weldion
Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
2x brickorHej,
Skulle behöva tips på en framlampa som kan monteras på detta fästet, (se rödmarkeringen)Visa bilaga 732358
1x bit vp-rör
1x skruv
1x låsmutter
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
2x brickorHej,
Skulle behöva tips på en framlampa som kan monteras på detta fästet, (se rödmarkeringen)Visa bilaga 732358
Hehe, har tyvärr inget av det du nämner liggandes.Går att ta fästet från en magicshine pannlampa med skruv, mutter och distanser rätt i hålet på bild.
Behöver inte printa något om det är garminfäste och man har ett sådant liggande. Brukar följa med många cykellampor.
Nästan , men skruven gängas direkt i lampan , jag hoppas att en låsbricka räcker för att klara skakningarna när man cyklar.2x brickor
1x bit vp-rör
1x skruv
1x låsmutter
Antran eller https://atranvelo.com/?nu har jag beställt även en pakethållare och en väska från Antran velo
Väl, gör en kvalificerad gissning och gå på det !Antran eller https://atranvelo.com/?
Varför inte posta länkar själv?Något annat du vill ha hjälp med?
När du kör ner från exempelvis en trottoarkant... fladdrar stödet till? dvs hur pass stark är fjädern.
Det känns stabilt i alla fall.När du kör ner från exempelvis en trottoarkant... fladdrar stödet till? dvs hur pass stark är fjädern.
Stöd på min cykel är tyvärr extremt "fladdrigt" (något irriterande)
Jag bytte framdrevet till denna. Verkar ha löst problemet, för jag har inte tappat kedjan en enda gång efter bytet.Är det någon annan som har problem med att kedjan hoppar av framdrevet ofta (ca 10% av mina pendlingsturer)?
Cykeln är ny (1 månad), kedja och drev rena, bakväxeln justerad med Park Tools metod. Det hände senast idag att kedjan hoppade av när jag låg i 5e växeln, så hyfsat rak kedjelinje också. Den hoppar nästan alltid av utåt.
Några tips?
Får man igenom slangen med oliv på ?Tejpa fast slangen i vajerhöljet innan du drar höljet ur ramen, så följer slangen snällt med.
Minnet sviker mig, men jag tror att min slang var kapad och att jag satte dit ny oliv och nytt stift efter att ha dragit slangen genom ramen. Med oliv gissar jag att det kan bli svårt.Hej,
Jag funderar att sätta på shimano hydrauliska bromsar efter sett en test mellan hydrauliska och mekaniska ,där bromssträckan blev betydligt kortare med hydrauliska.
Får man igenom kabeln med oliv på eller måste man kapa kabeln och sätta på ny
Får man igenom slangen med oliv på ?
Minnet sviker mig, men jag tror att min slang var kapad och att jag satte dit ny oliv och nytt stift efter att ha dragit slangen genom ramen. Med oliv gissar jag att det kan bli svårt.
Hej!Hej,
Jag funderar att sätta på shimano hydrauliska bromsar efter sett en test mellan hydrauliska och mekaniska ,där bromssträckan blev betydligt kortare med hydrauliska.
Får man igenom kabeln med oliv på eller måste man kapa kabeln och sätta på ny
Får man igenom slangen med oliv på ?
Jag väntar med bytet ,känns inte värt jobbet just nu när dom mekaniska fungera helt ok och är helt nya ,tar bytet när/om dom börjar bråka.Hej!
Har gjort samma operation på min cykel - bytt från mekaniska till hydrauliska bromsar.
Jag gjorde som många andra skrivit tidigare i tråden (tejpade slangen till hydrauliska bromsen mot höljet för bromsvajern och drog försiktigt det hela genom ramen).
Mitt svar på din fråga är: jag satte på ny oliv och stift efter att jag dragit slangen genom ramen.
Vad som helst från shimano som är avsett för mtb och 8 växlar borde fungera.Jag behöver byta bakre växelväljaren. Är det något jag behöver tänka på när jag köper ny likadan?
8 kugghjul på drevet bak, ett fram.
Det står Shimano Acera på växelväljaren men ingen mer beteckning, finns den i olika varianter?
Beror inte det på hur litet det minsta drevet är på kassetten ,eller är det en fixerad minimum standard storlek på alla kassetter som inte går att underskrida?Det blir inte tyngre för att du byter till 10 växlar
Ja, och det är samma oberoende av hur många växlar du harBeror inte det på hur litet det minsta drevet är på kassetten ,eller är det en fixerad standard storlek på alla kassetter?
Googla på exempelvis "Gear calculator" för att hitta optimal utväxling. Skulle tippa på att ett framdrev mellan 40T upp till 46T borde duga beroende på var du bor och hur stark du ärSå hur stort framdrev är att rekommendera , med hyfsad bibehållen balans mellan tungt och lätt?
Jag är jätte stark ,hehe, jo jag tittade på en så kalkylator men insåg snabbt att siffrorna säger mig ingenting hur det kommer att kännas i praktiken liksom.Googla på exempelvis "Gear calculator" för att hitta optimal utväxling. Skulle tippa på att ett framdrev mellan 40T upp till 46T borde duga beroende på var du bor och hur stark du är![]()
En annan variant är att jämföra med andra cyklar som du har tillgång till.Jag är jätte stark ,hehe, jo jag tittade på en så kalkylator men insåg snabbt att siffrorna säger mig ingenting hur det kommer att kännas i praktiken liksom.
Få bli att köpa några stycken och testa, kostar inte så mycket på Ali.
Hm, problem, kedjan kommer väl inte passa ,kanske till 40t men sedan? Detta börjar bli ett allt djupare kaninhål!
Jag får vänta till våren och testa lite med "fin" cykeln först, ingen lust att ta ut den i snösörjan.En annan variant är att jämföra med andra cyklar som du har tillgång till.
Kedjan måste naturligtvis förlängas ju större drev du har fram så en bra grej är att börja stort och gå neråt så kan du korta ner den.
Sliten kassett? Har den gått långt?Nu har jag ett lite irriterande problem.
Efter att mitt växelöra gick sönder bytte jag växelöra, bakväxel, kedja, samtliga vajrar och höljen. Problemet jag har är att när jag cyklar på 8e växeln går allt bra förutom när jag trycker på lite extra, då känns det som kedjan hoppar till, nästan samma känsla som när man växlar.
När jag lägger cykeln upponer o "trampar" lyckas jag inte framkalla problemet så det är svårt att diagnostisera så man ser vad som händer. Delarna byttes mot exakt likadana så jag har inte ändrat från originalet. Det enda jag upptäckte var att den gamla kedjan var ca 4 länkar längre än den nya när jag mätt till längden genom "Largest Cog & Largest Chainring Method" https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing
Är det att kedjan glider ur taggarna på dreven? Hur kan det åtgärdas/felsökas?
Ett par år så det var dags att byta ut slitdelar.Sliten kassett? Har den gått långt?
En bild på kassetten så finns det nog någon här med synpunkt/svar :-)
Gammal sliten kassett kan ju börja kugga över med ny kedja…Ett par år så det var dags att byta ut slitdelar.
Någon som hittat passande bromsbelägg?
Tektro M280 heter bromsarna.
Svarar mig själv här att det borde gå, då det på iaf min sitter en Acera RD-M3020 derailur som tydligen har 40 som max. Kedjan får vi se, tror annars jag har nån ny liggande. Klick!Funkar det att slänga på en 11-40 kassett utan att börja krångla med resten? Efter lite drag å slit i befintliga prylar tycks de kunna svälja något bra nog mycket större än den CS-HG31-8 11-32T som sitter där idag?
Jisses!Så, det man saknar i benen får man ta igen på kassetten eller nått sånt...?
Men, hur hanterar man B-skruven på en sån här? Hittade någon manual som tyckte man skulle trampa bakåt och justera så att kuggen nästan möts, men den är ju fjäderbelastad så det känns som man skulle kunna plocka bort skruven utan att det kommer att hända? Vad säger happys erfarenhet?
Visa bilaga 755265
Ja man vill ju inte svettas i branta backen med finkostymen på ;-)Jisses!
Och jag som tycker 32 på kassetten är onödigt stor!