VR19 - Happyride

VR19 - Happyride
Så, 23 + ev. 3 stycken bland de som har registrerad start 12.00 och är anmälda i 12.00-gruppen hängde ihop i Ödeshög. Sen kan gruppen vara större då det finns en del med registrerad 11.56-start som också har 12.55-registrering i Ödeshög.

VR19 - Happyride
marr sa:
Verkar vara fler mellantider iår. Hänger inte med, trots att de är "vi" som tar tiden där.
Irriterande nog är det dålig matchning mot mellantiderna från rekordloppet så det blir lite svårt att riktigt avgöra hur de ligger till. Stämmer SMHI:s vindprognoser tycker jag dock att det ser mörkt ut för chanserna till rekord.

VR19 - Happyride
GoranS sa:
Är några tjejer som startade med 11.56-gruppen. Är det någon som på rak arm vet vad bästa tid av av en tjej/dam är?
En dam som åkte med snabba behåringarna ifjol.

Minst en dam med i snabbgruppen i år också.

Bilagor

• Screenshot_20190615-140702_Chrome.jpg
    Screenshot_20190615-140702_Chrome.jpg
    225 KB · Besök: 21
Senast ändrad:
VR19 - Happyride
Även

Andreasson
Arvidsson
E. Bergström Frisk
Bohr
From
Hallengren
A. Johansson
Kaftanski
Larsén
Larsson
Lie
Nystrand
Rönn
Wigforss

har 14.08-tider där.

VR19 - Happyride
Undrar hur Hjo ankomst resp Hjo avfärd i årets lopp förhåller sig till varandra och ffa hur de förhåller sig till rekordloppets Hjo-passering.

VR19 - Happyride
ooms sa:
NickPick sa:
ooms sa:
Manurhin2 sa:
ooms sa:
Lars Vilks sa:
Lessnade efter premiumpriset på subgrupper och att man aldrig lyckades greja bilfritt. 1800 riksdaler för cykla 30 mil på trafikerade vägar - nej tack!
Låter som att du borde ägna dig åt att tävla på riktigt, istf att cykla motionslopp...
Själv lessnade jag när evenemanget gick fr att vara just ett trevligt motionslopp med glad stämning, till att bli ett lopp av hetsiga stängda klungor (även bland de som siktar på 10-12 timmar och däröver) av folk som tror att de tävlar. Hände nångång mellan 2010 och 2015.

Numer när snabbgrupperna startar från kl 12 tycker jag att det fungerar riktigt bra, åtminstone just dom grupperna .
Tror vi kom ikapp lite ströcyklister innan mål när jag körde sist.
Om folk fortfarande kör fort i grupp på dom vanliga tiderna genererar det såklart irritation i leden av förklarliga själ när långsammare cyklister tycker att dom nästan blir berörda i diket.

M
Att de allra snabbaste grupperna är borta fr "mängden" är naturligtvis bra för säkerheten de sista 4 milen då det kunde vara rätt trångt.
Det som fick mig att ledsna är snarare den tråkiga stämningen som blir när det finns klung-hitlers överallt, i allt fr grupper som kör 35-40 km/h ner till 25km/h, hela tiden skreks det åt alla håll och kanter när man som "frifräsare" både kom ikapp eller blev omkörd av klungor eller lade sig i svansen. När jag körde första gången 2005 var det i princip bara snabbgrupperna och "röda faran" (dvs Fredrikshof) som betedde sig så. Senaste gångerna betedde sig "alla" så. Spontanbildade trevliga klungor existerade knappt längre.

Skulle jag cykla runt en sjö för pengar så skulle jag också vilja ha ett mål. Det kräver ju disciplin.

Så... Om jag vore du skulle jag cykla med CK uni eller östra aros eller vad dom heter. Finns säkert fler grupper.
Alla är vi olika. Det jag är ute efter i ett motionslopp är folkfesten och trevlig stämning. Att cykla organiserat i klunga, och framförallt i samma klunga hela året (el åtminstone våren) intresserar mig inte alls. Och mycket av den trevliga stämningen har gått förlorad de senaste åren, som jag beskriver ovan.
Jag tycker precis som Ooms. Att ha trevligt på Vr var absolut möjligt förr, och det hade ingenting med ”disciplin” att göra. För mig var det oftast en väldigt spontan historia, från ”träningen” som gjordes på egen hand utan en tanke på VR, via anmälan som gjordes dagen innan om det såg ut att bli bra väder, till genomförandet som var helt utan annan plan än att köra så fort som var möjligt utan att förstöra det roliga. Jag kör säkert igen nån gång, förhoppningsvis utan mål och (större) sällskap.

VR19 - Happyride
VR19 - Happyride
När dom slog nuvarande rekord var dom i Hjo efter 3:49
Eftersom dom låg 9 minuter före rekordfart i Markaryd så lär dom passera när som helst .....
Bara att gå in och kolla på Gingsjös runda för rekordtider.

M

VR19 - Happyride
Manurhin2 sa:
När dom slog nuvarande rekord var dom i Hjo efter 3:49
Eftersom dom låg 9 minuter före rekordfart i Markaryd så lär dom passera när som helst .....
Bara att gå in och kolla på Gingsjös runda för rekordtider.

M

Markaryd? Ligger inte det lite väl långt från banan?

VR19 - Happyride
Om det är beräknad sluttid som anges på VR sida så tror jag lika mkt på den som jag tror på någon som spår i fiskrens. Åtminstone tidigare har den varit totalt undermålig.

VR19 - Happyride
GoranS sa:
Om det är beräknad sluttid som anges på VR sida så tror jag lika mkt på den som jag tror på någon som spår i fiskrens. Åtminstone tidigare har den varit totalt undermålig.

De använder en algorithm som nog är mer anpassad för motionärer... De räknar faktiskt lite på väder och fixar efterhand med..

VR19 - Happyride
GoranS sa:

Stämmer ändå rätt bra om dom är 6 minuter före i Hjo och rekordet är 6:33

Något som skiljer ganska mycket med sån vind som är idag i snabbgrupp är att man inte har ett led cyklister till höger om sig mot sjön som tar vind som förr i tiden.

VR19 - Happyride
Med tanke på att de har brutalt mycket historisk data och det inte borde vara helt ogörbart att plocka fram meteorologiska förhållanden under loppen så borde det inte vara jätte besvärligt att få en modell som ger rätt bra prediktioner, ffa för cyklister som kör utan stopp. De som tar pauser är ju besvärligare med. En sak som skulle kunna krångla till det är att man ju rimligen behöver basera prognoserna på väderprognoser för återstående tid av loppet och om dessa prognoser slår fel kan det bli marigt.

VR19 - Happyride
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Stämmer ändå rätt bra om dom är 6 minuter före i Hjo och rekordet är 6:33

Något som skiljer ganska mycket med sån vind som är idag i snabbgrupp är att man inte har ett led cyklister till höger om sig mot sjön som tar vind som förr i tiden.
Hur var vindförhållandena det året i förhållande till i år?

Prognosen var fö 6.21 tidigare under loppet (minns inte om det var Ödeshög eller Jnkng) så om den kunnat röra sig upp 7 minuter tidigare verkar det inte totalt omöjligt att den skulle kunna gå upp ytterligare några minuter. Hoppas att jag har fel dock. Vore kul med en sub 6.30-tid.

VR19 - Happyride
GoranS sa:
Med tanke på att de har brutalt mycket historisk data och det inte borde vara helt ogörbart att plocka fram meteorologiska förhållanden under loppen så borde det inte vara jätte besvärligt att få en modell som ger rätt bra prediktioner, ffa för cyklister som kör utan stopp. De som tar pauser är ju besvärligare med. En sak som skulle kunna krångla till det är att man ju rimligen behöver basera prognoserna på väderprognoser för återstående tid av loppet och om dessa prognoser slår fel kan det bli marigt.

De brukar uppdatera sin prognoser i realtid efter väder och så efterhand. Men, tror fortfarande inte att de är anpassat för den lilla klick som kör snabbt utan stopp. Följer man 11-15h åkare, brukar den vara ganska bra.

VR19 - Happyride
3.54 på norrmännen i Hjo så de är 11 min efter Serneke, tre minuter mer än vid förra mellantiden. Känns som det drygas ut i rätt jämn takt.

VR19 - Happyride
Sub 9 (Hofvet) var sega. Missade tyvärr med några min. Men dom hade en punka, samt broöppning och mycket bilar tydligen. Synd. Fast bra kört ändå såklart! :)

VR19 - Happyride
Vinden har , enligt SMHI, tyvärr vridit så att det blir nästan sida från öster .
Hoppas på bättre i verkligheten
Nästa hålltid mot rekordet 18:04 I Medevi
Under 6:30 är lika sannolikt som att jag hittar en miljard under grillen strax, tyvärr ( hoppas jag har fel)

VR19 - Happyride
Lite tapp. Nu hittar jag följande på 5.21 i Aspa:

Arvidsson
E. Bergström Frisk
Bohr
From
Hallengren
A Johansson
Kaftanski
Larsén
Rönn
Wigforss

Resterande som var med i Hjo verkar ha passeart på 5.33.

VR19 - Happyride
Norrmännen verkar ha passerat på 5.33, d.v.s. bara en minuts tapp från Hjo vilket väl kanske är ett tecken på att Serneke mattats lite.

VR19 - Happyride
GoranS sa:
Lite tapp. Nu hittar jag följande på 5.21 i Aspa:

Arvidsson
E. Bergström Frisk
Bohr
From
Hallengren
A Johansson
Kaftanski
Larsén
Rönn
Wigforss

Resterande som var med i Hjo verkar ha passeart på 5.33.

Heja heja..... kul att det är en fd Västervikare med o kör (Bohr)

VR19 - Happyride
En liten brasklapp här. Det kan mkt väl finnas fler kvar i gruppen genom att jag bara tittat på de som har en anmälning med starttid 12.00. Det har åtminstone tidigare år ibland funnits cyklister som startat i en annan grupp än den de är anmälda till. Vill man ha bättre koll bör man nog söka igenom den lista med tänkta cyklister som länkade till tidigare i tråden.

Tillbaka
Topp