Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sunqan85 sa:Finns massor av trådar angående wattmätare men jag hittar inte dom svaren jag söker.
Vilket wattmätare ska man satsa på egentligen?. Ska man ha enkelsidig eller ska man ha på bägge sidor?. Stages, Vector, power2max?. För och nackdelarna?
lundatok sa:Vilka är äkta dubbelsidiga?
eiskall sa:Gällande en-/tvåbensfrågan så finns det ju åtminstone tre varianter:
* Enbensmätning som antar att det benet som inte mäts har producerat samma effekt som det mätta benet
* Tvåbensmätning som mäter benen separat, och kan visa "äkta" kraftbalans osv
* Tvåbensmätning i form av att man mäter den totala effekten (ofta i spindeln) utan att veta exakt vilket ben som producerat vad
Jag förespråkar starkt någon av de två senare varianterna, av det enkla skälet att man då enkelt eliminerar den osäkerhetsfaktor som det innebär att bara mäta ena benet. Huruvida man har någon praktisk nytta av att veta balansen är ju en diskussion. Jag nöjer mig med totaleffekten.
unclefrempa sa:Inte för att vara språkpolis men för att alla gamla döda fysiklärare ska slippa vända sig i graven, tycker jag att du ska skaffa en effektmätare istället.
Storhet: Effekt (Beräknas ofta P)
Enhet: Watt (W)
Du är OK med särskrivningen?unclefrempa sa:Inte för att vara språkpolis men för att alla gamla döda fysiklärare ska slippa vända sig i graven, tycker jag att du ska skaffa en effektmätare istället.
earnstrom sa:unclefrempa sa:Inte för att vara språkpolis men för att alla gamla döda fysiklärare ska slippa vända sig i graven, tycker jag att du ska skaffa en effektmätare istället.
Min Ohm-meter och tumstock håller inte med. Inte min gradskiva heller.
Masjevel sa:Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev.
eiskall sa:Masjevel sa:Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev.
Tvärt om, skulle jag säga.
Låt säga att du i utgångsläget har fördelningen 47-53% vänster-höger. Vid ett FTP-test så trampar du 150 watt med vänsterbenet, vilket ju då räknas upp till 300 watt. Egentligen har du trampat 320 watt totalt, men det vet du inte. Du har fått ett värde som är ca 10% för lågt.
Sen går du in i ett träningsblock där du bland annat tränar mer styrkeintervaller, gör en del övningar i trampteknik osv. Genom din träning lyckas du utjämna fördelningen, så din nya fördelning är 50-50% vänster-höger. Men det vet du inte. Träningsblocket har ökat din benstyrka och förbättrat din trampteknik, men du har dessvärre inte pressat ditt aeroba system tillräckligt, så ökningen i ren kondition är endast marginell. Men det vet du inte.
Sen gör du ett nytt FTP-test, och din vänstermätare rapporterar nu 160 watt, vilket ju räknas upp till 320 watt. Du är stolt över din ökning av FTP på nästan 10%, och kan nöjt konstatera att ditt sätt att träna hjälper dig att nå dina mål.
Problemet är bara att du inte är en enda watt starkare. Men det vet du inte.
Och då har vi inte ens börjat prata om att ingen kan veta om effektbalans är stabil i olika grader av ansträngning, eller vid olika grader av utmattning...
Cannondale jekyl 1000 sa:eiskall sa:Masjevel sa:Ska du bara mäta din egen utveckling räcker säkert enbensmätning med t ex en stagesvev.
Tvärt om, skulle jag säga.
Låt säga att du i utgångsläget har fördelningen 47-53% vänster-höger. Vid ett FTP-test så trampar du 150 watt med vänsterbenet, vilket ju då räknas upp till 300 watt. Egentligen har du trampat 320 watt totalt, men det vet du inte. Du har fått ett värde som är ca 10% för lågt.
Sen går du in i ett träningsblock där du bland annat tränar mer styrkeintervaller, gör en del övningar i trampteknik osv. Genom din träning lyckas du utjämna fördelningen, så din nya fördelning är 50-50% vänster-höger. Men det vet du inte. Träningsblocket har ökat din benstyrka och förbättrat din trampteknik, men du har dessvärre inte pressat ditt aeroba system tillräckligt, så ökningen i ren kondition är endast marginell. Men det vet du inte.
Sen gör du ett nytt FTP-test, och din vänstermätare rapporterar nu 160 watt, vilket ju räknas upp till 320 watt. Du är stolt över din ökning av FTP på nästan 10%, och kan nöjt konstatera att ditt sätt att träna hjälper dig att nå dina mål.
Problemet är bara att du inte är en enda watt starkare. Men det vet du inte.
Och då har vi inte ens börjat prata om att ingen kan veta om effektbalans är stabil i olika grader av ansträngning, eller vid olika grader av utmattning...
Det man inte vet har man inte ont av
Husabuse sa:Enkelsida eller inte, skall man inte jaga skrytsiffror, utan vill ha en baslinje för egen träning, så spelar det mindre roll.
Jag är gruvligt nöjd med min nya stagesvev iaf, den är betydligt mer pålitlig och linjär än Trainerroads virtual power och min Elite-rulle iaf...
:DNLC sa:Du menar som SPD ? ;-P
lundatok sa::DNLC sa:Du menar som SPD ? ;-P
Tack för ditt bidrag!
Är det bara pedaler som är faktiskt dubbelsidiga? Hur är det med typ SRM?
lundatok sa::DNLC sa:Du menar som SPD ? ;-P
Tack för ditt bidrag!
lundatok sa:Är det bara pedaler som är faktiskt dubbelsidiga? Hur är det med typ SRM?
Laser-Björne sa:Så pedaler har en tendens att gå sönder, enkelsidealternativ som Stages har för stor felmarginal och Power2Max finns inte för Shimano.
Inte lätt det här.
Vet inte, jag har en Quarq och jag tror jag legat på 48/52 någon enstaka gång, annars brukar jag ligga på 49/51%. Säkert helt vedervärdigt dålig produkt.NLC sa:Kikar jag på L/R-data från mina P2M-mätare (som använder beräknar L/R-balans baserat vilken vev som är framåt) så verkar jag ligga mellan 49-51% och 51-49% oberoende av effektzon eller kadens. Är jag en snöflinga?
lundatok sa:Vet inte, jag har en Quarq och jag tror jag legat på 48/52 någon enstaka gång, annars brukar jag ligga på 49/51%. Säkert helt vedervärdigt dålig produkt.NLC sa:Kikar jag på L/R-data från mina P2M-mätare (som använder beräknar L/R-balans baserat vilken vev som är framåt) så verkar jag ligga mellan 49-51% och 51-49% oberoende av effektzon eller kadens. Är jag en snöflinga?
Jag måste sätta mig in i vevpartiträsket ordentligt. Lutade tidigare mot att köpa Stages eller liknande, men den här tråden har övertygat mig om att det vore fel väg att gå.NLC sa:Laser-Björne sa:Så pedaler har en tendens att gå sönder, enkelsidealternativ som Stages har för stor felmarginal och Power2Max finns inte för Shimano.
Inte lätt det här.
Power2Max på Rotor 3D 24 är inte bara Shimanokompatibelt utan också snyggare och (utan effektspindeln) lättare än DA.
Alla pedalbaserade system med två effektpedaler.lundatok sa::DNLC sa:Du menar som SPD ? ;-P
Tack för ditt bidrag!
Daddy D.Lux sa:Själv ser jag inte riktigt poängen för MTB, men gubbarna i mitt mtbgäng som tror på effektmätning svär vid SRM för att de är robusta, tillförlitliga och integreras snyggt i befintliga vevpartier.