XT vs X-7

Jonas W

Ny medlem
XT vs X-7
Vad tycker ni?
Eller rättare sagt vad har ni typ upplevt av dessa växlar som är deffekt eller posetivt?
Ska börja kör växlat igen så vill veta.

Sram X-7,
x-7.jpg ht=410

VS...

Shimano XT,
xt-r-mech.jpg ht=300

XT vs X-7
Har en av varje. X7an är utbytt och hamnade på pendlarhojen, där den funkar utmärkt. Traktorn har fått en saint i stället.

XTväxeln jag har är från 03 och bara går och går. Den glappar inte ens än, X7an kommer glappandes från fabrik. Jag kan starkt rekommendera XT-växeln framför X7. Samma gäller för LX. Jag har dock en deoreväxel som börjat glappa lika mycket som X7an, så där tror jag nivån är rätt lika.

XT vs X-7
Okok, en xt eller bättre då. Jag har haft xt men den krånglade, sen körde jag ss o har tröttnat och delvis ska upp till åre MM... fast i och med att jag inte haft växlar på över 6 månader sen så kanske det inte behöver vara så fortfarande att xt e samma kvallitet. Men jag tror dig.

XT vs X-7
Lånar tråden lite =).

Hur förhåller sig X-9 mot XT då?, har aldrig provat SRAM så har ingen erfarenhet av deras växelsystem.
Går i tankar på en Canyon FS, men verkar bara vara SRAM som gäller där.

XT vs X-7
Personligen gillar jag X-9 med motsvarande Sram reglage, något mer distinkt känsla hos Sram mot Shimano tycker jag. Sen är X-9 reglagen toksnygg. (sen kan man ju undra varför dom begåvats med ett namn som påminner om en isglass från 70-talet)

XT vs X-7
Hej,
SRAM:s bakväxel är utväxling 1:1 och Shimanos är 1:2, så man behöver ha rätt typ av växelreglage. Jag bytte min XT till X.9 2006 (och årets X.7 är förra årets X.9, förra årets X.0 är årets X.9 förutom att det inte är carbonmaterial), och jag trivs utmärkt med bytet, växlingarna känns mer tydligt och distingt enkelt, jag upplever som att kedjan inte skramlar så mycket mot kedjestagsskyddet, och jag inbillar mej att det inte är så känligt med inställning med utväxling 1:1. Jag bytte även till gripshift X.9 (skadade tummen och ville kunna cykla tills den var läkt, det funkade inte med trigger just då) men nu, färdigläkt, vill jag inte byta. Men det verkar komma ny XT-modell i sommar/höst som skulle vara trevligt att testa ;)

Ride on,

XT vs X-7
Jag kör också båda, på olika cyklar i samma terräng. Föredrar X-7 då den är "rappare", men XT:n växlar tystare. Har dock en nyare(2006) XT växel än på din bild och en äldre(2005) Sram X-7 växel. Körde sönder en X-7 årsmodell 2006 och den var sämre uppbyggd tycker jag, ena sidan av "cagen" där trissorna sitter, var av kompositplast. På 2005:an är det metall på båda sidorna. Vet inte hur 2007:orna ser ut dock.

/Leo

XT vs X-7
I tyska tidningen bike, #4 -07 s 94, rankas växelgrupperna från tävling via sport till fritid, antar att det senare motsvaras av vårt motions-begrepp. I fallande ordning ser man X0, XTR, XT, X9, LX, X7, Deore. Bör man jämföra X7 med LX och X9 med XT kanske?

Jag har inte läst så många nummer av tidningen och inte alla trådar här om detta och vet därför inte hur deras uppfattning stämmer med den hos merparten av alla proffstyckare på forumet. Det brukar ju länkas till deras recensioner från många tyska internetförsäljarsidor i alla fall.

Vad säger ni?

XT vs X-7
Den skillnaden som Leo upplever, med rappare växlingar, tror jag ligger i reglagen. De "skjuter" ut vajer snarare än att bara släppa efter och låta bakväxelns fjäder göra jobbet.

XT vs X-7
Jag har haft X7 (2006) med X0 vridreglage och jag upplevde att växlingen var väldigt rapp och precis. XT låter och känns "blurrb" när den växlar, medan X7 med vridreglagen låter "smatt" "smatt" :). Sedan vilken som fungerar bäst, ja det vet jag inte. Jag gillade verkligen X7 för den var så snygg, men i prestanda har jag inte upplevt någon direkt skillnad på dessa. Kanske har XT fungerat liiite bättre.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Den skillnaden som Leo upplever, med rappare
> växlingar, tror jag ligger i reglagen. De
> "skjuter" ut vajer snarare än att bara släppa
> efter och låta bakväxelns fjäder göra jobbet.

"Skjuter ut" gör de väl ändå inte? Vilken nytta skulle det göra? Vajerhöljet går ju ändå inte hela vägen. Det finns väl inte heller någon stoppklack som hindrar vajerstoppet från att åka ut ut sin ficka när vajern trycks åt "fel håll"?

XT vs X-7
Jay skrev:
-------------------------------------------------------
> I tyska tidningen bike, #4 -07...

Sidan 4 i köpguiden(bike-kaufguide) ska det vara.

Tillbaka
Topp