XT vs. XTR bakväxel...

Skogling

Aktiv medlem
XT vs. XTR bakväxel...
Går vikten för kvalité ? Vad är det för märkbar skillnad annars. Estetiskt så är ju XTR vacker, men det är ju inte allt.

//Skogling som har beslutsångest...

XT vs. XTR bakväxel...
På min cykel som jag köpte begagnad så satt det XTR, annars hade jag aldrig lagt så mycket pengar, jag tycker personligen att prisskillnaden är för stor mellan XT och XTR, dessutom blir nog delarna känsligare ju dyrare dom är, (mindre och lättare material) men det är klart; har man pengarna ska man ju självklart skaffa det bästa (det är ju cykling vi pratar om...) :-)

Stefan

XT vs. XTR bakväxel...
Jo precis... 198 eller 240g är inte så big deal egentligen. Men frågan är hur båda växlar klarar en vurpa av samma art... Samt om XTR håller inställningen bättre ?

//Skogling...

XT vs. XTR bakväxel...
Jag skulle nog hållit mig till XT om jag var du. Det känns lite onädigt att lägga dubbla pengen för att få en snyggare bakväxel. Satsa istället pengarna på en XT-krans. Det är ganska lätt att "skena" med cykel-inköpen på vintern. Jag vet...
/Johan

XT vs. XTR bakväxel...
Jag kör med en XTR RR. Den har gått i 18 månader och haft närkontakt med allt mellan himmel och jord. Den har överlevt fem växelöron och hundratals mil. Trots detta växlar den felfritt, behöver i princip aldrig ställa justera förutom efter vajerbyte.
Min röst på XTR RR!

XT vs. XTR bakväxel...
hmm.. om jag inte mins fel så har xtr 3 års garanti, medans xt har 2 år. kvalite?

det man betalar för är lägre vikt och av estetiska skäl. det är ju inte så mycket pengar det är frågan om direkt.

XT vs. XTR bakväxel...
bigmollo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle nog hållit mig till XT om jag var du.
> Det känns lite onädigt att lägga dubbla pengen för
> att få en snyggare bakväxel. Satsa istället
> pengarna på en XT-krans. Det är ganska lätt att
> "skena" med cykel-inköpen på vintern. Jag vet...
> /Johan

Det är ju just det.... Dubbla fliset för estetiken och 40g ! Du är bara avis Johan när jag har XTR och du "bara" XT !!! ;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
XT vs. XTR bakväxel...
Micke S : Har du någon begagnad bakväxel du vill bli av med? Kan ju ta det i samband med att Miche byter mitt vevparti snart... ;o)

//Skogling

XT vs. XTR bakväxel...
Garanti? Mot fabrikationsfel? :-) En bakväxel sliter man ut, den går inte sönder pga av den plötsligt knäcks i delar av sig själv. Som alltid är det en smaksak, XTR är vacker, XT är prisvärd och funktionell.

/Leo

XT vs. XTR bakväxel...
Skogling Skrev:
> Det är ju just det.... Dubbla fliset för estetiken
> och 40g ! Du är bara avis Johan när jag har XTR
> och du "bara" XT !!! ;o)

Ha ha! Klart jag blir avis! XTR:en är ju j*vligt snygg..
/Johan

XT vs. XTR bakväxel...
skulle nog säga att båda växlarna är lika bra och lika starka. där det skilljer är i reglagen där xtr är mycket mer destinkt, där märks skillnaden i pris.

XT vs. XTR bakväxel...
Joho Leo, det var precis vad som hände med min XTR! "Just riding along"! :) Den innersta brickan med fördjupning i, den som spännskruven sitter i, bestämde sig i våras (efter tre år) för att bara spricka längs med fördjupningen hela varvet runt. En ny kostade ungefär som en Deore-bakväxel komplett. Men FSR gillar ju inget annat än XTR och SRAM så det var bara att punga ut.

Antagligen berodde det på att XTR är så på gränsen i materialdimensionering för att tjäna de där 42 grammen. Försökte byta till en bricka från en gammal LX men den passade inte, klart kraftigare var den också.

XT har jag bara dåliga erfarenheter av. De två jag haft senaste åren har varit konstigt slafsiga och inte varit något vidare alls. Jag förstår inte varför det skulle vara så och det är antagligen inte representativt. Men så var de.

Eftersom ingen har sagt det än så får väl jag ta hand om det: varför alls Shimano när man får SRAM X.7 mycket billigare än XTR? Jag har kört båda en del nu och ser ingen som helst anledning att köra annat än X.7. Den är XTR-grå och snygg dessutom.

XT vs. XTR bakväxel...
där kom det!!! satt och väntade på sramspammet.. ;)

i övrigt kör jag xt och är supernöjd när jag bara kortar kedjan en aningens aning (och byter till srams extremt pushade kedja pc59).

XT vs. XTR bakväxel...
Hur olika kan två bakväxlar med samma reglage kännas? Jag märker bara skillnad mellan reglagen. "Känslan" borde ju sitta i reglaget iaf.

XT vs. XTR bakväxel...
Köp en surly singulator och du slipper vara vimsig, då slipper du desutom komma ihåg att växla. Snyggare än alla växlar på marknaden, och självklart billigast

Sa jag att den var lättare oxå?

XT vs. XTR bakväxel...
Skogling Skrev:
> Jodu , du skulle hänga med på en tur i mitt spår
> på en singlespeed !
>
> ;o)
>

skogling.. du utmanar fel person på ss-racing kan jag säga. =)

XT vs. XTR bakväxel...
Anytime!, men du cyklar ju inte på hösten och vintern:), så då måste jag ju vänta till våren:P

Skogling Skrev:
> på en singlespeed !
>
> ;o)
>

XT vs. XTR bakväxel...
oxr sa något väldigt bra i en annan tråd någonstans;

Det är viktigare att mekanikern är XTR än komponenterna.

F.ö. håller jag med om att handtagen är viktigare än bakväxeln samt att SRAM verkar bättre än Shimano.

XT vs. XTR bakväxel...
kör på en XTR nu på streethojjen...den har aif håll ett böjt växelöra...växlar bra m.m...körde på en XT innan på XC:n...nästan samma sak...tror också på det som the_TnT/oxr säger att det viktigaste är mekanikern...

XT vs. XTR bakväxel...
Kan man få reda på datum och plats?
Jag vill inte missa detta ;-)
Skogling Skrev:
> på en singlespeed !
>
> ;o)
>

XT vs. XTR bakväxel...
Micke S Skrev:
> själv brukar jag ta bort dekalerna därifrån det
> går. xtr är väl knappast någonting att skryta med
> direkt.

Här kan jag inte göra annat än att hålla med. våga vägra klibbor!!

XT vs. XTR bakväxel...
Hehe, jag tror jag är för gammal för att battla ivf:) och även om surlyn kanke inte är snabbast på battle så lär den ge hr skogling bra mycket mindre huvudbry:)

XT vs. XTR bakväxel...
Grabbar, ni har just fött en ny tävlingsidé!

Varför inte införa en happystege - a la tennisstege? Alla intresserade i en lång lista. Man får utmana två steg upp i stegen. Utmanaren väljer bana. Aktuell lista blir en ny piffig avdelning här på Happy. Det hela bör nog regionsuppdelas om det skall fungera.

Det vore väl något? Tänk att kunna titulera sig kung på happytoppen! (Hur det nu skulle gå till med tanke på hur många duktiga cyklister som hänger här.)

/Calle

XT vs. XTR bakväxel...
Hm, det var inte alls den tur jag tänkte på inser jag nu. Men jag har sett filmen, jättekul! Det var en otrolig fartkänsla i den. Nu vill jag mest ha sommar igen.

XT vs. XTR bakväxel...
Jag vill gärna testa din SS Ville. Du kan ju få testa min 27 växlade då ! :o)
Jag hade tänkt samla ihop ett gäng iår för Gåseborgsturen men vi kör ivår, KUL !

//Skogling 100gånger av 101 bara battlar med sig själv...(Och jag vinner aldrig)

XT vs. XTR bakväxel...
the_TnT Skrev:
> F.ö. håller jag med om att handtagen är viktigare
> än bakväxeln samt att SRAM verkar bättre än
> Shimano.

Har nu gjort tvärtom för att se hur det funkar, monterade på ett par Deore reglage och kör de ihop med XT växlar fram/bak. Känns rätt bra, men visst märks skillnaden mot XT reglage. Får se hur de håller i längden. :-)

/Leo

XT vs. XTR bakväxel...
Skogling Skrev:
> Jag vill gärna testa din SS Ville. Du kan ju få
> testa min 27 växlade då ! :o)
> Jag hade tänkt samla ihop ett gäng iår för
> Gåseborgsturen men vi kör ivår, KUL !
>
> //Skogling 100gånger av 101 bara battlar med sig
> själv...(Och jag vinner aldrig)

Nya stigar är alltid kul:), och visst får du låna min SS;), den är snabb som få:)

Tillbaka
Topp