Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror den bara räknas som ful. ?Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:) Visa bilaga 535854
Men du kände ändå att du var tvungen att skriva det och det är ju ändå mysigtTror den bara räknas som ful. ?![]()
Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:) Visa bilaga 535854
Hojen ser schysst ut! Men vinkeln på styre och framförallt skulle kunna snyggas till. Men med tanke på säsong kanske den inte år helt klar än.Hur var det, räknas memil som fulkines eller fulsvensk? Känns i alla fall som den gått ett varv till i kvalitetskontrollen jämfört med mina tidigare obrandade fulkineser:) Visa bilaga 535854
Ögat stämmer, efter provrull har det nu vridits tillbaka lite:) styret kommer säkerligen bytas till ett lite bredare innan sopbilarna rullat runt.Hojen ser schysst ut! Men vinkeln på styre och framförallt skulle kunna snyggas till. Men med tanke på säsong kanske den inte år helt klar än.
Jag har faktiskt gått runt och tänkte på 168 iaf!Funderar på att köpa en velobuild 168 eller en 177, nån som går i samma tankar?
Plus för 168:
-Har exakt samma geo som s-works sl7, om det är bra eller inte kan man diskutera iofs, men det låter coolt
-snyggare än 177
-"aero", mer en utseendegrej än funktionalitet, iaf för mig.
Minus för 168
-tyngre
-sadelstoplen kan glida
Plus för 177
-lättare
-normal sadelstople som sitter bättre, enligt någon på chinertown.
Minus för 177
-kanske inte lika snygg som 168.
Jag har också kikat på den men den är så dyr tycker jag. Nästan att man får 2st ramar till priset av en. Då jag är rätt novis så har jag ingen aning om hur vad jag ska kolla gällande dimensionera och geometrin. Kollar bara vad som är snyggt. Kanske är ute på djupt hav :)Ja stolpen går nog att rätta till om det behövs, nån hade lagt tunn aluminiumplåt mellan tex. Men jag har kommit fram till att geometrin är alldeles för aggressiv.
Hur jag än letar och jämför så landar jag ändå på Yoeleo r12, verkar ha riktigt bra finish och snygga färdiglackade ramar, större valmöjlighet på styrkombon, europeisk shop osv. Dock är den så jädra dyr jämfört med en VB. Trodde jag var smart och kunde köpa ramen direkt från miracle, som gör deras ramar, men de påstår att deras variant bara tar 28mm däck, om det är sant eller inte är frågan. Varför skulle de göra exakt samma ram men med mindre utrymme. Yolon tar 32mm vilket är ett krav. Från miracle skulle det iaf kosta 800$ istället för 1300€ ?
En annan nackdel med yolon är att det är svårt att hitta bra reviews, finns många videos på YT men 90% av dem har fått ramen gratis från Yoeleo och de säger inte speciellt mycket om den förutom att den är bra. Annars finns ett fåtal personer som tycker den är ganska bra, nice, really nice osv. Men man kanske är skadad av alla märkes-reviews där allt är såå awesome, stunning, zippy, fast, supercomfy, one quiver osv…
Nja så länge du har en cykel att utgå ifrån så kan du jämföra geometrin på bikeinsigths. Men en billigare ram är ju bra att välja när man inte är helt säker på vilken geo som passar.Jag har också kikat på den men den är så dyr tycker jag. Nästan att man får 2st ramar till priset av en. Då jag är rätt novis så har jag ingen aning om hur vad jag ska kolla gällande dimensionera och geometrin. Kollar bara vad som är snyggt. Kanske är ute på djupt hav :)
Jo precis, dock vet jag inte hur det är med andrahand. Går det ens att sälja de eller är folk fortfarande rädda för att det är kinesiskt? :)Nja så länge du har en cykel att utgå ifrån så kan du jämföra geometrin på bikeinsigths. Men en billigare ram är ju bra att välja när man inte är helt säker på vilken geo som passar.
HAHA! Det är ju min gamla! Den gick hårt och bra i nära 3 år i min ägo, bla vättern på 7.49 2017. Såldes vidare för ca 3 år sedan (men jag behöll hjulen). Grym hoj!Visa bilaga 536010Visa bilaga 536011
Någon som känner igen denna? Jag bygde och sålde den 2015.
Skulle vara kul att veta om den fortfarande används.
Det där tycker jag är snygg, ren och prydlig men andas samtidigt lite race:)HAHA! Det är ju min gamla! Den gick hårt och bra i nära 3 år i min ägo, bla vättern på 7.49 2017. Såldes vidare för ca 3 år sedan (men jag behöll hjulen). Grym hoj!
Kul att den kom till användning!HAHA! Det är ju min gamla! Den gick hårt och bra i nära 3 år i min ägo, bla vättern på 7.49 2017. Såldes vidare för ca 3 år sedan (men jag behöll hjulen). Grym hoj!
Ah! Det visste jag faktiskt inte att VB och Carbonda var kända. Men känner du till Workswell någonting? Är det också bra?Det går säkert. Det är ju inte som att sälja en beggad specilized men Velobuild och carbonda börjar ju bli väldigt kända. Winspace och Yoeleo verkar också anses som finramar till bra pris numera. Som Canyon strax innan de blev dyra. Imo köper jag hellre en kinesiskt märke en canyon dock men det är jag det.
Nja jag tänker mer kända bland de som bygger på kinaramar. Kolla på chinertown-forumet och reddit.Ah! Det visste jag faktiskt inte att VB och Carbonda var kända. Men känner du till Workswell någonting? Är det också bra?
Ah jag kollar! Tack :)Nja jag tänker mer kända bland de som bygger på kinaramar. Kolla på chinertown-forumet och reddit.
Gammalt inlägg, men köpte du någon ram? Jag fick precis hem denna, Velobuild 168 i 56cm. Kvaliteten på ramen och lacken känns helt ok för priset, ska bli spännande att prova den färdigbyggd om en månad eller så med tanke på att jag kommer ifrån en S-works Venge.. :)Funderar på att köpa en velobuild 168 eller en 177, nån som går i samma tankar?
Plus för 168:
-Har exakt samma geo som s-works sl7, om det är bra eller inte kan man diskutera iofs, men det låter coolt
-snyggare än 177
-"aero", mer en utseendegrej än funktionalitet, iaf för mig.
Minus för 168
-tyngre
-sadelstoplen kan glida
Plus för 177
-lättare
-normal sadelstople som sitter bättre, enligt någon på chinertown.
Minus för 177
-kanske inte lika snygg som 168.
Jag är faktiskt intresserad av deras 218 och går runt och tänker ifall man ska köpa eller inte hahaGammalt inlägg, men köpte du någon ram? Jag fick precis hem denna, Velobuild 168 i 56cm. Kvaliteten på ramen och lacken känns helt ok för priset, ska bli spännande att prova den färdigbyggd om en månad eller så med tanke på att jag kommer ifrån en S-works Venge.. :)
Hur gick det till slut? Hur står denna mot din S-works Venge? :)Gammalt inlägg, men köpte du någon ram? Jag fick precis hem denna, Velobuild 168 i 56cm. Kvaliteten på ramen och lacken känns helt ok för priset, ska bli spännande att prova den färdigbyggd om en månad eller så med tanke på att jag kommer ifrån en S-works Venge.. :)
Den där månaden blev lång, visade sig vara en utmaning att få tag på växelgrupp plus en del iväg på tjänsteresa utomlands men sista delarna är på väg så jag hoppas på att ha en ihopbyggd hoj i slutet av nästa vecka. Får lägga upp bild då. Dock blir det nog svårt att jämföra hur själva ramen står sig då varenda del utom vevlager kommer skilja sig mot Vengen :) Vengen hade Red rakt igenom och Rovals värstinghjul osv, här blir det mest Force-delar, singelklinga fram, lättare och kanske lite mer flexiga hjul med lite lägre profil (50mm mot 64 på Vengen) och kolfiberekrar, smalare styre… dessutom mindre storlek på ram så mer kompakt position med mer drop osv. Så det kommer skilja sig en hel del på känslan av hela paketet gissar jag, men svårt att bena ut vad ramen i sig bidrar med :) Frågan är väl om jag gillar ”paketet” eller inte :) Vengen är dessutom den sjukaste cykel jag provat, man känner riktigt hur den skär igenom luften även vid högre hastigheter, uppplevde att man verkligen kände aerodynamiken i form av minskat luftmotstånd i högre hastigheter på den (och även vid sidvind), så det ska bli intressant att jämföra!Hur gick det till slut? Hur står denna mot din S-works Venge? :)
Jag förstår verkligen och du får lägga upp flera bilder!Den där månaden blev lång, visade sig vara en utmaning att få tag på växelgrupp plus en del iväg på tjänsteresa utomlands men sista delarna är på väg så jag hoppas på att ha en ihopbyggd hoj i slutet av nästa vecka. Får lägga upp bild då. Dock blir det nog svårt att jämföra hur själva ramen står sig då varenda del utom vevlager kommer skilja sig mot Vengen :) Vengen hade Red rakt igenom och Rovals värstinghjul osv, här blir det mest Force-delar, singelklinga fram, lättare och kanske lite mer flexiga hjul med lite lägre profil (50mm mot 64 på Vengen) och kolfiberekrar, smalare styre… dessutom mindre storlek på ram så mer kompakt position med mer drop osv. Så det kommer skilja sig en hel del på känslan av hela paketet gissar jag, men svårt att bena ut vad ramen i sig bidrar med :) Frågan är väl om jag gillar ”paketet” eller inte :) Vengen är dessutom den sjukaste cykel jag provat, man känner riktigt hur den skär igenom luften även vid högre hastigheter, uppplevde att man verkligen kände aerodynamiken i form av minskat luftmotstånd i högre hastigheter på den (och även vid sidvind), så det ska bli intressant att jämföra!
tre anledningar, geometrin är exakt kopia av Specialized SL7=nästan på mm samma geo som Vengen jag hade (men en storlek mindre), helintegrerad kabellösning och utseende generellt.Jag förstår verkligen och du får lägga upp flera bilder!
Hur kommer det sig att du valde just den? Såg att det fanns 068 och 099 att välja mellan.
Just nu pendlar det mellan 168 och 218 faktiskt men återkom gärna när du är klar! :D
Tack för svar! Håller med om aero biten även fast man själv som förare är långsam. Utseendet på vengen börjar gro in på mig.tre anledningar, geometrin är exakt kopia av Specialized SL7=nästan på mm samma geo som Vengen jag hade (men en storlek mindre), helintegrerad kabellösning och utseende generellt.
Valde mellan den och den lättare 177 men gick på en mer aero då jag cyklar mest platt och gillar när det går fort. Har en hyfsad sprint också så jag var rädd att en lättare hoj skulle flexa lite för mycket. Men kanske mest att geometrin är rakt av Spesh SL7/Venge vilken jag trivdes med.
Oj vad smidigt! Det var ju smutt! :DYtterligare kommentar/reflektion angånde Velobuild 168 nu när jag ändå påbörjat bygget.
Provdrog interna bromsslangar igår "baklänges" (bromsslang kapad vid växel/bromsreglage), och upplevde ramen väl genomtänkt och väldigt enkel att få igenom slangar med inbyggda kanaler överallt där det behövs för smidig genomförning. Tom medföljande styret var mycket smidigare att trä slangen igenom baklänges än på S-works aerofly II-styret jag hade tidigare. Tog totalt 5 min att få dit bromsar och bromsslangar genom ram/gaffel och upp igenom styrlager med distanser som är delbara "på mitten" (precis som på nyare high-end cyklar) så att man lätt kan ändra hur många spacers man har under styret utan att behöva dra om bromsslangar osv. Smidigt!
är du i Sthlm kan du hämta korv hos mig, har massa.Update från min Kina-raket: montering pågår men glömde ju givetvis att köpa ljuddämpande "korv" för interna bromsslangarna för att undvika skrammel vilket är lite av en blocker då varken vevlager eller styrhus kan monteras. Hände dit vevparti för att se hur det ser ut, och det kommer bli bra det här. Ska jaga korv på lunchen nu, så förhoppningsvis fortsätter bygget ikväll, målet blir att kunna ge en ride-report efter långhelgen.
Tänkte köra vax på drivlinan på denna hojen istället för olja, bästa tips för att få bort fabriksgeggan från kedjan om man inte har tillgång till ultraljudstvätt?
Finns det olika storlekar kring korvarna eller spelar det ingen roll så länge de får plats? :)Update från min Kina-raket: montering pågår men glömde ju givetvis att köpa ljuddämpande "korv" för interna bromsslangarna för att undvika skrammel vilket är lite av en blocker då varken vevlager eller styrhus kan monteras. Hände dit vevparti för att se hur det ser ut, och det kommer bli bra det här. Ska jaga korv på lunchen nu, så förhoppningsvis fortsätter bygget ikväll, målet blir att kunna ge en ride-report efter långhelgen.
Tänkte köra vax på drivlinan på denna hojen istället för olja, bästa tips för att få bort fabriksgeggan från kedjan om man inte har tillgång till ultraljudstvätt?
Menar du att man ska använda bensin istället för wax? Eller att man ska använda bensin för att få bort "fabriksgeggan"? :)är du i Sthlm kan du hämta korv hos mig, har massa.
Använd ren bensin, finns på färgaffär. :)
Hehe bensin för att få bort gegganMenar du att man ska använda bensin istället för wax? Eller att man ska använda bensin för att få bort "fabriksgeggan"? :)
Ah då är jag med! :)Hehe bensin för att få bort geggan
Jag hade planen att köpa deras hjul också, men så dök ett par Hyper Lün upp här på happy..Blev riktigt sugen på en 218 el kanske en 168. Har en supersix highmod 2018 nu, kommer man ångra viktstraffet om man går på en 218. Nån som hört nått positiv/negativt om dem? När ni valde storlek, hur gjorde ni?
Är alldeles för oinsatt för å kolla på en geotabell å förstå vad som passar en som är 179cm.
Å när ja lix frågar, deras hjul är de hiss eller diss. Sugen på 60mm aero om de blir en 218.
Vad är din totalbudget? Jag landade på 33' ungefär med skivor, beggade Hyper Lün hjul, full SRAM Force AXS (gamla Force, begagnade vevar, reglage och bakväxel) fast med Red singelklinga med power meter (begagnad, men oanvänd). Mina krav var skivor, elektroniska växlar, gärna Power meter och helintegrerade kablar :) Jag hade väl lite planen att kanske byta ram så småningom till en brandad ram så jag ville ha bra grejer på resten, och då kändes skivor som en no-brainer för mig då det kommer vara svårt att hitta ramar med fälgbroms framåt. Har man dessutom haft skivor innan känns det svårt att gå tillbaka. Nu känns dock ramen grym än så länge så det kan hända att den blir kvar länge :) Men det kan ju vara något att tänka på i skivor/fälgbroms-frågan. Gissar att det är högre andrahandsvärde på en skivbromshoj osv..@snowsucker känns väl som att en Large blir bra. Har en 56 cannondale nu som ja tror känns bra. Kollar ja sizechart på den så är ja ju i det nedre spannet för 56 men fortfarande 56 å inte 54.
Annan fråga, bygga med rim-break 2023 för att hålla ned kostnader (å man inte saknat disc) är det hål i huvet å självklart värt att gå upp 5+ i budget eller lan man tänka att eftersom de inte är en Pinarello F12 kan man lika gärna köra rim-break?