Watt mätare

sunqan85

Medlem
Watt mätare
Finns massor av trådar angående wattmätare men jag hittar inte dom svaren jag söker.
Vilket wattmätare ska man satsa på egentligen?. Ska man ha enkelsidig eller ska man ha på bägge sidor?. Stages, Vector, power2max?. För och nackdelarna?

Watt mätare
sunqan85 sa:
Finns massor av trådar angående wattmätare men jag hittar inte dom svaren jag söker.
Vilket wattmätare ska man satsa på egentligen?. Ska man ha enkelsidig eller ska man ha på bägge sidor?. Stages, Vector, power2max?. För och nackdelarna?

Vad är behovet ?

M

Watt mätare
Powertap P1 verkar ha en hel del kvalitetsproblem (källa: recensioner Wiggle). Var själv sugen på dem innan jag läste om det. Själv kör jag Polar/Looks pedaler men de är ju oerhört dyra om man inte hittar dom billiga på Ebay som jag gjorde...

Watt mätare
Powertap P1. Kör själv med dessa. Som jag förstått det hela var det problem med första batcharna på pedalerna men ska vara fixat nu. Mina var inkluderade i första serien och problemet jag hade var glapp i lagret på vänster pedal. Skickade in dessa och i returen kom ett par sprillans nya. Supporten fungerade utmärkt.

Det är otroligt enkelt att flytta pedalerna mellan cyklar om man nu har de behövet. Behöver inte dra åt med moment som på Garmin Vector.

/Kari

Watt mätare
lundatok sa:
Vilka är äkta dubbelsidiga?

Mest av nyfikenhet - vad är behållningen, förutom det rent ingenjörsnördiga, av att ha 2 st separata effektmätare jämfört med t.ex. en i spindeln och använda vevarmsriktning för att räkna ut kraftfördelningen per ben?

Watt mätare
Gällande en-/tvåbensfrågan så finns det ju åtminstone tre varianter:

* Enbensmätning som antar att det benet som inte mäts har producerat samma effekt som det mätta benet
* Tvåbensmätning som mäter benen separat, och kan visa "äkta" kraftbalans osv
* Tvåbensmätning i form av att man mäter den totala effekten (ofta i spindeln) utan att veta exakt vilket ben som producerat vad

Jag förespråkar starkt någon av de två senare varianterna, av det enkla skälet att man då enkelt eliminerar den osäkerhetsfaktor som det innebär att bara mäta ena benet. Huruvida man har någon praktisk nytta av att veta balansen är ju en diskussion. Jag nöjer mig med totaleffekten.

Watt mätare
eiskall sa:
Gällande en-/tvåbensfrågan så finns det ju åtminstone tre varianter:

* Enbensmätning som antar att det benet som inte mäts har producerat samma effekt som det mätta benet
* Tvåbensmätning som mäter benen separat, och kan visa "äkta" kraftbalans osv
* Tvåbensmätning i form av att man mäter den totala effekten (ofta i spindeln) utan att veta exakt vilket ben som producerat vad

Jag förespråkar starkt någon av de två senare varianterna, av det enkla skälet att man då enkelt eliminerar den osäkerhetsfaktor som det innebär att bara mäta ena benet. Huruvida man har någon praktisk nytta av att veta balansen är ju en diskussion. Jag nöjer mig med totaleffekten.

+1

Watt mätare
Inte för att vara språkpolis men för att alla gamla döda fysiklärare ska slippa vända sig i graven, tycker jag att du ska skaffa en effektmätare istället.

Storhet: Effekt (betecknas ofta P)
Enhet: Watt (W)

Senast ändrad:
Watt mätare
unclefrempa sa:
Inte för att vara språkpolis men för att alla gamla döda fysiklärare ska slippa vända sig i graven, tycker jag att du ska skaffa en effektmätare istället.

Storhet: Effekt (Beräknas ofta P)
Enhet: Watt (W)

Min Ohm-meter och tumstock håller inte med. Inte min gradskiva heller.

Watt mätare
Som andra varit inne på så är väl frågan vad du ska ha den till viktig och vad du är beredd att betala för det. Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev. Har du högre ambitioner och vill kunna jämföra dig med andra så vill du kanske en tvåbensmätare.
En stagesvev är betydligt billigare än andra effektmätare även om det verkar kommit tvåbensmätare till ung samma pris nu.

Själv funderar jag på att göra två fel av två möjliga, dvs köpa en stagesvev till min MTB. Men för mig så känns det rätt och det är ju det viktigaste.

Watt mätare
Saker att ta hänsyn till:

1. Pris
2. Vikt
3. Kompabilitet (kan du använda den på endast en av dina cyklar eller fler? Om den går att använda på fler cyklar hur lätt är den att föra över?)
4. 1- eller 2-sidig.
5. Robusthet (dagens wattpedaler är inte aktuella på MTB för du har sönder dem)
6. Noggranhet
7. Data (hur mycket information ger wattmätaren? Vissa wattpedaler ger t.ex. jäkligt mycket information om hur du trycker på dem)

Mina egna krav uppfylls bäst av Stages för tillfället. Jag köpte en begagnad Stages-vevearm till Monarken hemma för under 3000kr. Men, Stages mäter bara på ena sidan. Vilket inte spelar någon större roll om du inte nu av någon orsak är mycket starkare i ena benet. Sen kan man ju också argumentera för att om ditt ena ben är så mycket starkare så kanske du bör styrketräna eller enbenscykla för att få upp jämnheten i benen för det är inte optimalt att vara tränad så.

Watt mätare
Vid maximala spurter upp till 10 sekunder så an jag tänka mej att en stagesvev kan visa lite avvikande siffror men under längre intervaller så lär det ju knappast skilja mer än det skiljer mellan övriga wattmätare. Att man skulle diffa så värst mycket mellan höger och vänster ben från dag till dag har jag verkligen svårt att tro. Wattmätare har man ju för att kunna styra sin träning och se sin egen utvekling. Jämföra med andra gör man ju på tävlingar. Men vist, får man dubbelsidig mätning för samma pris, vikt och möjlighet att flytta mellan sina olika cyklar så varför inte.

Watt mätare
Masjevel sa:
Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev.

Tvärt om, skulle jag säga.

Låt säga att du i utgångsläget har fördelningen 47-53% vänster-höger. Vid ett FTP-test så trampar du 150 watt med vänsterbenet, vilket ju då räknas upp till 300 watt. Egentligen har du trampat 320 watt totalt, men det vet du inte. Du har fått ett värde som är ca 7% för lågt.

Sen går du in i ett träningsblock där du bland annat tränar mer styrkeintervaller, gör en del övningar i trampteknik osv. Genom din träning lyckas du utjämna fördelningen, så din nya fördelning är 50-50% vänster-höger. Men det vet du inte. Träningsblocket har ökat din benstyrka och förbättrat din trampteknik, men du har dessvärre inte pressat ditt aeroba system tillräckligt, så ökningen i ren kondition är endast marginell. Men det vet du inte.

Sen gör du ett nytt FTP-test, och din vänstermätare rapporterar nu 160 watt, vilket ju räknas upp till 320 watt. Du är stolt över din ökning av FTP på nästan 7%, och kan nöjt konstatera att ditt sätt att träna hjälper dig att nå dina mål.

Problemet är bara att du inte är en enda watt starkare. Men det vet du inte.

Och då har vi inte ens börjat prata om att ingen kan veta om effektbalans är stabil i olika grader av ansträngning, eller vid olika grader av utmattning...

Edit: Räknefel

Senast ändrad:
Watt mätare
eiskall sa:
Masjevel sa:
Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev.

Låt säga att du i utgångsläget har fördelningen 47-53% vänster-höger. Vid ett FTP-test så trampar du 150 watt med vänsterbenet, vilket ju då räknas upp till 300 watt. Egentligen har du trampat 320 watt totalt, men det vet du inte. Du har fått ett värde som är ca 10% för lågt.

Sen går du in i ett träningsblock där du bland annat tränar mer styrkeintervaller, gör en del övningar i trampteknik osv. Genom din träning lyckas du utjämna fördelningen, så din nya fördelning är 50-50% vänster-höger. Men det vet du inte. Träningsblocket har ökat din benstyrka och förbättrat din trampteknik, men du har dessvärre inte pressat ditt aeroba system tillräckligt, så ökningen i ren kondition är endast marginell. Men det vet du inte.

Sen gör du ett nytt FTP-test, och din vänstermätare rapporterar nu 160 watt, vilket ju räknas upp till 320 watt. Du är stolt över din ökning av FTP på nästan 10%, och kan nöjt konstatera att ditt sätt att träna hjälper dig att nå dina mål.

Och då har vi inte ens börjat prata om att ingen kan veta om effektbalans är stabil i olika grader av ansträngning, eller vid olika grader av utmattning...

Det man inte vet har man inte ont av

Watt mätare
Cannondale jekyl 1000 sa:
eiskall sa:
Masjevel sa:

Låt säga att du i utgångsläget har fördelningen 47-53% vänster-höger. Vid ett FTP-test så trampar du 150 watt med vänsterbenet, vilket ju då räknas upp till 300 watt. Egentligen har du trampat 320 watt totalt, men det vet du inte. Du har fått ett värde som är ca 10% för lågt.

Sen gör du ett nytt FTP-test, och din vänstermätare rapporterar nu 160 watt, vilket ju räknas upp till 320 watt. Du är stolt över din ökning av FTP på nästan 10%, och kan nöjt konstatera att ditt sätt att träna hjälper dig att nå dina mål.

Det man inte vet har man inte ont av

Om man resonerar så, så är nog inte effektmätning rätt grej. I all välmening :)

Du kan även vända på hela resonemanget, där man faktiskt blir starkare, men mätaren rapporterar att du blir svagare. Det kan leda till ganska allvarliga problem i form av överträning och nedbrytning. För att inte tala om hur knäckt man skulle blir mentalt.

Watt mätare
För min del så hamnar jag precis på 50/50 höger vänster när jag gjort mina 20 min max på wattbike. Diffar mer ju lugnare jag kör, med övervikt åt höger. Väldigt sugen på stages el 4iiii

Watt mätare
Jag köpte Vector 2 S i syfte att snabbt kunna skifta mellan spinning och utecykeln.
Nu skaffade jag mig en ergometer monark Lt 2.
Mäter effekten samtidigt och jag kan referera till monarken, garminpedalerna måste dras med rätt moment 40Nm annars visar dom fel, ofta lågt om man drar för löst har jag märkt.

Watt mätare
Enkelsida eller inte, skall man inte jaga skrytsiffror, utan vill ha en baslinje för egen träning, så spelar det mindre roll.

Jag är gruvligt nöjd med min nya stagesvev iaf, den är betydligt mer pålitlig och linjär än Trainerroads virtual power och min Elite-rulle iaf...

Watt mätare
Det spelar stor roll oavsett om man vill skryta eller inte. Kraftbalansen mellan benen är oförutsägbar, och varierar inte bara mellan pass utan också inom samma pass. Eftersom felets storlek kan vara betydande, 5-10 procent, och oförutsägbart i storlek och riktning, gör det en enkelsidig mätare till ett rätt dåligt träningsredskap.

Watt mätare
Husabuse sa:
Enkelsida eller inte, skall man inte jaga skrytsiffror, utan vill ha en baslinje för egen träning, så spelar det mindre roll.

Jag är gruvligt nöjd med min nya stagesvev iaf, den är betydligt mer pålitlig och linjär än Trainerroads virtual power och min Elite-rulle iaf...

En ganska dålig baslinje dock med hög felmarginal. Jag hoppar mellan 47-53 -> 53-47 balans från dag till dag. 6% + stages egna felmarginal kan slå ganska fel. Då kan man hellre spara pengarna och tro på Stravas hittepåsiffror...

Senast ändrad:
Watt mätare
Kikar jag på L/R-data från mina P2M-mätare (som använder beräknar L/R-balans baserat vilken vev som är framåt) så verkar jag ligga mellan 49-51% och 51-49% oberoende av effektzon eller kadens. Är jag en snöflinga?

Watt mätare
lundatok sa:
NLC sa:
Du menar som SPD ? ;-P
:D

Tack för ditt bidrag!

Är det bara pedaler som är faktiskt dubbelsidiga? Hur är det med typ SRM?

Nya Dura-Ace veven med mätare har individuell mätning i respektive vevarm. Stages har någon prototyp som Team Sky använder, som har en mätare även på högerveven.

Men det som den här tråden handlar mest om behöver man ju inte ha individuell mätning för att avhjälpa, då räcker det ju med en mätare som tar totaleffekten. Som exempelvis alla vevpartier med mätning.

Watt mätare
lundatok sa:
Är det bara pedaler som är faktiskt dubbelsidiga? Hur är det med typ SRM?

Det beror lite på vad vi menar - Om vi skarvar lite, SRM och alla spindelbaserade mätare har aktiv mätning på höger och vänster nedtramp, balansen är dock en uppskattning då eventuell effekt som genereras vid uppåt-drag tolkas som nedtramp. Så dom mäter hela tiden men vet inte var effekten exakt kom ifrån.

Stages mäter då bara effekten som händer på vänster sida och antar att höger ben gör precis samma sak...

Senast ändrad:
Watt mätare
Laser-Björne sa:
Så pedaler har en tendens att gå sönder, enkelsidealternativ som Stages har för stor felmarginal och Power2Max finns inte för Shimano.

Inte lätt det här.

Power2Max på Rotor 3D 24 är inte bara Shimanokompatibelt utan också snyggare och (utan effektspindeln) lättare än DA.

Watt mätare
NLC sa:
Kikar jag på L/R-data från mina P2M-mätare (som använder beräknar L/R-balans baserat vilken vev som är framåt) så verkar jag ligga mellan 49-51% och 51-49% oberoende av effektzon eller kadens. Är jag en snöflinga?
Vet inte, jag har en Quarq och jag tror jag legat på 48/52 någon enstaka gång, annars brukar jag ligga på 49/51%. Säkert helt vedervärdigt dålig produkt.

Watt mätare
lundatok sa:
NLC sa:
Vet inte, jag har en Quarq och jag tror jag legat på 48/52 någon enstaka gång, annars brukar jag ligga på 49/51%. Säkert helt vedervärdigt dålig produkt.

Ja, vi är usla på att trampa! =)

Watt mätare
NLC sa:
Laser-Björne sa:
Så pedaler har en tendens att gå sönder, enkelsidealternativ som Stages har för stor felmarginal och Power2Max finns inte för Shimano.

Inte lätt det här.

Power2Max på Rotor 3D 24 är inte bara Shimanokompatibelt utan också snyggare och (utan effektspindeln) lättare än DA.
Jag måste sätta mig in i vevpartiträsket ordentligt. Lutade tidigare mot att köpa Stages eller liknande, men den här tråden har övertygat mig om att det vore fel väg att gå.

Watt mätare
Själv ser jag inte riktigt poängen för MTB, men gubbarna i mitt mtbgäng som tror på effektmätning svär vid SRM för att de är robusta, tillförlitliga och integreras snyggt i befintliga vevpartier.

IMG_2634.JPG

Watt mätare
Daddy D.Lux sa:
Själv ser jag inte riktigt poängen för MTB, men gubbarna i mitt mtbgäng som tror på effektmätning svär vid SRM för att de är robusta, tillförlitliga och integreras snyggt i befintliga vevpartier.

Har cyklat med P2M-vevar på MTBn en gång. Slutade med att jag drog över, la mig på rygg & knäckte mobilens display -> Onödigt dyrt med effektmätare på MTB (baserat på N = 1)

Tillbaka
Topp