XT eller XTR.

Hayapangarn

Aktiv medlem
XT eller XTR.
Hej. Jag undrar om jag ska välja XT eller XTR. Är xtr värt vad kostar kontra xt? Funktionsskillnad? viktskillnad på hela gruppen utan nav? Pengarna spelar ingen roll men berätta gärna lite erfarenheter.

mvh Daniel

XT eller XTR.
Men jag menar att man inte behöver vara dum. Kostar xtr säg 5000:- extra och skillnaden till xt är skitliten i funktion och vikt så behöver man ju inte lägga 5000:- i "onödan". tjejen skulle t. ex. uppskatta en semesterkassa på 5000 plus. Behöver man xtr är väl en bra fråga. jag tävlar inte. jag cyklar några motionslopp om året mest för nöjets skull. Är det ngn som vet viktskillnaden?

XT eller XTR.
Om du inte ska tävla och inte absolut vill ha xtr så tycker jag att du ska köpa xt. Viktskillnaden är 200 gram har jag för mig. Inklusive nav.
/J

XT eller XTR.
Behöver? :-) Inte egentligen, det är som att fråga sig själv om man behöver en Ferrari för att åka till stormarknaden. Köp XT och åk på semester med tjejen.

/Leo

XT eller XTR.
Jag har XTR växelreglage och resten XT av shimanodelar på en av hojarna, och den kombon tycker jag är ideal vad gäller pris/funktion.. Jag kan inte motivera att ha XTR enbart för bättre funktion tex. det kostar mer än det smakar. XTR är ju lite lättare om det kan vara nåt.

XT eller XTR.
Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har XTR växelreglage och resten XT av
> shimanodelar på en av hojarna, och den kombon
> tycker jag är ideal vad gäller pris/funktion.. Jag
> kan inte motivera att ha XTR enbart för bättre
> funktion tex. det kostar mer än det smakar. XTR är
> ju lite lättare om det kan vara nåt.

tänkte just föreslå den kombon, det ända som igentligen är lite bättre funktionsmässigt, eller rättare sagt det man känner skillnad på är i reglagen. allt annat funkar o känns exakt lika, med endast lite viktskillnad

XT eller XTR.
Detta måste vara första gången som någon gjort sin tjej glad när han köpt cykelprylar =)

Ett tips, säg att alla skrev att XTR var överlägsen, men att du valde att köpa ett billigare alternativ för att få pengar över till semesterkassan. Du kommer att slippa med de grövsta tabbarna framöver :D

XT eller XTR.
Akta dig för XTR-träsket! Köper man en del vill man ha alla. Ungefär som Gollum - My precioussss! ;-)

Nejvars, för egen del så började det med växelreglagen (952). Klart bättre än motsvarande XT och jag kom över dom till mkt bra pris. Sedan provade jag vajrar och höljen, tycker de fungerar mkt bra. I höstas E-bay'ade jag hem en ny XTR-framväxel (960) för 250:- inkl.frakt. Och för en månad sedan hittade jag bakväxeln (960)för 660:- på H&S BikeDiscount. Kunde inte motstå den lockelsen heller! Attans! :-D

Men jag köper bara XTR när jag hittar riktigt bra priser, typ billigare än svenska XT-priser...

XT eller XTR.
Ursäkta stickspåret men ibland undrar jag om det inte är så att man egentligen borde välja mellan LX och XTR? Är hittills själv mest intresserad av XT, men tanken slog mig nu att om man ändå inte väljer att spendera mesta möjliga summa pengar på XTR så kanske det finns anledning att gå ännu längre ner i skalan? Hur är alltså skillnaderna mellan XTR, XT och LX? Kanske prisskillnaderna mellan XT och LX är så små att det inte blir nödvändigt att välja LX? :)

XT eller XTR.
Deore räcker lååångt vad gäller växelfunktionen. De dyrare prylarna blir mest snyggare och lättare imho, undantaget är växelreglagen som man faktiskt känner skillnad på. Och ärligt talat så är ju bakväxlar förbrukningsvara så varför ha en jättedyr som man gråter av att köra sönder?

XT eller XTR.
jag skulle inte lägga mig under lx.. största klivet i mina ögon är deore-lx om vi ska se på skalan av 9delade system (deore tom xtr).

jag har aldrig haft en xt vxl men av mina erfarenheter så har xtr 952vxln hållt väldigt bra.

deore gruppen duger, varken mer eller mindre.. har man inte kört med en seriös vxlgrupp tidigare så är ju deore grym, men den ligger ganska mycket efter lx-xtr imo.. de är distinktare än deore.. deore går det inte att plocka bort vxl indikatorfönstret.

XT eller XTR.
Var det inte Rikard eller Oxr som tyckte vajrarna gjorde större skillnad än själva växeln. Ett påstående som jag lätt kan förstå.

XT eller XTR.
Tim skrev:
> deore gruppen duger, varken mer eller mindre.. har
> man inte kört med en seriös vxlgrupp tidigare så
> är ju deore grym, men den ligger ganska mycket
> efter lx-xtr imo.. de är distinktare än deore..
> deore går det inte att plocka bort vxl
> indikatorfönstret.

Förutsatt att vi nu endast pratar funktion och inte vikt, eftersom vikten i det stora hela är ganska underordnad förutom när man tävlar på verkligt seriös nivå eller har viktminskning som hobby:

När det gäller växelreglage tycker jag att det är skillnad, men skillnaden är inte så stor att jag skulle säga att Deore bara duger åt de som inte fattar bättre. De är bättre än så.

När det gäller resten av prylarna håller jag inte med. Det är ingen skillnad när det gäller framväxel, det är minimal skillnad när det gäller bakväxel, liten skillnad i vevlager, minimal skillnad i vevparti (om man jämför äldre systemen), liten skillnad i naven. Bromshandtag har jag ingen erfarenhet av dyrare, inte heller av skivbromsar. Vet bara att jag varit nöjd med de Deore-prylar jag haft.

XT eller XTR.
Fråga kolon (:)

Fungerar det att blanda samman Shimano LX med XTR hur som (fram/bakväxel, växelreglage) och ännu mer intressant - kan man blanda Shimanos olika produktgrupper med Sram?

Jag smådreglar lite över srams makalöst vackra X0 Trigger...

XT eller XTR.
Shimanos modeller kan du blanda fritt med. Så länge det är 9 delat. Däremot shimano och sram är lite annorlunda. Du kan köra shimano växel och sram (rocket) gripshift. Men annars blir det trixigt.
/J

XT eller XTR.
Påstående kolon: X-O och Shimanos grejor har olika utväxling. Funkar inte att blanda. Men kör man X-0 triggers så vill man ju inte besudla hojen med en XTR-bakväxel utan då ska det vara en X-0. Jag är så korkad att jag tog long cage, och då får man inte nån kolfiberporr :(

Framväxeln har dock samma utväxling SRAM-Shimano.

XT eller XTR.
JTH: om du blandar Shimanosakerna så tänk på reglagen, de gör en hel del så inte där man ska snåla. bättre att snåla på framväxel som LX XT och XTR är exakt likadana förutom kanske färgen och priset och loggan på då givetvis.

XT eller XTR.
Det finns särskilda SRAM-reglage som är gjorda för Shimano bakväxlar. De heter Attack och Rocket och finns både som Trigger och Gripshift.

XT eller XTR.
attack_on.jpg

rocket_on.jpg

XT eller XTR.
cerro skrev:
> JTH: om du blandar Shimanosakerna så tänk på
> reglagen, de gör en hel del så inte där man ska
> snåla. bättre att snåla på framväxel som LX XT och
> XTR är exakt likadana förutom kanske färgen och
> priset och loggan på då givetvis.

Kan hålla med om att reglagen kan göra större skillnad än framväxeln. Men lite mer än färgen är det nog som skiljer. LX framväxeln väger 174 gram och XTR väger 132 gram. Så LX-loggan måste vara väldigt tung... :-) eller så är det dyrare/finare materiel i XTR-växeln. Men jag håller med om att de utseendemässigt är väldigt lika.

XT eller XTR.
Fast... Skulle jag byta skulle det nästan bara vara för att X0 trigger är så förbannat vacker... Det gäller ju även bakväxeln iofs men HU vilka pengar man kommer upp i!!!

img_xotrigger.jpg

Ligger runt 1500 kr (e-bay).

SRAM-X0-M.jpg

En Long Cage ligger runt 1500 kr på e-bay nu.

3000 sek för ögongodis... Ja, kanske..!

XT eller XTR.
Crossmax äger! skrev:
> Jag tycker iofs inte att XTR ligger på samma nivå
> som X.0, utan ett halvt steg under.

På vilket sätt? För att de är dyrare, eller har små bitar kolfiber? Eller är det för att de väger mer?

XT eller XTR.
Nu är det beslutat. På epicen kommer det att monteras följande. XT disc grupp med xtr bakvxl och Crossmax sl disc. Slutsumma ca 10200 exkl. frakt från bike discount DE. Sid gaffeln får hänga med nån säsong till.

XT eller XTR.
DanielReimer skrev:
> vad är det för skillnad på GS och SGS?

SGS = Long Cage, GS = Short Cage.... jävla löjliga förkortningar för det bara.

Tillbaka
Topp