White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Jag märkte att det blir rätt tungstyrt med ryggsäck och mina två kättingslås i framkorgen och jag nosar nog på maxbelastningen ,så nu har jag beställt även en pakethållare och en väska från Antran velo,gillar deras system.

Tyvärr så har man dubblat värdet på cykel vilket går emot idén att ha en billig cykel som inte är så stöldbegärlig.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Var på xxl idag och skulle köpa mig en gravel men då dom inte hade min storlek så fick det bli en sån här fulcykel då den var nedsatt från 7000 till 5000 under tiden jag letar efter något bättre.

Tar gärna tips vad man kan förbättra , andra däck kanske ?
1000000654.jpg

White AX 290 FF 21
Så ja, bring the vinter!

Men det var på marginalen att mina gamla ISP 2,25" LiteSkin fick plats, fick fulmecka lite fram...

Skärmar är ju bara att glömma, men som tur är så slaskar det sällan här...

IMG_4252.JPG

IMG_4249.JPG

White AX 290 FF 21
När du kör ner från exempelvis en trottoarkant... fladdrar stödet till? dvs hur pass stark är fjädern.

Stöd på min cykel är tyvärr extremt "fladdrigt" (något irriterande :confused:)
Det känns stabilt i alla fall.
Cykeln är utlånad, så jag har själv aldrig cyklat på cykeln med stödet monterat.
Har inte heller fått några klagomål från cykellånaren.

White AX 290 FF 21
Är det någon annan som har problem med att kedjan hoppar av framdrevet ofta (ca 10% av mina pendlingsturer)?

Cykeln är ny (1 månad), kedja och drev rena, bakväxeln justerad med Park Tools metod. Det hände senast idag att kedjan hoppade av när jag låg i 5e växeln, så hyfsat rak kedjelinje också. Den hoppar nästan alltid av utåt.

Några tips?
Jag bytte framdrevet till denna. Verkar ha löst problemet, för jag har inte tappat kedjan en enda gång efter bytet.

White AX 290 FF 21
Hej,
Jag funderar att sätta på shimano hydrauliska bromsar efter sett en test mellan hydrauliska och mekaniska ,där bromssträckan blev betydligt kortare med hydrauliska.

Får man igenom kabeln med oliv på eller måste man kapa kabeln och sätta på ny

Tejpa fast slangen i vajerhöljet innan du drar höljet ur ramen, så följer slangen snällt med.
Får man igenom slangen med oliv på ?

White AX 290 FF 21
Hej,
Jag funderar att sätta på shimano hydrauliska bromsar efter sett en test mellan hydrauliska och mekaniska ,där bromssträckan blev betydligt kortare med hydrauliska.

Minnet sviker mig, men jag tror att min slang var kapad och att jag satte dit ny oliv och nytt stift efter att ha dragit slangen genom ramen. Med oliv gissar jag att det kan bli svårt.

White AX 290 FF 21
Minnet sviker mig, men jag tror att min slang var kapad och att jag satte dit ny oliv och nytt stift efter att ha dragit slangen genom ramen. Med oliv gissar jag att det kan bli svårt.
Hej,

Hej!
Har gjort samma operation på min cykel - bytt från mekaniska till hydrauliska bromsar.

Jag gjorde som många andra skrivit tidigare i tråden (tejpade slangen till hydrauliska bromsen mot höljet för bromsvajern och drog försiktigt det hela genom ramen).

Mitt svar på din fråga är: jag satte på ny oliv och stift efter att jag dragit slangen genom ramen.

White AX 290 FF 21
Hej!
Har gjort samma operation på min cykel - bytt från mekaniska till hydrauliska bromsar.

Jag gjorde som många andra skrivit tidigare i tråden (tejpade slangen till hydrauliska bromsen mot höljet för bromsvajern och drog försiktigt det hela genom ramen).

Mitt svar på din fråga är: jag satte på ny oliv och stift efter att jag dragit slangen genom ramen.
Jag väntar med bytet ,känns inte värt jobbet just nu när dom mekaniska fungera helt ok och är helt nya ,tar bytet när/om dom börjar bråka.
Såg också att bromsslangen på bakbromsen på det Shimanokit jag har liggandes blir för kort för montering på AX:n.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Jag behöver byta bakre växelväljaren. Är det något jag behöver tänka på när jag köper ny likadan?

8 kugghjul på drevet bak, ett fram.
Det står Shimano Acera på växelväljaren men ingen mer beteckning, finns den i olika varianter?

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Jag behöver byta bakre växelväljaren. Är det något jag behöver tänka på när jag köper ny likadan?

8 kugghjul på drevet bak, ett fram.
Det står Shimano Acera på växelväljaren men ingen mer beteckning, finns den i olika varianter?
Vad som helst från shimano som är avsett för mtb och 8 växlar borde fungera.
Det finns säkert olika årsmodeller av Acera, men det borde kvitta.
Många (däribland jag) skulle nog passa på att byta vajer och hölje om jag ändå håller på att meka med växlarna.

White AX 290 FF 21
Får man på en 10 speed kassett, behöver man då en ny bakväxel eller räcker det med nytt växelreglage och kedja och måste det i så fall vara ett Shimano reglage eller kan man hitta nått billigt på Ali?

Borde man även byta framdrev?
Jag vill framför allt få nån tyngre växel ,kanske större framdrev räcker?

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Googla på exempelvis "Gear calculator" för att hitta optimal utväxling. Skulle tippa på att ett framdrev mellan 40T upp till 46T borde duga beroende på var du bor och hur stark du är 🙂
Jag är jätte stark ,hehe, jo jag tittade på en så kalkylator men insåg snabbt att siffrorna säger mig ingenting hur det kommer att kännas i praktiken liksom.

Få bli att köpa några stycken och testa, kostar inte så mycket på Ali.
Hm, problem, kedjan kommer väl inte passa ,kanske till 40t men sedan? Detta börjar bli ett allt djupare kaninhål!

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Jag är jätte stark ,hehe, jo jag tittade på en så kalkylator men insåg snabbt att siffrorna säger mig ingenting hur det kommer att kännas i praktiken liksom.

Få bli att köpa några stycken och testa, kostar inte så mycket på Ali.
Hm, problem, kedjan kommer väl inte passa ,kanske till 40t men sedan? Detta börjar bli ett allt djupare kaninhål!
En annan variant är att jämföra med andra cyklar som du har tillgång till.
Kedjan måste naturligtvis förlängas ju större drev du har fram så en bra grej är att börja stort och gå neråt så kan du korta ner den.

White AX 290 FF 21
Nu har jag ett lite irriterande problem.
Efter att mitt växelöra gick sönder bytte jag växelöra, bakväxel, kedja, samtliga vajrar och höljen. Problemet jag har är att när jag cyklar på 8e växeln går allt bra förutom när jag trycker på lite extra, då känns det som kedjan hoppar till, nästan samma känsla som när man växlar.

När jag lägger cykeln upponer o "trampar" lyckas jag inte framkalla problemet så det är svårt att diagnostisera så man ser vad som händer. Delarna byttes mot exakt likadana så jag har inte ändrat från originalet. Det enda jag upptäckte var att den gamla kedjan var ca 4 länkar längre än den nya när jag mätt till längden genom "Largest Cog & Largest Chainring Method" https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing

Är det att kedjan glider ur taggarna på dreven? Hur kan det åtgärdas/felsökas?

White AX 290 FF 21
Nu har jag ett lite irriterande problem.
Efter att mitt växelöra gick sönder bytte jag växelöra, bakväxel, kedja, samtliga vajrar och höljen. Problemet jag har är att när jag cyklar på 8e växeln går allt bra förutom när jag trycker på lite extra, då känns det som kedjan hoppar till, nästan samma känsla som när man växlar.

När jag lägger cykeln upponer o "trampar" lyckas jag inte framkalla problemet så det är svårt att diagnostisera så man ser vad som händer. Delarna byttes mot exakt likadana så jag har inte ändrat från originalet. Det enda jag upptäckte var att den gamla kedjan var ca 4 länkar längre än den nya när jag mätt till längden genom "Largest Cog & Largest Chainring Method" https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing

Är det att kedjan glider ur taggarna på dreven? Hur kan det åtgärdas/felsökas?
Sliten kassett? Har den gått långt?
En bild på kassetten så finns det nog någon här med synpunkt/svar :-)

White AX 290 FF 21
Funkar det att slänga på en 11-40 kassett utan att börja krångla med resten? Efter lite drag å slit i befintliga prylar tycks de kunna svälja något bra nog mycket större än den CS-HG31-8 11-32T som sitter där idag?

White AX 290 FF 21
Funkar det att slänga på en 11-40 kassett utan att börja krångla med resten? Efter lite drag å slit i befintliga prylar tycks de kunna svälja något bra nog mycket större än den CS-HG31-8 11-32T som sitter där idag?
Svarar mig själv här att det borde gå, då det på iaf min sitter en Acera RD-M3020 derailur som tydligen har 40 som max. Kedjan får vi se, tror annars jag har nån ny liggande. Klick!

White AX 290 FF 21
Så, det man saknar i benen får man ta igen på kassetten eller nått sånt...?
Men, hur hanterar man B-skruven på en sån här? Hittade någon manual som tyckte man skulle trampa bakåt och justera så att kuggen nästan möts, men den är ju fjäderbelastad så det känns som man skulle kunna plocka bort skruven utan att det kommer att hända? Vad säger happys erfarenhet?

IMG_4533.webp

White AX 290 FF 21
Så, det man saknar i benen får man ta igen på kassetten eller nått sånt...?
Men, hur hanterar man B-skruven på en sån här? Hittade någon manual som tyckte man skulle trampa bakåt och justera så att kuggen nästan möts, men den är ju fjäderbelastad så det känns som man skulle kunna plocka bort skruven utan att det kommer att hända? Vad säger happys erfarenhet?

Visa bilaga 755265
Jisses!
Och jag som tycker 32 på kassetten är onödigt stor!

White AX 290 FF 21
Hur går det för alla med vad som nästan blev en ny "folkcykel" här i forumet?
Rockar ni fortfarande den som pendel eller glasscykel?
Jag tog fram min ur förrådet igår för lite underhåll inför våren.
Klickade hem ett par MAXXIS ICON 57-622 till den.
Jag monterade Fat Franks men det blev inte riktigt som jag tänkt mig och eftersom det blir mer gruscykel i sommar så tänkte jag testa något nytt. Det är för mig den absolut mest mångsidiga cykel jag haft.
Skulle vilja montera hydraliska skivbromsar och en lastkorg fram. Men annars är jag otroligt nöjd!
Jag köpte min begagnad (bara testcyklad) för 900kr för två år sedan. Riktigt kap!

Bilagor

• 439620344_791625579597719_3597053073136936648_n.webp
    439620344_791625579597719_3597053073136936648_n.webp
    1.2 MB · Besök: 122
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp