Visa era fulkineser i carbon

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tullarna har vi gemensamt med hela EU, väl? Så
> ja.

Fast vilka gör sina kolfiber ramar i eu? R2j, nått litet märke i Tyskland (han som r custom ramarna åt corratec). Men set ä väll som sagt en generell regel

Mitt Kina bygge 2013

Bilagor

• 2013-01-30 19.28.09.jpg
    2013-01-30 19.28.09.jpg
    205.9 KB · Besök: 46
Skit ocksa... ytterligare 30 dagars väntetid pa mina pryttlar fran carbonality... 29er gaffeln va tydligen slut och dom nya kommer först om 30 dagar...

Ta tillbaka Paypal överföringen och göra nytt försök om 1 manad, vad tror Happy?

Surt sa räven!

30 är lurigt att vänta, blev själv just blåst på en eBay-ram som jag var snäll och väntade på. Turns out, du kan bara claima paypal överföringar i 30 dagar sen är du on your own, något lurendrejarna verkar väl medvetna om...

Var just D jag tänkte pa!

Nu är väll carbonality.com en rätt känd säljare som jag inte har hört lurat nagon. Nu star det även pa deras hemsida att leverans av 29er gaffel dröjer till slutet av mars. Det gjorde det dock inte när jag beställde.

Gjorde min beställning den 19 februari sa har ett tag kvar tills mina 30 dagar är slut.

Trist med att du blev lurad pa ram/pengar!

Blev blast pa en tablet förra aret tyska ebay...

Beställde en FR-202 i matt 3K finish igår, verkade vara en populär ram att bygga på och hade rätt vettig geo...
Inte byggt ihop en cykel från Scratch sen jag en gång i tiden registrerade mig på detta forum (behövde dock aldrig ställa någon fråga, så därav bristen av inlägg förrän nu).

Det blir dock ett relativt budget-bygge p.g.a. en blivande föräldraledighet. Jag har alltid som mål att en cykel aldrig ska kosta mer än 8k färdigbyggd (jag är inte någon lyxnörd som vissa här), så jag ska se vad man får ihop av eBay-fynd, saker jag har liggande och liknande.

Lovar att bilder kommer allt eftersom det blir klart.

peteranders6 skrev:
> 30 är lurigt att vänta, blev själv just blåst
> på en eBay-ram som jag var snäll och väntade
> på. Turns out, du kan bara claima paypal
> överföringar i 30 dagar sen är du on your own,
> något lurendrejarna verkar väl medvetna om...

Skriv ett riktigt hemskt omdöme iaf. så kanske nått kan hända.

bogg skrev:
> Beställde en FR-202 i matt 3K finish igår,
> verkade vara en populär ram att bygga på och
> hade rätt vettig geo...
> Inte byggt ihop en cykel från Scratch sen jag en
> gång i tiden registrerade mig på detta forum
> (behövde dock aldrig ställa någon fråga, så
> därav bristen av inlägg förrän nu).
>
> Det blir dock ett relativt budget-bygge p.g.a. en
> blivande föräldraledighet. Jag har alltid som
> mål att en cykel aldrig ska kosta mer än 8k
> färdigbyggd (jag är inte någon lyxnörd som
> vissa här), så jag ska se vad man får ihop av
> eBay-fynd, saker jag har liggande och liknande.
>
> Lovar att bilder kommer allt eftersom det blir
> klart.

Härlig inställning! Ska bli kul att följa.

Largus skrev:
> Nu är den klar.
>
>
>
>
>
>
>
>
> Den skarpögde kan se att denna ram har varit med
> i denna tråden tidigare. Den är omstripead efter
> eget tycke.

Heter den Katla?
Clean!

Ja, den heter Katla. Att den har fått det namnet är en lång historia som började med en gammal mtb från urtiden (Katla I, uppkallad efter draken i Bröderna Lejonhjärta), senare ombyggd till fulcross som följdaktligen döptes till Katla II.
När jag köpte den här ramen pratade jag med min cykelkompis som jobbar på en reklambyrå om vi kunde hitta på nåt kul varvid han direkt säger Katla III, vilket var exakt samma tanke som jag själv haft.

Largus skrev:
> Nu är den klar.
>
>
>
>
>
>
>
>
> Den skarpögde kan se att denna ram har varit med
> i denna tråden tidigare. Den är omstripead efter
> eget tycke.

Sådärja, det blev ju riktgt bra. Den där ramen är bevisat snabb. Kör den hårt! :)

Largus skrev:
> Jag hoppas ingen tar illa vid sig.

Nejdå, dom flesta försöker få sina fulkineser att likna något orginal men inte Largus, hen tar happys creme de la creme high end brand och förpassar Montemagnin till cyklarnas bakgård som en fulkines på ålderdomens höst..

Edit: Stvlef

Senast ändrad:
Min cykel är färdig. Att det blev en fulkines var mest slumpen köpte ramen på Blocket.
Ramen är en FM001 storlek 52. Utrustningen är mest 105. Hjulen är Rose 1145391 med 25mm däck vevlagret är Dura-ace

Detta är den första carbon cykel jag cyklat men den går tyst och relativt mjukt. Jag skall ha den för längre turer och jag ville därför ha en robust cykel.

Vikten blev 8.2kg. Nu är det bara att vänta på våren

kol3.jpg

P1050432.jpg

Framtiden får förstås utvisa hur robust den blev.

Motsvarande tyska postorder carbon cyklar med likvärdig utrustning ligger nedåt 8kg Priserna på kompletta cyklar ligger runt 15000 jag hamnade på knappa 10000 mycket pga att jag kunde köpa ramen hyffsat billig. Fast räknar man egen tid blir det förstås helt annorlunda. Nu när man kan köpa så billiga färdiga cyklar tror jag intresset för fulkineser kommer att minska. Dock är det förstås otroligt kul att bygga sin egen cykel fast det är förstås en helt annan sak

konstruktören skrev:
Dock
> är det förstås otroligt kul att bygga sin egen
> cykel fast det är förstås en helt annan sak

Exakt, man gör det faktiskt inte så mycket för att spara pengar, utan för att skapa sin egen stil och cykel precis som man vill ha den :-)

För problemet är ju fortfarande att skall man köpa rena ramkit så är det för dyrt (oftast) med de "kända" märkena...

Jag har iallafall bestämt mig för att mitt bygge blir en helstel 29er till att börja med (klarade mig inte under budget på 8000kr om jag skulle ha en vettig dämpare också). Det är lugnt, får väl använda min canyon de gånger jag vill ha en dämpare.

bogg skrev:
> Jag har iallafall bestämt mig för att mitt bygge
> blir en helstel 29er till att börja med (klarade
> mig inte under budget på 8000kr om jag skulle ha
> en vettig dämpare också). Det är lugnt, får
> väl använda min canyon de gånger jag vill ha en
> dämpare.

När du väl börjar köra helstelt så vill du inte ha en dämpare.

andematt skrev:
> Ja det börjar bli svårt att motivera egna
> lågbudgetfulkinesbyggen när det finns sånna
> här på marknaden:
> http://www.wiggle.co.uk/verenti-insight-105-2013/

Oj det var inte dåligt. Helt ny 11500 för kolfiber & 105 och anständiga hjul!

Det handlar nog mest om att det blir roligt helt enkelt att göra det själv! Detta är en favorit-tråd för det är kul att se vad folk sätter ihop och allra roligast med "egna" märken.

Vill man köpa EU finns ju alternativ, såg att Rose hade ramkit på utgångna RedBull modeller inkl gaffel för under 5k för ett par månader sedan och att Hibike rear en hög med Storck - iofs är just de klart dyrare än kinaramar men det är väl också lyxklass på dem.

Det finns andra goda skäl för att montera ihop själv. En färdig cykel kanske har ett styre som är obekvämt, en dum sadel, en onödigt bra framväxel, osv. När man sätter ihop allt själv får man allt precis som man vill ha det. Man kan prioritera efter eget behov. Och så värst dyrt behöver det inte bli heller.

geologen skrev:
> Det finns andra goda skäl för att montera ihop
> själv. En färdig cykel kanske har ett styre som
> är obekvämt, en dum sadel, en onödigt bra
> framväxel, osv. När man sätter ihop allt själv
> får man allt precis som man vill ha det. Man kan
> prioritera efter eget behov. Och så värst dyrt
> behöver det inte bli heller.

Så är det absolut, jag har ibte lagt mycket pengar på mina cyklar men byggt alla från ram. Det finns inte en enda cykel somsäljs med en sadel jag tycker om och många andra delar som jag inte skulle valt. Det säljs självklart många cyklar som är mycket bättre specade men min passar mig och det är gött!
Byggde min kinaracer för under 5000 med begagnad grupp och rea delar från england, någon enstaka del hade jag sedan tidigare, sadel, kassett (även ramen var beggad här på happy) och fick en cykel på under 8kg som passar som handsken! Otroligt skönt att ha en cykel som är min, det blev även namnet på den: Minkines!

Globalistic skrev:
> Många säljare på Ebay erbjuder även vita
> ekrar, färgade nipplar osv om man frågar om det.

Har du någon du handlat från som har bra priser?

Blir en snabb uppdatering här iallafall hur det ser ut med beställningar och budget.

Har än så länge följande antingen på väg hem, eller redan hemma:

Ram (Flyxii FR-202)
Gaffel (Flyxii FK008)
Hjulset (Shimano MT55 29er, svårslaget budgetalternativ för 1213kr från merlin för paret)
Sadel (Hade sedan tidigare, Selle Italia X1)
Styrstam (Aliexpress-"Fynd")
Styre (Aliexpress-"Fynd"
Sadelstolpe (Aliexpress-"Fynd")
Framväxel (Liggande Shimano Deore M590-10)
Handtag (eBay-köp, Lockon)
Däck (Hade ett par Rapid Rob i garaget)
Sadelstolpsklämma (Aluminium-sak från eBay)
Kassett: Shimano CS-HG62
Bakväxel: SLX M675 Shadow+ SGS

Det som ska till är då växelreglage (SLX), bromsar (obestämt, ser ut som Shimano Deore M596), Vevparti (Deore) och kedja

Kanske passar bättre i någon annan tråd detta, men jag tänkte att jag ju kan hålla er uppdaterade iallafall när jag faktiskt började posta här inne...

Redigerad: Beställt på mig ett par nya saker, just nu är projekterat färdigpris för cyklingsbar cykel drygt 8200kr

Senast ändrad:
Bingolotto skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många säljare på Ebay erbjuder även vita
> > ekrar, färgade nipplar osv om man frågar om
> det.
>
> Har du någon du handlat från som har bra priser?

Detta är ofta ett tillval på lite dyrare hjulset runt 400-900 usd. Enklare hjulset för runt 300 usd förekommer men är inte lika vanligt.

Så vad är ett bra pris för dig?

Om jag köper en sån här:
2013010216330632.jpg

http://www.flyxii.com/products_1.asp?menuid=329&id=1156
och sen så ledsnar jag på att ha den stela gaffeln, kan jag då sätta dit min gamla Sid-gaffel som har 1-1/8" hela vägen om jag kompletterar med en sån här:

http://www.merlincycles.com/bike-sh...s/headsets-1/hope-hs136-15-1-1-8-reducer.html

Adapter från 1,5 är det samma sak kanske? det borde det ju vara.

Jag har försökt att läsa här, men fattar ingenting:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1999758/2000027#msg-2000027

Stewe skrev:
> Om jag köper en sån här:
>
> Adapter från 1,5 är det samma sak kanske? det
> borde det ju vara.
>
> Jag har försökt att läsa här, men fattar
> ingenting:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1999758/20000
> 27#msg-2000027

Det fungerar om du köper rätt adapter, det finns några olika standards för vilken vinkel lagren sitter med, så du måste ha en adapter som passar ihop med det lager du har, jag köpte fel första försöket...

Jag frågade i fulkines 29' men fick inget svar.

Hur håller sig Kinaramarna? Vilka risker är kan det vara att köpa en fulram istället för en finram?

Med andra ord, hur är kvalitén generellt bland kinaramarna?

Man blir ju lite sugen...
/G

Man blev ju lite sugen på att byta min Scott Scale 70 ram och bara flytta över komponenterna. Kanske köpa till en stel gaffel t.o.m...

Tanken är ju att köpa en fs från Canyon nästa år. Men det lockar lite att köpa en fulram nu med alla era fina bilder...

/G

Tillbaka
Topp