Visa era fulkineser i carbon

Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:)
4CC0ED83-2077-4BCB-9476-97399AA104F1.jpeg

Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:) Visa bilaga 535854
Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:) Visa bilaga 535854
Hojen ser schysst ut! Men vinkeln på styre och framförallt skulle kunna snyggas till. Men med tanke på säsong kanske den inte år helt klar än.

Funderar på att köpa en velobuild 168 eller en 177, nån som går i samma tankar?
Plus för 168:
-Har exakt samma geo som s-works sl7, om det är bra eller inte kan man diskutera iofs, men det låter coolt
-snyggare än 177
-"aero", mer en utseendegrej än funktionalitet, iaf för mig.

Minus för 168
-tyngre
-sadelstoplen kan glida

Plus för 177
-lättare
-normal sadelstople som sitter bättre, enligt någon på chinertown.
Minus för 177
-kanske inte lika snygg som 168.

Plus för 168:
-Har exakt samma geo som s-works sl7, om det är bra eller inte kan man diskutera iofs, men det låter coolt
-snyggare än 177

Minus för 168
-tyngre
-sadelstoplen kan glida

Plus för 177
-lättare
Minus för 177
Jag har faktiskt gått runt och tänkte på 168 iaf!
Det är några till som jag funderar på.
WCB-R-268
WCB-R-306
VBR099

Det är just de propietära sadelstolparna som jag inte tycker om bara.
Men det fanns några guider minns jag som gav lite tips på vad man kunde lägga för att fästa stolpen ordentligt :)

Ja stolpen går nog att rätta till om det behövs, nån hade lagt tunn aluminiumplåt mellan tex. Men jag har kommit fram till att geometrin är alldeles för aggressiv.
Hur jag än letar och jämför så landar jag ändå på Yoeleo r12, verkar ha riktigt bra finish och snygga färdiglackade ramar, större valmöjlighet på styrkombon, europeisk shop osv. Dock är den så jädra dyr jämfört med en VB. Trodde jag var smart och kunde köpa ramen direkt från miracle, som gör deras ramar, men de påstår att deras variant bara tar 28mm däck, om det är sant eller inte är frågan. Varför skulle de göra exakt samma ram men med mindre utrymme. Yolon tar 32mm vilket är ett krav. Från miracle skulle det iaf kosta 800$ istället för 1300€ ?
En annan nackdel med yolon är att det är svårt att hitta bra reviews, finns många videos på YT men 90% av dem har fått ramen gratis från Yoeleo och de säger inte speciellt mycket om den förutom att den är bra. Annars finns ett fåtal personer som tycker den är ganska bra, nice, really nice osv. Men man kanske är skadad av alla märkes-reviews där allt är såå awesome, stunning, zippy, fast, supercomfy, one quiver osv…

Senast ändrad:
Ja stolpen går nog att rätta till om det behövs, nån hade lagt tunn aluminiumplåt mellan tex. Men jag har kommit fram till att geometrin är alldeles för aggressiv.
Hur jag än letar och jämför så landar jag ändå på Yoeleo r12, verkar ha riktigt bra finish och snygga färdiglackade ramar, större valmöjlighet på styrkombon, europeisk shop osv. Dock är den så jädra dyr jämfört med en VB. Trodde jag var smart och kunde köpa ramen direkt från miracle, som gör deras ramar, men de påstår att deras variant bara tar 28mm däck, om det är sant eller inte är frågan. Varför skulle de göra exakt samma ram men med mindre utrymme. Yolon tar 32mm vilket är ett krav. Från miracle skulle det iaf kosta 800$ istället för 1300€ ?
En annan nackdel med yolon är att det är svårt att hitta bra reviews, finns många videos på YT men 90% av dem har fått ramen gratis från Yoeleo och de säger inte speciellt mycket om den förutom att den är bra. Annars finns ett fåtal personer som tycker den är ganska bra, nice, really nice osv. Men man kanske är skadad av alla märkes-reviews där allt är såå awesome, stunning, zippy, fast, supercomfy, one quiver osv…
Jag har också kikat på den men den är så dyr tycker jag. Nästan att man får 2st ramar till priset av en. Då jag är rätt novis så har jag ingen aning om hur vad jag ska kolla gällande dimensionera och geometrin. Kollar bara vad som är snyggt. Kanske är ute på djupt hav :)

Jag har också kikat på den men den är så dyr tycker jag. Nästan att man får 2st ramar till priset av en. Då jag är rätt novis så har jag ingen aning om hur vad jag ska kolla gällande dimensionera och geometrin. Kollar bara vad som är snyggt. Kanske är ute på djupt hav :)
Nja så länge du har en cykel att utgå ifrån så kan du jämföra geometrin på bikeinsigths. Men en billigare ram är ju bra att välja när man inte är helt säker på vilken geo som passar.

Nja så länge du har en cykel att utgå ifrån så kan du jämföra geometrin på bikeinsigths. Men en billigare ram är ju bra att välja när man inte är helt säker på vilken geo som passar.
Jo precis, dock vet jag inte hur det är med andrahand. Går det ens att sälja de eller är folk fortfarande rädda för att det är kinesiskt? :)

Det går säkert. Det är ju inte som att sälja en beggad specilized men Velobuild och carbonda börjar ju bli väldigt kända. Winspace och Yoeleo verkar också anses som finramar till bra pris numera. Som Canyon strax innan de blev dyra. Imo köper jag hellre en kinesiskt märke en canyon dock men det är jag det.

Det går säkert. Det är ju inte som att sälja en beggad specilized men Velobuild och carbonda börjar ju bli väldigt kända. Winspace och Yoeleo verkar också anses som finramar till bra pris numera. Som Canyon strax innan de blev dyra. Imo köper jag hellre en kinesiskt märke en canyon dock men det är jag det.
Ah! Det visste jag faktiskt inte att VB och Carbonda var kända. Men känner du till Workswell någonting? Är det också bra?

Mitt bygge med (troligtvis) Kinesisk/TW ram (köpte ramen begagnad, vet ej vad tillverkaren heter eller var den kommer från, hjälp uppskattas att spåra den, )
Med Campa Centaur. Funkar bra trots mina 102kg!

Bilagor

• IMG_20230405_101941216.jpg
    IMG_20230405_101941216.jpg
    628.9 KB · Besök: 138
  • IMG_20230401_130718958_HDR.jpg
    IMG_20230401_130718958_HDR.jpg
    465.4 KB · Besök: 137
  • IMG_20220918_131125940_HDR.jpg
    IMG_20220918_131125940_HDR.jpg
    376.6 KB · Besök: 122
  • IMG_20220917_110611477_HDR (1).jpg
    IMG_20220917_110611477_HDR (1).jpg
    703.9 KB · Besök: 131
Plus för 168:
-snyggare än 177

Minus för 168
-tyngre
-sadelstoplen kan glida

Plus för 177
-lättare
Minus för 177
Gammalt inlägg, men köpte du någon ram? Jag fick precis hem denna, Velobuild 168 i 56cm. Kvaliteten på ramen och lacken känns helt ok för priset, ska bli spännande att prova den färdigbyggd om en månad eller så med tanke på att jag kommer ifrån en S-works Venge.. :)

Bilagor

• IMG_0753.jpg
    IMG_0753.jpg
    638.1 KB · Besök: 186
  • IMG_0754.jpg
    IMG_0754.jpg
    594.8 KB · Besök: 184
Gammalt inlägg, men köpte du någon ram? Jag fick precis hem denna, Velobuild 168 i 56cm. Kvaliteten på ramen och lacken känns helt ok för priset, ska bli spännande att prova den färdigbyggd om en månad eller så med tanke på att jag kommer ifrån en S-works Venge.. :)
Jag är faktiskt intresserad av deras 218 och går runt och tänker ifall man ska köpa eller inte haha

Hur gick det till slut? Hur står denna mot din S-works Venge? :)

Hur gick det till slut? Hur står denna mot din S-works Venge? :)
Den där månaden blev lång, visade sig vara en utmaning att få tag på växelgrupp plus en del iväg på tjänsteresa utomlands men sista delarna är på väg så jag hoppas på att ha en ihopbyggd hoj i slutet av nästa vecka. Får lägga upp bild då. Dock blir det nog svårt att jämföra hur själva ramen står sig då varenda del utom vevlager kommer skilja sig mot Vengen :) Vengen hade Red rakt igenom och Rovals värstinghjul osv, här blir det mest Force-delar, singelklinga fram, lättare och kanske lite mer flexiga hjul med lite lägre profil (50mm mot 64 på Vengen) och kolfiberekrar, smalare styre… dessutom mindre storlek på ram så mer kompakt position med mer drop osv. Så det kommer skilja sig en hel del på känslan av hela paketet gissar jag, men svårt att bena ut vad ramen i sig bidrar med :) Frågan är väl om jag gillar ”paketet” eller inte :) Vengen är dessutom den sjukaste cykel jag provat, man känner riktigt hur den skär igenom luften även vid högre hastigheter, uppplevde att man verkligen kände aerodynamiken i form av minskat luftmotstånd i högre hastigheter på den (och även vid sidvind), så det ska bli intressant att jämföra!

Den där månaden blev lång, visade sig vara en utmaning att få tag på växelgrupp plus en del iväg på tjänsteresa utomlands men sista delarna är på väg så jag hoppas på att ha en ihopbyggd hoj i slutet av nästa vecka. Får lägga upp bild då. Dock blir det nog svårt att jämföra hur själva ramen står sig då varenda del utom vevlager kommer skilja sig mot Vengen :) Vengen hade Red rakt igenom och Rovals värstinghjul osv, här blir det mest Force-delar, singelklinga fram, lättare och kanske lite mer flexiga hjul med lite lägre profil (50mm mot 64 på Vengen) och kolfiberekrar, smalare styre… dessutom mindre storlek på ram så mer kompakt position med mer drop osv. Så det kommer skilja sig en hel del på känslan av hela paketet gissar jag, men svårt att bena ut vad ramen i sig bidrar med :) Frågan är väl om jag gillar ”paketet” eller inte :) Vengen är dessutom den sjukaste cykel jag provat, man känner riktigt hur den skär igenom luften även vid högre hastigheter, uppplevde att man verkligen kände aerodynamiken i form av minskat luftmotstånd i högre hastigheter på den (och även vid sidvind), så det ska bli intressant att jämföra!
Jag förstår verkligen och du får lägga upp flera bilder!
Hur kommer det sig att du valde just den? Såg att det fanns 068 och 099 att välja mellan.

Just nu pendlar det mellan 168 och 218 faktiskt men återkom gärna när du är klar! :D

Jag förstår verkligen och du får lägga upp flera bilder!
Hur kommer det sig att du valde just den? Såg att det fanns 068 och 099 att välja mellan.

Just nu pendlar det mellan 168 och 218 faktiskt men återkom gärna när du är klar! :D
tre anledningar, geometrin är exakt kopia av Specialized SL7=nästan på mm samma geo som Vengen jag hade (men en storlek mindre), helintegrerad kabellösning och utseende generellt.

Valde mellan den och den lättare 177 men gick på en mer aero då jag cyklar mest platt och gillar när det går fort. Har en hyfsad sprint också så jag var rädd att en lättare hoj skulle flexa lite för mycket. Men kanske mest att geometrin är rakt av Spesh SL7/Venge vilken jag trivdes med.

tre anledningar, geometrin är exakt kopia av Specialized SL7=nästan på mm samma geo som Vengen jag hade (men en storlek mindre), helintegrerad kabellösning och utseende generellt.

Valde mellan den och den lättare 177 men gick på en mer aero då jag cyklar mest platt och gillar när det går fort. Har en hyfsad sprint också så jag var rädd att en lättare hoj skulle flexa lite för mycket. Men kanske mest att geometrin är rakt av Spesh SL7/Venge vilken jag trivdes med.
Tack för svar! Håller med om aero biten även fast man själv som förare är långsam. Utseendet på vengen börjar gro in på mig.

Får se vart det landar! :D

Ytterligare kommentar/reflektion angånde Velobuild 168 nu när jag ändå påbörjat bygget.
Provdrog interna bromsslangar igår "baklänges" (bromsslang kapad vid växel/bromsreglage), och upplevde ramen väl genomtänkt och väldigt enkel att få igenom slangar med inbyggda kanaler överallt där det behövs för smidig genomförning. Tom medföljande styret var mycket smidigare att trä slangen igenom baklänges än på S-works aerofly II-styret jag hade tidigare. Tog totalt 5 min att få dit bromsar och bromsslangar genom ram/gaffel och upp igenom styrlager med distanser som är delbara "på mitten" (precis som på nyare high-end cyklar) så att man lätt kan ändra hur många spacers man har under styret utan att behöva dra om bromsslangar osv. Smidigt!

Ytterligare kommentar/reflektion angånde Velobuild 168 nu när jag ändå påbörjat bygget.
Provdrog interna bromsslangar igår "baklänges" (bromsslang kapad vid växel/bromsreglage), och upplevde ramen väl genomtänkt och väldigt enkel att få igenom slangar med inbyggda kanaler överallt där det behövs för smidig genomförning. Tom medföljande styret var mycket smidigare att trä slangen igenom baklänges än på S-works aerofly II-styret jag hade tidigare. Tog totalt 5 min att få dit bromsar och bromsslangar genom ram/gaffel och upp igenom styrlager med distanser som är delbara "på mitten" (precis som på nyare high-end cyklar) så att man lätt kan ändra hur många spacers man har under styret utan att behöva dra om bromsslangar osv. Smidigt!
Oj vad smidigt! Det var ju smutt! :D

Update från min Kina-raket: montering pågår men glömde ju givetvis att köpa ljuddämpande "korv" för interna bromsslangarna för att undvika skrammel vilket är lite av en blocker då varken vevlager eller styrhus kan monteras. Hände dit vevparti för att se hur det ser ut, och det kommer bli bra det här. Ska jaga korv på lunchen nu, så förhoppningsvis fortsätter bygget ikväll, målet blir att kunna ge en ride-report efter långhelgen.
Tänkte köra vax på drivlinan på denna hojen istället för olja, bästa tips för att få bort fabriksgeggan från kedjan om man inte har tillgång till ultraljudstvätt?

Bilagor

• IMG_1193.jpeg
    IMG_1193.jpeg
    761.3 KB · Besök: 208
Update från min Kina-raket: montering pågår men glömde ju givetvis att köpa ljuddämpande "korv" för interna bromsslangarna för att undvika skrammel vilket är lite av en blocker då varken vevlager eller styrhus kan monteras. Hände dit vevparti för att se hur det ser ut, och det kommer bli bra det här. Ska jaga korv på lunchen nu, så förhoppningsvis fortsätter bygget ikväll, målet blir att kunna ge en ride-report efter långhelgen.
Tänkte köra vax på drivlinan på denna hojen istället för olja, bästa tips för att få bort fabriksgeggan från kedjan om man inte har tillgång till ultraljudstvätt?
är du i Sthlm kan du hämta korv hos mig, har massa.

Använd ren bensin, finns på färgaffär. :)

Finns det olika storlekar kring korvarna eller spelar det ingen roll så länge de får plats? :)

Äntligen hittade jag några minuter för att kapa styrröret och lufta bromsarna. Hanns t.o.m. med en liten rull runt kvarteret och jag blev inte besviken. Det här kommer bli mycket, mycket bra.. Kände inte av prisskillnaden på typ 130 000kr mot Vengen på den lilla stunden kan jag ju säga. Precis lika styv och rapp känsla som jag hoppats på, och storleken är helt perfekt. Lite dekaler och styrlinda på det så ska det rullas!

Bilagor

• IMG_1588.jpeg
    IMG_1588.jpeg
    845.4 KB · Besök: 276
  • IMG_1587.jpeg
    IMG_1587.jpeg
    877.1 KB · Besök: 280
Blev riktigt sugen på en 218 el kanske en 168. Har en supersix highmod 2018 nu, kommer man ångra viktstraffet om man går på en 218. Nån som hört nått positiv/negativt om dem? När ni valde storlek, hur gjorde ni?
Är alldeles för oinsatt för å kolla på en geotabell å förstå vad som passar en som är 179cm.
Å när ja lix frågar, deras hjul är de hiss eller diss. Sugen på 60mm aero om de blir en 218.

Blev riktigt sugen på en 218 el kanske en 168. Har en supersix highmod 2018 nu, kommer man ångra viktstraffet om man går på en 218. Nån som hört nått positiv/negativt om dem? När ni valde storlek, hur gjorde ni?
Är alldeles för oinsatt för å kolla på en geotabell å förstå vad som passar en som är 179cm.
Å när ja lix frågar, deras hjul är de hiss eller diss. Sugen på 60mm aero om de blir en 218.
Jag hade planen att köpa deras hjul också, men så dök ett par Hyper Lün upp här på happy..

Angående storlek, kolla din nuvarande i din storlek på https://geometrygeeks.bike/bike/cannondale-supersix-evo-disc-ultegra-2018/ och så kollar du vilken storlek av Velobuild som har samma/närmast stack och reach. I mitt fall var det lätt då 168:an har exakt samma geo som Specialized SL7 som i sin tur är nästan på mm samma som Venge:n jag hade innan.

Några till bilder efter första turen igår. Ska testa lite olika stack på styret, därav lite långt styrrör just nu. Är iaf grymt nöjd efter första riktiga turen. Rapp och styv, inget kännbart flex alls. Lite mer nervös styrning än Venge:n, men den var en storlek större och typ 2cm längre så det beror snarare på det då alla vinklar annars är samma. Rappheten kan nog mycket tillskrivas hjulen som är väldigt lätta och fina, typ 200g mindre roterande massa än mina förra. Var nästan vindstilla igår, men jag fick ändå känslan att de trots allt inte kommer vara riktigt lika bra i sidvind som de Roval CLX64 jag hade innan. Trots högre profil (64 mot Hypers 50mm) men med en bredare mer rundad profil så var de riktigt grymma i taskiga vindförhållanden, gissar att dessa inte kommer vara riktigt lika bra i det hänseendet men det har jag igen i lägre vikt uppför osv. Roval-hjulen är de absolut bästa jag testat, men kostar också 3-4 gånger mer.

Bilagor

• IMG_1600.jpeg
    IMG_1600.jpeg
    783.7 KB · Besök: 160
  • IMG_1596.jpeg
    IMG_1596.jpeg
    981.1 KB · Besök: 159
  • IMG_1608.jpeg
    IMG_1608.jpeg
    1.3 MB · Besök: 163
IMGP5184.JPG

Min kinesiska kolfiber-gravel.
BXT 135 Gravel-ram (geometri som Scott Addict Gravel) i storlek 52 med kinesiskt kolfiber i både styre, stam och sadelstolpe. Hjulen är begagnade från en Specialized Roubaix, sadeln är Biltemas MTB sadel och resten är en blandning av nya och begagnade Shimano delar från 105 och Ultegra grupperna.
Överlag smärtfritt bygge, någon gånga behövde rensas lite och några vassa grader filas ner, annars var det ganska rättfram montering. Vajrar och slangar pillades in i ramen nerifrån på några få minuter, dock är det rätt tråkigt med vajerdragning genom styrlagret när man justerar körställningen. GRX eller motsvarande grupp hade troligen passat bättre dock, nu behövdes en liten (1,2mm eller något liknande) spacer på höger sida för att få allt att lira med vevparti och framväxel.
Långt ifrån samma komfort som min gamla Bianchi från 70-talet, dock betydligt snabbare och mer lättcyklad!
Var det värt besväret att bygga själv? Nja, hademan haft is i magen är det alltid billigare att köpa färdig begagnade hoj...

@snowsucker känns väl som att en Large blir bra. Har en 56 cannondale nu som ja tror känns bra. Kollar ja sizechart på den så är ja ju i det nedre spannet för 56 men fortfarande 56 å inte 54.
Annan fråga, bygga med rim-break 2023 för att hålla ned kostnader (å man inte saknat disc) är det hål i huvet å självklart värt att gå upp 5+ i budget eller lan man tänka att eftersom de inte är en Pinarello F12 kan man lika gärna köra rim-break?

Bilagor

• IMG_1430.png
    IMG_1430.png
    135.7 KB · Besök: 48
@snowsucker känns väl som att en Large blir bra. Har en 56 cannondale nu som ja tror känns bra. Kollar ja sizechart på den så är ja ju i det nedre spannet för 56 men fortfarande 56 å inte 54.
Annan fråga, bygga med rim-break 2023 för att hålla ned kostnader (å man inte saknat disc) är det hål i huvet å självklart värt att gå upp 5+ i budget eller lan man tänka att eftersom de inte är en Pinarello F12 kan man lika gärna köra rim-break?
Vad är din totalbudget? Jag landade på 33' ungefär med skivor, beggade Hyper Lün hjul, full SRAM Force AXS (gamla Force, begagnade vevar, reglage och bakväxel) fast med Red singelklinga med power meter (begagnad, men oanvänd). Mina krav var skivor, elektroniska växlar, gärna Power meter och helintegrerade kablar :) Jag hade väl lite planen att kanske byta ram så småningom till en brandad ram så jag ville ha bra grejer på resten, och då kändes skivor som en no-brainer för mig då det kommer vara svårt att hitta ramar med fälgbroms framåt. Har man dessutom haft skivor innan känns det svårt att gå tillbaka. Nu känns dock ramen grym än så länge så det kan hända att den blir kvar länge :) Men det kan ju vara något att tänka på i skivor/fälgbroms-frågan. Gissar att det är högre andrahandsvärde på en skivbromshoj osv..

Tillbaka
Topp