White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
.
Det blev en premiärtur till "strandkanten" i det fina vädret idag :)
Så skönt att komma ut och trampa en liten sväng.
16,5km i lugnt söndagstempo med kanebullesnask och en kopp rivigt kaffe på macken.

Bilagor

• 474558762_518673597557914_4898930362902181004_n.webp
    474558762_518673597557914_4898930362902181004_n.webp
    1.3 MB · Besök: 212
White AX 290 FF 21
Min är rätt trött efter några års pendlande året runt till och från jobb. Kassett och kedja borde ha bytts för längesedan, några ekrar är lösa i bakhjulet och det låter och knakar rent allmänt. Frågan är om det är värt kostnaden att fixa allt(meckar inte själv) eller bara skänka/sälja billigt och köpa en ny på rea.

White AX 290 FF 21
Min är rätt trött efter några års pendlande året runt till och från jobb. Kassett och kedja borde ha bytts för längesedan, några ekrar är lösa i bakhjulet och det låter och knakar rent allmänt. Frågan är om det är värt kostnaden att fixa allt(meckar inte själv) eller bara skänka/sälja billigt och köpa en ny på rea.
Mycket tveksamt om det är värt pengarna att låta en mekaniker fixa upp den. Men det är väl ett utmärkt tillfälle att lära sig meka själv?

White AX 290 FF 21
Eller från intranätet på jobbet. Den årliga cykelservicen som fastighetsägaren erbjuder för 500kr. Bra timpenning. :). Tänker att det tar ca 4-6 min?
Vad ingår?
  • Kontroll av trafiksäkerhet
  • Justering av bromsar
  • Justering av växlar
  • Smörjning av kedja
  • Kontroll och åtgärd av däcktryck
  • Enkel rengöring (ej tvätt)

White AX 290 FF 21
Jag fick ett ryck och beställde ett par Schwalbe G-One Allround till vardagsknäckaren istället. Känns som ett bra däck för vardagscykling som passar bpde asfalt och grus.

Så Maxxis Icon får gå på min BianchiJAB istället 👌🏻

Bilagor

• IMG_0412.webp
    IMG_0412.webp
    13.7 KB · Besök: 67
White AX 290 FF 21
Jag fick ett ryck och beställde ett par Schwalbe G-One Allround till vardagsknäckaren istället. Känns som ett bra däck för vardagscykling som passar bpde asfalt och grus.

Så Maxxis Icon får gå på min BianchiJAB istället 👌🏻
De är härliga men slits snabbt på asfalt. Har själv köpt om dem flera gånger trots att jag velat byta med tanke på livslängden men fortsätter då de är grymma i övrigt.

White AX 290 FF 21
Håller tummarna att de blir långlivade för dig.
Jag cyklar max 40-45km/vecka med cykeln från början på mars till slutet på oktober. Det känns som att detta blir ett test för att se hur det håller. Känns dom bra och håller sig skapligt så kör jag vidare 👌🏻 En uppsättning däck per år får man ju nästan räkna med på en vardags/pendlingscykel ändå.

White AX 290 FF 21
PS. Jag såg att jag tidigare glömt kassett byte. I de 1500 så skall givetvis ingå kedjebyte, kassettbyte, riktning av hjul + ekrar, allt inklusive material. Om man inte hinner och cykeln är i tillräckligt bra skick så är det ett rimligt pris.

White AX 290 FF 21
Jag cyklar max 40-45km/vecka med cykeln från början på mars till slutet på oktober. Det känns som att detta blir ett test för att se hur det håller. Känns dom bra och håller sig skapligt så kör jag vidare 👌🏻 En uppsättning däck per år får man ju nästan räkna med på en vardags/pendlingscykel ändå.
Svar: Nej

Om du cyklar 40-45 km / vecka från början av mars till slutet av oktober behöver du inte en ny uppsättning däck / år.

White AX 290 FF 21
Svar: Nej

Om du cyklar 40-45 km / vecka från början av mars till slutet av oktober behöver du inte en ny uppsättning däck / år.
Nej, det var väl kanske att ta i lite, absolut ska däck hålla längre än så. Jag tänker mer att om jag är nöjd med däcken i övrigt men att de slitits ut till den grad att jag behöver byta nästa år, så kanske det är värt det. Lite så jag menar. Jag tycker kanske inte att en tusenlapp för två sjyssta däck är hela världen. Men jag skulle ju föredrar ett bra däck som håller åtminstone 2 säsonger. Så kom gärna med förslag på liknande däck med bra kvalitet :D

White AX 290 FF 21
Schwalbe G-One har inte hunnit med postgången så jag blev lite ivrig och testade att kränga på Maxxis Icon så länge. Tog en kort testrunda och det kändes faktiskt bra. Testade först att maxa med 60psi men kände att det räcker med 50psi 👌🏻 Så nu är ju frågan om jag ska testa G-One på min Bianchi JAB istället, eller beställa hem ett par Maxxis Icon till den oxå?
IMG_0429.webp

White AX 290 FF 21
White AX 290 FF 21
Vikten 13,8kg får väl ändå anses godkänd på en pendlarcykel?
Klurigt ämne :unsure: kan bero på vem du frågar och sist men inte minst på hur lång pendlingsväg man har. 🙃 Men du får ju en säker framfart åtminstone och det är bra. 🙂

Jag är dock väldigt imponerad över denna tråd hur fint alla pimpar hojarna, kul tråd.

Har pendlat på en White AX 290 FF 21 under ca ett år för fem år sedan (ca 500-600 mil), inga problem (med undantag för att de mekaniska bromsarna är dåliga när det är riktigt kallt), nu agerar den stridsvagn med feta dubbdäck under vintern för totalt misärväder men fungerar ju absolut perfekt för "vardagscykel" också, korta ärenden etc. (y)

Nämnt det tidigare: På min första sprack röret/infästningen till sadelstolpen men XXL var smidiga i byte. Men tror man ska vara jäkligt försiktig med att sätta upp stolpen över maxmarkering på just denna cykel om man väger mer än ca 75-78 kg (det kan ju dock skett förbättringar).

White AX 290 FF 21
På min sitter det typ gummibälgar längst ut på naven för att skydda lagren antar jag, men en av dem började skrika så jag fettade in den. Men nu roterar den mot axeln istället för mot navet som de andra gör, men det kanske är strunt samma?

White AX 290 FF 21
Dagis-kånkaren fick lite kärlek för första gången sen nov -23. När bakhjulet snurrade lät det som någon malde kaffe i navet 😅
Lägger några före-bildee här.

1000023667.webp

1000023665.webp

1000023670.webp

Kärleken
* Tvätt och avfettning.

* Ny kedja, avfettades med bad i lacknafta o sen Squirt lube/wax på.

* Ny kasett (hade fått rejäla hajtänder med hoppande kedja på de tubga växlarna.

* Tog ut, smörjde och återfettade kullagret i bakhjulet (tack youtube och park tool för hjälpen!)

*Smörjde hjulaxeln med white grease + ptfe

* Rengjorde hubben

* Justerade bakre derailleur.

Tänkte göra framnav, slipa bromsskivorna och klossarna, smörja vajrar och.. om jag är modig göra rent bottom bracket när jag är familjefri om ett par veckor.

White AX 290 FF 21
Ni som har bytt vevlager på era cyklar (den 8-växlade varianten) - vad har ni köpt för nytt vevlager?

På min cykel har vevlagret börjat "knacka" varje tramptag och efter en del felsökning har jag kommit fram till att det med största säkerhet är vevlagret som glappar.

White AX 290 FF 21
Ni som har bytt vevlager på era cyklar (den 8-växlade varianten) - vad har ni köpt för nytt vevlager?

På min cykel har vevlagret börjat "knacka" varje tramptag och efter en del felsökning har jag kommit fram till att det med största säkerhet är vevlagret som glappar.
Standard fyrkantsaxel.
Mät bredd på vevlagerhuset(troligen 68mm) och längd på axeln.
Tror jag har mätt upp detta i tråden tidigare, men hittar inte riktigt nu.

edit: 68mm bredd, 111mm axel hittade jag nu.
Men, du får mäta axeln iaf, White har kanske ändrat mellan årsmodellerna.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Vände uppåner på min idag för lite fix, å jösses vad vatten det kom ur sadelröret. Törs man borra ett litet hål i vevhuset för dränering, eller är det ändå inte öppet dit?

Tillbaka
Topp