa
> ifrån ebay där man kan snika in sig,har ingen
> pay pal så det blir svårt med betalning,lättare
> att skicka betalning inom sverige.

Annars är det väldigt lätt att skaffa sig ett Paypalkonto. Sedan är det världens smidigaste betalning.

Anton O skrev:
> Smidigt, kanske det. Men dom är fortfarande
> skurkar. http://www.aboutpaypal.org

så paypal är skurkar för att nån utnyttjar deras namn o försöker få dumma jävlar klicka på en länk i ett mail de tror är från paypal? när de klickar på länken ploppar en sida upp med en adress som inte stämmer med paypal, där fyller de i sina användaruppgifter :D har man läst på lite så vet man hur paypal arbetar, o det är inte sådär :D

tror det ä rätt många företag som ä skurkar om man ska se det på det där sättet. jag tycker snarare att man ska vara lite försiktig över huvudtaget med vad man klickar på för länkar i sina mail. dessutom så kan man ju alltid gå in på paypal sidan o se vilka meddelande de skickat där med, om jag inte minns fel (gäller ebay med), finns de inte där, så ska man dra öronen åt sig.

med just paypal har jag då inte haft några som helst problem under de 5-6 år jag använt dem.

Du läste nog inte så noga på sidan. Fåntrattar som har fått sina konton kapade PGA sin egna dumhet är en ganska liten del av inläggen.

Anton O skrev:
> Du läste nog inte så noga på sidan. Fåntrattar
> som har fått sina konton kapade PGA sin egna
> dumhet är en ganska liten del av inläggen.

missade lite inlägg ja :D får väll skatta mig lycklig att det inte krånglat nån av de 117 köp jag gjort på ebay och 30-tal jag gjort på sidor som stödjer paypal. får hoppas det fortsätter så :D

Det är ju klart, du som kör med haspelrullekomponenter över lag kanske vill ha lite lägre kvalisort även på styrlagret :oD

Kolla in det här smäcket isf

http://www.competitivecyclist.com/r...010-cane-creek-is-3i-hiddenset-6636.29.1.html

12994_i_1.jpg

Kanske inte bästa bilden, visar ju fel sida, men nu är den ihopplockad och invigd med drygt 10 mil omvägspendling.

Carbonram 58 + stolpe, sadel, klämma + gaffel + styre från bicycle 999.
Första bästa styrstam 130mm, prolite. Chorus 10 hel grupp. Mina gamla hjul campa vento med vittoria pave 24mm clinch.

Vikt 8.4 men då väger hjul+däck+kasett+koppling in på hela 3.4. Har beställt soul 2.0 och får se vad jag hamnar på med ett hjulset på 1.300.

Sadeln är skön i formen men hård. Vänjer mig nog eller tjockare byxa. Känns stabil och snabb jämfört med stålräcern.

Återkommer med nya bilder när rätt hjul och ev byte till snygga höljen. Ska känna lite på styrhöjden innan kapning.

Jon

Bilagor

• bild(2).jpg
    bild(2).jpg
    52.6 KB · Besök: 238
Snart klar:
P1010033.JPG ht=544

Bakväxeldragning, växeljustering och styrlinda. Sen ut och köra, justera,köra o.s.v.
Premiärtur planerad till måndag, är på väg ut ur en rejäl förkylning så det finns lite cykelabstinens att stilla nu.
Ingen aning om vad den väger, ska väga då helt klart men en uppskattning är ca. 8 komma nånting, antagligen upp mot komma 5.... Ramen vägde 1050, gaffeln 390 och styret 220.
Vet inte om det är bra eller dåligt. Jag bara cyklar och är glad, jag ; )

Flyttade över grejerna från min gamla trotjänare, Giant TCR från 2000.
P10100011.JPG ht=544

Utrustad med Campas snikgrupp Mirage, 9 delad med trippel fram från 2000 alltså, uppgraderad med Centaur vevparti förra året. Robusta grejer. Bara på bakväxel och framväxel kan jag helt klart spara 2-3 hekto på. Sen var sadelstolpen som följde med, en riktig kluns på 330 gram... Där går det att lätta minst ett hekto.
Reglagen är ju någon snik-komposit (plast alltså...) men är faktiskt riktigt lätta och så länge dom funkar så byter jag inte till några häftiga carbon-reglage och 10- eller 11-delat. Problemet är att dom har funkat rent imponerande bra under alla 10 år jag haft hojen, aldrig svikit mig en enda växling - så dom får jag väl dras med ett par år till. Vento-hjulen är ju relativt låg vikt för vad man betalat för dom, och för mina behov är dom fullt tillräckliga. Dom byter jag först när jag kör sönder dom.
Så, ner mot åtta är väl målet, sen är jag nöjd. Om det är realistiskt, annars får det vara. Inte så jädra noga egentligen, man kan lättare ta ett kilo på sig själv : )

Den numera slaktade gamle trofast...lite vemodigt nästan, den har ju gått åtta Vätternrundor.
P1010038.JPG ht=544

Varför jag köpte en kokos-ram? Tja, säg det. Sparade väl några hekto mot det gamle alu-spettet, men framför allt är det väl att jag vill prova en ram som inte är så tokstyv som TCR:en är, pröva annat helt enkelt. Efter 10 år behöver man variera sig : )

Just ja, sen ska den väl dekaltrimmas lite smakfullt. Eller inte. Jag får se.

Senast redigerad av en moderator:
Blev klar för några veckor sedan, bara totalt anonymt kolsvart.
Det mesta är fulkinesiskt: ram, gaffel, styrlager, sadelstolpe och klämma (klämman hemskt tung!) sadel, flaskställ, styrstam, styre och fälgar.

Resten är:
Campa chorus framväxel, bakväxel, kassett och växelreglage, kedjan är record 11S.
Bromsar: Planet-X CNC bromsar (fick ett par schysta snabblås på köpet)
Pedaler: Time Iclic carbon
Styrlinda: Deda
Nav: Soulbike prodigy
Ekrar: DT aero lite
Lyxade dessutom till det med Vittoria Evo CX

Väger med flaskor, pumpade däck, garmin 705 och en leyzyne-pump i alu under 7 kg
Utan ovanstående med med fäste för pump, dator och kadens/fartgivare och magnet till denna 6,55 kg enligt min kjell&co fiskevåg så den kvalificerar sig för "den andra" tråden full med fincyklar, haha. Ramstorlek 56.

Bilagor

• Bild 006.jpg
    Bild 006.jpg
    77.6 KB · Besök: 231
  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    75.1 KB · Besök: 218
Grym cykel.

Självklart så har du provkört. Jag är väldigt nyfiken på hjulbygget.
Har själv sneglat på fälgen men inte bestämt mig.

Ge en kort review.

//B

Har tyvär dåligt med referenser för någon bra redogörelse. Senaste skapligt moderna racer jag cyklat på är en aluminium-bianchi av snikmodell (via nirone med alugaffel) och det var några år sen nu. Efter det har jag harvat runt på en föga inspirerande om än jättevacker Champion stålhäst (campa nuovo record helt igenom) från sent 70-tal. Är dock jättenöjd med ebayraketen så här långt och hoppas den ska ge mig något av en nytändning med träningen. Skulle jag bygga en igen så bidde det något med 3K-väv eller unidirectional istället, kanske en FM015-ram bara för den möjligen är några gram lättare och också lite modernare snitt. Kuota kredon som den här kopierar av är väl 3-4 år nu. Hjulen funkar fin-fint så här långt, var även ganska lättbyggda då dom inte hade någon "bula" som även nya alufälgar ofta har vid skarven. Med de naven jag använde funkade 270mm ekrar runtom (38mm fulkinesisk tubfälg)

Enda uppdateringarna jag funderar på är sadelstolpklämma (hemskt tung grejj på 25 gram på den nu) samt en kortare styrstam (110mm nu till 100mm eller möjligen 90mm). Känner mig lite utsträckt, det skulle dessutom ge mig utrymme att korta styrröret lite till ( 0,41g/mm inkl distanser!)

Jo, jag har redan nylonskruvar i flaskställen, modellhobbyaffärer har bra sortiment av sådana

Jag köpte min ram/gaffel av bicycle_999 eller något liknande. Däremot köpte jag mina kolfiberfälgar av just bikebicycle99. Fälgarna är inte hemma än men bicycle_999 funkade det super med och jag utgår ifrån att det kommer bli lika bra den här gången med bikebicycle99.

Giant-ramen högre upp i tråden har ju 1000 gånger mer charm än kolfiber i svart. Visst är kolfiber lättare, men inte vackrare. Bygg något snyggt av Giant-Once-Ramen också. :)

chrkes skrev:
> Giant-ramen högre upp i tråden har ju 1000
> gånger mer charm än kolfiber i svart. Visst är
> kolfiber lättare, men inte vackrare. Bygg något
> snyggt av Giant-Once-Ramen också. :)

Ja, antingen blir den kvar som singlespeed till mig - eller att jag bygger en budgetracer åt kompisen med ngn Tiagra-grupp och snikhjul från Düsklandt. Just nu får den hänga och vila på väggen, men knappast för gott, den ska ut på vägarna igen vare sig den vill eller inte : )

Fulkineser är det nya... Ska väga min efter att jag har byggt mina kolfiberhjul och se vad man kommer ner i vikt på en hel hoj som har kostat 5000:- (inkl två hjulpar) mindre än en Specializedram.

Johan A skrev:
> Fulkineser är det nya... Ska väga min efter att
> jag har byggt mina kolfiberhjul och se vad man
> kommer ner i vikt på en hel hoj som har kostat
> 5000:- (inkl två hjulpar) mindre än en
> Specializedram.

Min vägde in på ca 7.3 utan pedaler.

Globalistic skrev:
> Är det någon av er som åkt på tull mm?

Japp, 57:- på ramen/gaffeln och faktiskt hela 450:- på fem fälgpar i kolfiber.

Stisse skrev:
> Jepp, runt 250 spänn. Inget att bråka om.

Samma här.

Edit: men då hade ebaysäljaren noterat ett lägre värde ($40) än det faktiska, varför merparten av momsen finns kvar i min ägo.

Crazy Chester skrev:
> Kolla, en till. Sram Force, Dura-Acehjul och
> ritcheystam, -styre och -stolpe.

Snygg, är det en reflektion på underröret som är bronsfärgat eller ska det vara där?

http://www.talkofbike.com/
Intervju med 53x11, ny exklusiv butik på nätet.

Johan A skrev:
> Fulkineser är det nya... Ska väga min efter att
> jag har byggt mina kolfiberhjul och se vad man
> kommer ner i vikt på en hel hoj som har kostat
> 5000:- (inkl två hjulpar) mindre än en
> Specializedram.

5000kr?
Men då hade du en hel del komponenter liggandes hemma sedan tidigare?

Tjenare!

Min nyinköpta fulkines (fast den är hur snygg som helst) hjälpte mig att ligga kvar i första klungan på NDL här i Götet i söndags. Backarna har aldrig känts så lätta!

Hade dock grymt otäcka vibrationer i ramen utför (riktigt läskigt).

Jag läser att man tydligen skall ha campa styrlager, jag kör med ett integrerat BBB styrlager. Kan vibrationerna bero på att jag har monterat fel styrlager?

Någon annan som känner igen problemet?

Patric

Tillbaka
Topp