Visa era fulkineser i carbon

Haha, jo tack! Snabb är den allt, lite overkill för mig med min usla nivå som lvg-cyklist. Men den var ju inte mening med heller från början, jag skulle bara köpa bättre hjul till frugans racer. Den uppgraderingen spårade ur rejält.
Men sen vi flyttade till Åre så blir den bara stående, det är ju lite annan cykling som lockar mer här.
Men jag har ingen aning vad jag ska sälja den för då det är ett bygge av lösa delar?
Jag får nog ta hjälp av happy innan jag lägger ut den på K/S så det inte blir helt åt skogen.
H C

Farsan sa:
Haha, jo tack! Snabb är den allt, lite overkill för mig med min usla nivå som lvg-cyklist. Men den var ju inte mening med heller från början, jag skulle bara köpa bättre hjul till frugans racer. Den uppgraderingen spårade ur rejält.
Men sen vi flyttade till Åre så blir den bara stående, det är ju lite annan cykling som lockar mer här.
Men jag har ingen aning vad jag ska sälja den för då det är ett bygge av lösa delar?
Jag får nog ta hjälp av happy innan jag lägger ut den på K/S så det inte blir helt åt skogen.
H C
Ja du... tycker personligen att det är lite vanskligt att sälja "kopior" men sålänge köparen vet vad den ger sig in på så är det väl fritt fram :)

Det är inte tillåtet att sälja piratkopior varken på Happys K&S eller på Blocket. Enligt Happy är det till och med olagligt.

Kinaramar i all ära, men det blir väl lite löjligt att kalla den något annat. Är det en hoshu, alibike eller vad det nu är så kan man väl skippa loggan... Eller kalla den något roligare som kanske w-sorks eller annat roligt ? man har ju chansen.

Stolt ägare av en riktig kines, ingen fulkineskopia byggd i Indien tex.
0FA5E44E-D65F-41D1-839E-35BC1B9798E6.jpeg

Tanken var aldrig att lura någon utan tala om att det är en kopia.
Okunskap från min sida, den kommer inte att säljas. Hustrun som håller på med VR och sånt tok får ta den. Så säljer vi hennes cykel, en ÄKTA Bianchi.
Fridens å ha de Christer

Byggd på delar från en Scale 930 och ram från lightcarbon LCFS911 storlek L.

Landade på 11.4kg då med tunga budget hjul :)

Bilagor

• IMG_1912.JPG
    IMG_1912.JPG
    463.9 KB · Besök: 538
lukas_holm sa:
Snygg ram! Vad heter modellen? Är det fästen för ramväska som man ser på övre ramröret?

Modellen heter GF-001, men den finns även som Tidace, heter då FM-CX072 (tror det är samma, i princip iaf).

Är fästen iaf - Kan säker sätta väska där, ingen aning :D

MarcusS sa:
Yes, verkar vara samma! Nöjd? Har du provat "max" på 700c?

Just nu håller jag på att brottas med luftning av SRAM... det är lite av ett krig. Just nu verkar det som att reservoir/bladdern inte är tät.

kroem sa:
lukas_holm sa:
Snygg ram! Vad heter modellen? Är det fästen för ramväska som man ser på övre ramröret?

Modellen heter GF-001, men den finns även som Tidace, heter då FM-CX072 (tror det är samma, i princip iaf).

Är fästen iaf - Kan säker sätta väska där, ingen aning :D

MarcusS sa:
Yes, verkar vara samma! Nöjd? Har du provat "max" på 700c?

Just nu håller jag på att brottas med luftning av SRAM... det är lite av ett krig. Just nu verkar det som att reservoir/bladdern inte är tät.

Ja, min hette Tidace FM-CX07 när jag beställde den. Den har fungerat alldeles utmärkt. Med 700 har jag bara kört 32mm och då finns det mycket utrymme kvar. Med 650b känns den klart livligare.

Kolla skruvarna som växelörat sitter fast med. De behöver få Loctite på sig, annars gängar de upp och bakhjulet börjar glappa.

MarcusS sa:
Ja, min hette Tidace FM-CX07 när jag beställde den. Den har fungerat alldeles utmärkt. Med 700 har jag bara kört 32mm och då finns det mycket utrymme kvar. Med 650b känns den klart livligare.

Kolla skruvarna som växelörat sitter fast med. De behöver få Loctite på sig, annars gängar de upp och bakhjulet börjar glappa.
Ska kolla in det, tack!

Nu är min hoj klar, bara testkört en runda, kul med grus! Panaracer slicks kändes lite sådär, så nu har jag slängt på SK-typen 43mm.
19-09-2418-03-589193.jpg

MarcusS sa:
TACK igen för tipser - för jag glömde såkalrt kolla och fixa det och nu när jag hängde upp hojen:
IMG-9251.jpg

Snyggt av mig... får bli ut och leta lite längre och bättre skruvar...

Måste bara fråga om du har samma lösning på TA bak, ska den bara gängas i den lösa delen?
IMG-9252.jpg

IMG-9253.jpg

Har du problem med sadelstolpen?

Jag har kört i flera år med Toseek-carbon köpt på eBay. Sadelstolpe och sadel har varit kanon, styret fick oroande klämmärken trots rätt moment så det plockade jag bort.

Men, har nu gått och blivit sugen på att bygga en snabb 27.5" Toseek-hardtail. De har börjat sälja ramar också nu nämligen. Någon som känner igen dem, eller kanske köpt en?

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/254251711434

kroem sa:
Nu är min hoj klar, bara testkört en runda, kul med grus! Panaracer slicks kändes lite sådär, så nu har jag slängt på SK-typen 43mm.

MarcusS sa:
TACK igen för tipser - för jag glömde såkalrt kolla och fixa det och nu när jag hängde upp hojen:

Snyggt av mig... får bli ut och leta lite längre och bättre skruvar...

Måste bara fråga om du har samma lösning på TA bak, ska den bara gängas i den lösa delen?

Har du problem med sadelstolpen?

Ja, bakaxeln skagängas i den lösa delen. Har funkat bra för mig.

Sadelstolpen sjönk de första turerna. Efter att ha slipat lätt på stolpe och metallklämprylen och lagt på carbonpasta så har det slutat. Jag fick dock ta riktigt hårt innnan den slutade glida - orginalskruven lyckades jag förstöra innan den satt.

Är det någon som har erfarenhet av VeloBuild VB-R-088? Det verkar vara en rip off på Pinarello F8 som de säljer för endast 259 USD. Jag funderar på att använda den till ett budgetbygge tillsammans med lite andra gamla delar som jag har liggandes.
VB-R-088.jpg

Min fulkines har nu blivit pendlare. Gammal bild, har numera singelklinga (11s) och inga barends.
ca 9,7kg
1x11 Shimano XT
71 grader HA (!)
med mera

Riktigt kul cykel att köra genom stan (Göteborg) med! Jag tycker att en gammal mtb med skivbromsar är det bästa man kan pendla med i stadstrafik. Grova däck som tar sig fram överallt och bra bromsar när någon går ut i cykelbanan med en barnvagn eller liknande.

Skall se om jag kan få upp en nyare bild snart.
fm038.jpg

Min fulkines har nu blivit pendlare. Gammal bild, har numera singelklinga (11s) och inga barends.
ca 9,7kg
1x11 Shimano XT
71 grader HA (!)
med mera

Riktigt kul cykel att köra genom stan (Göteborg) med! Jag tycker att en gammal mtb med skivbromsar är det bästa man kan pendla med i stadstrafik. Grova däck som tar sig fram överallt och bra bromsar när någon går ut i cykelbanan med en barnvagn eller liknande.

Skall se om jag kan få upp en nyare bild snart.Visa bilaga 444233

Har din Univega pensionerats? Jag minns den även om det var innan jag blev cykelintresserad som du hade den!

Kapar tråden...

När begagnatmarknaden är till säljarens stora fördel och cykelbutikerna ekar tomma, borde då inte "fulkineser" vara hetare än någonsin? Eller kan det vara så att reservdelslagren ekar lika tomma som butikerna vilket gör att folk avstår från att bygga?

Kapar tråden...

När begagnatmarknaden är till säljarens stora fördel och cykelbutikerna ekar tomma, borde då inte "fulkineser" vara hetare än någonsin? Eller kan det vara så att reservdelslagren ekar lika tomma som butikerna vilket gör att folk avstår från att bygga?
1. Långa leveranstider
2. Tull och moms
3. Osäker kvalitet.
4. Osäker tillgång på delar (alltså till ett bygga och inte reservdelar som är ett annat problem).

Kapar tråden...

problemet är ändå grupperna, svårt att hitta dom delarna med...

Vad är final verdict på DC ramen? Pris inkl allt? Den som säljs som fs rapide etc.
1282 dollar för superlight-versionen, inklusive x-fusion-dämpare, headset, bakaxel, växelöron, paypalavgift och frakt som de säger ska inkludera alla avgifter och skatter. det skulle blitt 1112 dollar om normalviktiga ramen hade funnits i lager i min storlek. paypal ville ha 11 300 kr om de skulle sköta växlingen till sek, men jag hittade den mikroskopiska knappen för att betala i dollar och då blev det 11 000 kr med icabanken.

lite ångest att jag inte bara köpte en komplett aluminium-alma för 9 000 kr och sålde av delarna som den kommer med. kanske ändå kan räkna hem det om heldämperiet gör att jag slipper diskbråck och desperata besök hos diverse kvacksalvare i framtiden.

Kapar tråden...

Nog går det att bygga men det börjar blir tufft och blir nog några 1000 dyrare än bara för några veckor sedan. Å andra sidan orkade jag inte leta så mycket. Orkade inte heller leta upp några hjul när de jag hittade för 3000 hade xd body.

Budget Happy FS?
Happy Rapide FS CR.PNG

Betalade totalt 8000kr för FM 936 standard vikt med headset, axel och 3st växelöron. Valde att lägga krutet på bättre dämpare än att spara ca100g på en SL ram...

Betalade totalt 8000kr för FM 936 standard vikt med headset, axel och 3st växelöron. Valde att lägga krutet på bättre dämpare än att spara ca100g på en SL ram...
Tycker ändå man kan få ihop det till rätt bra pris om det nu är samma ram som Vitus Rapid FS.
Lite lättare att bygga själv nu med de jävla priser det blivit på bland annat Vitus hela cyklar

Ja inga problem att bygga billigare . Men att lägga pengar på en SL ram och snåla på komponenter känns dumt. De pengarna sparar mycket mer vikt och ger bättre prestanda om man lägger dem på komponenter.
Absolut. Frågan var om det alls gick att bygga nu när det är brist på allt.
Jag slängde ihop nåt snabbt bara och allt finns på lager idag. Förutom gaffel skulle jag kunna köra på de komponenterna även om jag helst hade haft bättre bromsar.

Det börjar ändå bli tomt på hyllorna så kommer det ingen leverans snart så blir det svårt.
XT gruppen blir nog rätt mycket dyrare idag än när jag köpte en för två månader sedan. Minns inte riktigt men 1100 för kassett och växel har jag aldrig betalat tidigare.

Trifox-ram. Halvdan finish (lack i gängor etc), skapligt lätt (8,6kg som på bild), snabb leverans och bra pris. Men den ser ju lite konstig och ganska ful ut tyvärr.
Konstaterade under bygget att jag aldrig mer ska köpa billig no-name-ram från Kina. Det mesta funkar men allt är liiiite sämre tolerans på än om man köper märkesvaror. Man får fila och pilla lite extra hör och där.
Målet var ändå en lätt och billig (vinter)HT och det blev det.

Bilagor

• 61E0ECD4-6E00-4FEF-B486-177329CCB9D2.jpeg
    61E0ECD4-6E00-4FEF-B486-177329CCB9D2.jpeg
    1.1 MB · Besök: 223
Trifox-ram. Halvdan finish (lack i gängor etc), skapligt lätt (8,6kg som på bild), snabb leverans och bra pris. Men den ser ju lite konstig och ganska ful ut tyvärr.
Konstaterade under bygget att jag aldrig mer ska köpa billig no-name-ram från Kina. Det mesta funkar men allt är liiiite sämre tolerans på än om man köper märkesvaror. Man får fila och pilla lite extra hör och där.
Målet var ändå en lätt och billig (vinter)HT och det blev det.
Härligt! Googlar man begreppet ”fulkines” borde den där komma upp i sökningen.

Fanns det en passande styrstam att köpa till, undrar lite hur de tänkt där?

Tillbaka
Topp