Wahoo elemnt roam

Wahoo elemnt roam
Jag kan för mitt liv inte förstå vad den innebär och ser ingen koppling till varken tid eller distans.
Finns det ingen bruksanvisning till Element Roam?

Kan någon klokare än jag förklara vad det betyder så att jag kan stänga av funktionen med frid i själen?
Vänta en runda eller två innan du gör det, åtminstone om du kan spara dagens loggade runda och sedan använda den som rutt.
För de höjdkartor som cykelGPSer levereras med har väldigt grov upplösning, särskilt om man cyklar där backar är ~20m, jmf med den höjdprofil man själv skapar när man loggar en runda.
Det betyder att när du nästa gång cyklar samma runda som idag, och använder dagens loggade runda som rutt, kommer backen ovan gissningsvis att se väldigt annorlunda ut.

Så fungerar det åtminstone med Garmins Climb Pro

Wahoo elemnt roam
Finns det ingen bruksanvisning till Element Roam?

Vänta en runda eller två innan du gör det, åtminstone om du kan spara dagens loggade runda och sedan använda den som rutt.
För de höjdkartor som cykelGPSer levereras med har väldigt grov upplösning, särskilt om man cyklar där backar är ~20m, jmf med den höjdprofil man själv skapar när man loggar en runda.
Det betyder att när du nästa gång cyklar samma runda som idag, och använder dagens loggade runda som rutt, kommer backen ovan gissningsvis att se väldigt annorlunda ut.

Så fungerar det åtminstone med Garmins Climb Pro
Jo, på nätet. Blev inte klokare men Jonte nitade den.

Den ungefärliga rundan har jag kört ofta och alla mått och siffror som wahoon lämnar är som mest av perifert intresse för mig, vägen är målet och små nya vägar är alltid välkomna när de plötsligt fångar mitt intresse på skärmen. Däri är grunkans värde för mig.

Wahoo elemnt roam
Jag brukar köra med roamen som GPS. När det börjar gå uppför talar mojängen om för mig att det börjar gå uppför - som om jag inte visste om det. Funktionen är avstängbar men jag blir nyfiken på den nuffran som dyker upp under "Asc(ent) to go", här på bilden 18
Visa bilaga 708533
Jag kan för mitt liv inte förstå vad den innebär och ser ingen koppling till varken tid eller distans.
Kan någon klokare än jag förklara vad det betyder så att jag kan stänga av funktionen med frid i själen?
Höjdmeter kvar. man kan ställa in på 3 nivåer, jag har medium typ, funkar bra. standard så dyker varenda mindre ointressanta slakmota upp här..

Wahoo elemnt roam
Jag har felanmält min ROAM 2 eftersom det inte går att få ordning på positioneringen. Har i första staget frågat Wahoo om DIY fix för att själv lösa problemet. Det tar nu ca 20 min för Wahoon att positionera sig efter uppstart. Här har jag förljt alla tips i tråden och på t ex Reddit.

fortsättning följer

Wahoo elemnt roam
Min ena "klack för fästet på roamen gick av härom helgen (15/9) när jag skulle montera den på mtb'n. Inköpt 23 Augusti 2023. Kontaktade wahoo fick en ny i torsdags, tog 10 dar.
Enda knepiga var jag skulle göra den obrukbar innan jag fick en ny! Jag sa att det inte funkar va utan gps 1 vecka. Fick betala deposition, sen skicka bevis på att gamla är förstörd sen. Lite märkligt på många sätt, men fick en ny i all fall

Senast ändrad:
Wahoo elemnt roam
Min ena fäste lossna härom helgen (15/9) när jag skulle montera den på mtb'n. Inköpt 23 Augusti 2023. Kontaktade wahoo fick en ny i torsdags, tog 10 dar.
Enda knepiga var jag skulle göra den obrukbar innan jag fick en ny! Jag sa att det inte funkar va utan gps 1 vecka. Fick betala deposition, sen skicka bevis på att gamla är förstörd sen. Lite märkligt på många sätt, men fick en ny i all fall
De vill väl försäkra sig om att du inte säljer den gamla de små snikna typerna.
Jag kör enbart med K-edge numera efter att ett fästa gick av utan förvarning.
De lär dock ha ändrat den fina konstruktionen i äkta helsvettat hårdplast numera.
Men själva gepeessen är kanon!

Wahoo elemnt roam
De vill väl försäkra sig om att du inte säljer den gamla de små snikna typerna.
Jag kör enbart med K-edge numera efter att ett fästa gick av utan förvarning.
De lär dock ha ändrat den fina konstruktionen i äkta helsvettat hårdplast numera.
Men själva gepeessen är kanon!
Var själva klackarna i gps:en som gick av på ena sidan då, vid montering på cykeln.

Wahoo elemnt roam
Nu har det hänt mig två gånger, rutten försvinner från skärmen. Kartan rullar på när jag cyklar men rutten försvinner, ibland återkommer pilarna men i grönt eller blått och då framför mig. För det mesta fungerar det bra. Jag har in Element Roam v2 och använder Ride with GPS.
Någon som stött på problemet och har en lösning?

Wahoo elemnt roam
Nu har det hänt mig två gånger, rutten försvinner från skärmen. Kartan rullar på när jag cyklar men rutten försvinner, ibland återkommer pilarna men i grönt eller blått och då framför mig. För det mesta fungerar det bra. Jag har in Element Roam v2 och använder Ride with GPS.
Pilarna blir blå när gps reroutar tillbaka till rutten

Wahoo elemnt roam
Inte vad jag minns men kollar man spårningen i efterhand är det tydligt att gps-positioneringen inte alltid är precis, sannolikt beroende på svag signal. Troligen tror gepeessen befinna sig på nån annan plats än vad den faktiskt gör, om det kan vara en förklaring?

Wahoo elemnt roam
Inte vad jag minns men kollar man spårningen i efterhand är det tydligt att gps-positioneringen inte alltid är precis, sannolikt beroende på svag signal. Troligen tror gepeessen befinna sig på nån annan plats än vad den faktiskt gör, om det kan vara en förklaring?
I lördags körde jag en rando 200, rutten försvann efter halva turen och kom bara tillbaka några korta ögonblick och då alltid blå pilar framför där jag befann mig. Trots mer än 100 km hittade cykeldatorn aldrig tillbaka till rutten med svarta pilar. Kartan låg hela tiden rätt och rullade på allt eftersom jag cyklade. GPSen visste alltså var jag befann mig.
Normalt när jag avviker från en rutt får jag massor av ljud- och ljussignaler så att jag ska komma rätt men inget av detta.

Wahoo elemnt roam
Körde på skogsvägar ( inte stig) igår med min RoamV2 som karta. Och upptäckte att vägarna fan inte syns, nån sorts fisljusblå mot beige bakgrund typ.
Alltså inte den vanliga grå färgen som anger mindre vägar och är väl synliga.
På Bolten är det inget problem i samma område, där är det vanliga streck eller punkterade streck iaf.
Nån som vet om det går att byta färgskalan på nåt sätt? Jag hittar inget ens hos DCRainmaker…

Tillbaka
Topp