White GX Lite 22

White GX Lite 22
Jag har en White GX Lite 22 med Claris, från 2022. Har kört drygt 300 mil.

Nu när kylan kommit så krånglar växlarna, trodde först det var frusen vajer. Bara vid växling till tyngre växel bak och lättare växel fram. Men det var mekanismen i handtaget. Flärpen som det trycks mot när vajern ska slakas fjädrar inte tillbaka alltid. Verkar vara för klen återfjädring.

Det kan någon enstaka gång hända vid plusgrader men då brukar det fungera efter några försök, kylan gör att det fastnar. Hände av en gång i mekstället. Har nu smörjt och ska ut och prova en sväng.

Någon mer som har detta strul?

Någon som uppgraderat till bättre grupp?

Sedan så fryser vajern till bromsen back, tur jag har bra dubbdäck fram och den bromsen fungerar bra. Ice spiker pro dd performance 2,25 tum fick plats i framgaffeln.

White GX Lite 22
Fem minuter kom jag sedan fungerade inte växlarna, varken fram eller bak. Det är nog vajrarna som går för trögt. Frusna eller bara hög friktion av kylan?

Mekanismens tröghet i handtaget beror nog bara på vajerns tröghet.

Vajern går ju med helt hölje hela vägen, kanske blir för stor friktion vid kyla. Undrar om byte till hölje och vajer med bättre kvalitet löser problemet?

White GX Lite 22
Fem minuter kom jag sedan fungerade inte växlarna, varken fram eller bak. Det är nog vajrarna som går för trögt. Frusna eller bara hög friktion av kylan?

Mekanismens tröghet i handtaget beror nog bara på vajerns tröghet.

Vajern går ju med helt hölje hela vägen, kanske blir för stor friktion vid kyla. Undrar om byte till hölje och vajer med bättre kvalitet löser problemet?
Samma problem på sambons, ingen lösning. WD40 kan kanske ha fixat det.. har inte varit så kallt här i Skåne nu

White GX Lite 22
Kan vara fettet i växelreglaget som stelnat vid låga temperaturer. Hänt på ett 105-handtag jag haft. Det som löser det problemet är att spraya in stora mängder med 5-56 eller WD-40 som löser upp det hela. Känns märkligt att spraya fulolja in i mekaniken men det funkar.

vik upp gummit så du kommer åt växelmekanismen i handtaget bromsa o spraya där och motionera reglaget.

Innan man ger sig på detta så dubbelkolla att det inte är vajern som frusit. Lossa vajern från växeln, växla och se om vajern löper fritt i höljet.

White GX Lite 22
Kan vara fettet i växelreglaget som stelnat vid låga temperaturer. Hänt på ett 105-handtag jag haft. Det som löser det problemet är att spraya in stora mängder med 5-56 eller WD-40 som löser upp det hela. Känns märkligt att spraya fulolja in i mekaniken men det funkar.

vik upp gummit så du kommer åt växelmekanismen i handtaget bromsa o spraya där och motionera reglaget.

Innan man ger sig på detta så dubbelkolla att det inte är vajern som frusit. Lossa vajern från växeln, växla och se om vajern löper fritt i höljet.
Får vänta tills det blir minusgrader igen, nu är det för varmt att felsöka.

White GX Lite 22

Händer även på ett av mina reglage. Fulspraya löser problemet.

White GX Lite 22
Spontanköpte den sista GX LTD på Emporia (Malmö) och ska använda den som vinterpendlare mellan Malmö och Lund. Det ska bli skönt att kunna använda skärmar vissa dagar och veckor.

White GX Lite 22
Jag bor i södra Skåne och har inte haft några problem med växlingen. Har kört varje dag sen i februari, men det har sällan varit riktigt kallt. Ibland kan man råka komma åt den lilla pinnen på clarisreglagen så att de "går fritt" och inte drar mekanismen med sig. Har hänt på trainern för mig ett par gånger.

White GX Lite 22
Får nog korrigera mig själv. Man behöver nog inte vika undan gummit på handtagen. Räcker nog med att bromsa så kommer man åt att spraya in i växelreglaget.
+1
1297768027916-ihl9ft863ibw-97f344e.jpg

Spraja där man trär in växelvajern, men gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget och undvik gärna Teflon(PTFE), av både hälso och miljöskäl, eftersom det kan öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer.

White GX Lite 22
Provade först med handtagen men så fort det blev ett par minusgrader var det kört igen.

Hittade först inga växelvajrar hemma så drog ur och tryckte luft med tryckluft genom höljena samt smörjde höljena.

Fick tillbaka gamla höljena trots det var lite fransiga (lite dåligt monterade från fabrik) och blev väldigt korta. Men det fungerade ute i minusgrader. Dock litade jag inte på infästningen och efter lite letande hittade jag nya som monterades och fungerade bra på dagens tur.

De gamla vajrarna var inte rostiga, då inga uppenbara tecken på vatten.

Däremot vajern till bakbromsen var rostig på slutet och vajern har fastnat. Efter tryckluft och smörjning fungerar det bra.

Nya ramen från 2023 hur brett däck tar den bak?
.
Fick i 50 millimeter dubbdäck på min 2022, det var dock lite för dåligt fäste idag. Fram med 57 millimeters däck fäste det bra.
1000000791.jpg

White GX Lite 22
Julhelgens (och lite till) projekt klart! Byte till GRX 1x10 med oval framklinga. Det skulle blivit Sram Apex 1x11 men jag fick lära mig att det finns Flat-mount och Post-mount bromsar. ? Apex gruppen jag hittade begagnad hade så klart post-mount (cykeln flat) och adaptern fick inte plats i ramen. Min andra gravel med GRX hade rymligare ram så där fick adapter och Apex hamna och GRX flyttades till Whiten ?
IMG_5425.jpeg
IMG_5424.jpeg
IMG_5416.jpeg

White GX Lite 22
Monterade ett par gamla Vittoria Voyager med Conti.slang isf originaldäcken (ett rent helvete och började efter midnatt). Cykeln blev väldigt annorlunda. Kvick, snabb och alldeles underbar på flera sätt. Nästa steg blir att byta till bättre hjul från Bikesters utförsäljning, väntar på bromsskivor från tysken och en däcktång.

Cykeln har iaf gått från att vara tråkig och trög till att bli en prima stads- och lite pendlarhoj. Eventuellt får den följa med till Storumans gravel i augusti.

White GX Lite 22
Idag märkte jag en udda detalj på min White. Har alltid tyckt att det är besvärligt att få dit bakhjulet. Det visade sig att dropouten på nds är extremt tight. Skulle sätta på ett hjul med xt-nav (135 mm qr). Lät sig inte göras då navet har ogängad axel med yttermått runt 9,9 mm. Originalhjulet har gängad axel som är någon tiondels mm mindre och precis går i. Likaså gör ett annat hjul med liknande axel. På drivsidan är det lugnt däremot.

Gissar att jag får ta fram filen.

White GX Lite 22
Monterade ett par gamla Vittoria Voyager med Conti.slang isf originaldäcken (ett rent helvete och började efter midnatt). Cykeln blev väldigt annorlunda. Kvick, snabb och alldeles underbar på flera sätt. Nästa steg blir att byta till bättre hjul från Bikesters utförsäljning, väntar på bromsskivor från tysken och en däcktång.

Cykeln har iaf gått från att vara tråkig och trög till att bli en prima stads- och lite pendlarhoj. Eventuellt får den följa med till Storumans gravel i augusti.
Har alltid inbillat mig att riddler var ett för sin storlek hyfsat rappt däck. Men icke då?

White GX Lite 22
Har alltid inbillat mig att riddler var ett för sin storlek hyfsat rappt däck. Men icke då?
Jag har ingen erfarenhet av Riddler sedan tidigare, slangarna kan också ha haft betydelse. Originalslangarna var rejäla doningar. Slang, däck och det faktum att det är roterande vikt. Tyvärr minns jag inte däcktrycket på den gamla uppsättningen, synd. Jag ska testa dem på några andra hjul.

White GX Lite 22
Kul att se att ens gamla tråd lever kvar :D och att folks hojar verkar rulla fortfarande, trotts lite problem för vissa!

En fråga till er alla, någon som gått över till rakt styre?
Om ja, vilka komponenter har ni valt?

Förstår såklart att det finns mängder med trådar om detta, ska söka lite sen. Men vill först kolla om någon här i tråden gjort det på sin White GX :)

White GX Lite 22
Vevlagret verkar inte gilla pendling på sopsaltade vägar. Efter förra vintern fick jag byta vevlager (5 månader gammal cykel). I vinter har jag bara cykelpendlat någon gång per vecka. Nya vevlagret har ändå även det börjat gnissla så får byta det när vintersäsongen är över.

Kasst men kostar inte mycket så det är inte i hela världen. Har för mig nytt lager kostade strax under 300kr. Gissar att det beror på sopsaltningen. Alternativt har samma arbetare som borrat flaskhålsfästena ”rakt” även snedgängat spåren för lagret så snedbelastas.

White GX Lite 22
Vevlagret verkar inte gilla pendling på sopsaltade vägar. Efter förra vintern fick jag byta vevlager (5 månader gammal cykel). I vinter har jag bara cykelpendlat någon gång per vecka. Nya vevlagret har ändå även det börjat gnissla så får byta det när vintersäsongen är över.

Kasst men kostar inte mycket så det är inte i hela världen. Har för mig nytt lager kostade strax under 300kr. Gissar att det beror på sopsaltningen. Alternativt har samma arbetare som borrat flaskhålsfästena ”rakt” även snedgängat spåren för lagret så snedbelastas.
Skumt mitt har hållt i 6år tänkte byta nu när det börjat gå segt. Då har jag pendlat året runt 5dagar i veckan.

White GX Lite 22

Verkar vara samma anställd som monterade flaskfästena på min sambos (nu sålda) GX Lite, första lämnade vi tillbaks då det var helt snett, andra behöll vi då det bara var lite snett.

White GX Lite 22
Vad har du för skärmar på cykeln? Om de inte går hela vägen ner fram så kan det vara en anledning.

White GX Lite 22
SKS långa med egolapp. Mycket lite stänk. Något märkligt är det för jag tror knappt jag varit tvungen att byta vevlager på någon cykel förut.

Trollet som gnällde om Whitecyklar ovan bör väl inte matas men det är ju fredag. Denna hoj är min mest prisvärda pendlingshoj jag haft.

Whites mtb för barn 24” och 26” är de mest prisvärda för kidsens mtb-träning jag känner till.

Att de borrat flaskställen snett och vint är kass men sett till allt annat man får för pengen är hojjen svårslagen i sitt prissegment (vid kampanjpris)

White GX Lite 22
SKS långa med egolapp. Mycket lite stänk. Något märkligt är det för jag tror knappt jag varit tvungen att byta vevlager på någon cykel förut.

Trollet som gnällde om Whitecyklar ovan bör väl inte matas men det är ju fredag. Denna hoj är min mest prisvärda pendlingshoj jag haft.

Whites mtb för barn 24” och 26” är de mest prisvärda för kidsens mtb-träning jag känner till.

Att de borrat flaskställen snett och vint är kass men sett till allt annat man får för pengen är hojjen svårslagen i sitt prissegment (vid kampanjpris)
Har man inte så höga krav på sin cykel så funkar nog whites cykla nog helt okej

White GX Lite 22
Har man inte så höga krav på sin cykel så funkar nog whites cykla nog helt okej
Vilken annan cykel på marknaden ger motsvarande komponenter som White GX lite till samma pris tycker du? Utgå från kampanjpris som nu 7000kr. Kan du ge något exempel? Jag lyckades knipa min för 4000kr. Välkommen att rada upp utmanarna i det prissegmentet. Även ordinarie pris är ok men det är vid kampanjpris man ska köpa cykel hos xxl.

White GX Lite 22
Vilken annan cykel på marknaden ger motsvarande komponenter som White GX lite till samma pris tycker du? Utgå från kampanjpris som nu 7000kr. Kan du ge något exempel? Jag lyckades knipa min för 4000kr. Välkommen att rada upp utmanarna i det prissegmentet. Även ordinarie pris är ok men det är vid kampanjpris man ska köpa cykel hos xxl.
Som sagt va vi är alla olika

White GX Lite 22
Priset är ju uspen för den billiga whiten. Inget annat är ju on par

Tillbaka
Topp